Jump to content
Annons

Flying Saucer Studio, Guitar Nilsson: "Call me the Breeze"…


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Sådärja, nu har jag varit o köpt ett par JBL L50 av en gube i Bollnäs. Vi provspelade dem inkopplade på en Luxor kombostereo med vinylspelare, kassett o radio, gissningsvis tidig 70-talsmodell. Någon mentalsjuk hade målat högtalarna vita, men alla element och volymrattar fungerade, och 10"-basarna var ompappade av proffsfirma i Göteborg så jag halade upp de 2000 kr han begärt på Blocket. Jag fick med en Pioneer SX-650 förstärkare/receiver med trasig volympot på köpet.

http://www.classicau.../pio/SX650.html

Det tar väl ett tag att mixtra om allt o få fart på grejerna, undrar lite diskret om såna här lite större lådor borde sitta längre isär än mer normala små närfältsmonitorer? Jag kan ju flytta själva lyssningspositionen längre från väggen om det är vettigare?

Äntligen har gamla trevägs passiva amerikanska JBL!

Raggare - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså! Kan ju inget om L50 alls jag.. Hitta en spec som säger att dom klarar av 35 watt! Öhh!? 😳http://www.hifiengin...s/jbl/l50.shtml

Mina 4430 matar jag med Gaz Ampzila och dom matar på i alla fall 200 W i 8 Ohm

Den där hittade jag också, det lät väldigt lite, måste typ vara fel. Men kan kanske Pioneerförstärkaren jag fick med passar, den är på 2 ggr 35.watt. Tung som en liten mätt gris. Har inte provlyssnat än...

Nån mer än hegobald och jag som är med vintageklubben?

Nu har jag rivit sönder hela studion, grejer svämmar över i hela huset, var i h-e kommer allt ifrån? Gamla skrivbordet ska förpassas till majkasan, ett nytt very vintage är införskaffat. Kanske blir ett litet hemmahosreportage sen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar Stevie Ray Vaughn och Fleetwood Mac i nya lådorna nu. Först med min 90-tals Technichs, lät bra som f-n, nu spelar jag med 70-tals Pioneern, och den låter rejält mkt bättre, grov skillnad, går lägre i basen, snyggare mid o topp. Helt enormt vad jag älskar ljudet, volymrattarna till mid o topp funkar perfekt. Fint rakt ljud även på låg volym...

Det kan nog vara värt att leta på en Luxman...

Jag kan nog utan att ljuga säga att jag redan bestämt mig, det blir inga nya aktiva studiomonitorer i Flying Saucers Studio, varken JBL eller annat, Det här är ju fan så mkt bättre, och det sex, sju tusen spänn billigare... 😆 Kan jag sälja bägge de förstärkare jag har nu kan jag komma undan ännu billigare och ändå bli med Luxman... 😎

Ska nog spraylacka dem svarta... Sa nån Dupont?

Vintage - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har inte hållit på så länge med hemstudio, och de grejer jag skaffat har väl i en del fall blivit vad jag hittat till bra pris, om grejen var bra, eller om den skulle passa in i helheten har jag som gröngöling förstås haft dålig koll på. Jag använder en 24-kanals portastudio, plus ett gäng hårdvaruburkar det passar mig, datorer gör mig för det mesta så förbannad att jag nästan dör...

Mina Event monitorer har jag nog aldrig begripit mig på, det har varit ett evigt gissande hur det jag skruvat till skulle låta i andra system. funderat mycket på nya aktiva grejer, JBL o Adam tex. Men nyss fick jag tag på två renoverade 70-tals JBL L50 passiva trevägs monitorer och började riva isär allt i studion och bar ut i resten av huset. Sen slängde jag mitt gamla Ikea skrivbord som började bångna som en hängmatta.

post-8284-0-76411100-1335732112_thumb.jpg

Nu har jag ett riktigt vintage skrivbord, passar till mina andra grejer. Marsch bastrumman tex...

