Jump to content
Annons
  • 0

Billigt externt ljudkort - vad välja?


Durin (oregistrerad)

Fråga

Durin (oregistrerad)

Sitter i tankar på att köpa en bärbar Mac. En liten iBook då. Blir då att jag får sälja min stackars stationära dator där jag vanligtvis spelar in mina extremt fina alster. Vill då köpa ett fint externt ljudkort till den bärbara macen. Några tips. Har egentligen inga krav på det förutom att den möjligen ska klara av mjukvaru-instrument som B4 och inte ha världens sämsta ingång. Spelar mest in sång och gitarr. Och den ska helst inte kosta över 2000 spänn.

Då jag leker lite DJ ibland satt jag och funderade på Hercules DJ Console. Den har iallafall stöd för ASIO 2.0.

Tar tacksamt emot tips 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

Annons
  • 0
Tapco Link.USB kostar vissserligen 1400kr. Men det är ett prisvärt kort och dessutom får man grym mjukvara till.

Behringer FCA202 kan ju vara ett alternativ också om du ska köra allt via mixern. Men jag hade hellre köpt ovanstående.

ja TAPCO ser ju riktigt fräsht ut, men hur är det med usb?

f-control kör ju firewire.

Eller är inte latencyn så stor skylnad mellan firewire och usb 2.0?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Med tanke på ditt syfte med kortet så har du några punkter att tänka på. kortet bör ha någorlunda vettiga preamps, annars måste du senare tvngas köpa en separat preamp och då drar pengarna iväg. Kortet måste ha separat instrumentingång, det går inte att plugga in intrument i lineingången. Kortet måste även stödja fantommatning till din mikrofon.

Jag gillade Behringers B-Control BCA2000 som fasen. Då får du mycket fysiska rattar och reglage, funtionella preamps, intrumentingång och fantommatning.

Nu kostar det över 1 000 spänn iofs! Om jag vore dig skulle jag strunta i ljudkorten i 1 000 kronors prisklassen eftersom du snart kommer att tröttna på dess begräsningar, och måste hela tiden köpa kringutrustning. Men hela tiden så byter folk upp sig och säljer sina gamla kort. Håll ögonen öppna för begagnade ljudkort som nya kostade runt 2 500-3 000 som du nu kan få för en tusenlapp.

http://www.behringer.com/BCA2000/index.cfm?lang=GER

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Om jag vore dig skulle jag strunta i ljudkorten i 1 000 kronors prisklassen eftersom du snart kommer att tröttna på dess begräsningar, och måste hela tiden köpa kringutrustning.

Det beror ju helt på vad de prioriterat i produkten och vad man själv ska ha den till. Vill inte påstå att BCA2000 har något som inte Link.USB har om man bortser från ADAT-ingången, dessutom är den rätt stor och klumpig om man bara är ute efter interface med två ingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag köpte ett CME Matrix K FW eller vad det nu heter. En mick- och en gitarringång. Precis vad jag behöver. Firewirekopplat, kompatibelt med både Mac och PC. Min PC kommer hem i veckn från reparation och då ska jag testa det, tillsammans med min nya TSM MT47 som jag köpte samtidigt. Ska bli kul!

Någon som känner till CME och deras firewirekort?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

sry att jag drar upp den här gammla tråden igen, men läget är som så att jag skall äntligen beställa sakerna :rolleyes:.

Och det jag undrar är om tapco kortet är bra, lr finnsa det något bättre alternativ idag?

m-audio 49 midi klaviaturen är jag nästean helt säker på att jag skall köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har hört mycket bra om Alesis IO på sista tiden men det har antagligen inte en ljudkortsfunktion på samma sätt som tex. RME fireface men om så vore skulle jag kolla upp den minsta i familjen. Annars kan du säker få ett ESI Julia, M-audio kort 9632 eller audiophile för en billig penning på vendolin (Flt glömde att du ville ha ett externt kort), tradera eller blocket. För övrigt shippar man Line6 UX2 för 700 på tradera. Som nog har det mesta om man bara vill spela in få instrument + att man får bra preamp,gitarr och bassimulringar på köpet. Allt man behöver för att komma igång. Håller dock inte för att göra tunga slutmixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
tack för svaret DivineCo

Men ingen som har åsikter om tapco kortet?

