Jump to content

ostfisk

Medlem
  • Content Count

    583
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    40

ostfisk last won the day on September 12

ostfisk had the most liked content!

Community Reputation

88 Utmärkt

About ostfisk

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Örebro
  • Min utrustning
    Komplete Audio 6, MiniDSP 4x10 HD, XTZ SUB 12.17, KRK Rokit5, Pro Tools 12, Reason 10, Izotope Ozone 7 Advanced m.m.
  • Intressen
    Musik, träning, akustik.

Personlig information

  • Hemsida
    http://
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

10,373 profile views
  1. För akustikens skull är ett rum att föredra. Skall du ha två rum som dessutom skall vara helt ljudisolerade från varandra krävs det två separata flytande rum med tillräcklig tyngd i väggar golv och tak och tillräcklig luftspalt mellan rummen. Är isolering inte lika viktigt går det åt mindre yta men det blir ändå två små rum vilket är mycket svårare att få bra ljud i!
  2. Bor du på nedersta våningen? Annars får du kanske ta dit en ingenjör att räkna på det, flytande golv kan bli tunga och du vill inte braka ner i lägenheten under. Är ingen expert men har hört det flera gånger av riktiga experter då andra har ställt samma fråga. (på detta forumet: https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/)
  3. Nice! Grymt jobbat! Svårt att riktigt jämföra då de har olika volym. I REW i All SPL läget under knappen Controls (kugghjulet längst till höger) så kan du lägga till offset till mätningarna så att den röda mätningen får samma volym som de andra. Lättare att jämföra och se vad som förändrats! Hur har du mätt? En högtalare eller båda? Snyggt slutresultat förövrigt! Vilket tyg har du?
  4. Angående tyg så kan jag tipsa om Ditte, från IKEA. Fungerade precis lika bra som det mångdubbelt dyrare tyget jag köpte till den bakre absorbenten. https://ilmonte.se/produkt/sargtyg-fargkarta-bredd-150-cm/. (Det dyrare tyget var något som Jens (akustikern) rekommenderade då han själv använder det, men han rekommenderade också Ditte då det skulle fungera lika bra akustiskt) Dock är sargtyget brandklassat så det motiverar väl det högre priset. Men själva stretchen och kvalitetskänslan var samma i bägge tygerna! Angående stenullsdamm så fick jag problem med det, kände mig sjuk när jag jobbade med det. Och det var inte placebo, det vet jag. Men jag skippade andningsmask när jag körde, tänkte att det är nog inte så farligt, vädrade heller inte så mycket. Tog flera månader och två besök på vårdcentralen innan jag insåg att det var stenullen som var orsaken! (Då jobbade jag med stenull och även andra typer av dammalstrande material, MDF tex. under dessa månader) Så fort jag slutade så försvann besvären, när jag började så kom de tillbaka. Så se till att ha korsdrag i rummet samt använd andningsmask så skall det inte vara några problem! Vad jag förstår så är stenullsdamm ofarligt, det transporteras upp ur lungorna som allt annat damm man andas in. Det är vad den senaste forskningen säger i alla fall. Grejen med mig var väl att jag andades in så mycket. Nu mår jag bra dock, inga som helst problem. Springer mycket och har aldrig haft så bra kondition som nu. Så det tolkar jag som att det inte gjorde någon skada! Numera känner jag inte av någonting. Vad jag förstår så är det endast om man slår till absorbenten eller liknande som stenullsdamm kan spridas igen. Men om absorbenten bara står där så händer ingenting! Har flyttat mina absorbenter tvärs över rummet också utan att märka något! Så stenull skall inte vara något problem. Se bara till att skydda dig när du hanterar det! /Jens
  5. Btw så lutar det mot KH120A... De har bättre stereobild och mindre distortion samt mindre riktning upp och ner... Ja är det värt det? Har inte bestämt mig riktigt än, men det lutar mot dom!
