Jump to content
Annons
  • 0

Billigt externt ljudkort - vad välja?


Durin (oregistrerad)

Fråga

Durin (oregistrerad)

Sitter i tankar på att köpa en bärbar Mac. En liten iBook då. Blir då att jag får sälja min stackars stationära dator där jag vanligtvis spelar in mina extremt fina alster. Vill då köpa ett fint externt ljudkort till den bärbara macen. Några tips. Har egentligen inga krav på det förutom att den möjligen ska klara av mjukvaru-instrument som B4 och inte ha världens sämsta ingång. Spelar mest in sång och gitarr. Och den ska helst inte kosta över 2000 spänn.

Då jag leker lite DJ ibland satt jag och funderade på Hercules DJ Console. Den har iallafall stöd för ASIO 2.0.

Tar tacksamt emot tips 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

Annons
  • 0

Jag vill ha ett externt ljudkort där de enda kraven som finns är att det skall vara utav bra ljudkvalitet & låg latency och det enda jag skall koppla till det är ett par hörlurar. Ljudkortet skall funka bra med en bärbar PC.

Finnes några tips?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Eldor666 (oregistrerad)

Tjenare! Är sugen på att köpa ett Bra, Billigt, Externt Ljudkort!

Någon som kan hjälpa mig eller har nån guide på internet som har testat en del kort?

Rörigt att hitta annars!

Mvh / Karl

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
lafta (oregistrerad)

hejsan!

jag har kört med ett internt "m-audio delta audiophile 2496"-ljudkort och tycker att det har funkat jättebra. vill ha ett liknande kort fast externt. kan ni ge tips på ljudkort i prisklassen 1500 - 2500 kr (www.thomann.de)? jag kan endast koppla kortet till en usb-port.

stort tack på förhand!

tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag vet inte vad du prioriterar, men från dom specifikationer angivna på diverse produkter så är mitt förslag en "Line6 TONEPORT UX2" ( http://www.line6.com/toneport ). Andra externa som antagligen potentiellt bra som jag har sett är Tascal US-144 ( http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-19714...64e89e091e8b46d ).

Tascam US-144 har ett MIDI-interface, men jag fann inte mycket till information eller demonstrationer som visar hur den funkar i praktik jämfört med Toneport.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
lafta (oregistrerad)

tack för er hjälp! jag är lite av en teknikanalfabet så jag undrar om min Line6 PodXT skulle funka som externt ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Blir nog M-AUDIO Fast Track Pro. Köper den härifrån för 1724 kr inkl frakt: http://www.nusystems.co.uk/product/M-Audio.Fast.Track.Pro

Jag är i samma tankar men jag vill bara följa upp med frågan: Finns något som på rak arm är bättre ifall en firewire 400/800 port finns att tillgå.. eller är det kanske överskattat?

Redigerat av Svabbarn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag ska hjälpa en tjejkompis att komma igång med lite musikinspelning.

Hon behöver ett enkelt externt ljudkort, USB eller FireWire, med XLR och Phantom. Budget: runt 1500 spänn.

Jag har kollat som hastigast på Mackie Tapco, Alesis IO2, ESI U46 och M-Audio Mobile.

Tips, rekommendationer och varningar? :rolleyes:

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

1500 spänn får man inte mycket hitech för. 😄

Då antar jag att din kompis är ute efter enklaste möjliga budgetutrustning utan kvalitetskrav?

Jag har inte använt Alesis IO2, men jag tycker att dess spec. ser bra ut.

Och så är den löjligt billig! 🙂 :)

Det skulle tom. kosta mer att köpa Behringers firewirekort och den billigaste mikpreampen! 😱

Och till skillnad från Behringers paket med gratisprogrammen Audacity och Kristal, så har Alesis bundlat Cubase LE. Say no more.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...