Jump to content
Annons
  • 0

Billigt externt ljudkort - vad välja?


Durin (oregistrerad)

Fråga

Durin (oregistrerad)

Sitter i tankar på att köpa en bärbar Mac. En liten iBook då. Blir då att jag får sälja min stackars stationära dator där jag vanligtvis spelar in mina extremt fina alster. Vill då köpa ett fint externt ljudkort till den bärbara macen. Några tips. Har egentligen inga krav på det förutom att den möjligen ska klara av mjukvaru-instrument som B4 och inte ha världens sämsta ingång. Spelar mest in sång och gitarr. Och den ska helst inte kosta över 2000 spänn.

Då jag leker lite DJ ibland satt jag och funderade på Hercules DJ Console. Den har iallafall stöd för ASIO 2.0.

Tar tacksamt emot tips 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
Söker ett externt ljudkort för mitt behov: Prisklass: mellan 1000-2000. Ska kunna köra midi-keyboard. Plugga in en mick för akustisk gitarr. Kör annars gitarr med M-Audio JamLab (inte hunnit testa den ännu). USB eller Firewire? Förslag

Kan tillägga att jag inte behöver ett dussin in/out's utan spelar ensam...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Söker ett externt ljudkort för mitt behov: Prisklass: mellan 1000-2000. Ska kunna köra midi-keyboard. Plugga in en mick för akustisk gitarr. Kör annars gitarr med M-Audio JamLab (inte hunnit testa den ännu). USB eller Firewire? Förslag

Kan tillägga att jag inte behöver ett dussin in/out's utan spelar ensam...

http://www.thomann.de/de/emu_0404_usb.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag fortsätter på den här tråden trots att jag egentligen kanske bäst behöver internt ljudkort.

Problemet med de jag har på datorn är att de har jobbig DC offset, alltså inte är centrerade kring nollgenomgången, och att de genererar "toner" med jämna frekvensintervall. Och nu när jag skaffat mig bra mick och mixer med bra preamp så är det väldigt irriterande att mina ljudkort inte duger. Hade jag vetat det från början hade jag nog skaffat mig ett ordentligt USB-ljudkort med bra preamps i stil med Tapco USBLink, men nu är det som det är...

Mina krav är alltså följande:

* Internt ljudkort (externt duger också, men jag har inte firewire-uttag på datorn, så i så fall får det bli USB)

* Ska inte sjävgenerera ljud och frekvenstoppar!! Och inte heller ha någon DC offset att tala om.

* Stereo line in (dit jag kan koppla mixern)

* Jag spelar in med 48 kHz

* Helst inte mer än 500 kr, men absolut inte över tusenlappen

Jag har alltså inte behov av preamp eller fantommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Efter att ha fått tipset här ifrån er på forumet att köpa Terratec Phase X24 FW Firewire så bestämde jag mig att skicka iväg en beställning igår till JAM. Nu fick jag ett mindre tråkigt besked att de är slut hos dem :rolleyes:

Så nu ställer jag frågan igen. Vad ska jag satsa på för ljudkort?

Kraven är dessa: Kompatibelt med Vista,Firewire,Fantomatning på 1-2 ingångar & midi in/ut.

Sen tänkte jag slå två flugor i en smäll om det är möjligt?

Använder samma dator till både inspelning i cubase och uppspelning av filmer i hemmabion. Så om möjligheten finns med stereo lyssning för inspelning och 7.1 för filmvisning vore det ett stort plus.

Priset får ligga mellan 2-3000:-

Tacksam för snabb hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
creel (oregistrerad)

Nån som kan rekommendera ett bra externt ljudkort till mig?

