Jump to content
Annons

Flying Saucer Studio, Guitar Nilsson: "Call me the Breeze"…


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Eventen, vad fan hette de? 6,5 tum bas. Sålde dem till en snubbe i stockholm, när de kom fram var det nåt knas med dem så den ena lätt mkt starkare. Jag flyttade tillbaka hans pengar, sa att han kunde kasta monitorerna eller vad han ville, jag ville inte ha tillbaks dem. Åkte back 650 kr på frakten.

Killen ville ändå försöka fixa dem så han lämnade in dem, repfirman sa att det var tre olika fel på dem, skulle kosta minst tretusen att laga. Det kanske var knas med dem i flera år när jag hade dem, fy fan. Jag hade aldrig nåt annat att jämföra med, svårlyssnade var de i alla fall.

Om han fått dem att funka riktigt vet jag inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Event ASP6 Studio precision hette ex-monitorerna kom jag på nu. Massor av "huge bass" enligt rewiewserna. Hela 240 watt steg till basen tror jag...Men i mina var det typ skitdåligt med både bas o cymbalklirr. Fattade aldrig att det skulle vara annorlunda än det lät, så det är ganska troligt att det var nåt fel på dem hela tiden, snacka om en massa mixar gjorda i blindo och i onödan. Hörde lite snabbt på ett par Adam AX3 på 4Sound nyss, det var mkt mer botten i den lilla basen...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Smidiga hållare. Var beställde du absorbenterna ifrån?

Från en byggfirma i Falkenberg, annons på Blocket, blev tipsad av hygglo och akustikkunnige Björn Wellnes Music. Byggfirman hade rivit ur ett helt gäng ur en skola, jag köpte åtta styck av de lite mindre för 100 spänn styck, åtta lite större för 120 kr styck. Satte upp två till nyss, nu har jag bara två lösa kvar att ha som skärmar mellan instrument... Absorbenterna har enligt både dem själva och Björn Wellnes kostat nästan en tusenlapp styck, inget jag i hela livet haft råd med, tackar enormt för tipset, 2960 kr kostade allt, då var frakten 1200 och moms 592 kr. En annan åkare tog över lasten, han var en supertrevlig gammal blues-organist förutom att han hade åkeri. Han hade haft enmans-åkeri i USA fyra år, vi hade en hel del att surra om, han var oxå inne på enkla levande inspelningar...

Jag tror annonsen är borta, men byggfirman heter Johex Handel o Entreprenad AB Falkenberg, de kanske har fler likadana på gång, Tel 0756-617920 Bra att ha att göra med verkar det som, den sena leveransen berodde på ett åkeri...

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag har jag fått en del gjort, nu går det återigen att vara i studion. Har inte testat varken att spela in eller mixa nåt....

post-8284-0-78796400-1341175004_thumb.jpg

Alla studsar från monitorerna hamnar i absorbenter nu. Outboards-burkarna hoppas jag ska förhindra att det studsar i det införskaffade mycket vintage skrivbordet.

post-8284-0-86727300-1341175267_thumb.jpg

Undrar hur en kakelugn påverkar ljudet?

post-8284-0-36244500-1341175320_thumb.jpg

Skivan i fönstret sitter bara med ett snöre, bara att lyfta bort för att få in dagsljus, Den gamla öppna lådan med en sorts kniv inuti är en sockerhack, ett loppisfynd som är tänkt att bli två småmonitorer...

post-8284-0-15551800-1341175536_thumb.jpg

Det här är de bättre lurarna jag har. Slutna Beyer DT 150,och Audio Technica ATH-M50 samt öppna Beyerdynamic DT 990 PRO.

post-8284-0-74169900-1341175737_thumb.jpg

Studiobasen, en Falcon P-bas, de byggdes enligt vad jag hört av interner på ett fängelse i USA. Låter svinbra med orginal Fender mickar... Absorbenten sitter mittemot JBL-monitorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

post-8284-0-82810100-1341176023_thumb.jpg

JBL L50. Köpte dem för 2000 kr, med renoverade basar. När jag hämtade dem var de nerkladdade med skitful vitfärg, det är kvar bakom fronten. Lyckades få bort det mesta med Bums och sen lacka om dem. Systemet med volymrattar till mid och diskant är helt suveränt.

post-8284-0-24509800-1341176279_thumb.jpg

JVC Kassettdäck, används ej, ska slängas.

Sony cd-player, grymt bra.

Luxman förstärkare, raritet från 70-tal, 2000 kr på Blocket inkl två andra högtalare ej använda i studion.

Tascam portastudio 2488 mkll. Den spelar jag in på. Datorer hatar jag tror jag. Lite i alla fall.

