Jump to content
Annons
  • 0

Billigt externt ljudkort - vad välja?


Durin (oregistrerad)

Fråga

Durin (oregistrerad)

Sitter i tankar på att köpa en bärbar Mac. En liten iBook då. Blir då att jag får sälja min stackars stationära dator där jag vanligtvis spelar in mina extremt fina alster. Vill då köpa ett fint externt ljudkort till den bärbara macen. Några tips. Har egentligen inga krav på det förutom att den möjligen ska klara av mjukvaru-instrument som B4 och inte ha världens sämsta ingång. Spelar mest in sång och gitarr. Och den ska helst inte kosta över 2000 spänn.

Då jag leker lite DJ ibland satt jag och funderade på Hercules DJ Console. Den har iallafall stöd för ASIO 2.0.

Tar tacksamt emot tips 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

Annons
  • 0

Jag vill ha ett USB 2.0 ljudkort med stöd för upp till 24-bit/96kHZ inspelning.

Det ska vara 2 fantommatade XLR-ingångar. Hörlursutgång (ingång? nej det kan det inte va... =P)

och volymratt (min fina M-audio Quattro har inte det...)

Låg Latency. Maxpris, absolut högsta är 2000 kr. Jag är snål, jag vet.

Funderar på EMU Tracker Pre, kan det va nåt för mig tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tittade lite på både EMU Tracker Pre samt EMU 0404. Allt ser ju bra ut då man läser specen. Frågan är bara om dessa ljudkort är tillräckligt för mina ändamål. Jag lever som bekant för tillfället med en behringermixer. Värre kan det alltså inte bli. Det står på ljudkortens spec att mickförstärkarna har låg brusnivå. Det stod det även på behringermixern (låter som 12000 marscherande nordkoreaner). Har någon testat något av dessa kort

? Finns det någon tillverkare som är bättre eller sämre?. Om man inte använder direct monitoring utan vill köra allt genom effektpluggar och sådant, vilken latency kan man då förvänta sig (om man har en bra dator)? Detta framgår inte av specarna.

Förresten, kanske den viktigaste frågan: GHur går det att köra ett usb2-ljudkort genom en 10m förlängningskabel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)

Jag har en Behringer UB802 mixer som är nåt av det tystaste jag ägt, inklusive preampar.

Om det inte är nåt fel på din mixer så kanske bruset beror på andra grejer.

Jag spelade in lite olika kombinationer för att testa om Berhinger var så dålig.

http://bericadori.com/blog/?p=24

Jag har en kamrat som köpte EMU Pre Tracker och han är nöjd med den.

Men om den är brusfri vågar jag inte gå i god för.

Men jag vet att min Behringer brusar väldigt lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det verkar märkligt med tanke på att jag har en precis likadan mixer. Det låter inte som ett brum som skulle komma från ett elektriskt problem utan snarare ett sus. Det är otroligt störande. Susen går inte att eliminera. Om man drar ner ljudnivån på alla kanaler ligger det där, och det förstärks då man drar upp mastervolymen.

Finns det någon som vet hur lång USB-förlängningssladd det är rimligt att ha till ett modert usb2 ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Halloj!

Istället för att göra en ny tråd så fortsätter jag bara på den här.

Jag ska köpa ett externt ljudkort som jag ska använda till min Macbook 2.0 GhZ.

Jag har spanat in några ljudkort som är rätt billiga och det är vad jag är ute efter, men jag vill inte att det ska vara rent skit bara för att det är billigt.

Kolla gärna in dessa ljudkort och säg vad ni tror eller vet om dom.

De ligger i ganska lika prisklass och jag vill veta vilket som är mest värt pengarna, och om dom är bra överhuvudtaget.

Det jag behöver är 2 stycken mic-ingångar med fantommatning och att kortet ska vara helt kompatibelt med Mac OS X.

Det är huvudkraven. Sen om kortet har ingång för te.x elgitarr så gör det inget, men ej ett krav.

Är väldigt oinsatt i sånt här och förstår mig inte på alla siffror m.m som står i specifikationerna till alla ljudkort. Dom säger mig ingenting.

Så ni får säga vad ni tycker!

Line6 Toneport UX2

Tapco by Mackie Link USB

ALESIOS iO 2

Kompatibel med Mac OS X?

EMU 0404 USB White

ESI U46 XL

Tascam US-144

Tascam US-122 L

Är det någon större skillnad på de 2 sista ljudkorten (Tascam US-122 L och US-144)?