Jag tänkte ha JBLarna som alternativ lyssning till de aktiva, men efter att ha hört både köpe-cd och mina egna ljud genom JBLarna plus lite stöd av Prodipe subben så kommer Eventen aldrig mer att användas av mig. Ljudet är så jäkla tydligt o snyggt. Med Event hörde jag aldrig cymbalerna utan att eqa som fan, nu hör jag den skiraste toppen med defeat tonkontroller lika bra som jag hör hihat i de nya öppna DTT 990 lurarna. Just nu sitter jag 8 mmeter från i rummet bredvid med dörren öppen o lyssnar på favoriten Merl Haggard, så här bra ljud har jag aldrig haft i några grejer förr, hihaten flyter med lätthet iväg ända ut hit så snyggt. I Event var allt helt cymbalbefriat, all mid lät konstigt osv. Jag har aldrig gillat tvåvägs monitorer, naturligtvis ska midden ha en egen högtalare har jag tyckt, och nu har jag fått som jag velat. ☺️

post-8284-0-41331600-1335732204_thumb.jpg

Till vänster har jag två stereopreampar, en Alesis rörpreamp av enklare modell, en Audient Mico, samt näst överst en Joemeek channelstrip. Optokompressorn i den är nåt jag verkligen gillar. Överst en TC stereo multibandskompressor, jag använder gaten i den till Joemeekens sångpåläggande...

I mitten (där jag förr hade nästan alla rackburkarna i en alldeles för hög stapel) en Sony cd-spelare och en Technics stereoförstärkare som jag fått plocka fram nu i och med de passiva monitorerna.

Till höger har jag mastringsavdelningen. Jag skickar ut stereospåret från Tascamportan till en Peavy eq, (underst) den använder jag nu nästan enbart som en preamp innan ljudet går in i RANE-kompressorn som är överst, den har ingen gain på ingången, och kan jag köra låg ratio 1:4 - 1, och låg treshhold och i stället mata på lite extra med equalizerns utvolym på kompressoringången så tycker jag ljudet blir kraftigare utan att tappa stöten... Har nyss börjat laborera med det så jag är inte så haj på allt än. Nr två uppiftån är en TC Finalizer som jag multibandskomprimerar och ställer master eq med, den har även lite annat kul i sig, bla en "analog distgenerator" som jag alltid kör på lite av. Den har också en bra trebands limiter, utan den skulle jag gå bet på nivåerna.

Nr två nerifrån är en Behringer hörlursförstärkare. Har redan konstaterat att Technicsförstärkaren hörlursuttag låter renare.

Fint med det här är att jag med ett knapptryck kan byta mellan mitt ljud som går igenom alla mina burkar, och en referens cd-skiva som går direkt in i förstärkaren och ut i högtalarna. Med Nano Patchen överst kan jag justera in min inspelnings volym så den blir exakt lika stark som cd-ljudet, det är först då man kan börja jämföra allt.

Att ha burkarna löst på varann så här är väldigt praktiskt när man ska koppla och greja på baksidan.

Stolen är en billig rackare från JYSK, tycker den är helt okej.

Återkommer med lite mer hemmahos...

MVH Brylkräm - 55 🥰

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalarna får dom andra grejerna att se små ut.

Volym gör ljudet. 🙂

Lycka till!

De är ganska stora, 62 cm höga, men de tål max 75 watt och är inte så lättdrivna, så de gamla Eventen med 200 watt + 80 watt spelar nog mkt högre. Spelar man högt sabbar man ju mixarhörseln så det bör man avhålla sig från. Det mest glädjande är att jag hör översta diskanten lika bra i de här som i lurarna. Med tonkontrollen på noll.

Snart får jag hem ett till par passiva lådor, få se om jag kommer att ha även dem uppmonterade för A/B lyssning. Jag gjorde en ny mix igår, med Bob Marleys "Is this love" som referens, så som den är mixad på "Legend", tyckte jag fick till ganska exakt lika ljud på min "Här är den sköna sommar". Men efter en hel natt uppladdningsförsök till Soundcloud har det inte laddat mer än 15 % som max, sen startar det om på noll igen...

