Jump to content
Annons

Varför hata/ogilla dansbandsmusik?


Valle

Recommended Posts

Det kryper i kroppen på mig vid för hög dosering. Ohälsosamt. Antagligen p.g.a. den osvängiga svängigheten, de lökiga texterna, de tråkiga oatmosfäriga melodierna, de standardiserade fraseringarna, den stinkande "mogenheten" och det förutsägbara arrangemanget.

Inget av detta kan rimligen, helt eller delvis, passa in på techno?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt som folk skriver angående varför de ogillar dansband kan såklart passa in på all annan musik. Samma person kan känna likadant för en massa olika stilar. En kan tycka si om en stil medan nån annan tycker si om en annan stil. Vad är det vi ska komma fram till? Vad bra smak är?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Allt som folk skriver angående varför de ogillar dansband kan såklart passa in på all annan musik. Samma person kan känna likadant för en massa olika stilar. En kan tycka si om en stil medan nån annan tycker si om en annan stil. Vad är det vi ska komma fram till? Vad bra smak är?

Ja, fast det är roligare än så... Många som är för snabba (som en del i den här tråden) med att spy sin galla över dansbandsmusik gör det med motiveringar som rimligen skulle kunna beröra deras favoritgenre också. Dessa, menar jag, icke-gillar dansband för att det är coolt och häftigt att inte göra det. Inte för att de faktiskt har några giltiga skäl att komma med.

Måste kan ha giltiga skäl då?

Nej, inte nödvändigtvis. Men om man inte vill bli ifrågasatt kanske man gör bättre i att undvika spy sin galla i trådar som den här. Det är mycket roligare att ha något att diskutera om.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

När blev det coolt och häftigt att inte gilla dansband? Det är ju ganska vanligt, men det är ju knappast så att någon är cool och häftig för att hen inte gillar dansband. Snarare då tvärtom, att det inte är coolt att gilla det och det gör att hela genren blir enormt bespottad. Ungefär på samma sätt som man "ska" avsky Justin Bieber, den hemska musiken som spelas på Rix FM och Takida.

Men eftersom smaken är godtycklig så blir den inkonsekvent och motsägelsefull, vilket blir tydligt när man försöker sätta ord på den och motivera varför man har den smaken man har. Många av de komponenter som folk säger gör dansbandsmusiken outhärdlig (t.ex smörighet/sliskighet) kan också vara outhärdlig just i det sammanhanget. I ett annat sammanhang är det man tycker är jobbigt med dansband, eller valfri genre, kanske helrätt. Jag tror inte jag skulle kunna motivera varför jag inte gillar dansband, utan det mest bara är så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också spelat i dansband, och precis som du lagt av på grund av tristess. Men det var jobbet som sådant som var tråkigt, inte musiken. Fast, vad menar du... kan man inte variera sig i dansbandsmusiken eller improvisera i den?

Ja, det känns som att det inte finns lika mycket utrymme för att improvisera loss i dansband fast jag har inte lirat så många år som dig och satt mig in det.

Musiken behöver iofs inte vara traditionell dansband ala vikingarna. Huvudsaken är väl att det går att dansa till.

Eller nej nu blandade jag ihop valle och teknikfreak lite.

De va freak som lirat i 8 år.

..eller ja hur länge hade du lirat, valle?

😄

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Som i Nilssons fall då; om man inte förstår sig på en genre så är det en rimlig uppfattning att den "låter lika". Inget fel i det. Men som sagt, dansband låter inte mer lika intern än vilken annan genre som helst.

Är uppväxt med Dansband musik morsan brukar lyssna mycket på dom. Så jag förstår mig på mig på dom.

begrip du nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara lyssnat. Begriper mig väl så mycket som jag gör på alla andra musik stilar tex. Opera (dock inte mycket där), Country, Jazz, Black Metal, vanlig metal, Filmmusik vilket jag lyssnar alla på m.m.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där att man ju "ska" tycka illa om danband, vad är det för sorts sanning? Ingen sanning alls. Massor av människor älskar dansbanden, många i 18-årsåldern är tokiga i Lasse Stefans tex. Och raggarna som gillar 50-tal och rockabilly gillar även dansband. Så det är inte bara de som dansar till dansbanden, de lyssnar på dem jämt också.

Det är nog mest halvkassa rocksgitarrister som ser ner på både dansband och Status Q.

