Jump to content
Annons

Nybörjarfråga om EQ


Lautrec

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på med att mixa min första låt och har en fråga om EQ som jag hoppas ni kan hjälpa mig med?

Jag blev helt chockad när jag först exporterade ut låten i wav och lyssnade utanför min DAW. Det låter helt otroligt dåligt. Nu börjar alltså nästa gigantiska långresa - att lära sig om mixning. Jag har köpt ett par böcker som är till stor hjälp, men jag har en (antagligen dum) fundering angående EQ som jag inte kan hitta svaret på.

När man gör ett lowpass filter och sätter kurvan på säg 100hz - gör det så att ALLT ljud under 100hz rullas bort? Eller är det bara en del av ljudet som rullas bort? I så fall - hur får man bort allt under 100hz?

Tack på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det låter annorlunda när du exporterat från hur det låter när du spelar upp i din DAW har du exporterat fel.

Fråga nummer 2: Det beror på vad du använder för EQ/filter, vissa är skarpare än andra(tar bort mer eller mindre) har du inte en tillräckligt skarp EQ kan du lägga flera likadana efter varandra för att få bort mer, eller skaffa en bättre EQ/filter

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, fast när jag säger att det låter dåligt så menar jag att ljudet är helt felbalanserat. Jag har spenderat all min tid fram till nu med skapandet och att lära mig hur alla de funktionerna i programmet (Ableton) fungerar. Jag har inte brytt mig om att kolla hur det låter med andra lurar eller ens referenslyssnat på annan musik med lurarna jag använt. Jag har bara kört på, haft roligt och lärt mig massor. 🙂

Nu upptäckte jag dock hur obalanserat det faktiskt är - låten låter jättebra i mina studiolurar, men på hemmastereon och i andra lurar är det på tok för mycket bas, flera instrument låter burkiga eller svaga, cymbalerna mesiga etc etc. Låten måste mixas om med andra ord. Jag är ganska säker på att jag exporterat den rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera saker som kan göra att det låter illa utanför DAW:en. Lyssnade du i exakt samma högtalare som du mixade i? En direkt kalldusch man görna åker på som nybörjare är när man inser att alla system låter helt annorlunda. Mycket av mixningen går åt till att se till så att det ska låta så bra som möjligt i så många system som möjligt, utan att låta fan i något. Inte helt lätt alla gånger, men nödvändigt.

Nästa sak det skulle kunna vara åsså är tillvänjning. När man mixar under en längre tid så börjar öronen anpassa sig till mixen, och inte tvärt om. Ju längre man lyssnar på samma sak, desto bättre kommer det låta. Just då. Kan det månne vara där skon klämmer? Om du går tillbaks till DAW:en, hur låter det nu då?

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att det är så ang tillvänjnigen. Jag tycker iofs fortfarande att det låter bra när jag lyssnar med studiolurarna på låten, både i Ableton och när jag lyssnar på wav filen i Windows Media Player.

Det är precis som du säger - jag har inte ägnat någon tanke på att försöka anpassa ljudet till något annat än de lurar jag gjort musiken i. Jag visste att det skulle behöva göras förr eller senare, men att det blev såpass dåligt som det blev var ändå en överraskning! Dock lärorikt såklart.

Nästa steg är nog att lyssna in mig åtskilliga timmar på proffsmixad musik i mina studiolurar (har inte haft råd att köpa monitorer ännu) och sedan återvända till mixningen. Jag lyssnade på lite musik på dem igår för första gången och blev förvånad över hur vasst och platt ljudet var. Jag hade ju gjort min låt så att den lät riktigt tungt och svängigt i lurarna, vad jag skulle ha gjort var ju att göra den så att den lät så likt de proffessionella låtarna som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, de andra läste nog fråga två lite för snabbt, ett lowpass-filter skär bort frekvenser ÖVER värdet, inte under. Du bör använda ett highpass- el lowcut- filter för att skära låga frekvenser. Kanske därför cymbalerna låter lite lite. 🙂

När man gör ett lowpass filter och sätter kurvan på säg 100hz - gör det så att ALLT ljud under 100hz rullas bort? Eller är det bara en del av ljudet som rullas bort? I så fall - hur får man bort allt under 100hz?

Tack på förhand! 🙂

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd autofilter istället för EQ8 om du bara ska göra low/highcuts, den är vassare men inte lika "genomskinlig" (påverkar ljudet utan inställningar), använd inte eq3 den påverkar ljudet jättemycket. Det brukar även finnas filter i instrumenten/samplern du använder, kolla även med spectrum analyzer före/efter filtren/EQ för att få bästa resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar helt enkelt om att lära sig hur din lyssning funkar. Lyssna på låtar du vet hur de ska låta genom den lyssning du använder när du mixar. Referenser är guld värt! Jag sitter i studion och mixar genom ett par gamla Event 20/20 bas och kan nog helt ärligt säga att de inte är de roligaste högtalarna att lyssna på, Däremot vet jag hur de funkar och var svagheterna finns. Numera brukar mina mixar låtar bra i både sura gamla bilstereos såväl som dyrare HiFi system trots att jag inte upplever jordens wow-känsla i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man mixar inte i lurar o väntar sig att det låter bra överallt. Been there done that.... Det enda säkra är att mixa I monitorer, korrekt placerade i ett lämpligt stort rum (70 kubikmeter eller större) med åtminstone ett par basfällor och ett par absorbenter för tidiga reflektioner. De flesta är tvugna att kompromissa på nåt hörn men hörlurar är inte på något sätt en lösning.