OT; nån som vet hur man tömmer Google Chromes casheminne, utan att ta bort all webinfo, med inloggningar osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen härligt! Du ska ha en stor eloge för att du kör helt datorfritt, då jag är raka motsatsen till dig blir heligt förbannad över hur svårt jag har att editerar och redigera med en porta. Spela in går bra, men be mig inte göra någon editering med en porta. I övrigt gillar jag harvåruprylar, men som just inspelningsapparat så vinner datorn i min bok. Men det som räknas i slutändan är ändå vad som kommer ut, man ska jobba med det man känner sig bekväm med så slipper man lägga massa energi på det och kan lägga allt krut på att spela bra musik som man sen "fångar på band".

Link to comment
Dela på andra sajter

Flying Saucer Studio, presentation och ombyggnad av en datorfri studio.

Hm, fattar fortfarande inte vilket mailprogram portan har i din datorfria studio ... 😛

Men, det ser avslappnat och gött ut! Som hobbypsykolog misstänker jag att du sitter bra där med foton, seglartavla, Elvisbild och gamla turneaffischer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Verkligen härligt! Du ska ha en stor eloge för att du kör helt datorfritt, då jag är raka motsatsen till dig blir heligt förbannad över hur svårt jag har att editerar och redigera med en porta. Spela in går bra, men be mig inte göra någon editering med en porta. I övrigt gillar jag harvåruprylar, men som just inspelningsapparat så vinner datorn i min bok. Men det som räknas i slutändan är ändå vad som kommer ut, man ska jobba med det man känner sig bekväm med så slipper man lägga massa energi på det och kan lägga allt krut på att spela bra musik som man sen "fångar på band".

Vad är "editera"? Det jag gör ibland är att klippa in tystnad på bitar av vissa spår, eller att jag helt raderar ett spår. Har nyss fattat att man kan kopiera ett spår till ett annat. Annars gör jag ingenting.

Hm, fattar fortfarande inte vilket mailprogram portan har i din datorfria studio ... 😛

Men, det ser avslappnat och gött ut! Som hobbypsykolog misstänker jag att du sitter bra där med foton, seglartavla, Elvisbild och gamla turneaffischer. 🙂

Mail, surfning och annat sköts på laptop i TV-rummet. In till min studio kommer ingen dator levande! Det är fortfarande mycket att stöka med där inne, jag ska nog ta väck både orgeln och bokhyllorna för att få plats för trummor. Jag har gett upp att hitta en annan lokal...

Gjorde den här första JBL-L50-mixen igår:

http://soundcloud.co...k-na-sommar-jbl

Hade den här, "Is this love" med Bob Marley som referens:

Bob Marley & The Wailers – Is This Love

Bägge har snudd på överdrivet mkt percussion... Soundcloudfilen är dovare än mitt orginal som har ganska exakt lika mycket av både topp, mid och bas som Marleys inspelning.

Kan jag sjunga om Den sköna sommar lite bättre kan den bli skapligt bra.

Jag ska framföra bla den live i kväll vid Majbrasan vid Ljusnans mynning i Bottenhavet här i Ljusne. Jag och mitt osynliga kompband The Flying Saucers! 😎

Här är den sköna sommar!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde den här första JBL-L50-mixen igår:

http://soundcloud.co...k-na-sommar-jbl

Hade den här, "Is this love" med Bob Marley som referens:

Bob Marley & The Wailers – Is This Love

Lyssnar i laptop på jobbet men f-n vad bra det låter. Grymt teleljud och mycket bra sångljud.

Btw, måste ju vara ikväll som du skulle spela denna live.

Lycka till och "give em hell"! 😉

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar i laptop på jobbet men f-n vad bra det låter. Grymt teleljud och mycket bra sångljud.

Btw, måste ju vara ikväll som du skulle spela denna live.

Lycka till och "give em hell"! 😉

Tackar! Det blir maffigt med den här som backtrack i fett PA. Baskaggen på inspelningen är den som syns på översta bilden. Manuellt spelad...