Tacksam för svar och om ni har fler och bättre alternativ i samma prisintervall får ni gärna skriva vilka det är och berätta lite om dom.

Jocke

Redigerat av JockeUM
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Så vitt jag vet finns preamps i alla externa ljudkort. Om du har en stärkare o en sm57a är det bara att plugga in micken i uttaget och lira in. Jag kan annars rekommendera amplitube 2 eller guitar rig 3 som är mjukvarustärkare som ofta låter bättre än uppmickade förstärkare. Ljuden blir dock modulerat, vilket tycks vara en nagel i ögat för många förnäma gitarrister.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Så vitt jag vet finns preamps i alla externa ljudkort. Om du har en stärkare o en sm57a är det bara att plugga in micken i uttaget och lira in. Jag kan annars rekommendera amplitube 2 eller guitar rig 3 som är mjukvarustärkare som ofta låter bättre än uppmickade förstärkare. Ljuden blir dock modulerat, vilket tycks vara en nagel i ögat för många förnäma gitarrister.

Tack, blir att åka ner till MB i morn o köpa externt ljudkort!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej!

Jag har en 64-bitars Vista PC och undrar vad är det bästa och billigaste alternativet när jag spela in sång? Vilket ljudkort behöver jag för att få acceptabel kvalité och om jag dessutom vill kunna spela in instrumental låtar som spelas upp i högtalarna, (what you hear) internt i datorn?

Tacksam för all hjälp då jag är en riktig ljud-novis 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

EMU gör prisvärda USB-ljudkort ( www.emu.com ). För bästa prestanda (lägst latency) kan du kolla upp M-Audio Audiophile 24/96 eller 192 men då måste du komplettera med en liten mixer eller micförstärkare och hörlursförstärkare separat.

EDIT: så precis titeln på tråden så glöm Audiophile om det var externt du var ute efter.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej!

Jag har en 64-bitars Vista PC och undrar vad är det bästa och billigaste alternativet när jag spela in sång? Vilket ljudkort behöver jag för att få acceptabel kvalité och om jag dessutom vill kunna spela in instrumental låtar som spelas upp i högtalarna, (what you hear) internt i datorn?

Tacksam för all hjälp då jag är en riktig ljud-novis ☺️

En vän till mig köpte ett ljudkort som inte alls fungerade med Vista. Blev en konstant störningsljud. När han bytte tillbaka till xp fungerade det igen. Kolla upp kompatibiliteten innan du bestämmer dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
En vän till mig köpte ett ljudkort som inte alls fungerade med Vista. Blev en konstant störningsljud. När han bytte tillbaka till xp fungerade det igen. Kolla upp kompatibiliteten innan du bestämmer dig...

Oj va jobbigt! 😄 Tack för tipset 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tror vi skulle slippa de eviga ljudkortsfrågorna om man gjorde en websida med en ljudkortsmatris, som listar alla specar, ingångar, finesser osv på de vanligaste korten. Helst som wiki så att folk kan lägga in kommentarer om problem och erfarenheter. Haken är väl att få tekniskt kunnigt folk motiverade att bidra med info. Kanske kunde redaktionen lägga upp grunduppgifterna när de ändå testar korten i tidningen?

Var själv på väg att sätta ihop ett kalkylblad med ljudkortsspecar, eftersom det är väldigt svårt att få en överblick på marknaden om man är ute efter någon speciell egenskap (i mitt fall att kunna köra 2 st Hi-z ingångar samtidigt som två fantommatade mickar, firewire, som inte kostar skjortan och som grädde på moset fungerar i Linux).

Det skulle vara guld värt för en ljudkortsshoppare att kunna sålla bort de kort som inte uppfyller ens krav, om man gör det manuellt tar det flera dagars aktivt surfande att gallra i djungeln. Ofta är det ju detaljerna som avgör och då är man ibland tvungen att lusläsa manualen för att upptäcka eventuella brister.

Skulle kunna göra detta själv, men just nu har jag inte riktigt motivationen som krävs, har en massa annat som jag måste prioritera först.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag tror vi skulle slippa de eviga ljudkortsfrågorna om man gjorde en websida med en ljudkortsmatris, som listar alla specar, ingångar, finesser osv på de vanligaste korten. Helst som wiki så att folk kan lägga in kommentarer om problem och erfarenheter. Haken är väl att få tekniskt kunnigt folk motiverade att bidra med info. Kanske kunde redaktionen lägga upp grunduppgifterna när de ändå testar korten i tidningen?

