Jump to content
Annons
  • 0

Billigt externt ljudkort - vad välja?


Durin (oregistrerad)

Fråga

Durin (oregistrerad)

Sitter i tankar på att köpa en bärbar Mac. En liten iBook då. Blir då att jag får sälja min stackars stationära dator där jag vanligtvis spelar in mina extremt fina alster. Vill då köpa ett fint externt ljudkort till den bärbara macen. Några tips. Har egentligen inga krav på det förutom att den möjligen ska klara av mjukvaru-instrument som B4 och inte ha världens sämsta ingång. Spelar mest in sång och gitarr. Och den ska helst inte kosta över 2000 spänn.

Då jag leker lite DJ ibland satt jag och funderade på Hercules DJ Console. Den har iallafall stöd för ASIO 2.0.

Tar tacksamt emot tips 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

Annons
  • 0
1500 spänn får man inte mycket hitech för. 😏

Då antar jag att din kompis är ute efter enklaste möjliga budgetutrustning utan kvalitetskrav?

Jag har inte använt Alesis IO2, men jag tycker att dess spec. ser bra ut.

Och så är den löjligt billig! 🙂 :)

Det skulle tom. kosta mer att köpa Behringers firewirekort och den billigaste mikpreampen! 😱

Och till skillnad från Behringers paket med gratisprogrammen Audacity och Kristal, så har Alesis bundlat Cubase LE. Say no more.

Nä, enklast möjliga budgetutrustning utan kvalitetskrav har hon redan. Dvs onboard-kortet. 🙂 Så nu snackar vi nästa snäpp upp.

Jag tycker också att IO2 ser bra ut på papperet. Och 1365:- hos Thomann är ju som du säger löjligt billigt. Nån som har erfarenhet av den?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Tapco Link.USB tycker jag är riktigt bra för det priset. Att man sen får grym mjukvara på köpet gör ju bara saken ännu bättre 😛

Instämmer. Funkar bra. Dubbla fantommatade mic-preamps "by Mackie". Löjligt billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej!

Jag tänkte börja spela in musik hemma.

Har köpt en MacBook (USB 2.0/FireWire 400) och behöver nu ett externt ljudkort.

Jag ska även köpa någon sorts USB-klaviatur, förmodligan M-Audio Keystation 49e eller liknande.

Jag vill kunna spela in gitarr och bas direkt (högimpedansingång krävs) och även sång och akustisk gitarr med en mikrofon.

Jag har sett att man kan få ljudkort för runt 2000 spänn som har detta.

Skulle vilja ha lite råd om vilket av dessa som är bäst:

Presonus Inspire 1394 Länk

E-MU 0404 Länk

M-Audio FireWire Solo Länk

M-Audio FastTrack Pro Länk

Edirol UA-25 Länk

Det finns även billigare grejer från dessa tillverkare, men det vore bra med två kanaler så man kan spela in gitarr och sång samtidigt m.m.

Dessa kort har ganska få ingångar och USB 2.0 resp. FireWire, spelar detta någon roll då?

Tips på andra kort med dessa egenskaper i samma prisklass vore också jättebra!

Tacksam för alla svar!

Med vänliga hälsningar, Anton

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag är själv väldigt intresserad av Emu 0404 usb.2 för siffrorna ser väldigt bra ut på pappret och har de in/ut jag behöver. Det är så pass nytt att jag inte hitar något test om det.

Jag är också intresserad av 0404 USB. Det första testet finns här:

http://www.digit-life.com/articles2/proaud...u-0404-usb.html

Sedan kommer det förmodligen ett test i januarinumret av Sound On Sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag kan ju uttala mig om den lilla kunskap jag har i ämnet, eftersom jag själv har Edirol UA-25, som jag visserligen är nöjd med, men jag skulle ändå rekommendera dig att köpa något annat.

Framför allt på grund av att UA-25 är ett USB-interface, som ger en latency som ibland är i högsta laget. Normalt brukar jag ligga på 10-11 ms, men då har jag i alla fall ganska god buffer size-maginal, så jag har inga problem med störningar i ljudet.