Min favorit är "Varför" med Flamingokvintetten, tror den kom ut 1966. Spelar den jämt i mitt enmansdansband.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare då tvärtom, att det inte är coolt att gilla det och det gör att hela genren blir enormt bespottad.

Well, du bekräftar i alla fall coolness-faktorn. Om det är o-coolt att gilla dansband så anser jag att man kanske lyssnar på/spelar musik av fel anledning. Jag älskar att spela och lyssna på rock, men knappast för att det eventuellt skulle vara coolare än att lyssna på och spela dansbandsmusik. OK, kanske inte spela, men ändå.

..eller ja hur länge hade du lirat, valle?

Mitt första gig som dansbandsmusiker gjorde jag nyårsaftonen 1983/84; alldeles nyss femton fyllda. Mitt sista dansbandsgig var 1995 eller 1996... (Min fru fortsatte till 2006, men det är en annan story.)

begrip du nu?

Nej.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Musiker-wannabees "måste" ju också hata Toto, ABBA, Carola, G-son och ett gäng andra för att vara "politiskt korrekta" när de snackar med andra musiker-wannabees, på samma sätt som hårdrockare "måste" hata popsnören och punkare "måste" hata allt - så att man "måste" hata dansband i vissa sammanhang är inte konstigare än andra konstigheter folk har för sig... 😉

Mitt band och Valles band var exempelvis som hund och katt när vi delade replokal en gång i tiden, när vi var unga och dumma. 😛 Vi hade inget val eftersom Valles band spelade hårdrock och vi spelade funk, en helt oförenlig kombination då - men när man senare har blivit lite mer mogen så inser man hur dumt det är att se det på det sättet...

För mig handlar det bara om att min musiksmak inte är kompatibel med dansband och hästjazz (och en del andra genre...) - men inte 17 ser jag ner på de som gillar det eller spelar det. Det är ju inte min sak att skriva dem på näsan vilken smak som är "rätt", utan det är upp till var och en att avgöra vad man gillar.

Att syrran numera bara lyssnar på dansband och hästjazz, är lite svårt att komma över, men hon är ju samma trevliga person ändå, så jag får försöka leva med det... 😉

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog mest halvkassa rocksgitarrister som ser ner på både dansband och Status Q.

Jag tror inte att handlar så mycket om att man ska tycka illa om det, eller att man ser ner på dansbandsmusiken för att den skulle vara enklare eller sämre per definition. Det tilltalar inte alla. För mig är dansband lite som romantiska komedier, många älskar dem och jag har väldigt svårt för dem. Så är det bara, och det behöver man inte rota så mycket mer i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt band och Valles band var exempelvis som hund och katt när vi delade replokal en gång i tiden, när vi var unga och dumma. 😛 Vi hade inget val eftersom Valles band spelade hårdrock och vi spelade funk, en helt oförenlig kombination då - men när man senare har blivit lite mer mogen så inser man hur dumt det är att se det på det sättet...

Håller med om att det handlar om en mognadsprocess... 😉

Det är totalt ointressant för den här tråden.

Eller så förstod du vart det hela var på väg – det vill säga, att du höll på att måla in dig i ett hörn – och försöker komma undan med det billigaste tricket i världshistorien: "det hör inte hit".

Grattis!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att syrran numera bara lyssnar på dansband och hästjazz, är lite svårt att komma över, men hon är ju samma trevliga person ändå, så jag får försöka leva med det... 😉

Hästjazz var något nytt för mig.

Sitter man på en häst medans man lyssnar på Jazz eller?

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara sådan, men är det säkert att det blott är genren du knappast är välutbildad inom?

Jag menar, om man anser ljudet från dammsugarmotor som mer musikalisk än till exempel låten "Mississippi", då kan man ju faktiskt undra.

En vanlig människa hade ju tagit mitt uttalande om dammsugaren som en överdrift/skämt för att förtydliga min poäng 😄 Men visst, jag kan faktiskt även på fullaste allvar tänka mig att en dammsugare kan ha mer själ och kreativitet i sitt ljud än många så kallade "musiker". Att ha en diskussion kring det är dock FULLSTÄNDIGT onödigt 😉 Så jag tror vi lämnar det där, jag klarar inte av genren för att den känns så oinspirerande och omusikalisk helt enkelt.

