Jump to content
Annons

Flying Saucer Studio, Guitar Nilsson: "Call me the Breeze"…


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Testade att parallellkomprimera den här mixen. Först gjorde jag en mix med mindre komprimering än vad jag brukar ha. Sen gjorde jag ett till stereospår med mycket komprimering. Därefter blandade jag de två, lite mindre av den överkomprimerade. Sen jämförde jag de tre spåren på lika volym, det mixade spåret lät lite väl distigt...

Gjorde om blandningen, nu tog jag betydligt mer av det mer dynamiska spåret o mindre av den överkomprimerade. Nu lät faktiskt den hopblandade stereofilen bäst.

Men för att vara säker gjorde jag även en mix på mitt gamla vanliga sätt, endast en lagom komprimerad mix som jag sen finjusterar aningen med eq o knappt märkbar kompressor limiter. Och jämförde den sen med den parallellkomprimerade mixen. Den icke parallellkomprimerade lät bäst tyckte jag så det får bli den som ska gälla. Hade nån annan lyssnat kanske den hade tyckt annorlunda, eller gjort annorlunda. Men för mig så får det vara med parallellkomprimering på stereobussen i alla fall. 😐

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-h-r-den-sk-na

Förhoppningsvis så lurade rubriken er att lyssna i alla fall? 😛

Kul att testa alla tips man får här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad parallellkomprimerade du för något? Hela stereomixen?

Ja... Men som sagt så tyckte jag det blev ett klarare ljud med mer vanlig multibandskomprimering bara en gång i mixen. Då pressar jag lite grann så det blinkar lite, mest i basbandet, de tre utvolymerna på multibandaren använder jag sen lite som en eq, jag pressar o komprimerar tex först upp diskantklirret i det högsta frekvensbandet så de inte blir för skallriga, sen får jag dra ner utvolymen på det bandet för att det inte ska bli för vasst. Sen går jag tillbaka o gör pytte justeringar på eq-enheten i samma Finalizer, jag kanske skär 1,5 db vid 50 hz, lyfter 1,5 db vid 75 hz o nånstans vid 3,5 khz. efter multibandskompressorns tre olika bands utvolymer sitter en gemensam volym som bestämmer hur starkt ljudet ska gå vidare in i limitern, den brukar jag ha på minus 3 db, jag brukar inte skicka in mer i den än att den blinkar till kanske var femte sekund grovt räknat, den är också multiband, så ser jag att baslimitern blinkar mkt mer än de andra nara jag att det är för mycket av antingen basvolymen eller av kaggen på regeln. Finalizern är ruskigt bra, den har typ allt. Och den parametriska eqn som går att ratta vid fem flyttbara punkter är helt enormt bra, de som sitter i portan eller en lös eq går inta att jämför alls.

När jag sen fått till det stereospåret så kör jag det en gång till genom samma burk, med nästan obefintlig komprimering, ratio 1,12:1 och 4 db treshold, limitern minskar jag till minus 1,5 db, och den tillåts bara att blinka till då och då.. Det låter väldigt lite, men det jämnar till ytterligare och får upp volymen utan att krossa dynamiken ett dugg. Om jag samtidigt då inte kan få det att låta bättre med hjälp av extra eq så vet jag att första mixen o svängen genom finalizern varit bra.

http://soundcloud.co...-flying-saucers

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...har aldrig ens funderat över att parallellkomprimera hela stereobussen.....

Är det många som gör så?

Det du beskriver verkar vara en jobbig process (men det kanske bara är för att man läser det, hehe). Så länge det funkar och du är nöjd så är det ju såklart bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...har aldrig ens funderat över att parallellkomprimera hela stereobussen.....

Är det många som gör så?

Det du beskriver verkar vara en jobbig process (men det kanske bara är för att man läser det, hehe). Så länge det funkar och du är nöjd så är det ju såklart bra. 🙂

Hmmm.Jag tyckte ju det blev bättre utan parallellkomprimering. Kul att testa i alla fall.