Tre st stereopreampar; Audient Mico, Alesis och en svensk Line Audio-

Kompressorer: RANE DC 24 och TC C300 multiband.

Channelstrip Joemeek, älskar den ihop med TLM 102.

post-8284-0-67727500-1341176780_thumb.jpg

Mer utombordslirargrejer.

Lexicon LXP1 reverb/delay

Nano Patch volymkontroll

TC Finalizer Plus att mastra digitalt med. Allt annat kopplar jag analogt.

Lexicon MPX 1 multiprocessor.

Behringer lurförstärkare. Uttag för lurar finns även i portan och i Luxmannen, där har jag troligtvis det bästa ljudet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer bilder... Är man typ tre eller fyra får man plats hyfsat.

post-8284-0-49569100-1341177406_thumb.jpg

post-8284-0-09023600-1341177480_thumb.jpg

Vy från tv-rummet. Med skjutdörren öppen får bastonerna 9 meter att dansa på. Subben, en Prodipe 10 skymtar under skrivbordet. Högtalarna bredvid TVn fick jag på köpet när jag köpte Luxmanförstärkaren. Det står även en Pioneer förstärkare där, den följde med JBL-högtalarna.

Har även ett par absorbenter över, de står mot väggen här tillsammans med en tvättbräda, till fruns förtjusning,

post-8284-0-52525800-1341177759_thumb.jpg

post-8284-0-52525400-1341177851_thumb.jpg

post-8284-0-30660800-1341177986_thumb.jpg

post-8284-0-68019200-1341178051_thumb.jpg

Lite special för att komma åt lysknappar och dörrhandtag. Det mesta lyset är LED-lampor från IKEA.

post-8284-0-73526800-1341178182_thumb.jpg

Luxman med två olika tapeknappar för olika fart på rullbandspelare. Och bas och diskantkontroller med tre fasta svep. Ihop med JBL låter det väldigt fint utan att ha tonkontrollerna på....

Nu har jag skaffat så j-a mycket grejer, trumset mm, typ allt är annorlunda, så det är mycket att lära sig. Hoppas jag kan få till bättre grejer än förr. Nåt jag haft väldigt dåligt är bra reverb, portans inbyggda är inget vidare alls som de säger i Närke. (frun) Att kunna ha ett trumset uppmickat o klart all the time förenklar jobbet tusen ggr sen jag fått det att låta bra, hade jag tänkt.

Har även skaffat en svenskbyggd basgrej; Micro Bass ll med speakersimulator och rörsimulator, den ska visst vara kanon till direktinspelning av bas.

Är det nån som ser nåt som verkar konstigt/dåligt så vill jag gärna höra. Tackar samtidigt för alla goda råd jag fått här i forumet.

MVH Håkan Nilsson - 55 😄😆😛

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag vill vara så seriös... Är för dum för att göra såna mätningar oxå.

Att spela in nåt o sen mixa det, och provlyssna kanske vore en idé?

Dum fråga kanske, men är den där trumman på väggen bra för akustiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Dum fråga kanske, men är den där trumman på väggen bra för akustiken?

Kan den störa? Så högt upp finns inga ljudkällor, och inga mickar heller inte ens trum-OH.

Här spelar jag på bastrumman i fråga. Utan akustikbehandlig.

http://soundcloud.co...k-na-sommar-jbl

Jag gör succé med den (låten) på krogen, folk twistar och har sig hejvilt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Iallafall svårt att spela på...

När jag spelar på den sätter jag den i gammal drickaback av trä på golvet. Skinnet på andra sidan har jag fördärvat med ett typiskt kaggehål.

Klubborna som följde med funkar fint på vanliga trummor o cymbaler.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Så ljudet håller sig under en viss höjdnivå? Ja då så.

Claes har ju sagt att ljuden studsar som i en spegel. 😆 Frun fick bära runt en spegel när jag höll på med absorbenterna nyss.

Skulle vilja ha nåt lyse i trumman...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan den störa? Så högt upp finns inga ljudkällor, och inga mickar heller inte ens trum-OH.

Här spelar jag på bastrumman i fråga. Utan akustikbehandlig.

http://soundcloud.co...k-na-sommar-jbl

Jag gör succé med den (låten) på krogen, folk twistar och har sig hejvilt.

Den kommer ju resonera när ljud rör sig i rummet. Samma som med alla akustiska instrument.

Det är väl egentligen sånt man mäter upp för att "se" vilka frekvenser som sticker iväg och som behöver åtgärdas.

Om man ska va riktigt seriös.

