Jump to content

s-wunderlich

Medlem
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutralt

About s-wunderlich

Personlig information

  • Om mig
    #hifi #hoarding #aspergers #rödalinjen #roxette #japanoise #mm
  • Facebook
    nix
  • LinkedIn
    nix
  • Skype
    nix
  • MSN
    nix
  • Hemsida
    nix
  • Yahoo
    nix
  • Jabber
    nix
  • ICQ
    nix

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Min utrustning
    Vintage™ (gitarrer, orglar, trummaskiner, trasiga rullbandspelare - mest!) - nån Digital!
  • Intressen
    Otrivsamma hemmakvällar, vridande på effektpedalsrattar, maraca, skrotsamlande, speed metal (tidig!), White Russian, Fylkingen, skavsår, säregna katter, planlöst cyklande, facklitteratur och insändare i lokaltidningar mm. mm.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för feedbacken. Jag har snålat lite medvetet med saker och ting. Som jag skrev i början: "Det ska inte vara fullt så stökigt som det här, men inte långt ifrån". Lite mer sk. "tryck" ska jag försöka få till i alla fall. Jag har inte använt A Place to Bury Strangers mycket som referens faktiskt. Inte liksom "switchat" mellan det jag mixar och det här. Jag har undvikit referenser ganska mycket faktiskt. Bara kollat av basen lite och sådär t.ex. Men det är dags att börja använda den som referens ordentligt nu tror jag. Jag misstänker att han (Oliver Ackerman) kör med ett och annat hemligt trick. Han bygger ju egna effekter (framför allt gitarrpedaler) och spar på det bästa/värsta krutet till sig själv och säljer inte dom grejerna. Haaseffekten är en av mina favoriteffekter och jag använder det bitvis i den här. Men jag kanske ska ta i lite mer med delaytiden. Jag visste inte att man kan ställa in det i Cubase (och andra DAWar antar jag) utan har gjort det manuellt i alla år genom att bara förskjuta spåret, manuellt, lite.
  2. Ok. Tackar för det. Bra musik det mest (minst sagt); Neil och Townes. Passa på att tipsa om den här liveversionen av Panch and Lefty, om du missat den. Mycket vacker. Kanske det bästa jag hört med honom.
  3. Åhå. Då får jag ta och kolla (eller lyssna) på det här. Tack för inputten.
  4. Det är djävulisiskt mycket diskant i A Place to Bury Strangers. Jag har blivit tvungen att köra ett digitalt reverb på sången och eftersom jag linade gitarrerna körde jag samma digitala reverb på dom (https://www.soundtoys.com/product/little-plate/) ... jag glömde bort att jag åtminstone har en Holy Grail-pedal som troligen låter bättre iaf. Jag har en Fender Super Twin Reverb, men jag orkade inte hålla på och spela in genom den + att grannarna gillar inte då jag kör den på ~135dB (det är då den börjar låta bra!) heller. Ingen aning om vad lufs är, men det kommer jag ta reda på. Tyvärr kommer det här släppas "på spotify" tror jag. Men vad gör dom som är bra: Apple Music med det egentligen? EDIT: kul att du gillar min/våran låt mer. Fast du kanske tycker båda är värdelösa? Det framgår ju inte riktigt.
  5. Tänkte på det här och jag misstänker starkt att det finns något trick kring nästan allt med ljudet hos A Place to Bury Strangers. När det gäller gitarrljud gör han (Oliver Ackerman) nästan helt nya saker tycker jag. Det bör upplevas live. Jag har sett honom kallas "ljudprofessor" minst en gång iaf. Jag håller med där.
