Jump to content
Annons

Varför hata/ogilla dansbandsmusik?


Valle

Recommended Posts

Annons

Jag tycker att musikerna i de flesta dansband är väldigt duktiga med sina instrument och på vad de gör..Men själva genren, musikstilen tilltalar mig inte. En orsak kan vara att jag inte gillar alltför inrepad musik utan föredrar stor plats för improvisationer. Så det är inget , dansbandsmusiken, är inget jag lyssnar på även om jag tycker det finns gott om duktiga musiker inom den genren.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst en del i den här tråden så måste jag få fråga... är det någon av er dansbandshatare som provat på att dansa bugg någon gång? Av alla motionsformer jag har provat på, och det är ganska många, så är dansen det roligaste av de alla! Och man möter mycket roligt folk när man är ute på dansbanorna!

Att dansbanden skulle vara oengagerade har jag svårt att hålla med om! Det beror nog på vad man lyssnar på för band. Jag tycker inte heller om att lyssna på Vikingarna utan går hellre och lyssnar till de nyare mordernare banden med lite fart i. Mitt absoluta favoritband är Scotts sen finns det andra mycket bra också.

Hoppas ni vågar er ut på dansbanorna någon gång och lyssna, för det är en helt annan grej att höra musiken live än på cd. Men det gäller i och för sig ALL musik tycker jag.

Jag har faktiskt provat att dansa bugg för några år sedan, högst ofrivilligt men ändå. Utan att avslöja hur den upplevelsen var kan jag säga att jag fullständigt ignorerar argument som "men den här genren är bra för att den är kul att dansa till". Jag ser på alla genrer på samma sätt. Man tar på sig hörlurarna och sluter ögonen, försöker få kontakt med musiken på alla möjliga nivåer och förstå tankarna kring verket så bra som möjligt. Väldigt mycket som att läsa en bok. Att se mer lättsamt på vissa genrer känns som att favorisera och borde rent logiskt leda till en än mer subjektiv syn...

Å andra sidan kan man ju slänga tillbaka det här argumentet mot mig och säga att jag ser på mina favoritgenrer, exempelvis progressiv rock, på ett alldeles för överanalytiskt och seriöst sätt och att detta är minst lika illa som att se på det för lättsamt. Jag har inget bättre svar på det än att man får bestämma sig om detta är i första hand konst eller underhållning, samt vad dessa begrepp betyder för en själv personligen. Det blir ju tyvärr inte enklare än så... som så många skrivit i den här tråden precis som alla liknande jag läst på olika forum så är det omöjligt att objektivt fastställa att en genre/ett band är bättre än något annat. Vad dessa människor såklart missförstår är att det inte alls är vad den här tråden eller många andra ens handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ute och dansar ca 2 gånger i veckan i snitt. Vi dansare får OFTA höra från "vanligt folk" att det bara är skitmusik och att alla dansband låter likadant. Det gör det INTE! Det är stor skillnad på mogenband och modernband. Jag gillar att dansa till modernband. Jag skulle önska att alla som säger sig inte gilla dansband faktiskt gick ut och testade att dansa/lyssna och bilda sig en egen uppfattning om hur det går till ute på dans. Det är stor skillnad på hur det låter numera jämfört med vad era föräldrar lyssnade på när ni växte upp! Tyvärr tror jag inte att många av er kommer att testa att gå ut och dansa så jag tänkte ge några exempel på hur moderna dansband låter:

Expanders - Brothers in arms

Dreams - Utan dina andetag

Slutligen vill jag bara säga att det behöver inte låta "dansband" för att man ska kunna dansa till det!

Till att börja med så måste jag förtydliga att jag inte hatar dansbandmusik, inte ser ner på kulturen i sig, och Valle, jag varken lyssnar eller avstår från musik p.g.a. image.

