Jump to content
Annons

Flying Saucer Studio, Guitar Nilsson: "Call me the Breeze"…


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Haha, jag har precis suttit och filat på ett finkänsligt sätt att föra fram just detta ☺️

Micon är bra på rena ljud, mycket i stereo använder jag helst den till

Vill jag ha ofärgat superljud är det Micon som gäller. Joemeeken brusar en del också så jag vill inte ha den till alla spår. Den verkar jobba väldigt bra ihop med basgrejen EBS Micro ll.

Micon är kopplad till kagge o virvel nu, spdif till TC multibandkompressor som har färdiga presets för bla såna ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja eller varför inte en bredband modell lite större?

Jag har redan köpt en skitgammal "sockerhackslåda" det sitter en fast monterad kniv i den, man högg sönder sockertoppar med den fordom. Jag tänkte ta ur kniven o dela lådan till två o sätta i en sextummare i varje. Sen kan jag kolla om jag kan höra elbasen o kaggen även i dem. Ska försöka hitta den små-högtalar-byggtråden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan köpt en skitgammal "sockerhackslåda" det sitter en fast monterad kniv i den, man högg sönder sockertoppar med den fordom. Jag tänkte ta ur kniven o dela lådan till två o sätta i en sextummare i varje. Sen kan jag kolla om jag kan höra elbasen o kaggen även i dem. Ska försöka hitta den små-högtalar-byggtråden...

6" håller en hyfsad kurva men kräver kanske lite större låda

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bredband-c78505/visaton-bg-17-p682251/

Link to comment
Dela på andra sajter

6" håller en hyfsad kurva men kräver kanske lite större låda

http://www.ljudia.se...-bg-17-p682251/

Är det inte ännu bättre att gå på ett mindre element ändå? Stora högtalare har jag redan, och det svåra ligger väl i att få fram trumdunk o bas även i en ganska liten köksradio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte ännu bättre att gå på ett mindre element ändå? Stora högtalare har jag redan, och det svåra ligger väl i att få fram trumdunk o bas även i en ganska liten köksradio?

jo du har nog rätt även om 6" inte är så stort

jag tänkte nog för mycket på huvudlyssning - du vill ju ha ett "krafs"-alternativ till din riktiga lyssning

Link to comment
Dela på andra sajter

jo du har nog rätt även om 6" inte är så stort

jag tänkte nog för mycket på huvudlyssning - du vill ju ha ett "krafs"-alternativ till din riktiga lyssning

Vore det helt fel att sätta in två femtummare bredvid varann i samma låda? Jag vet så fruktansvärt snygg gammal radio på en loppis. Det skulle bli svårt för mig att hitta en vettig plats för att få en bra triangel-lyssning, de bör ju vara närmare än JBL-arna (som sitter på vägghyllan) och det skulle bli på skrivbordet som redan är ganska fullt av utombordarburkar och sladdar nåt kopiöst. Radion skulle jag kunna ställa vart som helst, att elementen hamnar bredvid varann kan väl inte spela så stor roll, hur stereobilden låter hör jag ju i monitorer och lurar...

Alltid nån konstig idé på lut - 55 ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu är min nya lyssningsförstärkare Yamaha AS500 installerad o provad sen ett par dar, den försvann i Postens hantering drygt en vecka, men nu är allt frid o fröjd! Den låter så rent och bra att de passiva JBLarna nu går en bit djupare o renare i basen, helt klart stor skillnad till det bättre jmf med både 70-tals Luxman och 90-tals Technics. Tydligare mid o topp med, bättre på allt. Subutgång som funkar perfekt, men jag får så pass djupbas är monitorerna att jag nu nästan kan ha subben avstängd, väldigt svag volym, delar den från 50 hz o neråt. Det är ju sååå kul med nya grejer i studion. Och jag lovar, det går att spela grovt starkt om man vill! Det bästa är att jag tycker det låter bäst med alla tonkontrollerna avstängda, både för mixning och till njutlyssning. Den har en steglös loudnesskontroll som är lite mysko, ljudet blir svagare när man vrider på den, och det är det som är meningen, loudness ska ju kompensera bas o topp på lägre volymer... Men man är ju van att en loudnessknapp ökar volymen lite...

Extra plus är att jag i samma Yamaha på köpet fått ett hörlursuttag som låter bättre än nåt jag tidigare lyssnat i. Mycket, mycket bättre. Jag tror de flesta skulle bli impade av ljudet i de här gamla renoverade L50 plus en modern analog förstärkare.

http://www.fynda.se/...500-svart/4258/

Observera att jag nu hat tagit in även en vinylspelare i studion,Yamahan har phonoingångar för sådan relik! Den har även nån mysko dockningskontakt för I-Pod, I-Phone och nåt mer modernt grejs.. Och extra obs, ser ni att jag utökat akustikbehandlingen? (bakom bankirlampan) 😆

799201291401Pa585.jpg

PS till Mackmaffian: Kan man på nåt enkelt vis förminska bilder i MAC? Alltså om de är för stora, typ två MB och inte går attladda upp på forum. I PC finns ju "image rezizer", nåt sånt?

Gröngölings-Mackaren - 55

Edit: Forumbilder.se är lagomt irriterande. Antingen blir bilden liten som fan, eller också försvinner den om man klickar på den. What the fuck?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser grymt trevligt å mysigt ut det där! Blev ju peppad att flytta hem hela studion! Misstänker att damen här hemma inte skulle dela min entusiasm...

Ja det är grymt trevligt att ha det så nära, ett steg ut i köket o kylskåpet, ett annat åt andra hållet till tv o datarum. Jag letade lokal med bra akustik i flera år, men hittade som tur ingen. Kommer jag hem seg efter jobb kan jag ganska lätt orka gå in i studion och småmixtra med når, sen kanske inspirationen kommer fast jag nyss var trött. