Jump to content

ostfisk

Medlem
  • Content Count

    598
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    40

ostfisk last won the day on September 12 2019

ostfisk had the most liked content!

Community Reputation

90 Utmärkt

About ostfisk

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Örebro
  • Min utrustning
    Komplete Audio 6, MiniDSP 4x10 HD, XTZ SUB 12.17, KRK Rokit5, Pro Tools 12, Reason 10, Izotope Ozone 7 Advanced m.m.
  • Intressen
    Musik, träning, akustik.

Recent Profile Visitors

10,601 profile views
  1. När man spelar powerackord så vill man inte att de tunna strängarna ljuder med. När man trycker ner hela pekfingret (Barre) så riskerar man att de ringer med. I alla fall då man spelar elgitarr. Inte lika stor risk på akustisk. Men öva på att ha spetsen av pekfingret nedtryckt och resten av pekfingret liggandes på de andra strängarna, utan att trycka ner dom. Då dämpas dom.
  2. Ja du kommer ju billigare undan med att bygga själv om du känner dig händig. Det beror på hur mycket tid och jobb du vill lägga ner. Risken med bås är att de isolerar mot mellan och diskant, men inte bas, då det krävs tunga väggar med luftspalt i mellan för att stänga ute sådant. Det beror helt på vad du behöver isolera mot dock. Kanske kan du högpassfiltrera bort basen, eftersom du bara spelar in tal. Det beror på hur mycket bas som läcker in samt var du gillar att ha högpassfiltret. Hur lågt ner i basen båset isolerar verkar det inte finnas data på vilket tyder på att det inte isolerar så lågt. Annars hade de nog skyltat med det tror jag. Men det är vad jag vet i ämnet. Är inte expert på ljudisolering. Skulle konsultera en sådan innan bygge/inköp av bås då det är rätt mycket pengar! Det finns en del på https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics Skulle ställt en fråga där!
  3. Ditte är mycket bra. Bra stretch vilken gör att det går att få det slätt. Dacronvadd behövs ej. Jag hade det i mina för att få dom helt vita. Stenullen syntes igenom det vita ditte tyget så jag hade två cm dacronvadd mellan stenull och tyg. Men kör du på annan färg än vit så spelar det ingen roll.
  4. Är det flutter så kanske det är bättre att sätta på väggarna. Fast det är inte säkert. Kör du på stenull så kan du ta hela de oöppnade balarna och ställa på olika ställen i rummet. Du får mycket absorbtion redan där. Så kan du se var i rummet de har bäst effekt innan du öppnar de och börjar bygga.
  5. Försvinner ett instrument då man spelar i mono så får man kolla hur man processat det. Vilka stereoeffekter ligger på? Har man två stycken kopior av samma instrument vänster/höger som är processade olika? Det är också en stereoeffekt. Lyssna i mono och ta bort stereoeffekterna en och en och se vad som skapar problemet. Sen är det bara att experimentera och se om man kan få samma effekt, utan att förstöra monokompatibiliteten.
  6. Har du provat att sätta micken på olika ställen i rummet? Är resonanserna överallt eller bara i en position?
  7. Tyckte inte det var för mycket reverb. Visst det är mycket men tyckte att det gav ett sound. Gillade melodin också. Även om genren inte är det jag normalt lyssnar på så tyckte jag att det lät bra.
  8. Scan har datorer skapade för just musikproduktion. Vet ej hur prisvärda de är jämfört med övriga tillverkare men de är optimerade för arbete i DAWs. Har själv en laptop från Scan skall tilläggas. (Man är ju mer benägen att rekommendera det man äger själv). Nackdelen är att de håller till i England, så skulle man vilja använda garantin och få den reparerad så måste man skicka datorn dit. Men jag har både en stationär dator (2017) därifrån samt laptopen (2014) och har inte haft något problem med dom än så länge. Här finns laptops du kan konfigurera själv: https://www.scan.co.uk/3xs/custom/daw-digital-audio-workstation-pcs/form-factors#anc Här finns färdiga paket: https://www.scan.co.uk/shop/music-and-pro-audio/pre-built-systems/3xs-pro-audio-laptop-workstations
