Jump to content
Annons

Låter bra i hörlurar men ej i monitorer?


ostfisk

Recommended Posts

Annons

Klart ska vi göra det bästa möjliga av vad killen vill ha hjälp med!

Vi ska hjälpas åt, men det ska vara konstruktivt, och utvecklande inte.

DET ÄR FEL att klaga och INTE säga en lösning. 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

slå på nrj då om det är så noga

Men är du dum eller? När man väl spelar in en låt så ska man väl göra det helhjärtat, annars kan man lika gärna lägga av. Sköter han det här snyggt finns chansen att du får höra mannen på NRJ. Ta dig samman

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart ska vi göra det bästa möjliga av vad killen vill ha hjälp med!

Vi ska hjälpas åt, men det ska vara konstruktivt, och utvecklande inte.

DET ÄR FEL att klaga och INTE säga en lösning. 🙂

Att kalla övriga på forumet för latrinhinkar är det en bra lösning? Den lösning jag rekomenderar dig är att byta till Flashbackforumet. Där snackas det väldigt mycket om skit och knark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två vägar till framgång.

Ta bort allt som är fel.

Förstärka allt som är rätt.

90% av ppl på detta forum gör det första. (Hur mkt blir kvar av det som är RÄTT då?)

That's WRONG

Att kalla övriga på forumet för latrinhinkar är det en bra lösning? Den lösning jag rekomenderar dig är att byta till Flashbackforumet. Där snackas det väldigt mycket om skit och knark.

Jag älskar hela jävla studio forum, älskar dej också. Gillar alla. Men jag blir urless när folk klagar på nån som vågar sjunga. Jag tänker inte byta forum, ni får anpassa er till mig.

Edit: JAG kan också vara en jävla latrinhink ibland.... Jag står inte på nån tron. Exempelvis betedde jag mig som ett jävla arselbarn mot en stackars tjej som la upp sin låt här för nått år sen.... det har jag fått smälta och bearbeta.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara orkade läsa tråden så skulle du eventuellt fatta att alla utom du kommit med råd hur en bra låt, bra sångstämma, kan bli ännu bättre. Lägg ut nåt du har spelat in i stället för att sabotera forumet.

Nu slutar du förhala sanningen. Det enda rådet du gav herrn var att auto-tuna, det hade han dessutom redan gjort i delar av låten, vilket visar att hans förmåga att uttrycka sig med rösten behöver uppmuntras, inte sugas in i nån jävla auto-tune listpop, tänk.

Snubben kan ju sjunga och då ska man utveckla det, och inte få honom att avslöja vilken kedja han lagt sången med, som att den inte skulle duga. Ta och gå och kolla dig själv i spegeln Herr Nilsson. Jag dömer inte dej, men du dömer dej själv genom att ignorera sanningen.

Du GAV också bra råd, jag skev dessutom inte detta till NÅN person, utan bara att man ska tänka sig för angående vad man säger är dåligt / bra. Speciellt om man inte VET, eller KÄNNER människan. Jag försöker inte utmåla dig som Anti-Krist förfan. Ta och slappna av mannen. Jag vet att du har sjukt goda sidor, och skön humor. Har garvat åt dej många gånger. Men IBLAND tänker man inte på vad man säger, man är helt enkelt musikaliskt blind, MAN VILL hjälpa så pass mycket att det ofta stjälper.

Till TS:

Jag tkr du sjunger fantastiskt bra, du berörde mig djupt. Fortsätt för all jävla del o sjunga mycket, och spela in mycket. Tekniken har du inte. Men uttrycket, och det räcker för allt i världen. Låt sången vara som DU är, vem vet, du kanske får en mick i handen på utbildningen och ska hålla ett föredrag? Eller sjunga en låt, helt rakt ut i PA, utan nån som helst puts?

Det är så man ska se på ljud, LIVE, nära, nu och på riktigt. Klart man får putsa, men det ska vara inom rimliga gränser tycker jag. Man ska vara bekväm med det man gör, och det du behöver är mer trygghet i att lita på din sång, och dITT omdöme. Många människor här på forumet hjälper till så mycket att dom ofta glömmer bort vad dom började med från första början, och det gäller båda låtskrivare, artister och sångare. Det finns en oerhörd förvirring krint kontexten musikskapande, och ju mer vi tror att vi vet, desto mindre vet vi.

Att du skapar musik är underbart bara det, och att du klarar av att skruva fram en sån ljudpalett är också otroligt bra. Du har talang, och lita på dITT omdöme vad det gäller din sång, haka inte upp dej, på dina rösters små egenheter, och dina brister i din volym och kapacitet, låt dej glädjas i stället över det du skapar med rösten, du har en mycket vacker röst min vän!

