Jump to content
Annons

Varför hata/ogilla dansbandsmusik?


Valle

Recommended Posts

I andra genrer drömmer musikerna om att få spela och stå på scenen. Hur många drömmer om att bli dansbandsmusiker? Väldigt, väldigt få. Det är väl en av anledningarna till att dansbandsmusiker är ganska så bespottade.

Ganska så många yrken som skall bespottas isf om det är drömmen som skall vara kriteriet.

Kan tänka mej att miljontals människor e utleda på sina yrken dom går till..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ursäkta, men vad exakt var det med dansbandsmusiken som gör att du hatar/ogillar den?

Vad har knulla med det här att göra?

Det är väl helheten? Konceptet... "dansbandsmusik SKA man dansa till" Likt den tråden Du skrev om Salsa, som fö var bland det roligaste jag läst...

Det har inget med knulla att göra. MEN tro mig stinker på dansbandsgalor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som saknar överdriven smörighet? Ja, det är väl i princip alla andra genrer. Eller vad menade du?

Ja, jag menade "överdriven smörighet" ("smörighet" föll visst bort). OK, så ingen annan genre än dansband har denna överdrivna smörighet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl massor av musik man inte gillar utan någon speciell anledning. Förmodligen gillar man betydligt mindre musik än mängden musik man inte vill lyssna på. Oavsett genre.

Det måste finnas argument till anledningen varför man inte gillar något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

http://youtu.be/3pcWjv-uWF4

😄

Nu är det ju inte så "modern" stil...

😆😆😆 Så jävla dåligt det bara kan bli. Dansband är kunniga i konsten att slakta med en cover. Som sagt var de där gubbarna är styva och stela i kroppen utom en kroppsdel som de aldrig mera kommer att uppleva hårt igen. Energi, vad är det? Inget som behövs i dansbandsmusik i alla fall. Lät lika uselt som alla covers banden gjorde när jag växte upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och där har vi en till anledning, det pinsamt dåliga gubbiga engelska uttalet och Christer Sjögren-rösten. Yuck.

Man ändrar inte på ett framgångsrikt koncept. Punkt. Att det suger är en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

😆😆😆 Så jävla dåligt det bara kan bli. Dansband är kunniga i konsten att slakta med en cover. Som sagt var de där gubbarna är styva och stela i kroppen utom en kroppsdel som de aldrig mera kommer att uppleva hårt igen. Energi, vad är det? Inget som behövs i dansbandsmusik i alla fall. Lät lika uselt som alla covers banden gjorde när jag växte upp.

Slakta med en cover?

Jag tyckte Bengt-Hennings lät som att allt, (ev inte sången) var gjort med Band In A Box.

Finns det program så man kan få Stefan Borsch-röst?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ganska så många yrken som skall bespottas isf om det är drömmen som skall vara kriteriet.

Kan tänka mej att miljontals människor e utleda på sina yrken dom går till..

Vad har det musik, musiker och genrer att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni om de som åker runt och sjunger karaoke dansbandslåtar till karaokebakgrunder utan att spela alls, bara sjunger med enormt med eko?

Jag stör mig bara på den ljudteknikern som drar på så mycket eko så man inte kan höra om det låter bra eller pinsamt om sången eftersom den dränks i allt eko!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Christer Sjögren-rösten. Yuck.

Christer Sjögren-rösten...

Vad menar du nu? I alla genrer försöker alltid någon efterlikna någon annan, säkert till och med i din. Christer sjöng för bland andra Vikingarna; hatar du en hel jävla genre bara för att han råkade ha en röst som passade perfekt för just hans samtida musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

😆😆😆 Så jävla dåligt det bara kan bli. Dansband är kunniga i konsten att slakta med en cover.

Ja, och i alla andra genrer så är varje låt inte bara ett mästerverk utan unikt i varje enskilt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni om de som åker runt och sjunger karaoke dansbandslåtar till karaokebakgrunder utan att spela alls, bara sjunger med enormt med eko?

