Jump to content
Annons

ostfisk

Medlem
  • Antal inlägg

    621
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    45

Dagen då ostfisk senast vann var 7 augusti 2023

ostfisk hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

106 Utmärkt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Örebro
  • Min utrustning
    Komplete Audio 6, MiniDSP 4x10 HD, XTZ SUB 12.17, KRK Rokit5, Pro Tools 12, Reason 10, Izotope Ozone 7 Advanced m.m.
  • Intressen
    Musik, träning, akustik.

Senaste profilbesökare

11 664 profilvisningar
  1. Vet ej hur dina fönster ser ut men något i stil med detta borde fungera. Ju tyngre du gör pluggen ju mer ljud isoleras. Denna designen har en liten flaw. Själva gummilisterna, ljudet tar sig in/ut via springan runt pluggen. Bättre är att bygga den så att den går hela vägen ut till kanten. Med ett lite mjukare material längst ut så att pluggen går att trycka in så att den fastnar. Om fönstrena är i linje med väggen så är nog enda lösningen att täcka för dom på något sätt, med något tungt material, som sluter tätt. Vet ej hur dock. Något slags lock.
  2. Är inte expert på ljudisolering men vet att det krävs tyngd på väggarna samt att alla sprickor tätas. Ljudabsorberande material sänker ljudet med kanske 10 dB, men det är om du täcker hela väggen med det. Annars tar sig ljudet runt absorberingen. Är det en spricka någonstans så pajar allt. Tänk att du har ett öppet fönster, du hör utsidan klart och tydligt. Du kan stänga fönstret långsamt men kommer att höra utsidan tydligt ända tills det är helt stängt. Till och med när det är 1 mm kvar tills helt stängt så hör du utsidan. Dvs minsta lilla spricka tar sig ljudet igenom. Är det så att dörren har mindre massa än själva väggen så det den svaga punkten. Då kan det göra skillnad att förstärka den. Tex med ljuddämpande material. Har väggen mindre massa är dörren så är det väggen som behövs stärkas upp. Ett första steg att prova är att täta dörrens springor. Det bör göra lite grann. Och då menar jag 100%, minsta hål tar sig ljudet igenom Men allt beror på hur mycket du behöver ljudisolera. Och hur långt ner. Ju lägre frekvenser, ju mer tyngd behöver du.
  3. Om jag förstår dig rätt så är det nog bara att prova. Men olika val blir olika stora hopp. Tex A Eolisk till F Lydisk blir en väldigt smooth övergång, märks knappt, då de innehåller samma toner. A Eolisk till C Lydisk blir kanske lite mer spännande då en av tonerna i skalan förändras. A B C D E F G -> C D E F# G A B. Ju större hopp ju mer händer det i låten. Maximalt hopp blir det att gå från A Eolisk till F# Lydisk. A B C D E F G -> F# G# A# B# C# D# E# då är alla tonerna nya. Samtidigt kan man se det som en tonartshöjning med ett steg och i det hänseendet blir det ju inte ett jätte stort hopp. Intressant! Mitt i mellan alternativet vore att gå från A Eolisk till D Lydisk A B C D E F G -> D E F# G# A B C#, eller till A Lydisk A B C D E F G -> A B C# D# E F# G# A. Då är runt hälften av tonerna nya. Intressant fråga. Själva tonartsförändringen är nog inte det viktiga här om du vill få till ett medeltida sound, det är snarare harmoniken du använder inom varje tonart/skala samt vilka instrument du använder. Jag tror det bästa är att prova sig fram och se hur stort hopp som låter bäst för de idéer du har i huvudet.
  4. Hej! Jag köpte min dator 2017 och fixade då Pro Tools 12 samt ett Komplete Audio 6. De fungerar verkligen inte bra ihop. Pro Tools kan inte alltid initialisera interfacet och man får krångla med inställningar och starta om Pro Tools och hålla på och greja. Och vill man ändra buffer size mitt i en session så måste man starta om Pro Tools för att det skall gälla. Så omständligt. Jag minns att det var snack om detta då, att Pro Tools var värdelöst till PC med allt utom deras egna interface. Vet ni hur det är nu? Är det fortfarande så? Funderar på att uppgradera till senaste Pro Tools men vill inte punga ut 10 000 extra för en MBOX Studio bara för att det skall vara smidigt att köra. /Jens
  5. Tack tack. 🙂 Jag har dock inte gjort det, bara spelat in och mixat det. Det är de som sjunger som skrivit medleyt.