  6. @wellness music Svårt att hitta björkplywood i närheten där jag bor! Går att köpa online men då måste man beställa 5 st skivor! Funkar detta tror du? Är gjort av gran. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/plywood/k-ply-ce2-21x2500x1200-7-ply-10222500120021
  7. Ok! Nej vad jag har förstått så är trapphuset räknat till insidan. Så ingen fara. Vad som händer i en yttervägg är att kondens bildas i väggen och vid en viss temperatur så kondenseras den till vattendroppar. Detta sker på en uträknad plats i ytterväggen (typ 10 cm in eller vad man nu räknat ut). Då har man en plastfilm där vilket gör att fukten stannar och inte tar sig längre in i väggen. Den rinner då ner längs med plasten ner i marken utanför. Värmer man upp väggen genom att ha stenull emot så flyttas punkten då vattenångan kondenserar till innanför plasten och man får då fukt i väggen. Bara en av grejerna jag har lärt mig av mitt studiobygge!
  8. Claes från eora.se är duktig. Han designade Fascination Street studios tex. Sen har du Jens Eklund som bla designat Aviciis studio i Los Angeles. I norra Europa (Belgien) finns ju Thomas Jouanjean från Northward Acoustics, då får du nog det bästa man kan köpa för pengar. Han designade Sterling Sounds nya ställe i New York. Kanske är svindyr, vad vet jag. Han kör med sitt FTB koncept där man får ett rum som absorberar alla reflektioner från högtalarna men som samtidigt tack vare välplacerade diffusorer ger en rumskänsla åt alla ljud som mixaren producerar. (fotsteg, prat osv.) Dvs ett dött rum som inte känns dött typ. Han verkar ha hittat the secret sauce! Väldigt intressant! Sen vet jag inte så många fler... Finns säkert massor.
  9. Ok! Är sidan med fönstret den enda sidan som vetter mot utsidan? För i så fall är det lugnt. Då kan du göra som du vill med absorbenten! Tänkte om vänstra eller högra sidan var mot utsidan, då hade du tvingats ha en luftspalt mellan vägg och stenull där, dvs vid absorbentens kortsida. En liten nackdel med konstruktionen, ser jag nu, är att i mitten blir det en hård yta (dörren). Där träffar ju första reflektionen och kan då studsa tillbaka fritt till mixplats. Eller har du en öppning där? I så fall åker ljudet bara ut. Ser nu att du eventuellt tänkte ha en flyttbar absorbent där. Det tror jag är en bra ide om du har en dörr där. Är det en öppning är det nog inte lika viktigt. Om inte öppningen är lite offset. Då kan stereobilden bli lite lidande. Men hur mycket vet jag ej! Hur som helst så kommer du att få ett rejält lyft i akustiken oavsett hur du gör! 40cm stenull + 20 cm luft gör ju en hel del! /Jens
  10. Har du en bild på rummet ovanifrån?
  11. Är lite osäker nu men i mitt bygge så fick jag ha luftgap (5mm räckte) mellan stenull och vägg men också in och utblås. Dvs luften måste kunna röra sig därinne! Något form av hål där luften kunde ta sig in och ett annat hål på motsatt sida där luften kunde ta sig ut! På den bakre absorbenten, är någon av sidorna mot en vägg som vetter mot utsidan? För då måste du nog ha ett luftgap där!
  12. Wow wow wow! Vad kul! Ser fram emot detta! Du har ju något bättre förutsättningar då ditt rum inte är lika kvadratiskt som mitt! Denna tråd kommer jag att följa! Känns nästan som att jag ser mitt eget bygge igen, lite flashback känsla! Hoppas du får lika bra resultat som mig! Det lär du ju få! Angående amroc så är de mindre staplarna så kallade tangentiella stående vågor samt "oblique" stående vågor. (Vet ej den svenska termen.) Tangentiella stående vågor studsar på fyra ytor. Och oblique på alla sex ytor! https://georgewilliamsharp.wordpress.com/2014/07/02/acoustics-room-analysis-and-recreation-of-a-rooms-reverb-sound-june-2014/ Sen vill jag bara kolla så att du är medveten om att man inte skall ha stenull direkt mot en vägg som vetter mot utsidan. Då blir det mögel. Vet ej om du har sådana väggar eller om du är medveten om det men tänker jag informerar för säkerhets skull! Annars önskar jag dig lycka till! Förmodligen kommer det inte att ta ett och ett halvt år som det tog för mig! Det är väl fördelen att komma efteråt, att du kan se mina misstag och inte upprepa dom! /Jens