Var själv på väg att sätta ihop ett kalkylblad med ljudkortsspecar, eftersom det är väldigt svårt att få en överblick på marknaden om man är ute efter någon speciell egenskap (i mitt fall att kunna köra 2 st Hi-z ingångar samtidigt som två fantommatade mickar, firewire, som inte kostar skjortan och som grädde på moset fungerar i Linux).

Det skulle vara guld värt för en ljudkortsshoppare att kunna sålla bort de kort som inte uppfyller ens krav, om man gör det manuellt tar det flera dagars aktivt surfande att gallra i djungeln. Ofta är det ju detaljerna som avgör och då är man ibland tvungen att lusläsa manualen för att upptäcka eventuella brister.

Skulle kunna göra detta själv, men just nu har jag inte riktigt motivationen som krävs, har en massa annat som jag måste prioritera först.

/Andreas

Går man in på t.ex. http://www.thomann.de/se/ljudinterface.html kan man begränsa sökningarna ganska väl genom att filterar på:

Tillverkare:

Prisområde:

Anal. In-/Outputs (simultan. use):

Mic Inputs:

Phantom Power:

Instrument Inputs:

Line Inputs:

Digital Inputs:

Analogue Outputs:

Digital Outputs:

Headphone Output:

MIDI:

Word Clock:

Sample Rate (max.):

Word-Length (max.):

Bus Powered:

Desing:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jo iofs är thomanns sökfunktion ganska bra, men de har inte (riktigt) alla ljudkort som finns på marknaden. Och det är inte riktigt vad jag tänkte mig, tanken var att man ska kunna se vad andra tycker om t.ex. preampar, brusnivå, drivrutiner mm. Kanske någon form av röstning/poäng system också.

Det är ju ofta såna frågor som kommer upp, t.ex. "hur bra är hörlursförstärkaren på Alesis IO|2?". Det blir alltså lite av en databas med så mycket information som möjligt om varje kort.

Hur det skall se ut i praktiken har jag än så länge bara luddiga idéer om, men det får inte bli för komplicerat, då kommer ingen orka bidra/läsa.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag tror vi skulle slippa de eviga ljudkortsfrågorna om man gjorde en websida med en ljudkortsmatris, som listar alla specar, ingångar, finesser osv på de vanligaste korten. Helst som wiki så att folk kan lägga in kommentarer om problem och erfarenheter. Haken är väl att få tekniskt kunnigt folk motiverade att bidra med info. Kanske kunde redaktionen lägga upp grunduppgifterna när de ändå testar korten i tidningen?

Var själv på väg att sätta ihop ett kalkylblad med ljudkortsspecar, eftersom det är väldigt svårt att få en överblick på marknaden om man är ute efter någon speciell egenskap (i mitt fall att kunna köra 2 st Hi-z ingångar samtidigt som två fantommatade mickar, firewire, som inte kostar skjortan och som grädde på moset fungerar i Linux).

Det skulle vara guld värt för en ljudkortsshoppare att kunna sålla bort de kort som inte uppfyller ens krav, om man gör det manuellt tar det flera dagars aktivt surfande att gallra i djungeln. Ofta är det ju detaljerna som avgör och då är man ibland tvungen att lusläsa manualen för att upptäcka eventuella brister.

Skulle kunna göra detta själv, men just nu har jag inte riktigt motivationen som krävs, har en massa annat som jag måste prioritera först.

/Andreas

En väldigt god idé må jag säga!

Jag har letat efter detta på nätet, men det enda jag har hittat är reklam för tidningar med tester i, inte testerna själva.

Så om någon vet någon sida (kanske lik cleas sida?) så får ni jättegärna tjuta till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag ska köpa ett kort och har kollat runt lite (en hel del) men vilken djungel.. Jag vill kunna repa med bandet i vardagsrummet i stort sett. Alltså behöver jag gura, bas, sång samt midi som vi ska köra trummorna genom. Vill inte köpa ett kort med en massa in o ut om jag inte behöver det. Jag siktar på ett FW kort. Kör XP på stationär. Tips på kort??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Digher (oregistrerad)

Jag har börjat jaga ett externt ljudkort, letar efter ett med firewire och ligger under 2000kr

Har kollat upp två kort och behöver inte så många in/ut gångar, tänkte kolla om ngn har kolla på dessa två kort.

http://webshop.freddansmusik.se/catalog/pr...roducts_id=1244

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=6...mp;artno=219075

Är detta ren skit eller duger dessa? Ska ha kortet för inspelning av elgitarr i Cubase.