Tapco är en avknoppnig på Mackie´s division av (Loud) Products. En bättre affär är svår att hitta i den prisklassen.

Gillar du tracktion ?

har inte använt det tidigare, vet knappt vad det rä för något 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
musik (oregistrerad)

Du lär ju ha en bärbar dator, eller "data" som du kallar det, och då måste jag få flika in vad det är som du EGENTLIGEN ska skaffa!

Det är ett E-mu 0202 USB-ljudkort du ska ha helt enkelt! Kanonljud, snabb USB med 0 latency, massa fina program ingår.

468256.jpg

😕

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Är som så att jag har en bärbar data, och då undrar jag vad som kan varara ett biligt bra externt ljudkort.

Har inte stor budget tyvär, får nog bli ca 1000 kr max, mixer och mic har jag redan.

det jag skall spela in är sång, gitarr och kanske bas.

Har själv precis köpt Phonics nya firewire-interface Firefly 302. Mycket ljud för pengarna - det kostar tusenlappen plus cirka 300-400 till för firewire-kort till datorn (om du inte har det).

Jag är helnöjd. Kortet har många anslutningar, 5 in och 5 ut, analogt och digitalt. Klart att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
CptWoody (oregistrerad)

Hej,

Jag har aldrig spelat in något i hela mitt liv. Jag spelar/har spelat gitarr, men de senaste 2 åren har det inte blivit mycket alls, ibland får jag dock fnatt och sitter och spelar i flera veckor, sedan så ligger gitarren i gitarrbagen igen. Jag har även en keyboard som jag lirar lite smått på, för skojs skull.

Men nu vill jag börja lira igen, men för att få upp suget rejält så har jag tänkt mig införskaffa ett ljudkort till min laptop. Med hjälp av gitarren och keyboarden så tror jag det kan bli riktigt skoj och förhoppningsvis så börjar jag spela lite mera än vad jag nu gör.

Jag är inte speciellt duktig på varken gitarr eller keyboard, gitarren sitter jag mest och kompar med, försöker hitta på egna riff och sånt, ibland tränar jag också lite skalor och sånt, men jag lirar aldrig solo. Keyboard suger jag på, men det är kul ändå att lira lite klassiska men enkla pianolåtar.

Jag tänker dock inte göra någon enorm satsning, dels för att jag inte är säker på att jag kommer att använda det så mycket och dels för att jag helt enkelt inte har råd. HÖGST 1000 KR, och det är verkligen det högsta jag kan tänka mig. Och då ska frakten vara med.

Jag har suttit och kollat på flera kort, både USB och Firewire. Jag skulle själv tippa på att Firewire-kort är snäppet bättre, och jag har en firewire-ingång i laptopen.

Det här är mina förslag, alla från thomann.de:

M-AUDIO JAMLAB 285:- http://www.thomann.de/se/maudio_jamlab.htm

Detta verkar ju inte vara någon höjdare kanske, men det kanske ändå duger då jag inte har några speciellt höga ambitioner? Jag vill givetvis att ljudet ska bli bra, men sedan antar jag att det mesta med ljudet fixas i program, te.x ProTools?

BEHRINGER U-CONTROL UCA 202 322:- http://www.thomann.de/se/behringer_ucontrol_uca_202.htm

USB. Tja, billigt i alla fall, mer vet jag inte då jag inte kan ett dyft om ljudkort m.m.

LINE6 TONEPORT GX 654:- http://www.thomann.de/se/line6_toneport_gx.htm

Ännu ett USB-kort, här får man även med något slags mixerbord? Eller?

ESI MAYA 44 USB 913:- http://www.thomann.de/se/esi_maya_44_usb.htm

Ett lite dyrare USB-kort, bättre än övriga?

BEHRINGER F-CONTROL AUDIO FCA202 784:- http://www.thomann.de/se/behringer_fcontrol_audio_fca202.htm

Det billigaste firewire-kortet. Är det bättre än USB-korten jag visade?