För att svara på din fråga så är det faktiskt en hel del jag är relativt outbildad inom. Teoretisk fysik, anatomi och jordbruk för att bara nämna några få exempel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det handlar om en mognadsprocess... 😉

Eller så förstod du vart det hela var på väg – det vill säga, att du höll på att måla in dig i ett hörn – och försöker komma undan med det billigaste tricket i världshistorien: "det hör inte hit".

Grattis!

Nej, absolut inte. I det här fallet pratade vi om smörighetens förekomst i ett fåtal genrer, där är det ovidkommande vad jag lyssnar på eller inte. Däremot kan ju sägas att du skapar en tråd där du ställer frågan om varför folk ogillar dansband, och när du får svar på tal så känner du dig så förnärmad att du måste ta till personangrepp. Fantastisk teknik.

Men okej, vi låter tråden spåra lite till. Det här gillar jag och lyssnar extra mycket på just nu:

Imogen Heap, Fibes Oh Fibes!, Nero, Kollektiv Turmstrasse, The Black Keys, Jimi Hendrix, Dire Straits, Florence + The Machine, Anja Schneider, Fritz Kalkbrenner, Trentemøller, Pleasurekraft, Cari Lekebusch, Fernanda Porto och så Agnès Aran.

Redigerat av pikzel
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast det är roligare än så... Många som är för snabba (som en del i den här tråden) med att spy sin galla över dansbandsmusik gör det med motiveringar som rimligen skulle kunna beröra deras favoritgenre också. Dessa, menar jag, icke-gillar dansband för att det är coolt och häftigt att inte göra det. Inte för att de faktiskt har några giltiga skäl att komma med.

Det där gäller väl precis all argumentation? Den kan användas av alla och mot eller för allting. Breivik försöker ju t ex hävda nödvärnsrätten för sitt dåd.

I övrigt så är det nog så att den som knäcker exakt varför någon gillar en speciell genre, grupp eller låt har sin ekonomiska lycka gjord. Det är ju precis det som alla låtskrivar-team ("hit-makare", d v s inte de som enbart skriver för sin egen skull eller för att dom tycker det är kul) sitter och brottas med varenda dag, år efter år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget av detta kan rimligen, helt eller delvis, passa in på techno?

Naturligtvis! Ändå, käre Valle, låter de helt olika.

Det är ett ganska bra bevis på att ord är ett för trubbigt språk att förmedla hela spektrumet av musik. Därför är det också meningslöst att med ord förklara vad som sätter an en sträng inom sig och vad som får det att låta som naglar mot griffeltavla, eftersom det ger helt olika innebörd för olika människor beroende på ens referensramar. Man kan naturligtvis försöka, men det är sällan man lyckas.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

En lite märklig sak med dansband är att även om ett dansband är så helt jävla skitusla att spela så verkar så många lyssnare inte fatta det. De hör inte skillnad på en brakskit eller en virtuos pianist. Det räcker att låten presenteras som "Vikingarna", då tycker man det är bra.

Är dansbandspubliken till stor del dummare än andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Taskigt att hata något som bara vill väl. För även om dansbandsmusiken ofta lämnar mycket att önska i textdjup, så fyller den ändå ett väldigt tydligt syfte.

Dansbandsmusik är i första hand musik att dansa till, inte att sitta hemma och lyssna på.

Visst, Svensktoppen har innehållit ett par långkörare, så det finns väl uppenbarligen rätt många som lyssnar också. Kan det förresten vara en grund till hatet, att ett par låtar tjatat hål i örera på ungdomar vars föräldrar absolut skulle ha P4 skvalande på helgerna?

Att spela kanske 60 låtar på en kväll, som en del band gör, är hårt jobb bara det. Att ha lagt för mycket själ och hjärta och verkligen känna starkt för alla de 60 låtarna skulle bara vara frustrerande, eftersom responsen från en danspublik skiljer sig rejält från en konsertpublik som är där för att verkligen lyssna. Folk bemödar sig knappt att stanna kvar för att applådera, det är snarare fort som fan iväg från dansgolvet för att bjuda upp någon ny till nästa låt.

Ett och annat "spela fler foxtrots!" kan man kanske få om man har tur.