När jag spelade in akust nyss så testade jag också att vrida tillbaka ratten till ett mellanläge för parallellkomprimering. Men jag gillade inte det heller. Att blanda ett heldynamiskt ljud med ett plattare är nog inget för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att blanda en okomprimerad version av mixen med en komprimerad. Prova också att komprimera lite hårdare än vad du skulle göra normalt.

Det var exakt det jag gjorde, lite omständigt var det. Men gillade det vanliga bättre.

Det var Gunnar Sehlins som lärde mig det där, så brukade de göra på rullbandartiden, en hårdkomprimerad master blandades med en okomprimerad. Elle ev lätt komprimerad. Gunnar Sehlins är i seglar och ljudteknikshimlen nu, han blev bara drygt 50 år, jag kände honom en del via seglarsvängen. Han fixade en E906 åt mig oxå till bra pris...

Så här gjorde jag parallellkomprimeringen:

Testade att parallellkomprimera den här mixen. Först gjorde jag en mix med mindre komprimering än vad jag brukar ha. Sen gjorde jag ett till stereospår med mycket komprimering. Därefter blandade jag de två, lite mindre av den överkomprimerade. Sen jämförde jag de tre spåren på lika volym, det mixade spåret lät lite väl distigt...

Gjorde om blandningen, nu tog jag betydligt mer av det mer dynamiska spåret o mindre av den överkomprimerade. Nu lät faktiskt den hopblandade stereofilen bäst.

Men för att vara säker gjorde jag även en mix på mitt gamla vanliga sätt, endast en lagom komprimerad mix som jag sen finjusterar aningen med eq o knappt märkbar kompressor limiter. Och jämförde den sen med den parallellkomprimerade mixen. Den icke parallellkomprimerade lät bäst tyckte jag så det får bli den som ska gälla. Hade nån annan lyssnat kanske den hade tyckt annorlunda, eller gjort annorlunda. Men för mig så får det vara med parallellkomprimering på stereobussen i alla fall. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag fick jag till ett trumtest med ny mickarrangemang, Tomas trummar, till min glädje älskar han mina Pearl Export, kaggen är den bästa han vet.

I ljudtetstet händer det saker ungf med 15 sek untervall.

1. Enbart kaggen, EV ND868 strax innanför hålet på frontskinnet. Kaggen är 22 ggr 18, ingen kompression eller eq på spåret. ("Mastern" är lite komprimerad).

2. Enbart virvel Audio Technica AE3000 stormembranare. Ingen sejarmick.

3 Två st Shure SM137 som ganska låga OH ovanför pukorna, se bilden.

4. Endast Neumann TLM49 rumsmick lite bakom trummisen inte så högt...

5. Alla mickar, hela fem stycken...

6. Efter breaket lägger jag dit ett rumsreverb på alla trummorna

7 Efter andra breaket lägger jag dit ett till reverb "Big Studio" på allt utom kaggen. Thats all. Nästan ingen eq, gjorde inspelningen på 10 minuter och mixen på tio till, trött som nåt fruktansvärt...

Vad låter bra, resp fel? Mest imponerad är jag själv hur en ensam TLM49 (vid 0:45) kan ta upp hela setet så bra. Den är lätt multibandskomprimerad redan vid inspelningen, men helt utan eq.

http://soundcloud.co...-flying-saucers

post-8284-0-77947000-1350931995_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag fick jag till ett trumtest med ny mickarrangemang, Tomas trummar, till min glädje älskar han mina Pearl Export, kaggen är den bästa han vet.

I ljudtetstet händer det saker ungf med 15 sek untervall.

1. Enbart kaggen, EV ND868 strax innanför hålet på frontskinnet. Kaggen är 22 ggr 18, ingen kompression eller eq på spåret. ("Mastern" är lite komprimerad).