Men i ärlighetens namn, så tror jag det finns dans- och musikkulturer som FiaL varken förstår eller vill utforska för att det inte tilltalar henom? Utan att veta bättre gissar jag på att om du byter ut dansband och dans mot exempelvis techno och rave så tror jag det blir en annan femma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ute och dansar ca 2 gånger i veckan i snitt. Vi dansare får OFTA höra från "vanligt folk" att det bara är skitmusik och att alla dansband låter likadant. Det gör det INTE! Det är stor skillnad på mogenband och modernband. Jag gillar att dansa till modernband. Jag skulle önska att alla som säger sig inte gilla dansband faktiskt gick ut och testade att dansa/lyssna och bilda sig en egen uppfattning om hur det går till ute på dans. Det är stor skillnad på hur det låter numera jämfört med vad era föräldrar lyssnade på när ni växte upp! Tyvärr tror jag inte att många av er kommer att testa att gå ut och dansa så jag tänkte ge några exempel på hur moderna dansband låter:

http://www.youtube.com/watch?v=xLH-CeiC12k Expanders - Brothers in arms

http://www.youtube.com/watch?v=vjNyaA1Ij0I Dreams - Utan dina andetag

Slutligen vill jag bara säga att det behöver inte låta "dansband" för att man ska kunna dansa till det!

Fin Brothers in arms.... Synd att dansbandshatarna är så inne i sitt gamla hat-tänk att de inte ens orkar kolla videon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ett exempel på vad jag ogillar med dansband. I mina öron låter det som denna snubbe medvetet försöker sjunga så löjligt han kan, som att han vill förstöra för resten i bandet. Vilken jävla fjant, säger jag. Jävligt synd, de spelar ju bra som fan, pianisten är guld. Men varför denna löjlighet? Är det fler som gillar den än ogillar den? Ger löjligheten högre gagae?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ett exempel på vad jag ogillar med dansband. I mina öron låter det som denna snubbe medvetet försöker sjunga så löjligt han kan, som att han vill förstöra för resten i bandet. Vilken jävla fjant, säger jag. Jävligt synd, de spelar ju bra som fan, pianisten är guld. Men varför denna löjlighet? Är det fler som gillar den än ogillar den? Ger löjligheten högre gagae?

http://www.youtube.com/watch?v=2CzKQsLx_xc&feature=relmfu

Sånginsatsen e under all kritik, även i låten som Kent har gjort.

In med en leadsång som matchar resten av instrumenten, sen e d helt ok..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag både säga att jag blir lite ledsen i ögat när de förstört en av Sveriges finaste kärleksballader så där... Kent - Utan Dina Andetag. Klarade bara fram till sången, sen fick jag stänga av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj över hundra svar på tråden. Beviset på att det är bättre att göra något som folk har starka åsikter om, älska eller hata, än att göra nåt som folk rycker på axlarna åt. 😮

Själv tål jag ingen form av låtsas-hurtig musik..

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om det är o-coolt att gilla dansband så anser jag att man kanske lyssnar på/spelar musik av fel anledning..

Sicket skitsnack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Musiker-wannabees "måste" ju också hata Toto, ABBA, Carola, G-son och ett gäng andra för att vara "politiskt korrekta" när de snackar med andra musiker-wannabees, på samma sätt som hårdrockare "måste" hata popsnören och punkare "måste" hata allt - så att man "måste" hata dansband i vissa sammanhang är inte konstigare än andra konstigheter folk har för sig... 😉

Jazzmusiker som ser ner på allt som innehåller tre ackord. Och gott om jazzlyssnare som har samma åsikt. Konstigt att ingen har nämnt det än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En lite märklig sak med dansband är att även om ett dansband är så helt jävla skitusla att spela så verkar så många lyssnare inte fatta det. De hör inte skillnad på en brakskit eller en virtuos pianist. Det räcker att låten presenteras som "Vikingarna", då tycker man det är bra.

Är dansbandspubliken till stor del dummare än andra?