  13. Nu har man jämfört! Både KH120 och Rokit5 låter väldigt lika med EQ på. I alla fall i modern välmixad musik. Är en liten skillnad men kan inte avgöra om den ena är bättre eller sämre. Lyssnar jag utan EQ bara som de är så är det större skillnad. Då upplevs Neumann lite mjukare och KRK lite vassare, hårdare. I Neumann låter det nästan mixat och klart, medans KRK låter spretigare. Med EQ på jämnas skillnaderna ut. I vissa låtar låter KRK hårdare, i vissa låter Neumann hårdare. I spretigare mixar är kanske KH120 bättre på något sätt. Frekvenserna sticker inte ut lika mycket. Typ... Jättesvårt detta. Vill ju gärna tycka att KH120 är bättre då de är dyrare och det är alltid roligt med nya fina grejer. Men dumt om KRK är bättre. Då sparar jag ju de 12000 också! Tror ändå att jag väljer KH120A. Just att de sprider ljudet sämre upp och ner borgar ju för att skrivbordet kommer att bli ett mindre problem. Men det är inte ett helt självklart val! Adam A7X hade alldeles för mycket diskant för min smak. Provade inte att EQa dom, hade inte tid. Men jag hoppar dom! Ja jag har inte bestämt mig än... men det lutar åt KH120A! För övrigt var det svårt att jämföra... tog tid att byta monitorerna då jag fick koppla loss dom, bära bort dom och ställa dit de andra. Hann glömma bort hur det lät mellan gångerna. Fick lösa det så här: Sedan växla mellan höger och vänster kanal! Inte helt optimalt men funkade ändå för att höra skillnaderna! /Jens
  14. Ok har fått upp KH120 nu. Jäklar vilket jobb det är ändå... har svurit en del. Dels är dessa grundare och således blir avståndsskillnaden mellan monitor och sub annorlunda. Jag fick kalibrera om tidsförskjutningen. Med mina KRK hade jag 4,78 ms delay på monitorerna. Nu fick jag ha 8,12 ms delay för att monitorer och subwoofers skulle vara i fas. Märkligt egentligen. Att det blir dubbelt så långt? Men mätningar i REW visade att de synkade perfekt nu. Sen för att jämföra så fick jag EQa KH120:orna vilket tog ett tag. Nu är det gjort i alla fall! Detta blev resultatet: Blå är Rokit5, röd är KH120A. Fick lite mer 200 hz med KH120A, lite mer vid 3-4 khz. Lite rakare helt klart! Inte jätteskillnad dock! Här är dom utan EQ, fullrange utan subwoofer: Grön är Rokit 5, Guld är KH120A. Vad säger Etc:n då? Först Rokit5: Sedan KH120A: Här ser vi hur KH120 inte sprider ljudet uppåt och neråt i samma utsträckning som KRK. Reflektionen från golvet (vid 3,8 ms) är 3 dB tystare med KH120:orna! Lovande för skrivbordet! Och bra överlag! Vattenfall då? Först Rokit5: Sedan KH120A: Mycket renare under 40 Hz vilket är konstigt då det är subwoofernas territorium? Den lilla utringningen vid 150 Hz är kortare i KH120A i övrigt ganska samma! Har inte jämfört dom än lyssningsmässigt. Skall göra det senare för en subjektiv utvärdering, viktigt det också! Nu har jag sparat alla EQ inställningar och sånt så det blir lätt att switcha mellan dom. Sen skall jag eventuellt testa A7X om jag orkar! Blir som ett jobb detta, köra frekvenssvep efter frekvenssvep och springa in och ut i rummet, ändra något, mäta igen. Har ju inget skrivbord, får sitta på golvet med mus och tangentbord, inte jätte ergonomiskt direkt! Tar några timmar! Men det är ju en sak man gör en gång, sen har man inställningarna sparade! /Jens
  15. Neumann kh120A har kommit! Mycket spännande! Skall jämföra dom nu med mina högtalare samt min polares Adam A7X! Intressant att se skillnaden. Mina egna KRK Rokit5 köptes för runt 10-15 år sen för runt 3000. Dessa går på 12500 kr. De borde ju vara bättre! Adam A7X gick väl på 6-8000 tusen om jag minns rätt! Återkommer med mätningar och intryck!
×
×
  • Create New...