Jump to content
Annons
  • 0

Billigt externt ljudkort - vad välja?


Durin (oregistrerad)

Fråga

Durin (oregistrerad)

Sitter i tankar på att köpa en bärbar Mac. En liten iBook då. Blir då att jag får sälja min stackars stationära dator där jag vanligtvis spelar in mina extremt fina alster. Vill då köpa ett fint externt ljudkort till den bärbara macen. Några tips. Har egentligen inga krav på det förutom att den möjligen ska klara av mjukvaru-instrument som B4 och inte ha världens sämsta ingång. Spelar mest in sång och gitarr. Och den ska helst inte kosta över 2000 spänn.

Då jag leker lite DJ ibland satt jag och funderade på Hercules DJ Console. Den har iallafall stöd för ASIO 2.0.

Tar tacksamt emot tips 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Mac mini har både Firewire och USB 2.0. Firewire-marknaden är på väg att ersättas av USB 2.0-kort allt eftersom. Så... hellre ett Firewirekort än USB 1.1-kort. Hellre ett USB 2.0-kort än Firewire-kort.

Ska du spela in mer än 2 kanaler åt gången? Kondensatormikrofoner? Kopplas din keyboard med midi-kabel eller har du en klaviatur med USB-anslutning?

Finns det någon speciell anledning till att du tittat på just Konnekt 6?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Mer än två kanaler i stöten blir det inte. Vad det gäller mikrofoner, keyboard så äger vi inga än. Tänkte ta det efter jag bestämt mig för ljudkort. Anledningen till kinnect 6 är att jag kollade på prisjakt, såg att det hade fått bra betyg. Men kom gärna med andra förslag. Dock Max 2000kr. Mikrofon tar jag också gärna emot tips på, men det kanske är lite offtopic

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjo! 😄

Har tröttnat på att spela in min musik med iphonens inbyggda mikrofon, och har börjat kolla runt efter nån schysst, billig USB interface att koppla in i datorn (windows 7 64-bit). Hade tänkt lägga 6-700 spänn på ljudekortet, och har kikat lite på M-Audio Fast Track MKII och Behringer Q1002USB som ligger i den prisklassen. Är något av dom värda ett köp? Hade i samma veva tänkt köpa en Behringer C-1 eller liknande kondensatormikrofon. Har alltså inget behov av avancerade rattar och kontroller, vill bara kunna spela in musik snabbt och enkelt i mitt hem. Jag använder Cubase, om det spelar någon roll. 🙂

EDIT: Det handlar alltså om inspelning av sång och akustisk gitarr. Resten löser jag med MIDI.

Redigerat av Cthulthe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...