Det där gäller lyssnare av alla genrer och inget specifikt för dansbandsfantaster. Tycker det gäller i stort sett alla jag har och känner som aldrig själva spelat nåt instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jazzmusiker som ser ner på allt som innehåller tre ackord. Och gott om jazzlyssnare som har samma åsikt. Konstigt att ingen har nämnt det än.

Jag nämnde det indirekt men skrev nog rockmusiker, jag borde använt något annat begrepp som "avancerade musiker" kanske. Eller åtminstone tycker dom väl ofta det själva i alla fall, vilket för mig är ett tecken på att de behöver klättra upp ett par trappsteg på insiktsstegen. 😉

Oj över hundra svar på tråden. Beviset på att det är bättre att göra något som folk har starka åsikter om, älska eller hata, än att göra nåt som folk rycker på axlarna åt. 😮

Själv tål jag ingen form av låtsas-hurtig musik..

Valle väljer sina ämnen med omsorg för oss övriga forumiter...

grinbig.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag nämnde det indirekt men skrev nog rockmusiker, jag borde använt något annat begrepp som "avancerade musiker" kanske. Eller åtminstone tycker dom väl ofta det själva i alla fall, vilket för mig är ett tecken på att de behöver klättra upp ett par trappsteg på insiktsstegen. 😉

Valle väljer sina ämnen med omsorg för oss övriga forumiter...

grinbig.gif

Sanniiiiiing!
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där gäller lyssnare av alla genrer och inget specifikt för dansbandsfantaster. Tycker det gäller i stort sett alla jag har och känner som aldrig själva spelat nåt instrument.

Många som påstår sig gilla blues verkar vara ännu dummare än de dummaste dansbandsdiggarna. Bluesgitarr för mig är om nån spelar på ett vis som ingen annan gör, enkla toner, eller kanske snabbt o virtuost, bara det är personligt som ett fingeravtryck. men det där fattar inte "bluesdiggarna", äkta genuin blues för de idioterna är om man spelar en usel cover med uselt och mekaniskt efterapade solon på Gary Moores "Still got the blues". Det viktigaste är att man först säger; nu ska ja spela Gary Moore.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag läser den här tråden med både förundran och leende… Hittills har jag kunnat konstatera följande:

1. Dansbandsmusik är äckligt eftersom dess texter är så smöriga; däremot är smöriga texter coola när de framförs hos den musikstil som man själv gillar. Nästan lika smart som: när du gör något äckligt är det äckligt; när jag gör något äckligt är det häftigt.

2. Vissa blir lätt förnärmade när det påpekas att anledningen till att de kanske tycker att dansbandsmusik låter ”enformigt” är för att de kanske inte är så insatta i den. Hur rimligt som helst, kan man tycka. Men icke när det gäller dansbandsmusik; nej nej. För dansbandsmusik är alla experter i, särskilt då ”min mamma lyssnade på dansbandsmusik”. Det är förresten särskilt roligt när folk vars musikintelligens inte sträcker sig längre än till loop-baserad musik snackar om att andra genrer är ”enformiga”.

3. När man vill exemplifiera dansbandsmusik väljer man oftast något tragikomiskt, parodiskt och/eller underkvalitativt i videoväg, och man tror på fullaste allvar att detta representerar dansbands-musiken/grejen i dess helhet. Ungefär som när någon som inte är insatt i hårdrock sprider länkar om ”Spinal Tap” och säger ”Se, alla! Se hör töntig hårdrocken är. HAHAHAHAha…”

4. Dansbandsgenren är den enda genre där ”för att det helt enkelt är skitmusik” (typ) anses ska vara tillräckligt svar på frågan varför dansbandsmusik inte gillas – detta även när den som svarar frivilligt och med eget engagemang lägger sig i frågan. Med andra ord; det är den enda gången en musiker inte anser sig behöva ha förnuft nog att komma med något konstruktivt till varför han eller hon tycker att Svenskar är äckeldiggande, naiva individer. Särskilt då så många Svenskar har bidragit till att t.ex. Vikingarna, med sina 10 000 000 sålda skivor, är Sveriges mest sålda grupp (alla kategorier) genom tiderna.