En annan riktigt störig grej med UA-25 är att den inte har separat volymkontroll för hörlursutgången. För oss som inte sitter på en hårdvarumixer betyder detta i praktiken att jag måste krypa bak och stänga av mina monitorer om jag ska göra en tagning med hörlurar för att undvika läck.

Overall är jag nöjd med köpet. Det täcker mina behov i alla fall. Om du vill höra nåt jag spelat in med det så säg till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag är själv väldigt intresserad av Emu 0404 usb.2 för siffrorna ser väldigt bra ut på pappret och har de in/ut jag behöver. Det är så pass nytt att jag inte hitar något test om det.

Jag är också intresserad av 0404 USB. Det första testet finns här:

http://www.digit-life.com/articles2/proaud...u-0404-usb.html

Sedan kommer det förmodligen ett test i januarinumret av Sound On Sound.

Tack för tipset! 😄

Det var intressant läsning och det verkar vara bland det bästa usb2.0 kortet på marknaden till ett mycket bra pris. Jag har länge funderat på att skaffa ett bra ljudkort med bra omvandlare och preamps och tänker äntligen byta ut mitt inbyggda så detta ser ut som en utmärk julklapp till mig. Men jag kanske väntar tills sound on sound har resencerat det i januari.

Visst är firewire alltid bättre men behöver man inte mer än 2 in mm så verkar usb.2.0 klara sig utmärkt. Jag har läst på det inoficiella Emu forumet att det finns vissa små problem som förhoppningsvis är lätt åtgärdade med uppdaterade drivrutiner. Här är länken: http://www.productionforums.com/index.php?...d096ff0ab4f91b7

Nu fattas bara ett grundligt test av Emu 0404 usb 2.0 av tidningen Studio 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Personligen så skulle jag åtminstone inledningsvis vara försiktig med att köpa ett Emu-kort till en Mac. Drivrutinerna har väl knappt lämnat beta-testningen och de är aldrig skoj att vara först med problemen som kan uppkomma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Annars finns ju också Lexicons kort, Lambda som säljs i vissa butiker för 1995:-.

En kompis har preci köpt ett och det verkade stabilt och schysst när vi testatde det snabbt igår.

Har dock inte gjort djup-test av preamparna än, men i mitt huvud har Lexicon ett gott rykte....

Lexicom Lambda,

Vad säger ni andra om Lexicon?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Dr Pilsner (oregistrerad)

Finns ev. redan en massa trådar om sånt här men jag har inte hittat nåt som riktigt talra till mig.

Söker ett usb-kort för 500-1000kr. Behöver endast ett telejack för det är bara idéer till låtar som ska spelas in provisoriskt när jag inte har tillgång till studiodatorn.

Hyfsad latency, asio-kompatibelt och inte jam-lab är väl de enda kraven som finns 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

M-Audio FastTrack USB...

funkar kanon för mindre produktioner, använder den själv. kostar väl mellan 1000-1200 beroende på ställe.

dessutom har du en mic-ingång (tyvärr ingen fantommatning) utöver line-ingången.

Redigerat av artnoir
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Finns ev. redan en massa trådar om sånt här men jag har inte hittat nåt som riktigt talra till mig.

Söker ett usb-kort för 500-1000kr. Behöver endast ett telejack för det är bara idéer till låtar som ska spelas in provisoriskt när jag inte har tillgång till studiodatorn.

Hyfsad latency, asio-kompatibelt och inte jam-lab är väl de enda kraven som finns 😕

Jag slulle nog köpa ett beg. för dom pengarna...

kolla musikbörsens beg. sidor... finns ett gäng där !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Är som så att jag har en bärbar data, och då undrar jag vad som kan varara ett biligt bra externt ljudkort.

Har inte stor budget tyvär, får nog bli ca 1000 kr max, mixer och mic har jag redan.

det jag skall spela in är sång, gitarr och kanske bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Dr Pilsner (oregistrerad)

M-Audio Fast Track verkar sweet. Tack för tipset.

Ska kolla upp det lite närmare, och höra med de lokala affärerna vad dom tar för det.

Fler tips är välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...