Danke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag ska köpa ett kort och har kollat runt lite (en hel del) men vilken djungel.. Jag vill kunna repa med bandet i vardagsrummet i stort sett. Alltså behöver jag gura, bas, sång samt midi som vi ska köra trummorna genom. Vill inte köpa ett kort med en massa in o ut om jag inte behöver det. Jag siktar på ett FW kort. Kör XP på stationär. Tips på kort??

Jag har ungefär samma krav och ska strax inhandla http://studio.idg.se/2.1078/1.219919/profi...e-i-ny-tappning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej, jag funderar över ett nytt externt ljudkort. Jag äger just nu ett Toneport UX2. Men skulle vilja uppgradera mig lite och har funderat över det ett bra tag.

Jag känner verkligen att jag inte har bra koll alls på det här så därför frågar jag nu här, jag vill helst hålla mig under 3000 kr.

Mina krav/vad jag ska använda det till:

*Spela in oftast en kanal i taget, men ibland 2(gitarr, synth och sång).

*Uppspelning utav "trummaskin" vid live framträdande

*Gärna använda vid vanligt dator användande då mitt ljudkort(tror jag) för en tid sedan blev kortslutet/började brusa vid uppspelning utav ljud.

*Mitt Toneport UX2 kan ibland mitt i en inspelning slänga in ett klick eller te x haka upp sig i någon 3djedels sekund.(detta kan dock berott på för slö hårddisk på laptop har jag kommit fram till nu då jag inte kommer ihåg att jag haft det problemet på stationär)

*Gärna komma bundlat med Cubase(då jag planerar att börja använda det mer efter att jag har lärt mig mer om hur det fungerar, sitter i Ableton Live nu)

Hur jag gör nu(så att man ser till det faktiskt blir en uppgradering som förenklar)

*Livespelningar används en vanlig sladd ifrån hörlursutaget ifrån min laptop till ett PA.

*Jag äger inga monitorer, så jag gör lite olika, men senast har jag spelat in ett instrument i taget. sparat ner alla ljudfiler och skickat till en kompis dator som jag sedan suttit vid och testat cubase SX3(usch pirat), men också (ännu) enklare demo inspelningar har jag fixat i audacity(haha).(MEN MONITORER PLANERAS INFÖRSKAFFAS ifall jag får ordning på ett ljudkort jag känner mig nöjd med),

Okej hela mitt inlägg känns jätte rörigt, men jag skulle verkligen uppskatta hjälp och lite tips såsom vad mer jag ska tänka på. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hejsan.

Jag tänkte under sommaren att spela in lite av sånt som man skrivit och skulle vilja ha lite tips på vad som behövs. Det behöver inte vara proffskvalitet utan hobbynivå går jättebra.

Kanske först skall nämna att det i första hand är akustisk gitarr och sång som skall spelas in men sen även lite elgitarr och kanske nåt trumkomp alt. om man använder trummaskin.

Jag tänkte spela in i replokalen, där finns ju det mesta, är det en bra ide? Skulle man kunna koppla in mikrofoner till PA-anläggningen (en till sång och en till gitarr t.ex.) och sen spela in det på datorn därifrån? 🙂

Kan man isf koppla in line out på sitt befintliga ljudkort i den bärbara datorn eller måste man ha ett externt bättre ljudkort?

Alternativet är väl att köpa mickar, preamps, gitarreffekt och ett bättre ljudkort och spela in hemma men eftersom mycket av detta redan står i replokalen känns det segt att behöva lägga ut tusenlappar när det ändå bara e på hobbynivå, vad säger ni?

/jenka

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
LilHeermz (oregistrerad)

Hejsan,

jag är verkligen i behov av ett Bra Externt Ljudkort för maxpris på 2500kr

vill helst att de ska vara USB

Har läst mycket här men de har varit fram och tillbaka bland ljudkorten

har väldigt svårt för att välja vilket.

har en stationär data och operativsystemet är Windows XP SP 2

(ska byta till mac så snart som möjligt)

Kraven är

- 2 stycken mic-ingångar med fantommatning.

- låg latency

- bra kvalite på det.

- ska inte kosta mer än 2500kr

- ska funkera bra till inspelning

innan hade jag tänkt att skaffa mig ett Terratec DMX 6Fire eller Edirol UA-25 EX (?)

har också sett i tråden att

M-Audio Fast Track Pro

E-MU 0404

Line6 Toneport UX2

Alesis IO2 är väldigt bra

men om ni skulle rekommendra, vilket av dom följande eller andra ljudkort skulle ni föreslå?

Tack för hjälpen, appreciate

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...