Jump to content
Annons

JosefK

Medlem
  • Antal inlägg

    74
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

3 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Intressen
    Spelar keyboards i ett rockband, ägnar större delen av min fritid åt att försöka utvecklas som amatörmusiker...
  1. Det varierar, jag improviserar mycket på piano när jag har tråkigt. Oftast leder det fram till en del sköna komp/melodier men är rätt sällsynt att jag sparar något... Men jag sitter alltid på en del idéer jag gillar, både texter och melodier. När jag börjar skriva en faktisk låt dock, det är först när jag har en vision. Visionen kommer ofta ur en text jag gillar, men ibland ur en instrumental del, ett komp eller melodi. Ett exempel kan väl vara låten jag håller på med nu, som egentligen började i några få textrader som jag direkt såg potential i. Jag satte mig vid pianot och kom fram till att Eb moll var skalan som skulle leverera rätt känsla till textens tema, samt att clavinet var det rätta kompinstrumentet. Men stannade vid pianot då det är lättare att komma på melodier om man spelar på ett akustiskt instrument, tkr jag iaf. Efter att ha kommit på en ackordföljd till just den textdelen skrev jag mer text, hämtade en melodi från ett gammalt projekt som aldrig blev något och transponerade den till Eb moll. I just det här fallet stannade inspirationen där och låten låg död ett bra tag medan jag gjorde om texten, skrev mer text, tog bort och ändrade i evigheter. När jag kommit en bit så vill jag ha temat klart för mig, annars får jag aldrig ihop låten i sin helhet, det kommer aldrig kännas sammanhängande. Nu börjar jag komma ifrån den ursprungliga frågan, så stannar där. Det hela beror väldigt mycket på vilken sorts musik du vill skriva. Låten jag pratar om ovan visade sig passa bäst när det tog ca 10 minuter att komma fram till det som jag trodde skulle vara refrängen. Jag trodde låten skulle bli 5-6 minuter när jag började skriva men när jag löste idétorkan med taktbyten och tonartsbyten så växte hela konceptet till att dels bli mycket bättre men framför allt växte själva låten till att landa på kanske 10 minuter längre än jag först trodde. Därav vikten av att ha ett starkt tema, som klarar av att expanderas, om man nu skriver musik på det sättet 😄
  2. Nu är detta väldigt långt från min stil, men jag håller inte alls med vmbr. 1:10-2:03 kan säkert vara grunden till en populär låt, även om jag tycker det låter väldigt tråkigt helt ärligt. Det elektroniska bryter av mot detta lite typiska rock-kompet på ett högst nödvändigt vis enligt mig. Vad jag hade gjort om jag inte hade fått ta bort någon del (hade fått det hade jag ju skrivit låten mer i min stil, vilket är rätt ointressant i sammanhanget) skulle nog varit att till och med utveckla den elektroniska delen. Alltså hitta på en variation som ligger lite mellan elektrodelen och rockdelen i dynamik och slänga in något oväntat över den, ett gitarrsolo med mycket modulationer, sång med friare melodier eller nåt, för att sen (det krävs ju nästan i den här sortens musik antar jag) avsluta med att gå tillbaka på rockriffet några gånger, särskilt om du har en catchig melodi över den. Med denna tredje del så kan du, om du får till det, kunna hitta ett mellanläge i dynamiken som tar låten ett steg längre. Som den är nu har du en stor dynamikförändring över till rockriffet och sen tillbaka, det är en bra början men måste nog utvecklas för att inte slutresultatet ska uppfattas som enformigt även av människor som uppskattar den här sortens musik. Då har du dessutom valet att leka runt lite med strukturen, typ: elektro-del/rockdel/elektro-del/tredje del/rockdel - slut elektro-del/rockdel/tredje del/rockdel - slut elektro-del/rockdel/tredje del/rockdel/elektro-del - slut Möjligheterna breddas helt enkelt. Lycka till i alla fall!