Link to comment
Dela på andra sajter

stirra dig inte blind på antalet watt - mer än att du inte bör ha en förstärkare som ligger under det högtalarna är specade för

det är verkningsgraden som avgör hur högt det kommer låta

ang avståndet så ska du använda ett lite större avstånd så där tänker du rätt

sitter du för nära så blir det tre olika punkter - elementen - istället för en punkt som det det mer blir med längre avstånd

dom är inte gjorda för närfältslyssning

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

+1 på bankirlampan. Dom är oumbärliga på ett skrivbord.

Ja, vad aer det med bankirlampa. Alla verkar ha en sadan nagonstans i sitt hus. Jag koer ocksa pa det, gillar stenhart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

stirra dig inte blind på antalet watt - mer än att du inte bör ha en förstärkare som ligger under det högtalarna är specade för

det är verkningsgraden som avgör hur högt det kommer låta

ang avståndet så ska du använda ett lite större avstånd så där tänker du rätt

sitter du för nära så blir det tre olika punkter - elementen - istället för en punkt som det det mer blir med längre avstånd

dom är inte gjorda för närfältslyssning

Det där med watt begriper jag nog bättre än de flesta, men att de bör köras max med 75 watt är bra att veta, de är ganska stora, men det är nog snart gjort att spela sönder dem om nåt fyllo får för sig att använda dem på ett fyllekalas.

Jag har en liten fundering på om jag borde flytta ut dem utanför hyllan de står på nu, och sänka dem ca 20 cm, då skulle öronen hamna mitt emellan mid o tweeter, nu står de i den höjden som var exakt för Eventens diskant. Sitter jag i stolen och reser mig hör jag knappast inte diskanten annorlunda, men flyttar jag ut dem en bit måste jag ändå skaffa nya små hyllor på sidorna så då sänker jag ner dem i alla fall. Vänder jag dem uppochner hamnar diskanten för lågt, dessutom skulle jag inte stå ut med det estetiskt sett. Liggande med diskanterna inåt kanske skulle funka? Eller utåt?

post-8284-0-89112600-1335792133_thumb.jpg

Låter de mindre Hifikit-lådorna (som är på ingång) också studiobra placerar jag dem innanför JBLarna som alternativ lyssning.

En märklig grej med JBLarna är att jag tycker stereobilden blir annorlunda till det bättre. Nu kan jag panorera ut allt mer, med Eventen lät det skitkonstigt om jag drog isär tex två gitarrer eller trum-oh nästan helt åt bägge hållen, nu låter det både bra och brett...

Edit: Lägger jag dem hamnar alla tre elementen precis i öronhöjd. men i stället kommer de olika långt ifrån centrumlinjen... Kan det vara bra? Många har väl liggande monitorer, i alla fall tvåvägs, med diskanten inåt?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Liggande funkar förstås också - men då ska de vara ännu längre bort, eftersom det blir obalans i stereobilden annars. Öronen är känsligast i horisontalplanet, så jag skulle nog inte välja liggande orientering av dem.

Det är också främsta anledningen till att jag valde den vertikala modellen av monitorerna jag kör med. Jag har helt enkelt inte tillräckligt stort rum för att kunna sitta lagom långt ifrån den horisontella modellen...

En annan nackdel med att ha dem liggande, är att diskanterna kommer närmare bordet och du kan då riskera att få mycket reflektioner från bordsskivan och uppleva att ljudet blir lite mer diffust på grund av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nilsson, ursäkta för mitt osmakliga tilltag senast jag får skylla på korkad gubbsurhet och menade egentligen inget illa ska du veta så hoppas jag vi kan glömma gammalt groll nu!!! :-)

Jag tycker absolut du gör rätt med dessa JBL som lyssning men du måste ha dom en bit ifrån bakväggen, dvs flytta in din möbel och anpassa situation det är ett måste, 3 dm minst och behandla väggarna med absorbentpaneler av vilket slag du själv finner mest attraktivt och ekonomiskt, går ju att bygga på enkelt sätt med billigt material om man inte ids lägga pengar på Auralex etc.

