Jump to content

ostfisk

Medlem
  • Content Count

    602
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    40

ostfisk last won the day on September 12 2019

ostfisk had the most liked content!

Community Reputation

91 Utmärkt

About ostfisk

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Örebro
  • Min utrustning
    Komplete Audio 6, MiniDSP 4x10 HD, XTZ SUB 12.17, KRK Rokit5, Pro Tools 12, Reason 10, Izotope Ozone 7 Advanced m.m.
  • Intressen
    Musik, träning, akustik.

Recent Profile Visitors

10,824 profile views
  1. Angående taket så A. Bättre att ha djup i främre halvan av rummet. Då absorberas första studsen i taket bättre.
  2. Håller med om bakväggen. Framväggen måste vara väldigt tjock för att absorbera första studsen bakom högtalarna. Bättre att ha högtalarna precis intill väggen och ha mer krut på bakväggen. Genelec rekommenderar att ha högtalarna precis intill väggen eller 2 meter ut eller mer. Har man dom 2 meter ut eller mer så är frekvensen som påverkas av första studsen så låg i frekvens att den inte stör. Man har också plats för massa absorberande material. Har man precis intill väggen så är den så hög att den skickas bakåt i mindre utsträckning (skapar mindre problem). Sen är jag osäker på bakre vägge
  3. Kan tipsa om Jens Eklund. Han designade min studio, som är i mitt vardagsrum. Byggtråd https://www.studio.se/forums/topic/109927-studio-i-lägenhet/?tab=comments#comment-1666374 Det blev riktigt bra! Han kan göra en design på distans, det gjorde han åt mig. Jag mätte upp det tomma rummet i Room EQ Wizard och skickade mätningarna till honom. Skulle rekommendera att kontakta honom i alla fall! Kostar ju inget! Annars svar på dina frågor: - Är tanken att man vill fylla hela tomrummet bakom absorbenterna med isolering? Nja hela behövs inte. Jag har 60 cm tjockt på mi
  4. När man spelar powerackord så vill man inte att de tunna strängarna ljuder med. När man trycker ner hela pekfingret (Barre) så riskerar man att de ringer med. I alla fall då man spelar elgitarr. Inte lika stor risk på akustisk. Men öva på att ha spetsen av pekfingret nedtryckt och resten av pekfingret liggandes på de andra strängarna, utan att trycka ner dom. Då dämpas dom. 🙂
  5. Ja du kommer ju billigare undan med att bygga själv om du känner dig händig. Det beror på hur mycket tid och jobb du vill lägga ner. Risken med bås är att de isolerar mot mellan och diskant, men inte bas, då det krävs tunga väggar med luftspalt i mellan för att stänga ute sådant. Det beror helt på vad du behöver isolera mot dock. Kanske kan du högpassfiltrera bort basen, eftersom du bara spelar in tal. Det beror på hur mycket bas som läcker in samt var du gillar att ha högpassfiltret. Hur lågt ner i basen båset isolerar verkar det inte finnas data på vilket tyder på att det inte isolerar
  6. Ditte är mycket bra. Bra stretch vilken gör att det går att få det slätt. Dacronvadd behövs ej. Jag hade det i mina för att få dom helt vita. Stenullen syntes igenom det vita ditte tyget så jag hade två cm dacronvadd mellan stenull och tyg. Men kör du på annan färg än vit så spelar det ingen roll.
  7. Är det flutter så kanske det är bättre att sätta på väggarna. Fast det är inte säkert. Kör du på stenull så kan du ta hela de oöppnade balarna och ställa på olika ställen i rummet. Du får mycket absorbtion redan där. Så kan du se var i rummet de har bäst effekt innan du öppnar de och börjar bygga.
  8. Försvinner ett instrument då man spelar i mono så får man kolla hur man processat det. Vilka stereoeffekter ligger på? Har man två stycken kopior av samma instrument vänster/höger som är processade olika? Det är också en stereoeffekt. Lyssna i mono och ta bort stereoeffekterna en och en och se vad som skapar problemet. Sen är det bara att experimentera och se om man kan få samma effekt, utan att förstöra monokompatibiliteten.
  9. Har du provat att sätta micken på olika ställen i rummet? Är resonanserna överallt eller bara i en position?
  10. Tyckte inte det var för mycket reverb. Visst det är mycket men tyckte att det gav ett sound. Gillade melodin också. Även om genren inte är det jag normalt lyssnar på så tyckte jag att det lät bra.
  11. Scan har datorer skapade för just musikproduktion. Vet ej hur prisvärda de är jämfört med övriga tillverkare men de är optimerade för arbete i DAWs. Har själv en laptop från Scan skall tilläggas. (Man är ju mer benägen att rekommendera det man äger själv). Nackdelen är att de håller till i England, så skulle man vilja använda garantin och få den reparerad så måste man skicka datorn dit. Men jag har både en stationär dator (2017) därifrån samt laptopen (2014) och har inte haft något problem med dom än så länge. Här finns laptops du kan konfigurera själv: https://www.scan.co.uk/3xs/cus
  12. Hej! 40 cm räcker och är mer än vad de flesta brukar göra. Jag skulle haft fönstren och dörren som sidoväggar. Det får ju plats absorbtion under fönstret. Där där första reflektionen träffar. Måste inte vara supertjockt. Bara 10 cm gör att du absorberar diskant och mellan vilket är bättre än inget och kommer att rensa upp stereobilden, och du kommer få en klarare ljudbild med mindre fasfel. I taket räcker också 10 cm för att det skall bli bättre, det blir ju reflektioner där också. Det jag pratar om är dessa punkter: De så kallade första gradens reflektioner (Early reflections
  13. Tog mig friheten att göra ett förslag: Flyttade mixplats mot kortsidan. Brukar alltid bli bättre ljud då! Sedan tjockt med stenull på bakre väggen. Den viktigaste platsen är upptagen, mitten av väggen. Du kommer att få destruktiva reflektioner där ifrån. Men detta kommer att göra stor skillnad för den första stående vågen längsledes. Kommer även att ta ner decayen överlag i rummet. Kan du få upp stenull ovanför bokhyllan blir det ännu bättre. Ett moln i taket ovanför dig. Ju större och tjockare ju bättre. Tar hand om stående vågor höjdledes samt första reflektionen i taket.
×
×
  • Create New...