Jump to content

s-wunderlich

Medlem
  • Content Count

    38
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutralt

About s-wunderlich

  • Rank
    Medlem

Personlig information

  • Om mig
    #hifi #hoarding #aspergers #rödalinjen #roxette #japanoise #mm
  • Facebook
    nix
  • LinkedIn
    nix
  • Skype
    nix
  • MSN
    nix
  • Hemsida
    nix
  • Yahoo
    nix
  • Jabber
    nix
  • ICQ
    nix

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Min utrustning
    Vintage™ (gitarrer, orglar, trummaskiner, trasiga rullbandspelare - mest!) - nån Digital!
  • Intressen
    Otrivsamma hemmakvällar, vridande på effektpedalsrattar, maraca, skrotsamlande, speed metal (tidig!), White Russian, Fylkingen, skavsår, säregna katter, planlöst cyklande, facklitteratur och insändare i lokaltidningar mm. mm.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag kommer snart flytta till Kocksgatan och jag är ute efter en lokal där i närheten. Ju närmare desto bättre. Jag har lite musikutrusning, en dator för musikinspelning jag behöver plats till och det handlar väl om ca. 10kvm jag skulle behöva. Delar gärna lokal (och min musikutrusning) med andra och kommer inte spendera särskilt mycket tid i lokalen. Allt från 0 timmar till max 14 skulle jag tro (kan vara där dagtid). Jag har inte som helst krav på "ljust och fräscht" eftersom jag inte ens tycker om "ljust och fräscht". Är det någon som har några sk. "leads" här?
  2. Trist det här alltså. Cubase Elements 8.0.40 (May 19, 2016) började krascha efter senaste "uppdateringen" till macOS Catalina 10.15.2. Den enda anledningen till att jag "uppdaterade" var för att fixa problem med skrivaren. Det första som hände var att eLicensern inte fungerade, men det var lätt fixat. Dom här krascherna i Cubase är värre. Jag kan inte ens importera en wav-fil utan att det kraschar. Jag har kontaktat Steinberg-supporten men inte fått något svar än. Kanske att någon här har koll? Det återstår att se. Jag skulle vilja backa x antal versioner av macOS till då både skrivare och Cubase fungerade, men det lär vara rätt så väldigt extremt jobbigt så det är inte aktuellt.
  3. Det blir antagligen Linus Anderson (http://rymdklang.se/) som mastrar det här. Jag är inte riktigt kapabel till att mastra det tillräckligt bra själv känner jag. Han har spelat in Hills (sveriges bästa aktiva (om dom nu är aktiga?) band?) två första skivor b.la. Och sen en ...massa... annat, så klart.
  4. Ok, meningarna går isär här. Det är la ok. Det var Meloira vi spelade här då. Trevligt att vi kan enas om St. Anger i alla fall!
  5. Det är flera som producerar musik själva som hört det här hemma hos mig och dömt ut det. Varför kommenterar du inte det här flera påstår: att Ghost väljer medvetet att ha dåligt/amatormässigt ljud för att folk är vana vid det? Fast du kommenterar väl det indirekt. Det är vad jag tror i alla fall. Ghost låter väl knappast 70-tals-progg iaf.? Det gjorde ju däremot Opeth. Jag trodde tom. att det var en gammal inspelning då jag hörde det. Visste inte vad det var, det var poängen med att lyssna på det. Okänt sådär. Det lär väl vara fakta att Metallica hade katastrofal produktion på St. Anger. i alla fall?
  6. Det är väl det jag (m.fl.) är inne på iofs.: att Ghost väljer att ha tillräckligt "amatömässigt" trumljud eftersom det är det folk är vana att höra numera. Det säljer!? "Ingenting på Ghosts skivor är där av en slump" sa en vis person till mig nyligen.
  7. Det är inte bara jag som tycker det låter dåligt. Alla jag spelar upp det för i en riktigt bra stereo tycker det låter dåligt. Riktigt dåligt. Jag vet att en uppspelning ledde till en debatt på en arbetsplats i musikbranschen om vilka som egentligen har sämst ljud/produktion: Ghost eller Metallica. Metallica verkar ha segrat där, trots allt. Jag gjorde lite research på Andy Wallace då och kom fram till att han var någon slags föredetting, men det stämmer kanske inte? Listan här (som knappast lär vara komplett) imponerar ju inte direkt efter ...öh... 2000-nånting. "dåligt" är ju rätt diffust. Jag väljer att kalla det "amatörmässigt" istället. T.ex. riktigt usla digitala delay. Amatörmässigt trumljud och otroligt dåligt "ihopklistrad" bas och trummor. Gitarrerna är väl ok. Kanske? Piano/stråkar osv. Oklart... För mig låter det som någon sk. "hemmapulare" skulle kunna ha påtat ihop. Det är ju inte ABBA direkt, om man säger då. Sången är ju ytterst medioker. Det går väl inte att rädda med den bästa producent i världen direkt. Men t.ex. effekterna slätar ju över det problemet hyfsat bra i alla fall.
