Jump to content
Annons

Mastringstävling - Vinnare utsedd!


Jon Rinneby

Mastring  

30 röster

  1. 1. Vilket bidrag gillar du bäst?

    • 1
      2
    • 2
      0
    • 3
      0
    • 4
      1
    • 5
      2
    • 6
      8
    • 7
      1
    • 8
      0
    • 9
      0
    • 10
      4
    • 11
      7
    • 12
      3
    • 13
      0
    • 14
      2


Recommended Posts

Jag tycker en av de viktiga poängerna med mastring, och som den här tävlingen kanske är ett exempel på, är att lämna över det till någon annan.

Nu har ju varken Yllet eller illerrre lämnat in bidrag, men variationsrikedomen bland bidragen visar att ett material kan uppfattas på olika sätt. Som artist, mixare eller producent är det lätt att låsa sig vid ett perspektiv och det gynnar inte mastringsprocessen.

+1 på den!!!!

Bra Joachime!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Finns det nån ide om vad det var som hände med min version, jag menar varför den låter annorlunda jämfört med den jag har på datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag tänkte på det oxå men sen kom jag på att det var ju min egen mp3a som jag jämförde med.

Skumt är det i alla fall och det vore bra att veta så man kan undvika om det skulle bli skarpt läge nån gång.

Det som jag la märke till det är att min egen var lite lägre i volymen och det syntes även på vågformen när jag jämförde dom två filerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte på det oxå men sen kom jag på att det var ju min egen mp3a som jag jämförde med.

Skumt är det i alla fall och det vore bra att veta så man kan undvika om det skulle bli skarpt läge nån gång.

Det som jag la märke till det är att min egen var lite lägre i volymen och det syntes även på vågformen när jag jämförde dom två filerna.

Ladda upp originalet så kan jag kolla om jag hittar någon förklaring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis BluesBoy och Wollie! Bra jobbat!

Vem gjorde första bidraget? Lundin?

Japp.. Yllet har använt mina initialer.. därav det lite kryptiska "namnet"

Grattis Bluesboy och Woolie!

Devasomf"n.. va're Cruncharn som gjorde bidraget jag röstade på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. Yllet har använt mina initialer.. därav det lite kryptiska "namnet"

Grattis Bluesboy och Woolie!

Devasomf"n.. va're Cruncharn som gjorde bidraget jag röstade på..

Du vet......

Det är bara att ringa!!!

Mohahahaha!!!

Hittade knappt själv min egna fil!!!!

Fick lyssna ett par gånger för många nådde liknande resultat och bättre.

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang "förändring" av ljudet så är det lika för alla. Samtliga filer (som förhoppningsvis var 16bits/dither) kodades om till 320kbs mp3. Självklart är det lite skillnad i ljudet, vore ju konstigt annars. Alla filer batch-exporterades i bästa möjliga kvalité från Reaper, så ingen fil behandlades separat.

Nästa tävling kanske vi ska hålla som wav-trots allt?

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

För min egna del så är jag alldeles för gammaldags för att gilla STEM-mastering!

Asså....

Då sitter ju nån idiot ochtror dom har koll på hur jag vill att min musik ska låta.

Hela pointen med mastering blir fel då.

I alla fall i min skalle.

Masteringteknikern ska hjälpa mig att höra det jag själv inte hör i min mix.

Är det för låg sång, så kan det med dagens alla amatörmastrare, likväl bero på en allt för undermålig lyssning.

Där ska en dialog inträda mellan mixaren och masteringsteknikern.

Det kan ju rent av vara så att den som mixat låten,med avsikt har lagt sången lågt för att tvinga örat att fokusera på annat sätt.

Den kontrollen släpper jag aldrig till en mastrare.

No way in hell!

Rätt person för jobbet är det som gäller.

My only few....

/Cruncharn'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

STEM-mastering? Får masteringsteknikern all musik på två spår då plus ett stereo sångspår, eller?

Varierar, exempelvis: Sången separat + instrument eller bas, trummor, sång + annat etc. Är för egen del också emot steam-mastring, då jag tycker att det tar bort den kreativa biten från mixningen. Men jag antar att det kan underlätta i vissa extremfall.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Varierar, exempelvis: Sången separat + instrument eller bas, trummor, sång + annat etc. Är för egen del också emot steam-mastring, då jag tycker att det tar bort den kreativa biten från mixningen. Men jag antar att det kan underlätta i vissa extremfall.

mvh Jon

Varierar, exempelvis: Sången separat + instrument eller bas, trummor, sång + annat etc. Är för egen del också emot steam-mastring, då jag tycker att det tar bort den kreativa biten från mixningen. Men jag antar att det kan underlätta i vissa extremfall.

mvh Jon

Ja det lät inte kul. Är man konstnär gör man väl rubbet själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla masterdudes!

Lånar lite av tråden eftersom detta är ju det perfekta stället för detta budskap.

Som ni vet så rullar en KISS-festival just nu på forumet och jag gör omslaget till en CD för självbränning.

Kan någon fånga upp bidragen och gå igenom dom lite snabbt så det håller ihop hyffsat för en kompilation!?

PM:a mig om någon skulle vilja göra oss forumrockers den tjänsten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem drar igång nästa masteringstävling!?

Jag har en låt liggandes som kan få ta ett varv genom folks öron och kunnande.

Måste kolla med ägaren bara då det är en cover jag och en kamrat gjort.

Lite tyngre ljudbild på det materialet dock!

Mohahaha!

Piiiz!

/Cruncharn'

Alltid värt att lyssna, länk? Trevligt.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Tack för erbjudandet att kolla på min fil men i går natt när jag skulle uppdatera till ML 10.8.1 så gick nåt fel så det blir till att installera om hela rasket igen.

Sånt är livet i hackmac branschen, fan oxå den gick så jäkla bra, hade äntligen fått igång grafikkortet så jag kunde köra tre skärmar oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Tjena E hoppas allt är bra, här allt som vanligt dvs full kaos 100% av tiden. Vi får höras nån gång. När jag tänker efter så ringde jag nog nån gång i vintras, hmm jo det gjorde jag hehe. Änyoej ha det bra.

Göran

Edit jäkla platta kan inte stava

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hunnit hänga här på ett tag... men det är tydligen samma sandlåda som tidigare 🙁

Kul tävling dock, ser fram emot fler!

Tänk om alla skötte sitt jobb 😉 eller faktiskt satte sig å skrev musik , mixade eller mastrade lite istället för att skriva långa uppsatser om ingenting här.

Fattar inte riktigt grejen med att tjafsa emot varje kommentar som man tar personligt även om man tycker att man gör det "ödmjukt".

Jag blir trött bara av att snabbt lösa igenom skiten...

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Gomorron.

Detta är en fantastiskt rolig tråd kring ett jättekul initiativ. Det tror jag vi kan vara överens om allihop.

Ända tills tuppfäktningen började. Den återfinns numera här:

https://www.studio.se/index.php/topic/95923-anonyma-brev-och-stems-delat-fran-mastringstavlingstraden/page__pid__1401901?do=findComment&comment=1401901

I ärlighetens namn bökigt att moderera. Jag kunde slängt hela härket i en papperskorg, men under tjafsytan finns en del matnyttighet kring stems. Så det fick en egen tråd.

***

Tips till dig som "bara måste säga vad du tycker": Säg det EN gång, inte femton. Andemeningen går fram.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...