Hörlurs / Mix-problemet:

För att få en mix stor i högtalare krävs det att man lägger mellanregister rätt. Som det är just nu är din mix uppdelad i 3 delar. Jättemörk bas, Mellanregister-stuff, Och Massvis med diskant.

För att få en stor mix gäller det att lura hjärnan att tro att alla dessa register är ETT. Detta är något av det svåraste och absolut jobbigaste du lär dej när du producerar. Och detta kommer du få hjälp med på din utbildning. Det gäller att tänka ändlöst, stort och i många olika dimensioner för att klara det.

Bra lyssning är A och O. Som jag ser det idag, finns det INGEN som helst anledning att du inte kommer in på din utbildning.

Redigerat av Mats_S
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, fan va gött! Vad många bra tips! Tack så mycket! Wellness music, klashko, Guitar Nillson, sunderling m.fl. m.fl. Nu ska här testas! 🙂

Sunderling: Är inte helt främmande att låta andra spela in sången...hmm får se. Det är helt klart ett alternativ om jag känner att jag inte kan göra låten rättvisa. Det är inget måste att jag sjunger. Dock är jag sjukt nöjd med refrängen och hur stämmorna blev så det måste ju matcha det eller bli bättre. Har du något exempel där du sjunger som man kan lyssna på?

Martin (ditt första inlägg) : Jag förstår precis vad du menar med att gå vidare och låta det vara men jag vill inte det med denna låt då den just är till för en musikproduktionssökning. Jag vill få till allt så perfekt det bara går. Sen vet jag flera ställen där jag kan sjunga bättre. Så peta, det kommer jag göra. Och tack för dom fina orden i förra inlägget!

Sen får ni hacka hur mycket ni vill på sången, både bra och dålig kritik uppskattas! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är: Låt låten berätta vad du ska göra. Inte nån utsida tanke om "perfektion". Det finns ingan perfektion att finna i musikskapande. Det är en dans mellan: Viljan till välljud, och insikten att ljud blir perfekta om man låter dem bli det.

Däremot kan man känna sig otroligt nöjd, men det är inte samma sak som perfektion 🙂 För mästarna kanske. Men även mästare kritiseras.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, fan va gött! Vad många bra tips! Tack så mycket! Wellness music, klashko, Guitar Nillson, sunderling m.fl. m.fl. Nu ska här testas! 🙂

Sunderling: Är inte helt främmande att låta andra spela in sången...hmm får se. Det är helt klart ett alternativ om jag känner att jag inte kan göra låten rättvisa. Det är inget måste att jag sjunger. Dock är jag sjukt nöjd med refrängen och hur stämmorna blev så det måste ju matcha det eller bli bättre. Har du något exempel där du sjunger som man kan lyssna på?

Martin (ditt första inlägg) : Jag förstår precis vad du menar med att gå vidare och låta det vara men jag vill inte det med denna låt då den just är till för en musikproduktionssökning. Jag vill få till allt så perfekt det bara går. Sen vet jag flera ställen där jag kan sjunga bättre. Så peta, det kommer jag göra. Och tack för dom fina orden i förra inlägget!

Sen får ni hacka hur mycket ni vill på sången, både bra och dålig kritik uppskattas! 🙂

Jag tänkte ju då sjunga din melodi precis som du har den.

Har min soundcloud men jag har inte spelat in låtar inom din genre, men lyssna.

https://soundcloud.com/kisalinus

Redigerat av sunderling
Link to comment
Dela på andra sajter

wwilton: Synthljudet vid 4:08 (startar vid 3:45 egentligen, samma ljud hela solot) är gjort i Reason. Jag har använt en Thor synt med en Analog Osc med Saw, en Multi Osc ställd på Saw samt random och kvart i på detune amt, en Wavetable Osc med PPG 24 Organ 2 ställd kvart i på position och x-fade intryckt. Alla skickade till ett low pass ladder filter. Sen en MClass EQ och ett reverb på det.

Med andra ord: En saw, en detunad saw plus ett organ liknande ljud.

Grymt! Jag tänkte i och för sig på den rytmiskt snabba delen som börjar vid 4:08, är det någon typ av arpeggiator du använt?

Link to comment
Dela på andra sajter

sunderling: Jag blev inte riktigt övertygad av din soundcloud. Du har en snygg röst, men är osäker om den passar i min låt. Jag håller på och spelar in sången på nytt nu, ifall jag inte blir nöjd får du gärna försöka!

wwilton: Ingen arpeggiator. Jag har klickat in arpeggiot i sequencern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du kör igen. Jag skulle präxis fråga om du lagt tid på sången.

Jag satt tre timmar igår och spelade in verserna på nytt, fokuserade på pitch och uttal. Jag spelade in varje fras för sig och gav mig inte fören alla toner var rätt pitch och uttalet var ok. När jag sen var klar spelade jag upp låten från början och märkte då att min nya sång var mjäkig, fanns ingen attityd. Blev att göra om allt igen...