  9. Hej! 40 cm räcker och är mer än vad de flesta brukar göra. Jag skulle haft fönstren och dörren som sidoväggar. Det får ju plats absorbtion under fönstret. Där där första reflektionen träffar. Måste inte vara supertjockt. Bara 10 cm gör att du absorberar diskant och mellan vilket är bättre än inget och kommer att rensa upp stereobilden, och du kommer få en klarare ljudbild med mindre fasfel. I taket räcker också 10 cm för att det skall bli bättre, det blir ju reflektioner där också. Det jag pratar om är dessa punkter: De så kallade första gradens reflektioner (Early reflections/First reflections), där ljudet studsar en gång innan det träffar lyssningspunkten. Finns även i taket. Går att använda en spegel för att se var dessa är. Om du sitter i lyssningsposition och ber en kompis flytta en spegel över väggen/taket. När du ser högtalarna i spegeln, då vet du var ljudet studsar. Dessa reflektioner, där ljudet studsar en gång, skapar väldigt destruktiva fasfel. De andra reflektionerna, där ljudet studsar två eller fler gånger innan ljudet når dig, är inte lika farliga, de bidrar tvärtom till att skapa en naturlig reverbsvans i rummet då de är lägre i volym. Handdukar, som visas i youtubeklippet ovan, är inga bra absorbenter, de - likt mattor - absorberar bara det högre registret och gör rummet murrigt. Visst de är bättre än inget, men stenull slår handdukar alla dagar i veckan! /Jens
  10. Tog mig friheten att göra ett förslag: Flyttade mixplats mot kortsidan. Brukar alltid bli bättre ljud då! Sedan tjockt med stenull på bakre väggen. Den viktigaste platsen är upptagen, mitten av väggen. Du kommer att få destruktiva reflektioner där ifrån. Men detta kommer att göra stor skillnad för den första stående vågen längsledes. Kommer även att ta ner decayen överlag i rummet. Kan du få upp stenull ovanför bokhyllan blir det ännu bättre. Ett moln i taket ovanför dig. Ju större och tjockare ju bättre. Tar hand om stående vågor höjdledes samt första reflektionen i taket. Till sist två absorbenter på sidoväggarna. Bordet är i vägen lite. Så en absorbent från golv till undersida bord samt en från ovansida bord (plus utrustning) upp till tak.. Tar hand om stående vågen sidledes samt reflektioner från sidoväggarna. (Om du kan få upp stenull i den höjden där ljudet studsar) Bytte dessutom ut borden så att det blir samma vänster höger. Får en klarare stereobild då. Angående stenull så funkar inte vad som helst, det måste vara låg densitet. Rockwool flexibatts kan jag rekommendera. Och lägg ej in mattor. Hårt golv är alltid bäst. Mattor EQar reflektionerna bara. Mellanregistret och basen åker rätt igenom medans diskanten absorberas. Angående monitorer så kan du komma ganska billigt undan med ett par billiga 5 tums och en miniDSP. https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-balanced-2x4 Då kan du EQa monitorerna så att de motverkar rummets frekvenskurva och få monitorer som presterar som sådana i mycket högre prisklass. Ja detta är ett förslag som går all in. Du får se vad som funkar att göra och inte. /Jens
  11. Stenull eller glasull eller liknande är det som gäller. Osäker på parocskivan länkad ovan. Det är viktigt att densiteten är tillräckligt låg för att ljudet skall absorberas maximalt. (Eller egentligen luftflödesmotståndet men det brukar vara så att låg densitet också innebär lågt luftflödesmotstånd.) Hittar ingen information om det för den skivan. Denna skiva vet jag dock fungerar för absorbtion: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/isolering/stenull/flexibatts-45mm-565mm-005941723 Är det ett stort rum till vänster? Hur ser det ut på väggen bakom dig? Går det att få upp stenull där? Kan du få upp i taket ovanför dig?
  12. Det låter som att du har samma ljud i vänster och höger. Kan det stämma? Då blir det mono. Stereo är två olika ljud i vänster och höger. Fast det kanske du redan visste? Om du lägger en effekt på varje ljud, tex flanger på ljudet i vänster högtalare och phaser på ljudet i höger högtalare, blir det stereo då?
  13. Hej! Kul att ha inspirerat till detta bygge! Ja huvudsaken är att det låter bra! Intressant dock hur decayen kan bli så kort! Går emot allt jag vet om akustik. Känns som man aldrig blir färdiglärd. När man tror man vet så lär man sig något nytt som uppdaterade den gamla kunskapen. Sen är jag ju inte utbildad akustiker så det är ju ett stort steg upp till de riktiga proffsen och deras kunskap. De skulle säkert kunna förklara decayen!
  14. Snyggt! Ser bra ut! Bra vattenfall också. Men 140 ms decay? Låter extremt lite. Mitt rum startade med 1.5 sek decay vid första stående våg. Nu är jag nere på 350 ms i genomsnitt om jag minns rätt. Det låter inte för dött där inne? /Jens
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.