  6. Repeterar kanske lite vad andra sagt men absolut viktigast för att få ett proffsigt ljud är att ha en välljudande ljudkälla i ett rum med bra akustik. En bra sångröst, ett välstämt trumset, en bra gitarr i en bra förstärkare etc. Detta i ett rum utan en massa störande resonanser och dylikt. Där har du 50% av ljudet, eller kanske mer. Nästa plats kommer mikrofonen på. Dock är det rätt mikrofon som gäller, inte dyrast. Jag spelade in en vokalseptett och soundcheckade alla sju rösterna med diverse mikrofoner allt ifrån sm57 för 1500:- till en Manley gold för 40000:-. Och allt där i mellan. En av sångarna lät bäst i sm57:an. Efter det skulle jag säga att mixen kommer, vilka plugins eller hårdvarueffekter man lägger på instrumentet och hur de andra instrumenten är mixade, helheten liksom. Sen kommer mickförstärkaren och sist kommer AD/DA. I en proffsig inspelning är alla dessa aspekter top-notch. Alltifrån val av trumpinnar och plektrum (bidrar med 1% kanske) till val av rum och mikrofonplacering. Sen har vi såklart öronen, att utveckla gyllene öron är egentligen det bästa man kan göra. Då hör man lättare var micken skall placeras, vilka frekvenser som stör, hur man skall mixa osv. Det utvecklar man bara genom att spela in och mixa låtar om och om igen.
  7. Lokalen skulle jag skulle säga beror på vilket sound du vill ha. Ett mer studio-sound eller mer kyrkokör-sound. Ett torrare sound eller mer dränkt i reverb. Jag spelade in en vokalensemble (sju pers) och då var vi i ett lite torrare rum. Jag plockade fram alla mickar som jag kunde hitta. Vad jag mindes, sm57or, sm58, några olika kondensatormickar, en rörmick etc.. En blandning av små och stormembranare. Dynamiska och kondensatormickar. Sen ställde jag upp alla mickarna på rad och satte på record. Så fick de ställa sig vid var sin mick och sjunga tillsammans ett kort stycke på låten, sedan roterade de och så sjöng de igen. Till slut hade alla sjungit i alla mickar. Vi lyssnade sedan på varje enskild medlem och vilken mick som lät bäst på dennes röst. Det intressanta var att vissa sångare lät bäst i sm57an, vissa lät bäst i dyrare mickar. Vi kom fram till vem som skulle ha vilken mick och sedan så ställde jag de sju mickarna i en halvmåne (så att de såg varandra). De stod med en meters avstånd om jag minns rätt. Jag sade åt dom att hålla ungefär samma avstånd till micken hela tiden, runt 5 cm. (så inte basen ökade och minskade genom låten) Jag hade även rumsmickar i mitten. Men de tog jag bort i mixningen. De lät kass vad jag minns. Rumsklangen fick reverb och delay stå för. Men vill du ha ett mer blötare sound, mer kör-sound. Då skulle jag ställt dom i en kyrka och ha ett stereopar på lite mer avstånd, så som slejnard tipsade om. Men du får prova dig fram. Testa mycket är mitt tips. Här är inspelningen jag gjorde (så kan du avgöra om mina tips är värda att lyssna på 🙂 )
  8. Alla toner är i samma skala. B dur. Det som sticker ut lite är att melodin spelar F# G# A# i ackordföljden B dur, F# dur, G# moll, E dur. Men det är också det som gör att det låter bra. Melodin färgar ackorden så att första ackordet blir mer ett Bmaj7, det andra blir F#add9, det tredje blir G#m9 och det fjärde E9#11. Det finns inget rätt och fel inom musik. Det som du tycker låter bra är det som är rätt. Oavsett om det är i "fel" tonart eller vad det nu kan vara. Så lita på dina öron, skit i vad kompisar och vad internet säger. Låter det bra så är det rätt!
  9. Hej! 🙂 Refrängen/Introt är Ab Bb Cm Cm Eb Ab Ab Bb Cm Cm Bb Versen är Eb Cm Bb Fm Cm Db Bb Tonarten är Eb dur.
  10. Vi pratar nog om olika saker. Det jag pratar om är förmågan att höra en ackordföljd och veta vilka ackorden är, så som Neosus gjorde. Då krävs det den kunskapen. Vet man redan ackorden, eller om man listar ut dem med hjälp av ett instrument, och man vill veta tonarten, då räcker det med de två första stegen i det som jag skrev.
  11. Ta det lugnt nu, vi är här för att hjälpa varandra! 🙂 Angående att höra ackord och tonarter så är det en skill som tar lång tid att lära sig. Först måste man lära sig alla tonarter (C dur-B dur, C moll-B moll), hur dom är uppbyggda. Sen måste man lära sig vilka ackord som ingår i tonarterna. Tex C dur har ackorden C, Dm, Em, F, G, Am, Bm-5 etc. Sen måste man lära sig intervaller, hur de låter (sekund, ters, kvart, kvint etc.) Man måste lära sig hur olika ackord låter, främst hur ett dur ackord och ett moll ackord låter. Med denna kunskap kan man sedan höra en ackordföljd och veta exakt vilka ackord det är man hör.
  12. Bra jobbat! Låtskriveri är ett hantverk och ända sättet att lära sig det är att skriva mycket låtar. Önskar jag hade det drivet du har. Själv har jag svårt att få klart en låt!
  13. Är kablarna balanserade så spelar det inte så stor roll vilka du väljer. Inte för ljudkvaliteten i alla fall. Det är mer viktigt då du har obalanserade kablar då de kan ta upp brus och brum. Är kablarna dessutom tänkta att sitta mellan monitorer och ljudkort så är det inte superviktigt med kvalitet heller, då de mest kommer att ligga stilla.
×
×
  • Skapa ny...