😕

Det behöver man ju en dator till. Det är ju inget för Nilsson! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsch-bastrumman är tämligen välfylld med t-shirts och strumpor, den svänger och låter inte alls när man knäpper på den. Skinnen på trumsetet låter betydligt mer. Hela rummet känns väldigt dämpat o tajt. Trummorna låter verkligen snyggt... Nu har jag så många andra järn i elden så jag hinner inte spela in nåt alls, fast allt är klart förutom sladdkopplande...

Att mäta upp rummets akustik är det nog lika bra att leja bort om man aldrig sysslat med det förut. Även om man har dator... Keitch Richard avgör om de ska spela in i en lokal enbart med att knäppa med fingrarna. Till Mick Jaggers förtretelse...

post-8284-0-00201800-1341498657_thumb.jpg

Bilden: Såna här små stativ har jag två. Foten är 15 mm laserskuret stål, polarn jobbar med såna grejer, bra polare att ha. Bommar brukar ju bli över när resten av stativen gått sönder. De här småfotade stativen använder jag hela tiden, skitlämpligt att slippa de spretande benen på vanliga stativ...

Det ser lite ut som att det är golvstativet som håller kaggemicken, men den sitter på ett K&M sargfäste som är förlängt med en krökt bult.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsch-bastrumman är tämligen välfylld med t-shirts och strumpor, den svänger och låter inte alls när man knäpper på den. Skinnen på trumsetet låter betydligt mer. Hela rummet känns väldigt dämpat o tajt. Trummorna låter verkligen snyggt... Nu har jag så många andra järn i elden så jag hinner inte spela in nåt alls, fast allt är klart förutom sladdkopplande...

Att mäta upp rummets akustik är det nog lika bra att leja bort om man aldrig sysslat med det förut. Även om man har dator... Keitch Richard avgör om de ska spela in i en lokal enbart med att knäppa med fingrarna. Till Mick Jaggers förtretelse...

post-8284-0-00201800-1341498657_thumb.jpg

Bilden: Såna här små stativ har jag två. Foten är 15 mm laserskuret stål, polarn jobbar med såna grejer, bra polare att ha. Bommar brukar ju bli över när resten av stativen gått sönder. De här småfotade stativen använder jag hela tiden, skitlämpligt att slippa de spretande benen på vanliga stativ...

Det ser lite ut som att det är golvstativet som håller kaggemicken, men den sitter på ett K&M sargfäste som är förlängt med en krökt bult.

Mycket tjusigt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

post-8284-0-42540600-1346436135_thumb.jpg

Nu är Luxmannen såld o på väg tillbaks till 08-land. Beställde en Yamaha A-S500 i stället, den har kanonljud enligt hela internet, och subutgång. Yamahan ska få driva mina JBL L50 och den aktiva subben Prodipe 10.

Att ha ett rent slutsteg skulle inte passa mig, med bas o diskantrattar kan mixa så det låter snyggt med allt på noll, men som test kan man vrida på full bas o diskant, så som många spelar hemma... Börjar det rassla i basen då förstår man att man fettat på för mycket bas. Det finns en knapp som helt kopplar bort tonkontrollerna oxå.

Steglös loudness är en annan schucker finnes...

Subutgång som sagt. De vanliga lådorna går på fullrange, sen smyger jag på bara lite svag volle på subben, delar den på 50 hz så stämmer det ganska bra med var JBL börjar krokna ur i kurvan neråt.

Nö-grymt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

men som test kan man vrida på full bas o diskant, så som många spelar hemma

inte helt fel tänkt förutom att "många som spelar hemma" har högtalare som behöver pådrag av bas å diskant för att få lite schvung öht

jag skulle gissa att om du drar på motsvarande med din uppsättning blir det fult oavsett vad du lyssnar på - för mycket helt enkelt

däremot om du har möjlighet att koppla in ett par ordinära stereopar som du kan växla till med öka bas/diskant-inställning...

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte förstöra din datorfria värld, men din porta är faktiskt en dator. Visserligen med bara ett program, en DAW, men ändå.

😛

Fin MiCO! Men du föredrar din JoeMeek som preamp?

Haha, jag har precis suttit och filat på ett finkänsligt sätt att föra fram just detta ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

inte helt fel tänkt förutom att "många som spelar hemma" har högtalare som behöver pådrag av bas å diskant för att få lite schvung öht

jag skulle gissa att om du drar på motsvarande med din uppsättning blir det fult oavsett vad du lyssnar på - för mycket helt enkelt

däremot om du har möjlighet att koppla in ett par ordinära stereopar som du kan växla till med öka bas/diskant-inställning...

Tanken är att bygga två mini lådor modell Auratone med endast ett litet bredbandselement. Hegobald har tipsat på element i en annan tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...