  3. Det är möjligt att du skrev ner det här lite hastigt eller så, men kontrollera gärna grammatiken noggrannare, det blir svårt att tänka sig hur en låttext flyter om det låter fel redan i vanligt tal. Angående texten i sig så är detta väldigt subjektivt, det finns massor och åter massor av låttexter som blivit enorma hits som jag tycker är bland det sämsta jag nånsin hört... Så om du skriver något inom rap/pop eller så är det kanske lika bra att du ignorerar mina åsikter. Det jag tycker du ska fokusera på att jobba med nu är att inte skriva för övertydliga saker. Jag menar inte att du ens ska börja använda metaforer eller liknelser, det är högst subjektivt om såna ens passar in i låtens känsla. Vad jag menar är att rader som "I've seen my best friends died right in front of me. I even seen my own brothers take overdose" skulle kunna ersättas med... ja inte vet jag: "Drugs have taken the lives all around me, my friends and family fall one by one". Nu blev inte det heller så bra, men du fattar vad jag menar. Var liite mer abstrakt, och låttexten kommer uppfattas som enklare att ta till sig. Annars är det bara att skriva mer så blir du bättre, som med allt annat. Lycka till och hoppas att jag kunnat bidra med något av värde!
  4. Självklart, vem älskar inte stendöd "musik" spelad av program, det ultimata hånet mot begreppet konst? Jag ska sluta nu, jag lovar 😄
  5. Njaa, beror på hur man gör det. Skulle nog inte vara alltför svårt att göra en generisk danslåt med dem verktygen till exempel. Men det går även att göra kreativa och intressanta saker, eller psykologisk krigföring, beroende på hur experimentell musiksmak man har ^^
  6. Skulle vara en kul idé egentligen... asså tänk att man bara får använa vitt brus som ljudkälla men det får processas i oändlighet å med overdubs etc kan man ju göra rätt coola grejer 😄 Nu blev jag inspirerad att testa detta haha ^^
  7. Kan inte lyssna på länkarna här på jobbet men har hört witchcraft nån gång förut, tror dom e polare med ett band jag älskar vid namn Noctum. I alla fall, jag tror knappast att album som Master of Reality hade låtit bättre med autotune, men att säga att modern teknologi förstör musiken är kanske lite att ta i. Det handlar väl mer om att man har fler möjligheter, då har man också fler möjligheter att göra fel på, om det inte finns autotune så är det svårt att missbruka det liksom ^^. Sen är ju Witchcraft som du påpekar rätt mkt av ett retrorockband, då säger det väl sig självt att bandets sound kanske helst ska behandlas av en vintage-produktion? Det tycker jag i alla fall 😄
  8. Jag spelar keyboards i ett band och skriver en hel del material. Vi brukar komma överens ganska snabbt om vem det är som bestämmer när vi börjar jobba på att arrangera en låtidé, ofta har man kommit med en hel del text, en vision om atmosfären och budskapet samt någon/några ackordföljder/riff och kanske en allmän idé om strukturen. Vi har då inte riktigt det problemet att låtskrivandet går långsamt eftersom vi har flera idéer samtidigt och om den ansvarige för en idé är omotiverad/oinspirerad någon repning så jobbar man bara med en annan idé så länge. Jag har ibland haft lite problem med att ta konstruktiv kritik då det inte alltid känns som att andra kanske greppar visionen, men det är heller inget man kan ta för givet. Det är dock viktigt att man kan föra en ordentlig diskussion utan att bli för envis, samt att alltid åtminstone testa andras idéer. Om någon vill lägga in en melodi du absolut inte tror passar så låt dem göra det en gång, säger alla andra att dom tycker det lyfter hela låten så är det väldigt bra att ha en liten mobil inspelningsapparat till hands. Spela in låten med idén du inte gillar, lyssna igenom den många gånger, försök förstå, och om du fortfarande inte gillar det, försök förstå varför du inte gillar det. Vi har dock även en del projekt där två eller fler har lika stor del i skrivandet från början, då gäller det att inte skriva ifrån bandet på egen hand utan ständigt diskutera visionen med de andra, märker man att de tappar intresse så är det bäst att föreslå att man jobbar på nåt annat snarare än att ta över projektet, men det beror såklart på hur långt man skrivit kollektivt också. Förlåt om jag får det att låta som att jag spelar i ett proffsband eller nåt, jag kan vara lite självgod av mig ibland ^^
