Jump to content
Annons

Flying Saucer Studio, Guitar Nilsson: "Call me the Breeze"…


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Jag har arbetat hårt så jag fått råd... Och haft tur att springa på fina priser. Det är först nu jag luskat lite om reverb och fattat att de reverb som är nåt att ha är så kraftkrävande att de gör kraftiga daw-datorer långsammare. Då är det inte så konstigt att mitt portareverb, och TC snik-multieffekt inte låter nåt kul.

Nu funderar jag på om jag ska flytta eller kasta bokhyllorna...

post-8284-0-37465700-1336074070_thumb.jpg

Till höger här på långväggen har jag ett par bokhyllor i mahognyfanér efter mor o far, 60-tal. Jag vill åt golvutrymmet där de står, samma med orgeln, den måste bort om trummor ska få plats.

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

post-8284-0-97725800-1336074598_thumb.jpg

Vore det dumt att ställa bokhyllorna på var sida om monitorerna? Golvutrymmet där har jag ingen nytta av, och bokhyllorna sväljer ju lite rammel... Men är det dumt akustiskt? Då funkar det väl inte att sätta de nya absorbenterna där? Gillar hyllorna, men de kanske måste ut ur rummet?

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

post-8284-0-97725800-1336074598_thumb.jpg

Vore det dumt att ställa bokhyllorna på var sida om monitorerna? Golvutrymmet där har jag ingen nytta av, och bokhyllorna sväljer ju lite rammel... Men är det dumt akustiskt? Då funkar det väl inte att sätta de nya absorbenterna där? Gillar hyllorna, men de kanske måste ut ur rummet?

Bump!

Vore det dumt med bokhyllor på sidorna om monitorerna med tanke på akustiken? Är det bättre med släta väggar plus absorbenter?

post-8284-0-97309600-1336107072_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte förstöra din datorfria värld, men din porta är faktiskt en dator. Visserligen med bara ett program, en DAW, men ändå.

😛

Fin MiCO! Men du föredrar din JoeMeek som preamp?

Javisst är det en dator med hårddisk, det är det nästan ingen som fattar. En väldigt krångelfri dator... Jag använder Micon till allt möjligt OH, stereogitarr... Bara jag får ordning på rummet och lyssninge ska jag testa Micon mer, bla ihop med de två nya Shure SM137. Till renare sångljud är den väl bättre också, men min egen sång vill jag bröta till lite grann.

Alesis rörpreampen kanske kan vara nåt att ha till pukmickarna... Helt kristallklart ljud är väl inget man vill egentligen?

Nu håller jag på att bredda hyllan där monitorerna står. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

post-8284-0-64489100-1336248739_thumb.jpg

Nu ska de nya monitorerna placeras ut enligt vetenskapliga metoder, 38 % av hela rumslängden från kortväggen ska sweetspot vara, sen ska lådorna stå i en liksidig triangel, och då får gamla hyllan för liten bredd. Den är dessutom för hög. Här sänks fästet, drar fast med rejäla franskingar. Gamla hyllan står mot väggen och ska bli underrede till den nya.

post-8284-0-51001700-1336249114_thumb.jpg

27 mm spontade golvplank och mkt rejäla extra stödben som synes. Målat en sväng med vit lackbets... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Whoho! Tips håkan ställ inte dina JBL trä mot trä. Har något mjukare material att ställa dom på så gör det. T.om ett gammalt liggunderlag duger att ha. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Whoho! Tips håkan ställ inte dina JBL trä mot trä. Har något mjukare material att ställa dom på så gör det. T.om ett gammalt liggunderlag duger att ha. 🙂

Ska fixa det, jag har liggunderlag, Upp i ottan för att stryka en gång till, det torkar fort som f-n, sen kan jag ställa dit JBLarna.. Dem skulle jag behövt måla på nåt vis också, de är fult penselmålade i vitt. Förslag på bäst sätt att måla högtalare? Sprayburk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade en full burk BUMS, så nu har jag fått bort det mesta av vitfärgen, det är flammigt ändå. Jag ska nog gå på en sväng till med BUMS, sen försöka slipa för hand med fint sandpapper. Hur i h-e kan begå ett sånt helgerån och kladda ner ett par fanerade JBL? Säkert frun som först tvingade honom till det, och nu sen han kostat på att renovera basarna, tvingade honom att sälja dem. Det sista var ju bra för mig, men ändå, jävla kärring!

Ett sätt att få dem snygga kan vara att polera dem med norsk Trollull och olja med teakolja samtidigt. Men får jag inte bort det vita helt kan jag ju ändå måla dem. Då får de bli svarta. Eller lack-bets-bruna, då kommer träts ådring att lysa igen i alla fall. Snyggt mot den vitbetsade bänken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Nu har firman som sålde absorbenterna som aldrig kom fram äntligen svarat på mail:

Hej Håkan!

 

Vi skickade dina ljudabsorbentsskivor via Perssons transport i Varberg den 21/5. Fraktsedel nr xxxxxxxxx. Åkeriet söker nu efter var godset finns. Vänligen bortse från fakturan. Vi ber om ursäkt för fördröjningen och återkommer så snart vi får närmare besked från åkeriet.

Med vänlig hälsning

Helena Johansson

 

Återstår att se om det kommer nåt paket... Jag är fortfarande skeptisk...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Va bra!

Ja, spalten ökar absorptionen längre ned i register. Är det inte byglar som ger en luftspalt på dom där?

Byglarna har samma mått som absorbenten, 50 mm tjocka. Så utan nåt mellanlägg typ plywoodbitar eller liknande hamnar de dikt mot väggen....

Link to comment
Dela på andra sajter

fan vad din stol ser skön ut, min stoljävel gnislar så man får hålla andan och sitta still när det spelas in sång! 😳

Ja den är skön fast det är en billig grej från Jysk.

Jag brukar köra med en trubadurliknande pall från Biltema när jag lägger på sång, om jag inte orkar stå upp. Den pallen är skitbra o stadig, har den med live jämt oxå.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Verkstadsutrustning/Garagepall-38880/

Sitsen är snurrbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om bilden går att se men så här ser det ut hemma i min hörna.

2 små burkar uppe på skrivbordet och sen mina älskade JBL TLX8or under bordet där basen kommer ifrån.

Är riktigt nöjd med min hörna faktiskt.

Go Nilsson. Kör så det ryker.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150120920631328&set=a.10150120920481328.289688.667846327&type=3&theater

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...