Jump to content
Annons

Flying Saucer Studio, Guitar Nilsson: "Call me the Breeze"…


Guitar Nilsson

Recommended Posts

post-8284-0-65349100-1340052731_thumb.jpg

Nu har jag äntligen fått ett lass absorbenter, och trumavdelningen börjar se ut som i en riktig studio, det gäller bara att beskära bilderna rätt...

Här skruvas det upp grejer. För säkerhets skull använder jag tryckinpregnerade distanser och rostfria trallskruv. Man vet aldrig när det regnar in i en så här gammal kåk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

post-8284-0-13901800-1340053385_thumb.jpg

Cymbalerna till mitt nyligen införskaffade trumset. Jag kan inte spela trummor, men att ha ett ständigt uppmickat set är gammal dröm. Lika att få spela med en trummis som har en nitad ridecymbal. Paiste-riden och Zildjian hihatlocken gillar jag skarpt, crashen th, nja... Kaggen o resten av trummorna låter asbra, hoppas de gör det även på inspelningarna.

Golvet under trummorna är lite intressant. Nere i källaren finns en halv källare i gjuten betong. Men rumsgolven och källartaket har ett mellanrum på ca två dm, så rumsgolvet blir en sorts flytande variant utan kontakt med betongen. I väggarna har jag också mest trä och sågspån. Ytterst är det vassmatta och kalkputs.... Så utan att jag fattat det har jag hea tiden mens jag letat studiolokal runt om i hembygden antagligen haft den bästa akustiken hemma. Nu har jag som ni förstår gett upp att hitta en annan lokal och kör på här hemma. Det blir mitt privata spa att trixa med min egen musik. Bjuda in musikerpolare att spela här och så...

Link to comment
Dela på andra sajter

post-8284-0-54220800-1340053989_thumb.jpg

Det här är de flesta av mina mickar, jag har samlat på mig under några år, levt på vatten och bröd typ. Senaste micken är en TLM 102, fick den idag, jag hade en likadan sen förut, de får tjäna som sångmickar, stereo-OH mm. På pukorna sitter två nästan nya Shure SM 137 småmembranare, de funkar till det mesta, live får de ta platsen som OH, och de billiga små AKG-mickarna får ta hand om pukorna.

Två kaggemickar syns längst fram EV ND868, den är bäst, AKG112 brukar jag micka basstärkare med. Ska väl testa den på golvpukan oxå.

Mellan kaggemickarna en AT AE3000, suverän på starka ljud som virvel o elgitarr. På hihaten sitter en Sennheiser E906.

Nu börjar det likna studio, det känns så j-a kul. Svärsons-trummisen och basisten är eld och lågor de med.

Men gladast är nog jag 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy sjutton vad snyggt Nilsson! 😄

Tack! Nu gäller det att få till resten också, så det inte blir rushögar med grejer man snubblar över.

Golvytan är 430 ggr 340 cm, Fjorton kvadrat om jag inte räknat fel, stor risk för det ingen jättestudio. Då är liverum och mixrum i samma rum. Men jag blev lite taggad av Wellnes Musics byggtråd, han bygger ju en superstudio med ett ganska litet liverum, då kan nog även jag spela in här. De absorbenter jag nu satt upp har förändrat/dödat akustiken en hel del hör jag. Och det är vitsen oxå, jag har även skaffat lite fina Lexicon reverb för att få snygg "akustik" och bredd. De porta-reverb jag haft att tillgå förut är ganska sopiga, nu ska det väl bli snyggare sound. Det sitter ju enormt mycket i reverben har jag hört...

Tack till Wellnes som tipsade om absorbenterna...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan detta blir ju kanon ju. Önskar själv att man hade det lite större här hemma så man kunde bygga sig ett helt eget rum men inte det inte. Hur blir det med alla inspelningar då, blir det på portan eller hur har du tänkt. För nån dator kommer knappast in där vad ja har förstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan detta blir ju kanon ju. Önskar själv att man hade det lite större här hemma så man kunde bygga sig ett helt eget rum men inte det inte. Hur blir det med alla inspelningar då, blir det på portan eller hur har du tänkt. För nån dator kommer knappast in där vad ja har förstått.

Jo det blir portan. Skulle jag få för mig att spela in med dator nån dag så funkar ju alla grejer ihop med en sån oxå. Fast den trivs jag med, den är som en digital variant av en 24-kanals rullbandare.