  9. Själv är man ju konstig och anser att en stor del av att vara musiker är att vara låtskrivare. Att spela covers är en sak men att spela (eller ja, lets face it, sjunga borde stå där istället) något som skrivits åt en känns väldigt okreativt och plastigt enligt mig. Självklart dömer jag inte bort musik bara för att den skrivits åt artisten, men jag tycker att det hörs väldigt ofta, såna framföranden tenderar att ge ett väldigt generiskt och tråkigt intryck. Å andra sidan så kan det mycket väl vara så att det som Sonefors nämner i detta specifika exempel är vanligare än jag tidigare trott, nämligen att artisten haft en ganska stor del i låtskrivandeprocessen, bara att den även skötts av en person som inte är med i bandet eller deltar i själva framförandet. Detta har jag absolut inget emot, det finns några låtar som jag älskar som skrivits med hjälp utifrån. Jag håller för övrigt med om att helst ska väl alla som bidragit till ett album/en låt få erkännande för detta, tycker att det är ett ganska bra argument för att fortsätta med försäljning av fysiska CDs och vinylskivor, utöver kvalitén då. Själv laddar jag extremt sällan ned musik av dessa två själ, för album där artwork spelar en stor roll har jag ännu ett argument för vinyl. Tror för övrigt inte det är någon idé att jag lyssnar på låten ni diskuterar, utifrån det jag läst av era kommentarer verkar den vara så långt från min smak man kan komma 😄
  10. Den där grottmänniskan som var först med att ta en ton? Förklara gärna varför det här är en viktig fråga, jag är nyfiken ^^
  11. Om du lyssnar på en låt kommer du förr eller senare att tänka på något annat band som har en del av sitt sound som liknar en del av det soundet du hör just nu. Vad jag menar med nyskapande är att en relativt stor del av soundet är väldigt svårt att placera i någon kategori. Om du gör en låt som påminner om Van der Graaf Generator och din polare gör en låt som påminner om något nytt band betyder inte det heller att du är mindre nyskapande, ni är lika nyskapande. Bara för att klargöra, det kändes som att du syftade på att det inte var så 😄 Musik kan alltså aldrig vara helt nyskapande, bara mer eller mindre nyskapande. Har äntligen lyckats ta mig tid att lyssna lite på de artister du länkade. Jag gillar deras strävan efter att experimentera med ambient, de verkar riktigt duktiga på att konstruera ljud och så. Jag skulle personligen aldrig klara av att lyssna på sån musik särskilt länge dock, mest på grund av att den pumpande känslan i den mesta elektronisk musik, inklusive denna, får mig att må illa haha 😄 Men det är bara jag liksom, kan fortfarande respektera dessa som musiker, vilket är mer än man kan säga om många s.k. musiker idag ^^
  12. Nah, känner ingen i några band alls typ... ^^ Har hört talas om dom här via www.recordheaven.net och deras label Transubstans Records. My Brother the Wind är signade på den labeln, de andra två på "Kommun 2" labeln som har Recordheaven som en av sina få återförsäljare så... Jag har bara en skiva av ÖSC, "Entering into the Space Country" så kan inte säga att jag e deras största fan haha 😄 Men jag gillar deras sound riktigt mycket, skulle lätt gå på en av deras spelningar, om dom hade några dvs...
  13. Alla har väl sina influenser antar jag... men dessa har väl ändå ett sound jag inte helt kan identifiera eller kategorisera: My Brother the Wind: Technicolor Poets: Öresund Space Collective: http://www.youtube.com/watch?v=CpretrKj2gs Gillar sällan elektronisk musik men ska ta och lyssna på dina länkar ändå vid ett senare tillfälle, det här albumet måste få spela klart först 😄 Allt som strävar efter att göra något annorlunda är en god tanke iaf, sen om jag anser att man klarar av det är en annan sak ^^
  14. Läste du igenom HELA tråden? Stackars människa...
  15. Varför inte? 😄 En festival där varje bidrag måste vara ett konceptalbum kring altruistiska/pacifistiska teman. Gärna med lite falsksång 😉
×
×
  • Skapa ny...