Redigerat av RoadToNever
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk också på att med ett brant filter så kan du få en resonanspuckel precis vid cut off-frekvensen.

Vilket innebär att om du skär med high pass (eller low cut) vid 100Hz kommer du få en höjning på några decibel strax ovanför det beroende på hur brant du skär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar!

Det är naturligtvis ett lowcut filter jag använt och inget annat! Jag gjorde rätt men skrev fel. 🙂

Miklo: Tack för de konkreta Ableton-relaterade tipsen - guld värt! Jag skall testa att göra som du säger ikväll. Jag har kollat med spectrum analyzer och det är en av anledningarna till att jag frågade här. Jag tycker det ser ut som det fortfarande rör sig en hel del i de frekvenserna jag försökt skära bort.

Modern Rockstar: Tack för länken, ser bra ut. Det blir utmärkt smygläsning på jobbet.

Angående mixning i lurar så förstår jag mycket väl att det är svårt att göra en bra mix bara i lurar. Jag har också för avsikt att köpa monitorer så snart plånboken tillåter det, men jag tror och hoppas att jag åtminstone skall kunna lära mig lite om mixning och lyckas klämma ut något som går att lyssna på i en hifi-anläggning utan att man bli förbannad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk också på att med ett brant filter så kan du få en resonanspuckel precis vid cut off-frekvensen.

Vilket innebär att om du skär med high pass (eller low cut) vid 100Hz kommer du få en höjning på några decibel strax ovanför det beroende på hur brant du skär.

Det beror på filtret. Ett resonansfilter får det (ego namnet), men ett bra cut-filter ska inte få det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fina tips och infon.

Med tanke på din första fråga så kompletterar jag lite från tekniskt håll:

Ett low/high/cut/pass filter tar generellt 12dB/oktav. Så kallat 2-pole filter. (Ett 4-pole filter tar 24dB per oktav.)

Tror till och med man räknar att vid frekvensen man ställer in är där det är 3dB skuret men är inte säker.

Bandpassfilter använder Q som i princip blir punktena på var sin sida om centerfrekvensen där det är 3dB skillnad. Högt Q värde betyder smalt och lågt värde blir brett.

Q=1,4 motsvarar en oktav (en halv oktav på var sin sida om centerfrekvensen med skillnaden 3dB).

Som en liten parentes. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

...klämma ut något som går att lyssna på i en hifi-anläggning utan att man bli förbannad.

Skulle inte ens hoppas på det, på sin höjd blir är det en akademisk övning att mixa i hörlurar med hifi högtralare som andra referens. Även halv-bra monitorer i ett halv-bra rum är mycket mer tillförlitligt. Kan dock tipsa om MEqualizer som har valbara pass filter från 12-120db/oktav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte ens hoppas på det, på sin höjd blir är det en akademisk övning att mixa i hörlurar med hifi högtralare som andra referens. Även halv-bra monitorer i ett halv-bra rum är mycket mer tillförlitligt. Kan dock tipsa om MEqualizer som har valbara pass filter från 12-120db/oktav.

Varför? Vad menar du man hör bättre i halvbra monitorer? Vad är nackdelen med hörlurar förutom att de ger en överdriven stereobild

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på filtret. Ett resonansfilter får det (ego namnet), men ett bra cut-filter ska inte få det.

Oj. Det stämmer säkert. Jag tänker mest på när man jobbar med shelving-eq.

Vet någon ifall det finns någon plugg som skär ALLT under eller över en frekvens. Eller i allafall med typ 120 dB/oktav. Kommer säkert inte låta naturligt men jag kan tänka mig att det kan vara användbart när man vill ge mer utrymme och kick och bas under 100Hz och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är inte lätt alla gånger att få till det, men vet inte om någon tagit upp att:

Att det är inte bara i det låga registret som du måste jobba tänka att alla instrumet, sång etc

blir ett paket i mixen och de påverkar varandra när de skär in i varandras frekvensområden.'

och roliga fenomen uppstår då instrument påverkar varandras ljudbilder.

Som hempulare spelar det ingen roll vilka eq pluggar (tror jag) man använder utan det viktiga är att förstå

hur filter fungerar och vika typer man kan arbeta med lågpass, högpass, bandpass, notch, etc.

Filter är mycket viktigt och kan du det så låter det genast mycket bättre och "HÖGRE"

Och rensa bort allt onödigt skräp som ligger i mixen och fundera på att "less is more" som vanligt.

dvs du kanske har en massa onödigt i låten, fler basar som påverkar varandra negativt mm.