Fantastiskt!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Hata kanske är ett starkt ord... Däremot är ju problemet med dessa band att de medvetet? satsat på att vara så jävla mjuuuka! Tycker nästan de sk. moderna dansbanden är värre, de gamla stötarna förstår ju inte bättre antar jag? Hittar absolut ingenting i dansbandträsket som faktiskt berör. Däremot misstänker jag att musiken finns för att göra det den ska, nämligen att få folk att dansa.

Sedan är det en viss typ av människor som går igång på dansband. Det känns som om det är snäppet extremare mainstream folk som gillar eländet. Min syrra är en sån person. Hon fattar absolut noll av musik utan ser det som en ren förbrukningsvara. Hon kan gladeligen köpa Absolut music 666 med ett jävla leende. Lyssnar hennes kompisar på en låt så visst fan kommer hon tycka att det är fantastiskt! Har verkligen försökt förstå hur hon tänker men förmodligen är det där problemet ligger. Hon tänker inte överhuvudtaget. Musik är i hennes värld helt oväsentligt

Samma sak tycker jag gäller coverbandsmusiker, Har spelat med ett antal såna genom åren och det slår fanimej aldrig fel. De förstår inte musik?!?! Visst de kan vara enorma rent tekniskt men de har noll koll i övrigt. De har liksom stelnat av att enbart hora sig fram. Den dagen jag spelar musik för pengarna så är det dags att sluta anser jag.

Att sedan argumentera för dansbandsmusik genom att konstatera hur mkt plattor ex. Vikingarna sålt säger ingenting anser jag. En miljard flugor äter skit, det behöver inte betyda att det är gott.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som när någon som inte är insatt i hårdrock sprider länkar om ”Spinal Tap” och säger ”Se, alla! Se hör töntig hårdrocken är. HAHAHAHAha…”

Fast 9/10 (nä, 10/11) som har sett och älskat och garvat brallorna av sig till just Spinal Tap är ju hårdrockare själva. Det finns liksom så mycket igenkänning.

Hur är det med självdistansen i dansbands- och tyrolerumpasvängen? Garvar man åt dansbandsmotsvarigheten till Manowar?

***

Jag tycker för övrigt inte om ordet "hata" i såna här sammanhang. Så jag nöjer mig med "ogilla". Om nu någon uppfattat nåt annat.

tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar dansbandsmusik 🙂

Har några polare som alltid åker på dansbands festivaler i malung och ekebo. Det är mycket kärlek, snygga brudar , bra stämning och nästan inga bråk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast 9/10 (nä, 10/11) som har sett och älskat och garvat brallorna av sig till just Spinal Tap är ju hårdrockare själva. Det finns liksom så mycket igenkänning.

Vi (du och jag, t.ex.) garvar för att vi vet vad det egentligen handlar om. Videorna i den här tråden verkar ha postats av inläggsförfattare som tror att det precis är det som dansband handlar om. Förstår du skillnaden jag försöker göra?

Nice one @ 10/11, förresten 😉

Hur är det med självdistansen i dansbands- och tyrolerumpasvängen? Garvar man åt dansbandsmotsvarigheten till Manowar?

Det vet jag inte. Men jag antar att Larz-Kristerz var ett medvetet drag i att blanda parodi med nostalgi.

Samma sak om tyrolermusiken; där förekommer säkert ett och annat spexband. Men då (det jag har erfarit) handlar det lite mer om en sorts "standup"-komedi mellan låtarna och/eller sketcher. Jag har aldrig sett ett (etablerat) parodiband inom folk-/tyrolermusik. De har liksom sett likadana ut i ungefär 200 år eller något ditåt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förresten särskilt roligt när folk vars musikintelligens inte sträcker sig längre än till loop-baserad musik snackar om att andra genrer är ”enformiga”.

Vad vet du om andras musikintelligens, mr Vallstein?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...