2. Enbart virvel Audio Technica AE3000 stormembranare. Ingen sejarmick.

3 Två st Shure SM137 som ganska låga OH ovanför pukorna, se bilden.

4. Endast Neumann TLM49 rumsmick lite bakom trummisen inte så högt...

5. Alla mickar, hela fem stycken...

6. Efter breaket lägger jag dit ett rumsreverb på alla trummorna

7 Efter andra breaket lägger jag dit ett till reverb "Big Studio" på allt utom kaggen. Thats all. Nästan ingen eq, gjorde inspelningen på 10 minuter och mixen på tio till, trött som nåt fruktansvärt...

Vad låter bra, resp fel? Mest imponerad är jag själv hur en ensam TLM49 (vid 0:45) kan ta upp hela setet så bra. Den är lätt multibandskomprimerad redan vid inspelningen, men helt utan eq.

http://soundcloud.co...-flying-saucers

post-8284-0-77947000-1350931995_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Shure SM137 som extralåga OH. (har även en mono TLM49 högre upp, lite bakom trummisen) Med mickarna så här är det ingen risk att crasharna låter för mycket in i OH. De tar mestadels de bägge pukorna plus ride o hihat. Vi ska köra med fler crashar sen...

post-8284-0-99411000-1350932937_thumb.jpg

Trumtestet:

http://soundcloud.com/user7908154/01-trumtest-flying-saucers

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra. Virveln lät mycket bra.

Det enda jag reagerar på är att något "sjunger" med trummorna hela tiden. Någon av pukorna förmodligen.

Troligen golvpukan, den gav ifrån sig lite skumma ljud. Skulle vilja ha lika pukskinn som Charlie Watts brukar ha, såna genomskinliga med en svart "dot" i mitten. De dämpar sig nog lite lagom själva. Men det går att stämma bort det, alternativt att det inte hörs i mix med bas o gitarr och skrik och vrål.

Jaså virveln lät bra, vad kul... Kan kanske kan vi ha en tävlan mot EvilRockers olika virvlar?

http://soundcloud.co...-flying-saucers

post-8284-0-26671900-1350978652_thumb.jpg

Tom trumlegenden Hempo Hildén tyckte det lät helt rätt efter en lyssning. Han sa att måtten på den här kaggen, 22" ggr 18" är de bästa för rock, och det ligger nog en hel del i det, för jävlar vilken tjong det är i den även i rummet. Man kan få mer klick om man bara trycker in micken längre mot slagskinnet. Kanske lakansdämpningen som Hempo tipsade om syns lite här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade igenom tråden i går kväll, har missat den. Många goa bilder på en jäkligt snygg och mysig studio! Gott jobb!

Tack för det! Det svåraste nu är att få till det tidsmässigt med de hårt pressade medmusikerna, basisten är i Finland o lirar rock långa tider... Men nu har jag kläm på två andra, basist o trummis som är inne på att lira blues, så snart så...

post-8284-0-99953000-1350984684_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Spelade in denna visa idag, försökte få det att låta så "analogt" som möjligt.

Till de två gitarrerna använde jag en TLM49 och en Shure SM137. Den sistnämnda tycker jag mer och mer om, den låter "dyrare" än vad den är. Bägge gitarrerna är i stereo, Shuremicken är den som låter till höger på bägge två. Jag skulle kunna vänt panoreringen på den ena gitarren, men tänkte inte på det då.

Jag har använt tre olika reverb... En gammal tung visa man känner respekt för, nästan vördnad o rädsla...

http://soundcloud.com/user7908154/jag-v-ntar

Lite plektrumknäppigt är det, men så låter det, jag kör med ganska mjuka plektrum, men det låter ändå. Gitarren jag har är inte mycket att hurra för ljudmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en helt ny version:

Stenhårt plektrum på gitarr ett. Stormembranaren en bit ut nu, lillen närmare vid 12te bandet.

Gitarr två spelade jag mestadels med fingrarna, utom solona som jag spelade med mjukt Duinlop som vanligt, hehe. Bägge mickarna nära.

