Jump to content
Annons

Nybörjarfråga om EQ


Lautrec

Recommended Posts

>Men du menar att det är bättre att lyssna i en miljö där rummet spelar in?

I grova drag, ja. Hur ofta lyssnar man på musik i ett ekofritt rum eller ett stort öppet fält?

>Borde det inte vara bättre att lyssna i en miljö som är oberoende av rumsakustiken?

Varför skulle det vara det?

Om du justerar efter ett visst rum kommer det låta annorlunda i ett mindre/större/olikt rum, justerar du i lurar så får du samma döda rum oberoende nivåer?

Producenter som producerat utan monitorer, sebastian leger, laidback luke och skrillex har lyckats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ofta när jag mixar i lurar krämar jag på för mycket reverb och delay och snålar på stereobredden. Vilket har att göra med att musiken i sprids på ett naturligt sätt i ett rum utan förutsättningen är att allt är torrt och kommer antingen från vänster eller höger. Om jag i monitorer pan:ar något fullt höger kommer det i alla fall sprida sig i rummet och nå vänster öra.

Sen är ju ofta frekvenserna lite knepiga i lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du justerar efter ett visst rum kommer det låta annorlunda i ett mindre/större/olikt rum, justerar du i lurar så får du samma döda rum oberoende nivåer?

Producenter som producerat utan monitorer, sebastian leger, laidback luke och skrillex har lyckats

Man hade också mixat olika i en hörlursmodell till en annan så vad är skilnaden? Det sprids en hel del myter om musiker och producenter och jag ställer mig skeptiskt till att stora namn producerar i hörlurar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...