En liten tanke slog mig. Om jag skulle vilja skicka den här låten till en känd sångare, hur skulle jag gå tillväga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill börja med att gratulera TS till en fantastiskt häftig och bra låt! Snyggt jobbat!

Sen vad gäller sångkritiken så kanske det inte är svårare än så att din röst inte passar till just den här låten. Du har en fin/skön röst, men den kanske hör hemma i en annan musikstil?

Kämpa på!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att sjunga så rätt man kan, och sen upptäcka att det blir för mjäkigt känner jag väl till. Just den grejen hur mycket attack man ska lägga i rösten till olika låtar/fraser är nästan det svåraste med sångpålägg tycker jag. Jag brukar hålla på som fan tills det blir så bra jag klara av. Sen låter jag det vila lite o lyssnar efter en halv dag eller så, ofta låter det för tillrättalagt, då börjar jag på ny kula på ett nytt spår o jämför med det förra. När man sjungit låten skitmycket kan man klara det tekniska utan att tänka på det, då först kan man slappna av o sjunga naturligt på sitt sätt. Helt klart ska du sjunga låten själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag gillar låten jättemycket och du har faktiskt hit känsla i refrängen. Denna låten ÄR refrängen och den är verkligen svinbra. Det var den som fångade mig, vilket j-a lyft! Sången låter mycket bättre nu än den tidigare versionen. På den fanns det en falsett som låg alldeles för högt i volym och störde mig i lyssnandet.

Däremot kan jag tycka att sången är för mid'ig nu. Crispen saknas. Har du skurit höga frekvenser på sången eller lyft för mycket mid? Du har en mjuk och bra röst men du måste få fram lite mer crisp från de höga frekvenserna och det skulle nog funka med en nypa dist på rösten för att få den lite mer tuff och attityd aktig. Det är ju trots allt en ganska tuff attityd i låten.

Jag drömmer mig tillbaka till gamla drum'n'bass låtar, Mycket bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar låten jättemycket och du har faktiskt hit känsla i refrängen. Denna låten ÄR refrängen och den är verkligen svinbra. Det var den som fångade mig, vilket j-a lyft! Sången låter mycket bättre nu än den tidigare versionen. På den fanns det en falsett som låg alldeles för högt i volym och störde mig i lyssnandet.

Däremot kan jag tycka att sången är för mid'ig nu. Crispen saknas. Har du skurit höga frekvenser på sången eller lyft för mycket mid? Du har en mjuk och bra röst men du måste få fram lite mer crisp från de höga frekvenserna och det skulle nog funka med en nypa dist på rösten för att få den lite mer tuff och attityd aktig. Det är ju trots allt en ganska tuff attityd i låten.

Jag drömmer mig tillbaka till gamla drum'n'bass låtar, Mycket bra jobbat!

Har ett svagt minne att jag sänkte diskant på sången men kan inte svära på det. Ska definitivt kolla in det. Skall testa dist också!

Tack för bra tips och kul att du gillar låten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonlåt! Testmastern blev absolut mycket bättre än den första versionen. Lyssnar i lurar nu så jag kan inte bedöma

mixen, ska lyssna i högtalare sen.

Sånginsaten var ju i alla fall mycket bättre. :-)

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Sånginsatsen tycker jag du kan vara väldigt nöjd med nu. Din sång har karaktär och berör mig.

Några grejer bara vad det gäller mixen:

ALLMÄNT

Vid första lyssningen så saknade jag större trummor, mer reverb på virvel osv. Men sedan ändrade jag mig och tycker att det är blir en väldigt cool kontrast mellan de torra trummorna och pads mm. som står för bredd och djup i mixen. Trummor och bas tror jag gå att få till så att de sitter ihop ett snäpp bättre. De ska vara som själva motorn i låten , som driver den framåt, inget mer.

SÅNGEN

Nu är leaden breddad och inte fokuserad i mitten, dessutom ur fas. Jag tror det skulle bli snyggt med leaden centrerad och när körerna sedan kommer in så öppnas ljudbilden upp och lyfter. Som jag skrev innan så tycker jag sången är skitbra.

TRUMMOR

Jag saknar diskantinformation i mixen. Vässa HiHat och cymbaler och panorera ut dessa lite i mixen. Kanske gröpa ur virveln lite i botten.

PADS

Grymt bra.

BAS

Basen hamnar bra i nivå på refrängerna när den spelar en oktav ned. På verserna hamnar den lite för högt i nivå. Känns som den är lite för hårt skuren i botten, alternativt kolla velocity.

Bra låt och hantverk!