- Max 1000 kr

- EJ firewire

- inbyggd hörlursförstärkare (ska kunna driva AKG K601 utan några som helst problem)

- ingångar är inte nödvändigt/viktigt, ska enbart mixa och lyssna på musik, inte spela in

Så jag är ute efter ett ljudkort där utgångarna är viktigast (och inbyggd hörlurspreamp), att det bra ljud osv.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Någon som har något tips till mig? Har en laptop med USB och en sån här. Behöver alltså ett externt ljudkort med bara line-in, ingen mickingång eller rattar osv eftersom jag redan har det. Har mycket begränsad budget (student...), absolut under 2000 kr. Jag har dessutom digitaltrummor och dito piano som jag behöver få in, är det enklaste då att köpa ett billigt midi-till-usb-interface, typ denna och ett enkelt ljudkort, eller finns det rimligt billiga med inbyggd midi? Det kanske ska tilläggas att jag kör Ubuntu.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

jag kör ett alesis io2. kostade typ 1200 - 1300 på thomman vill jag minnas, har midi in, ut, två preampar/line ingångar, hörlursförstärkare. löjligt billigt, enda nackdelen är väl att det är usb :rolleyes: vet dock inte hur bra preamparna är då jag bara använt det till midi och uppspelning typ, audio brukar jag lägga på annan ort...

rekommenderas varmt till den fattige!

Hur den fungerar i linux vet jag dock inte. hör på http://www.linux.se/forum/ eller på valfritt linuxforum, funkar det i en dist så fungerar det i en annan.

Redigerat av Mige89
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej på er, nykomling här.

Har märkt hur svårt det kan vara att välja ljudkort efter behov, har letat lite i tråden för lite tips men som vi vet har ju folk olika behov och åsikter. Tänkte därför skriva min egen 'önskelista'. Har tidigare blivit rekommenderad Tascam US-144 men jag känner på mig att det finns mer kvalitet att hämta hos andra tillverkare.

- Låg latency

- Firewire/USB2.0

- En XLR-ingång för kondensatormikrofon (A51e o.s.v.) med inbyggd fantommatning och en schysst, relativt brusfri preamp

- Balanserad ingång (gärna två) anpassad för elgitarr, elbas, akustisk gitarr o.s.v.

- Två utgångar lämpliga för monitorhögtalarna nEar05 eXperience

- Ingång för hörlurar med volymkontroll

- Helst under 2500 SEK på MB eller 4sound, i värsta fall JAM :rolleyes:

- FL Studio-kompitabelt till 100%

Tack! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej på er, nykomling här.

Har märkt hur svårt det kan vara att välja ljudkort efter behov, har letat lite i tråden för lite tips men som vi vet har ju folk olika behov och åsikter. Tänkte därför skriva min egen 'önskelista'. Har tidigare blivit rekommenderad Tascam US-144 men jag känner på mig att det finns mer kvalitet att hämta hos andra tillverkare.

- Låg latency

- Firewire/USB2.0

- En XLR-ingång för kondensatormikrofon (A51e o.s.v.) med inbyggd fantommatning och en schysst, relativt brusfri preamp

- Balanserad ingång (gärna två) anpassad för elgitarr, elbas, akustisk gitarr o.s.v.

- Två utgångar lämpliga för monitorhögtalarna nEar05 eXperience

- Ingång för hörlurar med volymkontroll

- Helst under 2500 SEK på MB eller 4sound, i värsta fall JAM :rolleyes:

- FL Studio-kompitabelt till 100%

Tack! 😛

EMU 0404 usb 2.0 och Terratec Phase x24fw tycker jag du ska kolla in.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej på er, nykomling här.

Har märkt hur svårt det kan vara att välja ljudkort efter behov, har letat lite i tråden för lite tips men som vi vet har ju folk olika behov och åsikter. Tänkte därför skriva min egen 'önskelista'. Har tidigare blivit rekommenderad Tascam US-144 men jag känner på mig att det finns mer kvalitet att hämta hos andra tillverkare.

- Låg latency

- Firewire/USB2.0

- En XLR-ingång för kondensatormikrofon (A51e o.s.v.) med inbyggd fantommatning och en schysst, relativt brusfri preamp

- Balanserad ingång (gärna två) anpassad för elgitarr, elbas, akustisk gitarr o.s.v.