Om ni har förslag på andra kort under 1000 spänn, skriv gärna då. Programvara och så behövs inte följa med, det kan jag fixa på annat sätt. OCh om det finns billigare kort på någon annan sida, länka på då bara. 😕

Ooops, mycket onödig information, jag ber om ursäkt. 😮 Hoppas dock någon vänlig själ kan hjälpa mig att få bästa möjliga ljudkort för minsta möjliga peng.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Här är usb ljudkortet du ska ha den är jävligt bra och billigast på första länken men den andra länken är en affär i sverige och jag skulle ta den för det blir lättare med garanti användning än att hålla på att skicka till tyskland typ om problem skulle uppstå. Min mammas kille använder detta kort och det fungerar suveränt till hans bärbara dator :rolleyes:

http://www.thomann.de/se/edirol_ua1ex.htm TYSKLAND

http://emusic.se/default.asp?do=&text=...&info=11833 SVERIGE

LYCKA TILL

/HÅKAN 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
CptWoody (oregistrerad)
Här är usb ljudkortet du ska ha den är jävligt bra och billigast på första länken men den andra länken är en affär i sverige och jag skulle ta den för det blir lättare med garanti användning än att hålla på att skicka till tyskland typ om problem skulle uppstå. Min mammas kille använder detta kort och det fungerar suveränt till hans bärbara dator :rolleyes:

http://www.thomann.de/se/edirol_ua1ex.htm TYSKLAND

http://emusic.se/default.asp?do=&text=...&info=11833 SVERIGE

LYCKA TILL

/HÅKAN 🙂

Tack så mycket! Är det bättre än de kort som jag länkade till ovan, om någon har erfarenheter om dem vill säga?

Det var i vilket fall i perfekt priskklass. 🙂

Jag kan väl koppla in både elguran och keyboarden i kortet väl?

Redigerat av CptWoody
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

CptWoody hej på dig igen 😎

Om jag vore dig så skulle jag hålla mig till ett usb ljudkort eftersom jag aldrig haft nåt problem med det oavsett om det är en usb hårdisk eller usb ljudkort. Sen så har jag kollat in dom andra ljukorts länkarna och kommit fram till följande att om du spelar in ett instrument i taget så köp mitt förslag dvs EDIROL UA-1EX men om du vill spela in flera instrument eller sång pålägg samtidigt så välj

din förslags länk som heter ESI MAYA 44 USB eftersom den har fler in och utgångar.

Sen måste du,oavsett vilket ljudkort du väljer, skaffa en eller så många du behöver av en adapter till din gitarr och keyboard sladdar som ju är tele sladdar medans ingångarna på ljudkorten är rca ingångar alltså måste du ha en adapter som är en TELE HONA/RCA HANE dvs 2 stycken såna för att plugga in keyboardens vänster och höger kanal. Sen behöver du 1 styck adapter för din gitarr sladd men vill du att gitarr ska gå in i en vänster och en höger kanal dvs stereo så måste du skaffa en sladd som är STEREO TELEHANE i ena änden och TVÅ STYCKEN MONO TELE HANAR I ANDRA ÄNDEN och dessa MONO TELEHANAR måste också ha en varsin TELE HONA/RCA HANE så att dom kan pluggas in i ljudkortet.

GLÖM INTE ATT KOLLA ATT DU HAR RÄTT OPERATIV SYSTEM FÖR LJUDKORTEN DU KÖPER OCH DET STÅR I ALLA FALL PÅ EMUSIC.SE SIDAN VILKET OPERATIVSYSTEM MAN SKA ANVÄNDA.

kABLAR OCH ADAPTERS SKULLE JAG KÖPA PÅ EMUSIC.SE ELLER PÅ 4SOUND.SE ALLTSÅ AFFÄREN PÅ NÄTET ELLER PÅ TEX FOLKUNGA GATAN I STOCKHOLM TEX DOM ÄR BRA PÅ KABLAR OCH ADAPTERS DÄR

LYCKA TILL MED DIN MUSIK OSV

HEJ DÅ SÅ LÄNGE KOMPIS 😄

/HÅKAN

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Goddag,

Spelar lite gitarr, keyboard och så har jag precis börjat pilla en del i reason.

Eftersom att ljudkortet i min bärbara inte är det bästa är jag sugen på ett externt.