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr håller jag inte med om att sången duger

det funkar som demo men om man ska peka på en enskild svag punkt i låtens framförande är sången det självklara valet

med en riktigt bra sångare skulle skillnaden bli stor

Tyvärr skulle en annan sångare förstöra låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånginsatsen tycker jag du kan vara väldigt nöjd med nu. Din sång har karaktär och berör mig.

Några grejer bara vad det gäller mixen:

ALLMÄNT

Vid första lyssningen så saknade jag större trummor, mer reverb på virvel osv. Men sedan ändrade jag mig och tycker att det är blir en väldigt cool kontrast mellan de torra trummorna och pads mm. som står för bredd och djup i mixen. Trummor och bas tror jag gå att få till så att de sitter ihop ett snäpp bättre. De ska vara som själva motorn i låten , som driver den framåt, inget mer.

SÅNGEN

Nu är leaden breddad och inte fokuserad i mitten, dessutom ur fas. Jag tror det skulle bli snyggt med leaden centrerad och när körerna sedan kommer in så öppnas ljudbilden upp och lyfter. Som jag skrev innan så tycker jag sången är skitbra.

TRUMMOR

Jag saknar diskantinformation i mixen. Vässa HiHat och cymbaler och panorera ut dessa lite i mixen. Kanske gröpa ur virveln lite i botten.

PADS

Grymt bra.

BAS

Basen hamnar bra i nivå på refrängerna när den spelar en oktav ned. På verserna hamnar den lite för högt i nivå. Känns som den är lite för hårt skuren i botten, alternativt kolla velocity.

Bra låt och hantverk!

Tack för bra kommentarer! Jag sköt sången några millisekunder extra i höger kanal i ett försök att få den att smälta in mer i mixen. Vilken jag tyckte att den gjorde, men jag fick också problemet att den inte är centrerad, vilket jag inte gillar! Kanske ska skippa stereon.

Basen är ett gissel, den låter inget bra hos mig, mest för att min lyssning har en stående ton som gör att alla C blir väldigt boommiga. Låten går i just C vilket gör att versen just blir väldigt "boomig". Jag får liksom lita på att det låter bra i andra lyssningar men ska kanske sänka basen lite i versen då! Ska kolla in trummorna också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som trummis har jag lite svårt att ta refrängerna på allvar med den där midi-crashen som liksom tar över hela ljudbilden. Lite osäker på vad man skulle göra istället, men normalt sett brukar ju den typen av trumkomp liksom backas upp av 25 elgitarrer, och då behövs kanske en aggressiv crash för att matcha. Nu känns det som om det bara är midi-crash och sången som utgör dynamikskillnaden in i refrängen. Skulle kanske vara nåt att låta det aggressiva diskantmalandet utgöras av någon lite argare synt eller nåt. Men jag har egentligen ingen bra idé, ville bara bidra med ett första intryck! Annars mycket gött i låten! Håller med folk om att sången är svagaste länken, men det kan nog vara en smaksak. Man skulle inte vilja ersätta sången med nån slick jävel, men jag skulle nog regissera sångaren lite annorlunda. Mindre tysk tonårsgrabb i attityden liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är låten skickad till sökningen. Så här blev det.

https://soundcloud.com/ostfisk-1/need-to-fly-testmaster-2

Jag håller med om att sången kanske är det svagaste länken. När jag först spelade in sången och fick höra refrängen med min sång plus alla stämmor blev jag helt tagen. Jag tyckte det lät så sjukt bra. Nu när man har vant sig så inser man massor som skulle kunna bli bättre, fast mycket tror jag beror på att den är inspelad i en odämpad lägenhet med en sm57a. Ett juste sångbås och en grym konding och preamp skulle nog hjälpa en del. En professionell sångare skulle nog göra det bättre också, kanske. Jaja, det finns ju fortfarande tid att bättra på sången. Kommer jag in på utbildningen skulle jag kunna låna någon juste neumann och spela in det på nytt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är låten skickad till sökningen. Så här blev det.

https://soundcloud.com/ostfisk-1/need-to-fly-testmaster-2

Jag håller med om att sången kanske är det svagaste länken. När jag först spelade in sången och fick höra refrängen med min sång plus alla stämmor blev jag helt tagen. Jag tyckte det lät så sjukt bra. Nu när man har vant sig så inser man massor som skulle kunna bli bättre, fast mycket tror jag beror på att den är inspelad i en odämpad lägenhet med en sm57a. Ett juste sångbås och en grym konding och preamp skulle nog hjälpa en del. En professionell sångare skulle nog göra det bättre också, kanske. Jaja, det finns ju fortfarande tid att bättra på sången. Kommer jag in på utbildningen skulle jag kunna låna någon juste neumann och spela in det på nytt! 🙂

Grymt bra jobbat med låten, jag tycker det låter kanon! Får man fråga vilken utbildning det är du har sökt? Jag är nämligen också intresserad av ljudproduktion och undrar vilka utbildningar det finns:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...