Alltså se till att dom kommer inåt rummet en bit, se också till så du har din sweetspot i den liksidiga triangelradien, stående eller liggande bestämmer du själv, sen ska du få se/höra en jädra skillnad kan jag lova dig, lycka till och kör i vind!!!

Jag håller som bäst på att akustikbehandla och dona med min gillestuga som kontrollrum och lägger upp lite bilder om ett par dar när jag inte kör sena buss-passen...

Kristian

Link to comment
Dela på andra sajter

Liggande funkar förstås också - men då ska de vara ännu längre bort, eftersom det blir obalans i stereobilden annars. Öronen är känsligast i horisontalplanet, så jag skulle nog inte välja liggande orientering av dem.

Det är också främsta anledningen till att jag valde den vertikala modellen av monitorerna jag kör med. Jag har helt enkelt inte tillräckligt stort rum för att kunna sitta lagom långt ifrån den horisontella modellen...

En annan nackdel med att ha dem liggande, är att diskanterna kommer närmare bordet och du kan då riskera att få mycket reflektioner från bordsskivan och uppleva att ljudet blir lite mer diffust på grund av det.

Jag gjorde ett snabbtest med dem liggande, diskanterna ytterst, det blev inte bra alls. Jag fick vinkla in ytterkanterna nåt väldigt, annars hördes det att basljudet kom före diskanten. När jag gjort det, nästan i 45 graders vinkling kom ljuden från alla tre elementen samtidgt, men jag gillade inte alls den stereobilden, och sweetspoten blev väldigt liten, minsta lilla jag flyttade mig lät det annorlunda. Som jag hade dem från början lät det bra tom i tv-soffan i rummet bredvid, åtta meter bort. Jag har varit o spelat för 1000 pers vid majbrasan nere vid älven o havet så nåt mer har jag inte hunnit testa. Att lägga dem tvärtom med diskanterna inåt räckte inte högtalarkabeln till, jag knipsade till den precis för upprätt stående...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nilsson, ursäkta för mitt osmakliga tilltag senast jag får skylla på korkad gubbsurhet och menade egentligen inget illa ska du veta så hoppas jag vi kan glömma gammalt groll nu!!! :-)

Jag tycker absolut du gör rätt med dessa JBL som lyssning men du måste ha dom en bit ifrån bakväggen, dvs flytta in din möbel och anpassa situation det är ett måste, 3 dm minst och behandla väggarna med absorbentpaneler av vilket slag du själv finner mest attraktivt och ekonomiskt, går ju att bygga på enkelt sätt med billigt material om man inte ids lägga pengar på Auralex etc.

Alltså se till att dom kommer inåt rummet en bit, se också till så du har din sweetspot i den liksidiga triangelradien, stående eller liggande bestämmer du själv, sen ska du få se/höra en jädra skillnad kan jag lova dig, lycka till och kör i vind!!!

Jag håller som bäst på att akustikbehandla och dona med min gillestuga som kontrollrum och lägger upp lite bilder om ett par dar när jag inte kör sena buss-passen...

Kristian

Det var en snygg ursäkt, godtas. Kom ärligt talat inte ens ihåg det. Är man med på ett forum får man räkna med skit, men det där glömmer vi nu.

Ska jag flytta in dem tre dm och dessutom mig själv och skrivbordet med pryttlarna kommer jag ev att ta upp för mycket golvutrymme där, jag ska ta väck bokhyllorna på v långvägg, och orgelklunsen på h långvägg så jag kan göra nya inspelningar med trion där inne. Men fler ställen ska hag testa att ha dem på. Det vore läckert att ha två mindre tvåvägs monitorer innanför, ungf där de här två står på bilderna nu, och sen sätta dessa utanför, och längre från väggen så att alla fyra högtalarna kommer på samma avstånd från öronen. lika subben...

När vi riggar trummorna och spelar in kan jag ha bordet närmare väggen än nu, och dra ut det mer när det är dags för mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...