Jump to content
Annons

Flying Saucer Studio, Guitar Nilsson: "Call me the Breeze"…


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag gjorde ett snabbtest med dem liggande, diskanterna ytterst, det blev inte bra alls. Jag fick vinkla in ytterkanterna nåt väldigt, annars hördes det att basljudet kom före diskanten. När jag gjort det, nästan i 45 graders vinkling kom ljuden från alla tre elementen samtidgt, men jag gillade inte alls den stereobilden, och sweetspoten blev väldigt liten, minsta lilla jag flyttade mig lät det annorlunda. Som jag hade dem från början lät det bra tom i tv-soffan i rummet bredvid, åtta meter bort. Jag har varit o spelat för 1000 pers vid majbrasan nere vid älven o havet så nåt mer har jag inte hunnit testa. Att lägga dem tvärtom med diskanterna inåt räckte inte högtalarkabeln till, jag knipsade till den precis för upprätt stående...

Härligt med valborgsgiget och att du hittat ett par monitorer som du trivs med. När du nu håller på att möblera runt och så kan du ju passa på att lyssna in en sjysst placering för jämnast möjliga basrespons om det är möjligt. Högtalarna ska vara vinklade 30 grader (inte 45) och avståndet mellan högtalare och vägg avgör vilken rumsnod du triggar. Placering av sweetspot bestämmer vilken av rumsnoderna du kommer att lyssna till. JBL:arna är ju inga närfältare precis så du bör sitta en bit ifrån dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Härligt med valborgsgiget och att du hittat ett par monitorer som du trivs med. När du nu håller på att möblera runt och så kan du ju passa på att lyssna in en sjysst placering för jämnast möjliga basrespons om det är möjligt. Högtalarna ska vara vinklade 30 grader (inte 45) och avståndet mellan högtalare och vägg avgör vilken rumsnod du triggar. Placering av sweetspot bestämmer vilken av rumsnoderna du kommer att lyssna till. JBL:arna är ju inga närfältare precis så du bör sitta en bit ifrån dom.

Rumsnod jag triggar? Det där fattade jag noll av. Jag har navigeringsgrejer så jag kan ställa dem exakt i 30 grader...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, och i detta fallet kan det alltså vara värt att testa att flytta ut dom minst 3 dm och samtidigt dra dom utåt i sidled, ser lite tight ut där på ditt antika skrivbord för en vettig lyssning, då får du en större rumsnod och triangel helt enkelt! :-)

De står ju inte alls på det antika bordet med åtta ben... Det sitter en specialbyggd hylla på väggen som de står på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska sätta isär dem mer, och även en bit från väggen...

Jag tror du lär bli väldigt nöjd om du testar detta!!! :-)

(i ditt fall så kan du ju sätta denna högtalarhylla bakom skrivbordet på en egen ställning men ännu mer separerad i sidled så får du rätt triangelavstånd till sweetspot...)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, och i detta fallet kan det alltså vara värt att testa att flytta ut dom minst 3 dm och samtidigt dra dom utåt i sidled, ser lite tight ut där på ditt antika skrivbord för en vettig lyssning, då får du en större rumsnod och triangel helt enkelt! :-)

Slår man in måtten i en room mode calculator ser man vilka de första noderna är och kan på så vis utifrån det få ett hum över vettig placering av monitorer vs. sweetspot i rummet. Vill man inte göra det kan man lyssna sig fram till en bra placering med jämn basrespons.

Om en av rumsnoderna är tex. 100 Hz och både högtalare och sweetspot hamnar i antinod kommer vi få en utsläckning av 100 Hz i sweetspot. Eftersom vi har flera noder att ta hänsyn till gäller det alltså hitta en så bra kompromiss som möjligt för att få en så jämn basrespons som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ wellnes music, jo jag vet och det är massor av parametrar som man bör ta hänsyn till men ibland måste man helt enkelt kompromissa främst pga att rummets storlek och mått kanske inte är de ultimata enl. konstens alla regler men det går att få till det rätt hyfsat bra i rum som någorlunda överstiger 20 kvm och som inte är kubiska*

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummets mått är:

Kortvägg bakom högtalarna 361 cm

Långvägg: 427 cm

Takhöjd: 270 cm

Vad ger det för kritiska frekvenser? Vettig sweetspot?

Subben står mitt för dörren in till tv-rummet, med den öppen får bastonerna 917 cm att studsa på. Men det kanske är sämre att ha den öppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla instrument låter "tydligt". Elgitarr ner. Bas upp. Ac gtr ? Diskant ner på instrument? Mer totalt reverb på instrument? Jag lyssnar vid fel dator just nu...Mycket bra igen. Det svänger, katten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är "editera"? Det jag gör ibland är att klippa in tystnad på bitar av vissa spår, eller att jag helt raderar ett spår. Har nyss fattat att man kan kopiera ett spår till ett annat. Annars gör jag ingenting.