Vid vissa inspelningar kan jag utnyttja även köket åt ena hållet, och tv-rummet åt det andra. Jag köpte så många absorbenter att jag kommer att få såna över som jag kan ha som lösa skärmar mellan diverse instrument oxå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för peppande kommentarer. Trodde jag köpte overkill många absorbenter, 8 st lite större och 8 st lite mindre, men nu har jag skruvat upp alla utom tre stora. De kan jag ha som flyttbara skärmar.

Jag har bara spelat lite köpe-cd och lite grann av mina gamla mixar, men jag tycker det låter som att det blivit mer diskant i lyssningen, nu är det lagom diskant även med defeat diskantkontroll på Luxmanförstärkaren. Tex Neil Youngs akustiska live-cd låter för ruggigt bra.

Just nu ser det ut som en soptipp med skräp så jag spar att fota mer ett par dar.

Att jag aldrig hittade nån annan lokal känns bara bra nu. Att ha den här lilla studion här där jag bor känns verkligen som en lyx. Inte ett öre i hyra tex. Jag har inga planer på att ta in andra band här, kanske enstaka låtar då, men i första hand blir det mitt eget lilla spa. ☺️

Troligen ska jag försöka lära mig att spela lite enkla trummor oxå till mina backtrax...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig och smart hörna du fått till där Nilsson, det blir mumma vettu, hoppas din lyssning med JBL'arna kommer till sin rätt oxå...klart som korvspad att man skall ha mys och bra möjligheter i sitt hem och du har ju mer utrymme än många andra hobbyister här så det skall nog bli bra det där!!!

Själv har jag inrett gillestugan i min nya kåk här i Bergslagen till kontrollrum med schyssta hörnbasfällor och absorbenter/wedges fr Auralex vid vissa spots på väggarna och soundet är kanon so far, bilder kommer i egen separat tråd väldigt snart måste bara städa undan allt meck med lödkolv och verktyg å kablar osv så det ser presentabelt ut, trummorna jag skaffade i vintras är ett FIBES set som någon duktig trummis får banka på ute i garaget helt enkelt där det dessutom finns en bra efterklang med solida väggar*

Sen blir det utbyggnad av kåken nästa år för att bra liverum om 45 kvm ca med 3 m i takhöjd...

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är kanon att kunna pyssla hemma och slippa dra iväg till nån replokal där det kanske är iskallt på vintern. Trummorna låter så skitbra i rummet. Ska spela in dem på sex spår nu få se, varje mick får egen preamp samt egen kompressor.

Elbasen får egen svenskbyggd burk, EBS Microbass ll, den har jag inte testat alls. Men det kommer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara spelat lite köpe-cd och lite grann av mina gamla mixar, men jag tycker det låter som att det blivit mer diskant i lyssningen, nu är det lagom diskant även med defeat diskantkontroll på Luxmanförstärkaren. Tex Neil Youngs akustiska live-cd låter för ruggigt bra.

De absorbenter du köpt är tillräckligt bredbandiga för att rensa upp i mid/low-mid. Du får ner efterklangstiden och maskering av övriga register minskar. Tänk att du akustikbehandlade till slut Nilsson!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De absorbenter du köpt är tillräckligt bredbandiga för att rensa upp i mid/low-mid. Du får ner efterklangstiden och maskering av övriga register minskar. Tänk att du akustikbehandlade till slut Nilsson!! 🙂

Utan ditt annonstips på absorbenter för ca 100 kr styck hade jag inte haft råd, inte en chans. Kostar de verkligen en tusing styck nya kan jag tänka mig att de som tillverkar dem tjänar grovt med pengar, konstruktionen är mkt enkel såg jag när jag skar ut ett hörn i en av absorbenterna för att kunna komma åt lysknapparna.

Jag drömde ju om en lokal med fin och stor naturlig efterklang, men hittade ingen. När jag för ett tag sen fick tag på ett beg Lexiconreverb sa säljaren att han brukade jobba i både enklare studios, samt en större där de lagt ner multum på att få en naturlig akustik. Och det var bra ibland, men ofta dödade de akustiken helt och la på reverb i stället. Det blev jag lite taggad av.

Nån som känner till Lexicon MPX 1 och har förslag på nåt snyggt allround ljud i de färdiga presetsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en annons nyss med likadana JBL som mina, kanske nån fler har märkliga gammelmodiga idéer om lyssning? Att de är trevägs tycker jag är det bästa, tvåvägs har jag aldrig gillat.

http://www.blocket.se/kalmar/JBL_L50__MARANTZ_2226b___TECHNICS_ST_9600_41129850.htm?ca=5&w=3

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan ditt annonstips på absorbenter för ca 100 kr styck hade jag inte haft råd, inte en chans. Kostar de verkligen en tusing styck nya kan jag tänka mig att de som tillverkar dem tjänar grovt med pengar, konstruktionen är mkt enkel såg jag när jag skar ut ett hörn i en av absorbenterna för att kunna komma åt lysknapparna.