Om det finns en business i det, varför skulle det vara ett problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stör mig bara på den ljudteknikern som drar på så mycket eko så man inte kan höra om det låter bra eller pinsamt om sången eftersom den dränks i allt eko!!

Det brukar väl vara den som sjunger som själv vrider på massor av både reverb och eko som inte stämmer i tempo med låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag menade "överdriven smörighet" ("smörighet" föll visst bort). OK, så ingen annan genre än dansband har denna överdrivna smörighet?

Jo, den förekommer gärna i latinopop á la Iglesias, men annars vet jag inte om den är så vanlig i den utsträckningen. Jag pratar alltså inte om enformighet eller ostighet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar väl vara den som sjunger som själv vrider på massor av både reverb och eko som inte stämmer i tempo med låten.

Du har rätt Nilsson !! Jag tänkte inte först på att sångaren var den som hade anläggningen med sig. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Christer Sjögren-rösten...

Vad menar du nu? I alla genrer försöker alltid någon efterlikna någon annan, säkert till och med i din. Christer sjöng för bland andra Vikingarna; hatar du en hel jävla genre bara för att han råkade ha en röst som passade perfekt för just hans samtida musik?

Nu läser du nog in lite väl mycket, Valle. Jag har inte gnällt på överanvändandet i sig, jag gillar bara inte den rösten alls och gör den ju inte genren gott att den är överallt, för min del.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ändrar inte på ett framgångsrikt koncept. Punkt. Att det suger är en annan femma.

Det sa jag ju inte heller att man skulle. För all del får de köra Christen Sjögren-rösten tills de dör. Jag svarade bara på varför jag hatar/ogillar dansband, och rösten är en del 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, den förekommer gärna i latinopop á la Iglesias, men annars vet jag inte om den är så vanlig i den utsträckningen. Jag pratar alltså inte om enformighet eller ostighet.

OK, men för sa du att det endast var i dansband som sådant förekom. Nu lägger du till även något du kallar latinopop. Några fler, eller är vi klara där tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det osar gammal kn*lla bland rödflammiga svettiga människor.

För det gör ju ingen annan musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, den förekommer gärna i latinopop á la Iglesias, men annars vet jag inte om den är så vanlig i den utsträckningen. Jag pratar alltså inte om enformighet eller ostighet.

Ooooh, där prickade du in en genre jag har extremt svårt för. Välsmorda genreutövare med olivoljeröst och sängkammarblick...

EDIT: För det politiskt korrektas skull.

Redigerat av AnthonyS
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men för sa du att det endast var i dansband som sådant förekom. Nu lägger du till även något du kallar latinopop. Några fler, eller är vi klara där tror du?

Nej, Valle, det sa jag inte. Jag sa att i princip alla andra genrer saknar överdriven smörighet. Det betyder att det kan finnas några fler undantagsfall.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men sen associerar jag till just dansandet. Har jobbat på en del dansgalor och jag blir fan rätt av folket. Det osar gammal kn*lla bland rödflammiga svettiga människor.

Och det skrämmer lite 😳

Det är ju just det som är det fina i kråksången, som jag var inne på tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför?

Musiken ger mig inget. Lika lite som AOR och powerballader.

Argument?

Det kryper i kroppen på mig vid för hög dosering. Ohälsosamt. Antagligen p.g.a. den osvängiga svängigheten, de lökiga texterna, de tråkiga oatmosfäriga melodierna, de standardiserade fraseringarna, den stinkande "mogenheten" och det förutsägbara arrangemanget.

Jag föredrar techno isåfall.

Jag vet att Wally kommer att avfärda dessa argument som ovidkommande och ej tillgodoseende dock. Varsågod att hugga in!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Säga vad man vill men det brukar väl vara ganska mycket folk när dansbanden lirar vilket kanske inte är så vanligt när dom flesta av oss här är ute och lirar så ...........

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Valle, det sa jag inte. Jag sa att i princip alla andra genrer saknar överdriven smörighet. Det betyder att det kan finnas några fler undantagsfall.

Vilken genre gillar du bäst samt vilken/vilka artister inom denna genren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...