Spelade den bara aningen långsammare, kändes mycket mer rätt i helheten.

Alla ljuden blev behagligare den här gången tycker jag själv... Sjöng bättre å... ?

Ny version:

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-jag-v-ntar

första versionen:

http://soundcloud.com/user7908154/jag-v-ntar

Är det bara jag som gillar o spelar in sånt här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på den här nu, har hållit på med en annan låt hela dan, och shit, nu jäklar låter det snyggt, bättre än vad jag kommer ihåg. Det här är nog det ljudmässigt bästa jag fått till nån gång, det känns så j-a gött, ingenting av det där hårda kalla från förr. Jag har nästan helt slutat komprimera i masteringen, det är en stor del i det hela, det syns på Soundcludens taggighet. Det tar fan flera år att begripa sig på en multindskompressor, och de andra grejerna i en TC Finalizer. Jag använder den väldigt svagt inställd, men ändå, bypassar jag den blir det sämre... På denna visa har jag gjort all komprimering när jag spelade in... Inget på traxen efteråt.

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-jag-v-ntar

Gitarren är en Epiphone Jumbo jag köpte ny för kanske 15, 20 år sen. Jag tycker den låter tunnare o tunnare med åren, det brukar ju vara tvärtom med både fioler o gitarrer. Den här har stor låda men ganska liten ton. Polarn har både Gibson, Martin och Furch akustiska gitarrer, de låter väldigt mycket bättre. Den gitarr som kompar o hörs mest ställde jag ut stormembranaren en bit och sen småmembranaren i vanlige 12te bandet snett in mot ljudhålet. När jag spelade in nästa gitarr som jag mest spelade med fingrarna på ställde jag in stormembranaren vid stallet. I mixen är bägge fullt utpanorerade, det blev ett lite annorlunda sound på speciellt gitarr nr 1.

I dag har jag dessutom för första gången lärt mig att kopiera o förlänga en låt i Portan, jag var sugen på att lägga dit en till vers i en nästan färdig låt, och lyckades med det. Har gjort några halva försök förr men gett upp. Så idag känns det ovanligt trivsamt. ☺️

post-8284-0-56706200-1352059723_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Kunde inte låta bli den här... Gjorde ett nytt lite långsammare arr med fler temposkiftningar. Två stereoinspelade gitarrer i stället för en monoinspelad.Det kromatiska munspelet i början o slutet spelade jag två ggr i både låg och hög oktav och pannade i sär dem, det ger lite feeling av gammalt dragspel. "Fillen" på munspel samtidigt som jag sjunger spelade jag på ett mindre Hohnerspel.Nu blev det både bredare stereo, mer sväng och mer händelserikt. Underbar låt, i alla fall i orginal. Tretakten är helt suverän att både dikta och sjunga berättande texter till.

http://soundcloud.co...tig-bonddr-ng-2

post-8284-0-10517500-1356348937_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Spenade in denna visa igår... Mest för att få ihop en backtrack, den här låten är nog den mest önskade i mina hemtrakter. Först gör jag musiken, sen blir jag liksom tvungen att lära mig att sjunga den någorlunda....

Stort + litet munspel tillsammans ger en sorts dragspelsfeeling. Spelade låten i B så jag fick pitcha ner den ett halvsteg så det chromatiska C-spelet skulle funka, sen pitchade jag åt andra hållet så ett Bb bluesspel oxå funkade... Sen spelar man upp det i normalfart så blir det lite cool effekt.

http://soundcloud.com/user7908154/01-gunnar-v-gman-20-feb-2-wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade låten i B så jag fick pitcha ner den ett halvsteg så det chromatiska C-spelet skulle funka, sen pitchade jag åt andra hållet så ett Bb bluesspel oxå funkade... Sen spelar man upp det i normalfart så blir det lite cool effekt.

Dags att döpa om till Guitar Tretow? 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...