Editering är helt enkelt när man klipper och listar med ljudfiler, man kan göra det mer eller mindre. Klipper ofta bort tysta delar av ljudspår och dylikt, hur mycket jag editerar beror helt på vad jag är ute efter och vad projektet kräver. Ibland handlar det om att flytt tajta ihop allting. Men som sagt det beror helt på projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Editering är helt enkelt när man klipper och listar med ljudfiler, man kan göra det mer eller mindre. Klipper ofta bort tysta delar av ljudspår och dylikt, hur mycket jag editerar beror helt på vad jag är ute efter och vad projektet kräver. Ibland handlar det om att flytt tajta ihop allting. Men som sagt det beror helt på projektet.

Att flytta otajta kaggestamp kanske går även på portan, ingen aning, men fy fan, sånt gillar inte jag. Det ska låta som det låter... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på att fixa till två rejäla plywoodbitar och skruva dit som ett par "vingar" på den befintliga hyllan, det skulle bli enklast, då hyllan är mkt kraftig och bultad i väggen med franskingar. Då kan jag få dem placerade både bredare isär, och tre dm ut från väggen.

Om jag sen lyfter lådorna i bakkanten ca 4 cm så de lutar lite grann utåt, då skulle alla tre elementen komma på samma avstånd till studiochiefens öron, som det är nu sitter diskanten lite för högt.

Finns det nån nackdel med detta? Jag sätter naturligtvis lister o grejer runt lådan så den står still.

Shit vad lycklig jag blir av att bara titta på mina L50. Och doften! Har ni känt hur en sån här luktar nån gång? En arom direkt från paradiset! 🥰 :wub: 🥰 :wub: 🥰 :wub: 🥰 :wub: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Att flytta otajta kaggestamp kanske går även på portan, ingen aning, men fy fan, sånt gillar inte jag. Det ska låta som det låter... ☺️

Ja det går säkert. Och jag var av samma åsikt som du förut men har ändrat mig lite. Men ibland sitter man och mixar ett projekt åt någon annan och upptäcker att det på ett ställe i låten är det så otajt att man nästan kräks då ser jag inga problem med att gå in och flytta på enskilda slag. MEN har jag möjlighet så ser jag gärna till att man spelar om det, men ibland går det inte av olika anledningar då får man ta fram sin lilla "bäg of trix" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En liten reflektion, redan på den svartvita tiden med tape så jobbade man med att muta kanaler i mixerbordsautomationen på spår för att rensa upp sådan som inte skulle vara med.

Så lite redigering eller mute jobb i portan är nog inte så dumt ändå Nilsson.

Link to comment
Dela på andra sajter

var fick du 75 ifrån?

Fick leta ett tag innan jag hittade tillbaks, dessutom mindes jag fem watt fel... Den här sidan från JBL säger "Max recommended amp power 70 watt":

http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl/Products/ProductRelatedDocuments/en-US/technicalsheet/L50%20ts.pdf

Det står inget om frekvensomfång för hela lådan vad jag ser. Bara "Sweep frecuensy hz" för varje element. Och diskantens sweep går inte högre än 500-1200 hz. Så de siffrorna kan ju inte vara hur höga hz lådan kan avge.

På flera andra sidor har jag sett effektsiffran 35 watt

http://www.hifiengine.com/manuals/jbl/l50.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag raderar ofta bort oväsen som inte ska vara med, särskilt i början o slut på låtar.

Igår hade jag ett 20-minuters snack med en snubbe i 08 som jobbade dels i projektstudio, stooor studio, samt som datasupport. Jag köpte ett Lexiconreverb av honom, och det blev en del studiosnack. Jag "bekände" att jag spelade in med en porta plus lite fina hårdvaruburkar. Han som spelade in enbart med DAW och jobbade med kunders 80.000 kronors dataprogram sa att som jag gjorde var det smartaste, eftersom alla datorer och program jävlas hur mycket som helst jämt. "Man får skämmas inför kunderna som köper de bästa program som finns"...

"Börja aldrig att använda datorer när du ska spela in" var hans visdomsord. Använd såna grejer som inte jävlas så blir det kul att hålla på...

Det var ju inget nytt för mig, men kul att höra från en som jobbar med datorer dygnet runt.

Det här inlägget har tagit mig 20 minuter att skriva, texten hoppar runt i det oändliga så det bara är att radera och börja om. De här idiotgrejerna fuar ju intenger

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla instrument låter "tydligt". Elgitarr ner. Bas upp. Ac gtr ? Diskant ner på instrument? Mer totalt reverb på instrument? Jag lyssnar vid fel dator just nu...Mycket bra igen. Det svänger, katten.