Så, om det är de ofta nåt i i helvete banala texterna som upprör er. Lyssna inte så noga, det är inte de som är den främsta grejen med dansband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ute och dansar ca 2 gånger i veckan i snitt. Vi dansare får OFTA höra från "vanligt folk" att det bara är skitmusik och att alla dansband låter likadant. Det gör det INTE! Det är stor skillnad på mogenband och modernband. Jag gillar att dansa till modernband. Jag skulle önska att alla som säger sig inte gilla dansband faktiskt gick ut och testade att dansa/lyssna och bilda sig en egen uppfattning om hur det går till ute på dans. Det är stor skillnad på hur det låter numera jämfört med vad era föräldrar lyssnade på när ni växte upp! Tyvärr tror jag inte att många av er kommer att testa att gå ut och dansa så jag tänkte ge några exempel på hur moderna dansband låter:

Expanders - Brothers in arms

Dreams - Utan dina andetag

Slutligen vill jag bara säga att det behöver inte låta "dansband" för att man ska kunna dansa till det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Taskigt att hata något som bara vill väl. För även om dansbandsmusiken ofta lämnar mycket att önska i textdjup, så fyller den ändå ett väldigt tydligt syfte.

Jäpp. Att få svenskarna att föröka sig snabbare, vilket är alldeles utmärkt i ett land med bara nio miljoner invånare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ute och dansar ca 2 gånger i veckan i snitt. Vi dansare får OFTA höra från "vanligt folk" att det bara är skitmusik och att alla dansband låter likadant. Det gör det INTE! Det är stor skillnad på mogenband och modernband. Jag gillar att dansa till modernband. Jag skulle önska att alla som säger sig inte gilla dansband faktiskt gick ut och testade att dansa/lyssna och bilda sig en egen uppfattning om hur det går till ute på dans. Det är stor skillnad på hur det låter numera jämfört med vad era föräldrar lyssnade på när ni växte upp! Tyvärr tror jag inte att många av er kommer att testa att gå ut och dansa så jag tänkte ge några exempel på hur moderna dansband låter:

Expanders - Brothers in arms

Dreams - Utan dina andetag

Slutligen vill jag bara säga att det behöver inte låta "dansband" för att man ska kunna dansa till det!

Så moderna dansband gör Dire Straits- eller Kent-covers? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det är urvattnat, könlöst, lättsaltat, ljummet, oinspirerat, oengagerat, helt befriat från någon som helst attityd, sömnigt och meningslöst... Diehard formulerade det rätt bra tidigt i tråden; som nån som inte orkar eller har viljan eller idéerna, men fruktlöst försöker ändå. Som att inte få upp spyan, det stannar som en återhållen sur rap.

Fast utifrån betraktaren så kan det få någon sorts ironiskt distanserad kvalite, som i sällsynta fall plockas upp även av artisten. Som ett eko från folkhemmet man kan le åt. Lite tragiskt gulligt.

Så, på det hela taget så är det skit. Även om det definitivt är en del av det svenska fulkulturarvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst en del i den här tråden så måste jag få fråga... är det någon av er dansbandshatare som provat på att dansa bugg någon gång? Av alla motionsformer jag har provat på, och det är ganska många, så är dansen det roligaste av de alla! Och man möter mycket roligt folk när man är ute på dansbanorna!

Att dansbanden skulle vara oengagerade har jag svårt att hålla med om! Det beror nog på vad man lyssnar på för band. Jag tycker inte heller om att lyssna på Vikingarna utan går hellre och lyssnar till de nyare mordernare banden med lite fart i. Mitt absoluta favoritband är Scotts sen finns det andra mycket bra också.

Hoppas ni vågar er ut på dansbanorna någon gång och lyssna, för det är en helt annan grej att höra musiken live än på cd. Men det gäller i och för sig ALL musik tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan till viss del hålla med Vallhagen ovan även om jag inte direkt lägger någon energi som ens kommer i närheten av hat (därmed sa jag inte att Vallhagen sa just det!). En annan anledning är helt enkelt att jag inte dansar och de få gånger, som räknas på ena handens fingrar) jag har gjort det har jag blivit ombedd att omedelbart sluta med det så rent logiskt har jag ingen anledning att lyssna på dansbandsmusik.

Är det förresten inte så att det dessutom finns väldigt många rockmusiker som gillar att dissa "enkel" musik på ren rutin? Som om tekniskt komplicerade låtar på något sätt är överlägnsa de enklare låtarna? Det gäller nog intebara dansbandsmusik... jag har hört liknande mot Metallica, Status Quo osv. Lite föraktfullt men oinsiktslöst så där... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...