Jag drömde ju om en lokal med fin och stor naturlig efterklang, men hittade ingen. När jag för ett tag sen fick tag på ett beg Lexiconreverb sa säljaren att han brukade jobba i både enklare studios, samt en större där de lagt ner multum på att få en naturlig akustik. Och det var bra ibland, men ofta dödade de akustiken helt och la på reverb i stället. Det blev jag lite taggad av.

Nån som känner till Lexicon MPX 1 och har förslag på nåt snyggt allround ljud i de färdiga presetsen?

Jag hänger med. Min poäng är att många gånger kan en enkel åtgärd i rummet (som inte behöver kosta så mycket) ha större inverkan än val av monitorer. Vi lyssnar ju både på direktljudet från högtalarna och rumsklangen.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudabsoptionsmässigt är det Rolls Royce i förhållande till sin tjocklek. Dubblar du tjockleken får du bättre absorption i lowmid/bas. Designen är inte flashig på något sätt, man får det man betalar för liksom. 100 spänn för för en innesluten mineralullskärna komplett med upphängningsbyglar tycker jag är helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudabsoptionsmässigt är det Rolls Royce i förhållande till sin tjocklek. Dubblar du tjockleken får du bättre absorption i lowmid/bas. Designen är inte flashig på något sätt, man får det man betalar för liksom. 100 spänn för för en innesluten mineralullskärna komplett med upphängningsbyglar tycker jag är helt ok.

O fan. Jag tycker de är tillräckligt snygga också. Det enda jag kan komma på som är snyggare är väl att inte ha några grejer alls på väggar och i tak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gått igenom denna tråd... Man blir avundsjuk på dig, haha...

Själv sitter jag i en sketen källare i min kåk. Men nu när jag läst här, får jag nog starta

en egen byggtråd. För jag får nog fan ta å bygga en studio i likhet med din i ett 19 kvadrat

sort förråd. Ska vänta lite till bara, sedan lägga parkett m.m m.m.

Tack för inspirationen!!

MVH/Big fan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gått igenom denna tråd... Man blir avundsjuk på dig, haha...

Själv sitter jag i en sketen källare i min kåk. Men nu när jag läst här, får jag nog starta

en egen byggtråd. För jag får nog fan ta å bygga en studio i likhet med din i ett 19 kvadrat

sort förråd. Ska vänta lite till bara, sedan lägga parkett m.m m.m.

Tack för inspirationen!!

MVH/Big fan

Att kalla det jag gjort "bygge" är en rejäl överdrift. Jag har bara smällt upp lite absorbenter på väggarna. Sen har jag ju haft en jäkla tur med hur kåken är byggd.

Nu har jag lite spader att inspelningarna ska bli sämre än förut trots alla nya pryttlar... Gulp! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är på jakt efter nya monitorer och nu hittade jag ett par nyrenoverade jbl l50 för 2700. Jag är minst sagt sugen, har kört med ett par samson media one4 som nödlösning ett tag. Då det har varit mer prio på att skaffa grejjer så att jag kunnat spela in ljud.

Dyker ju upp krk rokit 5 titt som tätt på blocket. Men efter denna tråd har jag blivit peppad på något mer vintage. Har en jävligt fin 70 eller 80 tals jvc förstärkare liggandes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha ett par JBL L-65 Jubal, men det är sjuka priser om de är till salu alls.

De här har varit till salu länge, eller oxå är inte annonsen borttagen

http://www.blocket.se/stockholm/Jbl_l_65_40111844.htm?ca=5&w=3&last=1

8000 är för mycket för mig...

Jag kompletterar mina L50 med en Prodipe Sub som jag kan ha på väldigt svagt ibland. Men lyssnar man på modern musik i L50 finns det ganska mycket botten i dem. Det bästa är att det låter ganska likadant som i de moderna öppna mixlurarna DT PRO 990. Att ha helt olika ljud i lurar resp monitorer är väldigt frusterande tycker jag...

JBL trevägs passiva är oxå så bra pga att man ställa volymen på mid o diskant o kompensera lite för rummet. Men om de är värda 8000 som annonsens Jubal vete fan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...