Största felet tycker jag själv är att det är för torrt. Och det beror på att jag enbart har skitfula reverb att tillgå, måste vara snål med dem... Men nu har jag köpte ett Lexicon MPX 1, så nästa mix kan jag blöta på lite mer, och förhoppningsvis få lite bredd på sång mm... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, och i detta fallet kan det alltså vara värt att testa att flytta ut dom minst 3 dm och samtidigt dra dom utåt i sidled, ser lite tight ut där på ditt antika skrivbord för en vettig lyssning, då får du en större rumsnod och triangel helt enkelt! :-)

Om någon ville förklara vad en rumsnod är vore det fint. Ger det mer eller mindre bas om de står vid väggen än tre dm ifrån? Jag har flyttat runt dem i både sidled och ut från väggen nu. Bäst tycker jag de låter när de står som på de nya bilderna, bara några cm mer isär, och mot väggen. Det är 145 cm mellan diskanterna, och samma mått från diskanterna till Neumanmicken som symbolisar var mitt huvud hamnar när jag lyssnar inte hjärnans storlek). Så högtalarna står nästan lika som från början men skrivbordet har jag flyttat ut en bit.

Med högtalarna en bit ut från väggen kunde jag inte höra nån skillnad alls i basen...

post-8284-0-59207700-1335980078_thumb.jpg

Notera Epiphone SG´n a 750 kr...

post-8284-0-41378100-1335981449_thumb.jpg

Här syns Prodipe 10 subben. JBLarna går fullrange, men de har ganska fjuttigt med bas så den här får vara kvar trots att det är en lite väl modern grej för min smak. Delningen står på lägsta möjliga, 50 hz och väldigt moderat volym.

post-8284-0-37599600-1335980725_thumb.jpg

Vy från ovan. Viss städning ska företas vilket år som helst.

post-8284-0-28927300-1335980865_thumb.jpg

Vy från bankirlampan. Bokhyllorna och orgel ska väck på nåt vis, in ska ett Ludwigset och svärson plus basist. Jag skriver det här i rummet utanför (laptopen på bordet syns) lyssnar på ak country, analogt inspelade TRIO med bla Dolly P, det låter så j-a bra även här, 8 meter från högtalarna. De här diskanterna är magiska i sitt vackra spridande av hihat o vispar...

Nu vill jag veta hur en rumsnod spelar?

EDIT: En bild blev fel, rättat nu

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Rumsnoder uppstår när ljudets våglängd (eller multiplar av densamma) är lika med rummets mått. Dessa noder återfinns mellan väggar, tak och golv och skapar en förstärkning där de möts i fas, och en utsläckning på de ställen där de möts ur fas. Dessa vågor är additativa och dupliceras för varje gång den studsar fram och tillbaka.

Basen är det frekvensområde där rumsnoder brukar orsaka mest problem, framför allt den första rumsnoden som är lägst i frekvens. Kommande noder är ju multiplar på den första noden och infinner sig alltså högre upp i frekvens. Eftersom ljudets våglängd blir längre, ju lägre ner i frekvens vi kommer, innebär det att ju större rummet är (längre mått), desto lägre ned i frekvens hamnar den första rumsnoden. Ett vanligt fenomen av en rumsnod är när basen tycks saknas på vissa ställen i rummet (nod) samtidigt som den kan upplevas som otroligt stark (antinod) på andra ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rumsnoder uppstår när ljudets våglängd (eller multiplar av densamma) är lika med rummets mått. Dessa noder återfinns mellan väggar, tak och golv och skapar en förstärkning där de möts i fas, och en utsläckning på de ställen där de möts ur fas. Dessa vågor är additativa och dupliceras för varje gång den studsar fram och tillbaka.

Basen är det frekvensområde där rumsnoder brukar orsaka mest problem, framför allt den första rumsnoden som är lägst i frekvens. Kommande noder är ju multiplar på den första noden och infinner sig alltså högre upp i frekvens. Eftersom ljudets våglängd blir längre, ju lägre ner i frekvens vi kommer, innebär det att ju större rummet är (längre mått), desto lägre ned i frekvens hamnar den första rumsnoden. Ett vanligt fenomen av en rumsnod är när basen tycks saknas på vissa ställen i rummet (nod) samtidigt som den kan upplevas som otroligt stark (antinod) på andra ställen.

Aha. Det där är jag van med när jag är ute och spelar på krogar mm, styrkan på basen kan vara helt enorm vid nåt hörnbord där naturligtvis ett pensionärspar på 80 bast satt sig, medans basen låter helt perfekt på dansgolvet, och alldeles för lite på nåt annat ställe.

Men de här L50 plus subben låter väldigt jämnt i hela rummet. Jag kan tom gå in i köket som ligger tv från väggen med lådorna på, och det låter helt acceptabelt där med. Med Event plus sub hörde jag nästan bara lågbas i köket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte låta bli att skriva, är lite uppskruvad! Beställde 16 stycken av såna här absorbenterna i dag.

http://www.blocket.se/halland/Ljudabsorbentskivor_39793950.htm?ca=11&w=3

Antar att somliga blir chockade nu! Men nu ska det akustikbehandlas också! 😎

Passar på när det är billigt, de kostade visst en tusing styck när skolan de suttit köpte in dem.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kan inte låta bli att skriva, är lite uppskruvad! Beställde 16 stycken av såna här absorbenterna i dag.

http://www.blocket.s...0.htm?ca=11&w=3

Antar att somliga blir chockade nu! Men nu ska det akustikbehandlas också! 😎

Passar på när det är billigt, de kostade visst en tusing styck när skolan de suttit köpte in dem.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...