Blir lätt att man adderar till massa instrument, effekter mm utan att tänka på vad de fylller för funktion.

bara för man sitter och har kul.

rock on :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

När man gör ett lowpass filter och sätter kurvan på säg 100hz - gör det så att ALLT ljud under 100hz rullas bort? Eller är det bara en del av ljudet som rullas bort? I så fall - hur får man bort allt under 100hz?

Blir lite såhär av lp och hp:

EQ1highandlowpass.jpg

Högre Q-värde gör att kurvan blir kortare osv

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite såhär av lp och hp:

EQ1highandlowpass.jpg

Högre Q-värde gör att kurvan blir kortare osv

ja just så, detta blir ju ett bandpassfilter, kom på en rolig grej som du kan använda för att se om du har massa "skit" väldigt lågt ner i frekvensen, dvs sånt som du inte äns hör. Ta din färdiga mix och kör den igenom ett lågpass filter och vrid ner frekvensen tills du inte äns hör, så känner du på baselementen, man kan även se att de rör sig, woffa, woffa. :-) Dessa frekvenser ligger väldigt lågt och dessa måste bort. Dessa uppfattar man inte i lurar.

Men ifs du ser de ju i spektrumanalysatorn, som du sa att du hade kollat i.

kolla lite här så ser du lite om filter, de är "analoga" men de funkar på samma sätt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gpassfilter

Och trots att du filtrerar på alla kanaler så dyker de låga frekvenserna upp senare i mixen då de adderas från fler kanaler,så bra att köra ett filtersteg till. tex efter en trumsub. Och efter bas och trumsub.

Då är det ju lättare att rensa upp i mixen. fan viken ide de va, har inte provat det själv men något pro här kanske har en ide på

detta, och jag har för mig att jag läst de någonstans, då kör du fler filtersteg och får kontroll på varifrån de djupa frekvenserna adderas. 🙂 Ja de e ju så man gör för att få mer flaggpunch i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför? Vad menar du man hör bättre i halvbra monitorer? Vad är nackdelen med hörlurar förutom att de ger en överdriven stereobild

Jag sa inte att man hör bättre i monitorer. Jag använder lurar för kritisk EQ, smala band, för att åtgärda enstaka resonanser i akustiska inspelningar, som kan vara svåra att höra annars. För allmän mixing är det dock monitorhögtalare som gäller. Problemet med mixning i hörlurar går bortom stereobredden, som går att årgärda med pluggar för övrigt. När du lyssnar genom hörlurar så är det som att lyssna i ett ekofritt rum, nåt som får oss att uppfatta ljud på ett helt annat sätt. Titta på en typisk hemmastereo och ett kontrollrum i en profesionell studio. Den gemensamma nämnaren är en reflektiv ljudmiljö(facktermen heter diffus, ungefär som inställningen på en reverbeffekt). Oavsett hur mycket möda som läggs på akustikbehandlingen av kontrolrummet så är målet aldrig att skapa ett ekofritt rum. I vissa fall gör man det motsatta när man använder sig av diffusionspaneler.

Kan medge att jag sitter vissa nätter och pysslar med mixar i lurar. Man kläcker man nån idé som man vill prova när dagstids-stressen har lagt sig. Men det har alrig hänt att jag inte behövt "rätta" mixarna i monitorerna efteråt.

Redigerat av RoadToNever
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sa inte att man hör bättre i monitorer. Jag använder lurar för kritisk EQ, smala band, för att åtgärda enstaka resonanser i akustiska inspelningar, som kan vara svåra att höra annars. För allmän mixing är det dock monitorhögtalare som gäller. Problemet med mixning i hörlurar går bortom stereobredden, som går att årgärda med pluggar för övrigt. När du lyssnar genom hörlurar så är det som att lyssna i ett ekofritt rum, nåt som får oss att uppfatta ljud på ett helt annat sätt. Titta på en typisk hemmastereo och ett kontrollrum i en profesionell studio. Den gemensamma nämnaren är en reflektiv ljudmiljö(facktermen heter diffus, ungefär som inställningen på en reverbeffekt). Oavsett hur mycket möda som läggs på akustikbehandlingen av kontrolrummet så är målet aldrig att skapa ett ekofritt rum. I vissa fall gör man det motsatta när man använder sig av diffusionspaneler.

Kan medge att jag sitter vissa nätter och pysslar med mixar i lurar. Man kläcker man nån idé som man vill prova när dagstids-stressen har lagt sig. Men det har alrig hänt att jag inte behövt "rätta" mixarna i monitorerna efteråt.

Det är faktiskt intressant, försöker lära mig så mycket som möjligt. Men du menar att det är bättre att lyssna i en miljö där rummet spelar in? Borde det inte vara bättre att lyssna i en miljö som är oberoende av rumsakustiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

>Men du menar att det är bättre att lyssna i en miljö där rummet spelar in?

I grova drag, ja. Hur ofta lyssnar man på musik i ett ekofritt rum eller ett stort öppet fält?

>Borde det inte vara bättre att lyssna i en miljö som är oberoende av rumsakustiken?

Varför skulle det vara det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...