- Två utgångar lämpliga för monitorhögtalarna nEar05 eXperience

- Ingång för hörlurar med volymkontroll

- Helst under 2500 SEK på MB eller 4sound, i värsta fall JAM 😉

- FL Studio-kompitabelt till 100%

Tack! ☺️

eller kika på alesis io2 på thomman. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej på er, nykomling här.

Har märkt hur svårt det kan vara att välja ljudkort efter behov, har letat lite i tråden för lite tips men som vi vet har ju folk olika behov och åsikter. Tänkte därför skriva min egen 'önskelista'. Har tidigare blivit rekommenderad Tascam US-144 men jag känner på mig att det finns mer kvalitet att hämta hos andra tillverkare.

- Låg latency

- Firewire/USB2.0

- En XLR-ingång för kondensatormikrofon (A51e o.s.v.) med inbyggd fantommatning och en schysst, relativt brusfri preamp

- Balanserad ingång (gärna två) anpassad för elgitarr, elbas, akustisk gitarr o.s.v.

- Två utgångar lämpliga för monitorhögtalarna nEar05 eXperience

- Ingång för hörlurar med volymkontroll

- Helst under 2500 SEK på MB eller 4sound, i värsta fall JAM 😉

- FL Studio-kompitabelt till 100%

Tack! ☺️

EMU 0404 usb 2.0 och Terratec Phase x24fw tycker jag du ska kolla in.

Echo Audiofire4 kan också vara ett alternativ, även om det är lite dyrare än de 2500:- som sattes som gräns (listpriset är 3295:- ).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack för svaren. Audiofire 4 såg väldigt intressant ut, hittade det dock på Thomann som inte råkar ha några avbetalningsplaner (ska inhandla mer än endast ett ljudkort). Så nu är jag lite inne på Terratec Phase X24 FireWire, men även M-audio FireWire Solo och möjligtvis Konnekt 8. Ni på Studio Forum får avgöra vad det blir. Varsågoda! 😉

Pust, vilken djungel. Skulle från början haft ett internt Delta 1010LT men började tveka efter ett tag, saknar fantommatare och allt det där, onödigt många I/O för min del o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag måste fråga varför alla skyr USB som pesten, om killen ska göra musik på en iBook och ha ett billigt ljudkort som har lite lägre latency kommer han ju inte köra enormt tunga mjuksynthar och tunga saker för övrigt.

Jag snackade med en kille på musikbörsen och han sa också det, i denna prisklassen spelar det egentligen ingen roll om man har firewire eller usb. jag köpte ett EDIROL 25-UA och den har funkat hur bra som helst :S

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ja nu är jag och tjötar här också!

-Låg latency: ska koppla in mina två midikontroller i usb. Hade nämligen tänkt köra live också.

-RCA utgångar. Vill kunna köra med en Kaosspad. Gör inget ifall det finns utgångar som inte är rca.

-USB. Måste kopplas in med usb (nya macarna ni vet)

-Ingångar. Gör inte så mkt här men det vore ju kul med mickingång iaf.

-Pris: Inte dyrare än 1500.

jao.. Jag har kikat in Terratec Phase 26, Edirol UA-25 och ESI u46 XL..

Är något av dessa kort värt mer än det andra? elelr suger något av dem rent utav? eller vet ni bättre kort?

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej på er, nykomling här.

Har märkt hur svårt det kan vara att välja ljudkort efter behov, har letat lite i tråden för lite tips men som vi vet har ju folk olika behov och åsikter. Tänkte därför skriva min egen 'önskelista'. Har tidigare blivit rekommenderad Tascam US-144 men jag känner på mig att det finns mer kvalitet att hämta hos andra tillverkare.

- Låg latency

- Firewire/USB2.0

- En XLR-ingång för kondensatormikrofon (A51e o.s.v.) med inbyggd fantommatning och en schysst, relativt brusfri preamp

- Balanserad ingång (gärna två) anpassad för elgitarr, elbas, akustisk gitarr o.s.v.