  6. Skickade upp en ny version här idag: Det är "mastrat", fast extremt klåpigt av mig som inte kan alls. Jag har testlyssnat på det här i sovrummet med en Accuphase E-203 (japansk 80-tals HiFi) och Pioneer HPM-60-högtalare och tycker att det funkar ganska bra. Det är bränt på CD, har inte lyssnat på youtube-versionen där eftersom jag inte har möjlighet till det. Nu handlar det om mixning/Cubase (OT?): tror bassynthen ballar ur i slutet + att jag får krupp på fadningarna i Cubase som inte låter bra alls tycker jag.
  7. Inspelningen jag länkade ovan är relativt analog. Många delay är Ghost Delay och Memory Toy, men jag var tyvärr "tvungen" ...tja... att använda lite Timeless-delay också. Distarna är sk. äkta vara också, för det mesta. 🐼 Ta om ALL sång var det också ja...
  8. Jo. Jag är inte någon nybörjare sådär. Jag har hållt på med musik och spelat in (+ gjort "elektroniskt" på C64 osv.) sedan 1983 eller sådär. Tandberg-rullbandare på den tiden tror jag. Jag vet om att man bör spela bra, editera bra (fast jag tycker inte man ska editera särskilt mycket, hatar att dra i olika kurvor osv.). Min filosofi är också: skit i om det är lite otight (sjunga kan jag inte direkt), kör på första tagningen om det går. Jag är själv bäst på första, sen dalar det snabbt, vet att folk "peakar" på olika tagningar osv. Frågar innan dom spelar in hur dom vill ha det. En jag spelar in med i bland "peakar" på ungefär tagning ~200 på sången. Han får spela in den själv. Jag vill spela in helt analogt, men det är inte hållbart ekonomiskt för mig så jag får sitta och dra i lite kurvor och streck i Cubase ibland. Om 5-10 år kanske jag har fått ihop allt så jag kan slänga bort Cubase. Vi får se. Som jag skrev ovan har jag fått till bra mycket mer "tryck" i musiken (när det gäller t.ex. slamrig punk) i mastringen, men (som ovan också då) jag mixar väl för dåligt kanske då?
  9. Jag har ju hört talas (av KMH-folk) om minst en som kan säga t.ex. vilken kompressor som används. Själv är jag begränsad till att kunna säga t.ex. vilka gitarrer som används och liknande. Jag har gjort egna mastringar förut som lagt till ett sjujävla tryck i alltsammans iaf. Jag mixar kanske för dåligt då?
  10. Åh, fyfan... jag mixar i nya högtalare som jag inte vet hur dom låter, så att säga. Gylling (importör för Sony) från 60-talet. Jag har bara haft dom i någon månad. Jag lyssnade precis i Huvudstereon™ - jösses. Inte bra! Jag skulle behöva mina gamla mediokra Dali-högtalare för att kunna mixa det här ordentligt tror jag. Men dom är inte tillgängliga nu riktigt. EDIT: jag måste åka och hämta tillbaka mina mediokra Dali. Det får lösas idag. Måste kunna mixa.
  11. Håller på med mixen. Det är inte bra nu alltså. Men det kommer bli. Jag tänkte att någon kanske kunde (autistiskt) säga att A Place to Bury Strangers har använt en Chandler EMI Limiter TG1 + en API 2500 Stereo Bus Compressor (plus berätta EXAKTA inställningar 😲) för mastringen. Något trick känner jag att dom har gjort iaf. som inte går att konkurrera med.
  12. Tack. Softube har jag kört förut. Jag var inte helt nöjd med det då. Vet inte om det är mitt sinnestillstånd som gör att jag tycker Soundtoys Little Plate är bättre. Jag har köpt det nu så jag kör vidare på det. Nåt med rymden ÄR kul! 😲
  13. Jag ska säga det att jag är i grund och botten punkare (gammal sådan nu och punk handlar ju inte så mycket om musiksmak, jag lyssnar på "allt" - i stort sett) och då är det ju lätt hänt att det distas och vrids upp volym lite väl mycket. Kortfattat kan man väl säga att ALLT jag mixar är FÖR distat. Tror jag iaf.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.