Jump to content
Annons

Andetag i sångspåret förstärks av compressor, Vill ha bort det!


rockstone

Recommended Posts

mixar en låt och upptäcker att alla andetag i sångversen hörs väldigt högt, verkar som om kompressorn dra upp domn oxå, finns det nåt enkelt sätt att att bli av med andetagen? Brukar man klippa bort dom? Har för mej att jag inte hörde ett enda andetag på mixvideon med electric boys

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, de gånger jag har tagit bort andetag så har jag automatiserat, och då ingångssignalen. Blir lättare att automatisera ingångssignalen eftersom utvolymen vill jag ha fri till allt annat.

Cloudman, vad gör man med gaten, vad använder man den till?

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de gånger jag har tagit bort andetag så har jag automatiserat, och då ingångssignalen. Blir lättare att automatisera ingångssignalen eftersom utvolymen vill jag ha fri till allt annat.

Cloudman, vad gör man med gaten, vad använder man den till?

Auttomatisera är väll när man ritar en kurva på spåret, vad menar du med in och ut singnal?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som kör oldschool försöker ställa gaten på kompressorn så den knipsar bort fnysljuden redan vid inspelningen. Och ju närmare jag sjunger ju svårarer blir det att hitta en inställning som tar bort andetagen men inget av sångljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet bör ju bara uppstå när du kör med make-up-gain eller manuellt "gainar" upp spåret med kompressorn. En kompressor har ju annars inte den funktionen att den förstärker svagare partier. Om du kör hög ratio och låter kompressorn jobba hela tiden (ställt thresholden så att den jobbar konstant) då blir du ju tvungen att höja med make-up-gain eller direkt på regeln och naturligtvis åker inandningarna också upp i nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta bort andetagen helt brukar låta onaturligt. Lägg sången på två kanaler och klipp upp så att att andetagen hamnar på en kanal utan kompressor och resten på en annan med kompressor. Sen kan du lätt mixa den på en nivå som inte låter flåsig snuskgubbe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Auttomatisera är väll när man ritar en kurva på spåret, vad menar du med in och ut singnal?

Ja, det stämmer. I cubase kan du automatisera den vanliga volymen, men sen även det de kallar insignal, alltså vad jag förstår det som skickas till alla effekter. Det går väl i alla program antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar markera varje andetag direkt i filen det handlar om och volymjustera nedåt om de är för kraftiga. ProTools, som jag kör, sparar ju alla klippförändringar som nya klipp, så det är enkelt att backa i edit om man behöver. Att automatisera är något sämre då det tar processorkraft, och med stora körpaket, stämmor och dubbar etc. så blir det en del belastning på processorn. Precis som redan sagts kan det låta onaturligt att ta bort andetag helt, men å andra sidan finns det tillfällen när man inte vill ha dom.

En annan variant är att justera andetag i program som Melodyne eller liknande "Tune"-plugg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att editera till snygga fraseringar och inandningar har jag jobbat grymt mycket med och vill gärna ge några tips här:

För att bibehålla närvaron i produktionen är det inte säkert att alla inandningar ska bort. En del kanske ska vara kvar som dom är, en del ska bort medan en del kanske vi vill ska vara någonstans mitt emellan. För mig blir då en gate ofta omusikaliskt i detta sammanhang.

Det jag kommit fram till funkar allra bäst här är crossfade. Crossfade mellan avfrasering (eller ingång) och en ROOMTONE. På så sätt har man alla möjligheter att justera attack och nivå över tid. Verktygslådan är linjär / höger banan / vänster banan eller att blanda de olika. Funkar alltid och det blir väldigt snyggt och naturligt. Jag har säker fixat 10 k inandningar på detta sätt med mycket bra resultat.

Roomtonen spelar man antingen in i samband med session eller så går det alltid att hitta ett parti någonstans i tagningen. Testa bara och loopa den först så du ser att den funka.

Nu ska jag gå ut och ta ett djupt andetag i den härliga vårsolen 😎

// Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte på att gata:a. Jag tror du riskerar att klippa låga partier utav sången. Men om du nu MÅSTE använda Gate så ska du ha den innan Compressor.

Jag hade klippt ut andningarna eller automatiserat ner dem. Det tar tid men det är värt jobbet för annars kommer du störa dig på det för alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves har en smidig plugg som heter DeBreath, den funkar smidigt.

Så ska du köra den först av alla, likadant med Noice-reduction om du nu använder det.

Då får man ett cleant spår som du sen kan komprimera hur mycket du vill utan att du höjer något brus eller andningsljud.

Sen i många moderna poplåtar så vill man inte ha några sådana ljud, då ska allt vara så snyggt som möjligt. Men spelar du in lite mer akustiska låtar eller liknande vill man ju ofta ha det ganska så ärligt i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

som flera redan varit inne på så låter det ofta onaturligt utan andetag

dock kan man i vissa partier uppleva dom som direkt störande å kan ju klippa bort dom just där

annars som både wellness å mikey å några till varit inne på så redigera ner volymen på andetagen men låt dom vara kvar

gate bör man undvika men det funkar bättre med expander (som sänker ljudet under en viss nivå men inte kapar det helt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju närmare micken man är ju värre brukar problemet bli...

Otroligt mycket hänger på sångaren/sångerskan. Det märks på hur starka andetag och S-ljuden är. En van sångare/sångerska jobbar med huvud-/nackrörelser framför mic'en, om man säger så.

Det gör stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fattade det som att han är inne på bakgrundsljudet...?

Javisst, en ren rumston så att ambiensen kommer med. Bra sätt att få till det snyggt i lågmälda partier på sång, prator mm. Var inte rädd för att låna snygga inandningar från någon annan fras heller. Gäller det metal med fullt ställ så behövs ju inte denna teknik förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...