- Två utgångar lämpliga för monitorhögtalarna nEar05 eXperience

- Ingång för hörlurar med volymkontroll

- Helst under 2500 SEK på MB eller 4sound, i värsta fall JAM 😉

- FL Studio-kompitabelt till 100%

Tack! 😆

EMU 0404 usb 2.0 och Terratec Phase x24fw tycker jag du ska kolla in.

Jag har och använder ett EMU 0404 usb 2.0 och kan säga följande:

🙂 BRA:

+ Genomtänkt produkt

+ Bra uppsättning ingångar

+ Inbyggd micförstärkning 48V

+ Väldigt bra teoretiska värden (säger kanske inte så mycket men det är alltid kul med bra värden...) 😉

🙁 DÅLIGT(dessa saker kan dock vara SBS-fel...)

- Peakar CPU'n och ljudkortet därför "kommer efter" så är det "kört" och ljudet kommer spraka --> spraka mer --> spraka väldigt mycket --> och kanske även hänga sig, tills man startar om kortet (vet inte om alla kort är så eller om jag gör något fundamentalt fel).

- Directmonitorvredet är utan "skala" samt utan start/stoplägen och ger överlag rätt låg volym.

- Vreden för att ställa ingångssignalen är väldigt känsliga runt 0 och det är minimalt utslag mellan "mycket marginal" tills det klipper

- Lite dålig kvalitetskänsla i plasthöljet. Botten på min är tex inte helt plan...

SAMMANTAGET:

Jag gillar helt klart mitt EMU 0404 usb 2.0 men hade gärna hittat en lösning på de problem jag hittat (det skeva chassiet kan jag lätt leva med)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Kaneda (oregistrerad)

Hallå!

Jag undrer på et par ting. Jag skal köpa USB 2.0 ljudkort for att ta opp vokal og gitarr genom condensator mikrofoner.

Jag tror jag vil gå for enten E-mu 0404 eller NI Guitar Rig Session I/O

Är det nån som har provd begga? Evt hvilken är best?

Och jag har läst at Emu 0404 inte kan körast på 192kHz på Mac, men det var vel bara i begynelsen, eller? Är det fixat nu?

Ursäkta min elendiga svenska....

Redigerat av Kaneda
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hejsan!

Ska nu köpa ljudkort till min bärbara. Förutom mjukvarusynthar/samplers så blir det väl till att "lajna" gitarren och kanske spela in lite sång och fjöjt, men troligtvis bara en sak i taget. Vill ha fantom i fall jag nån gång köper en kondensatormik.

Nu är det ju så att man hela tiden blir varnad för usb-kort, både av en nära vän som hade haft ett där ljudet bara försvann ibland (har detta verkligen att göra med att det var ett usb-kort?) och av vissa här på forumet. Min dator har inte FW så jag måste då köpa till ett pcmcia-kort för att få det. Är det värt att göra det, eller kommer jag ändå inte märka någon skillnad tror ni?

Någon sa att usb tog mer kraft från cpu, om än marginellt, och jag har redan problem med min klena cpu...

Är mest sugen på Line6 toneport UX2 eller lexicon lambda, båda usb. Rent intuitivt är det UX2:an som lockar mest... (kanske pga de häftiga men antagligen onödiga VU-mätarna? 😉) Vad säger ni om dessa?

Hoppas någon kan ge mig råd, men svatet USB/FW-frågan verkar variera helt beroende på vem man frågar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjo!

Har möjlighet att byta mitt mbox 2 mini mot antingen ett Firebox eller Saffire-kort

Vilket av dessa två skulle rekommenderas? Ska mestadels använda kortet till cubase och spela in gitarr med

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
wtfsomhelst (oregistrerad)

Tjena!

Tänkte börja spela in låtar med bandet, och måste fixa ljudkort.