  8. Fenomenet Ghost intresserar mig. Men inte musiken som "bra" direkt. Jag tycker att Ghost har riktig dålig produktion osv. med tanke på förmodad ekonomi. Någon/några jag diskuterar det med IRL hävdar att det är medvetet eftersom "folk" är vana vid dålig produktion; det säljer mer ("lagom" dåligt virvelljud osv.). Vad säger Expertpanelen här? En vän som är ubildad (jag är "självlärd", dock en del via teoretiska böcker osv., om ens lärd) i ljudteknik fick höra den här hemma hos mig i en Accuphase E-203 och HPM-60-högtalare (acceptabel CD-spelare, Sony-nånting). Det var via bränd CD och FLAC (har kastat eländet). Han trodde nästan att det var något slags skämt (hans egna ord). Vad har hänt egentligen?
  9. Vad tror ni om det här slutet då? Hemliga trick? Oklart... vill satsa på något liknande (i någon annan låt) men det blir nog lite svårt att uppnå?
  10. Tack för feedbacken. Jag har snålat lite medvetet med saker och ting. Som jag skrev i början: "Det ska inte vara fullt så stökigt som det här, men inte långt ifrån". Lite mer sk. "tryck" ska jag försöka få till i alla fall. Jag har inte använt A Place to Bury Strangers mycket som referens faktiskt. Inte liksom "switchat" mellan det jag mixar och det här. Jag har undvikit referenser ganska mycket faktiskt. Bara kollat av basen lite och sådär t.ex. Men det är dags att börja använda den som referens ordentligt nu tror jag. Jag misstänker att han (Oliver Ackerman) kör med ett och annat hemligt trick. Han bygger ju egna effekter (framför allt gitarrpedaler) och spar på det bästa/värsta krutet till sig själv och säljer inte dom grejerna. Haaseffekten är en av mina favoriteffekter och jag använder det bitvis i den här. Men jag kanske ska ta i lite mer med delaytiden. Jag visste inte att man kan ställa in det i Cubase (och andra DAWar antar jag) utan har gjort det manuellt i alla år genom att bara förskjuta spåret, manuellt, lite.
  11. Ok. Tackar för det. Bra musik det mest (minst sagt); Neil och Townes. Passa på att tipsa om den här liveversionen av Panch and Lefty, om du missat den. Mycket vacker. Kanske det bästa jag hört med honom.
  12. Åhå. Då får jag ta och kolla (eller lyssna) på det här. Tack för inputten.
  13. Det är djävulisiskt mycket diskant i A Place to Bury Strangers. Jag har blivit tvungen att köra ett digitalt reverb på sången och eftersom jag linade gitarrerna körde jag samma digitala reverb på dom (https://www.soundtoys.com/product/little-plate/) ... jag glömde bort att jag åtminstone har en Holy Grail-pedal som troligen låter bättre iaf. Jag har en Fender Super Twin Reverb, men jag orkade inte hålla på och spela in genom den + att grannarna gillar inte då jag kör den på ~135dB (det är då den börjar låta bra!) heller. Ingen aning om vad lufs är, men det kommer jag ta reda på. Tyvärr kommer det här släppas "på spotify" tror jag. Men vad gör dom som är bra: Apple Music med det egentligen? EDIT: kul att du gillar min/våran låt mer. Fast du kanske tycker båda är värdelösa? Det framgår ju inte riktigt.
  14. Tänkte på det här och jag misstänker starkt att det finns något trick kring nästan allt med ljudet hos A Place to Bury Strangers. När det gäller gitarrljud gör han (Oliver Ackerman) nästan helt nya saker tycker jag. Det bör upplevas live. Jag har sett honom kallas "ljudprofessor" minst en gång iaf. Jag håller med där.
  15. Skickade upp en ny version här idag: Det är "mastrat", fast extremt klåpigt av mig som inte kan alls. Jag har testlyssnat på det här i sovrummet med en Accuphase E-203 (japansk 80-tals HiFi) och Pioneer HPM-60-högtalare och tycker att det funkar ganska bra. Det är bränt på CD, har inte lyssnat på youtube-versionen där eftersom jag inte har möjlighet till det. Nu handlar det om mixning/Cubase (OT?): tror bassynthen ballar ur i slutet + att jag får krupp på fadningarna i Cubase som inte låter bra alls tycker jag.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.