Prisklassen är väll upp till ca 1500 kr :- definitivt inte mer.

Anledningar till att jag köper kortet, vilket samtliga måste vara uppfyllda:

* koppla två högtalare och få fetare ljud. Hoppas ni förstår vad jag menar, mer kräm i ljudet oavsätt vilka högtalare eller hörlurar.

* Kunna dra in el gitarrn genom kortet

* Samt plugga in ett keyboard i den. Eller i allafall på ett eller annat sätt få in ett keyboard.

Dock är det viktigaste att ljudet blir fetare.

De jag har kollat på är

EMU - 0202 USB2 Soundcard

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468256

Helt klart detta jag är mest intresserad av, undrar dock om det uppfyller alla krav, kommer ljudet bli bättre får ja in gitarren? osv

LINE6 TONEPORT UX1

http://www.thomann.de/se/line6_toneport_ux1.htm

Här får jag ju helt klart in gitarren. Men kortet i övrigt?

TAPCO BY MACKIE LINK USB

http://www.thomann.de/se/tapco_by_mackie_link_usb.htm

Tycker detta kort ser fint ut, men får jag in gitarren i det?

ALESIS IO|2

http://www.thomann.de/se/alesis_io2.htm

Fult kort och jag behöver inte två mick utgångar.

Men är det nått att ha?

Mest sugen på första kortet men säg gärna vilket kort som uppfyller kraven bäst 😐

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Alla ni som skryter om TAPCO BY MACKIE LINK, är man tvingad till att använda medföljande programvaran? Har sökt runt på internet och hittar inget om ASIO stöd, alltså skiter sig Cubase?

I övrigt skulle jag vilja höra kommentarer av folk som provat något USB2 kort, exempelvis ALESIS IO|2

och TASCAM US-122 L.

Någon som spelar in i Vista, funkar det? Har köpt en ny bärbar med Vista och skulle helst inte vilja byta ner mig till XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag köpte ett CME Matrix K FW eller vad det nu heter. En mick- och en gitarringång. Precis vad jag behöver. Firewirekopplat, kompatibelt med både Mac och PC. Min PC kommer hem i veckn från reparation och då ska jag testa det, tillsammans med min nya TSM MT47 som jag köpte samtidigt. Ska bli kul!

Någon som känner till CME och deras firewirekort?

Japp. Har ett CME Matrix K Firewire jag också. Har dock visat sig att ge störningar i form av ett konstant pip i studiomonitorerna (med hörlurar fungerade det bra..). Efter omfattande problemsökning har jag nu insett att det varken är studiomonitorer, kablar eller inställningar som är felet. Utan ljudkortet.

Har även fått detta bekräftat från återförsäljaren att tillverkaren är medveten om detta problem, men inte vet var det ligger.

Så.. hmm.. den som funderar på detta ljudkort bör nog fundera på något annat istället. Själv ska jag byta ut mitt. Och passa på att byta upp mig till ett dyrare (och troligtvis bättre).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Du lär ju ha en bärbar dator, eller "data" som du kallar det, och då måste jag få flika in vad det är som du EGENTLIGEN ska skaffa!

Det är ett E-mu 0202 USB-ljudkort du ska ha helt enkelt! Kanonljud, snabb USB med 0 latency, massa fina program ingår.

468256.jpg

😄

:musik

Vart osså tippsad om det kortet nere på 4sounds.

Säkert ett jäkligt bra kort, men det är jue så fasansfullt fult och plastigt:S

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Söker ett externt ljudkort för mitt behov: Prisklass: mellan. 1000-2000. Ska kunna köra midi-keyboard. Plugga in en mick för akustisk gitarr. Kör annars gitarr med M-Audio JamLab (inte hunnit testa den ännu). USB eller Firewire? Förslag

Redigerat av mr twilight
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Alla ni som skryter om TAPCO BY MACKIE LINK, är man tvingad till att använda medföljande programvaran? Har sökt runt på internet och hittar inget om ASIO stöd, alltså skiter sig Cubase?

...

jag har testat tapco link usb och tyckte micförstärkarna och line in brusade väldans mycket.

men det funkar ju med alla program som finns

och tracktion funkar ju till alla andra ljudkort också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...