Jag tittade litegrann på ESi - ESU 18080. Men det var någon som sa nåt om att det inte går att spela in fler än två instrument samtidigt, o det går ju inte. Jag måste ha något som kan spela alla samtidigt(två gitarrer, en sång, en bas och 7-delade trummor).

Är väldigt ny inom detta o skulle vara tacksam om jag kunde få en förklaring.

http://www.esi-audio.com/products/esu1808/

Tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjena !

Söker ett firewire 400 eller USB 2.0 kort till en MacBook jag funderat på att köpa.

tanken är att ha det och spela in med bandet i replokalen som faktiskt är mkt bra ljudmässigt.

Tror 8 ingångar av lite olika slag eller något skulle fungera suveränt och kompitabelt med REAPER också.

Någon som har ngt förslag?

Om vi spelar in brukar det vara trummor på ca 6 ingångar och slaskgit och ngt mer på de sista två så det skulle passa perfa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Tjena!

Tänkte börja spela in låtar med bandet, och måste fixa ljudkort.

Jag tittade litegrann på ESi - ESU 18080. Men det var någon som sa nåt om att det inte går att spela in fler än två instrument samtidigt, o det går ju inte. Jag måste ha något som kan spela alla samtidigt(två gitarrer, en sång, en bas och 7-delade trummor).

Är väldigt ny inom detta o skulle vara tacksam om jag kunde få en förklaring.

http://www.esi-audio.com/products/esu1808/

Tack på förhand :rolleyes:

Hej!

Väldigt få ljudkort med överkomliga priser för oss amatörer klarar 11 ingångar samtidigt som du vill, du kommer åtminstone att behöva betala femsiffrigt för det. Det du får göra är att köra inspelningen genom en mixer som du i sin tur kopplar till ljudkortet, om det går att dela upp en sådan inspelning på 11 kanaler är jag en smula osäker på (det beror nog på såväl mixern som ljudkortet).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tja

Ska köpa nytt ljudkort när jag köper nya datorn i slutet av månaden.

Saken är att jag vill spela in lite enklare trummor med detta och med det menar jag typ en överhäng, baskagge och virvel.

Och det i minsta laget!

Nu letar jag efter ljudkort till detta. Finns det några tips?

Det jag har kollat på är M-AUDIO Fasttrack Ultra men det är i dyraste laget.

Är det möjligt att pressa ner priset ännu mer för mitt ändamål?

Jag kräver inte så mycket än så länge 🙂

Tack i förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Problemet är väl om du vill har fler ingångar än två...speciellt med mic pre-amps på. Då finns det inte så mycket att välja på om du inte vill ha ett ljudkort i 19 tums rackformat. Själv har jag ett M-Audio Fasttrack Ultra som fungerar perfekt i liknande sammanhang.

Tja

Ska köpa nytt ljudkort när jag köper nya datorn i slutet av månaden.

Saken är att jag vill spela in lite enklare trummor med detta och med det menar jag typ en överhäng, baskagge och virvel.

Och det i minsta laget!

Nu letar jag efter ljudkort till detta. Finns det några tips?

Det jag har kollat på är M-AUDIO Fasttrack Ultra men det är i dyraste laget.

Är det möjligt att pressa ner priset ännu mer för mitt ändamål?

Jag kräver inte så mycket än så länge 😉

Tack i förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har kört ett internt system med en extern behringermixer som brusar mer än en ocean. Vill nu ha ett komplett system med 2 mickkanaler med preamps samt minst 2 instrument-ingångar. Allting måste funka utan krångel och inte brusa det allra minsta. Hellst skare gå att koppla in via usb2. Har sett att det funnits en del kritik mot usb. Gäller detta usb1 eller usb i allmänhet. Latency får hellst inte vara högre än 128 samples (ca 4 ms). Priset får gärna vara så lågt som möjligt med dessa specar. Vad sägs tex om denna:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...216432&fm=1

Mycket tacksam för svar!

Redigerat av Twoface
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...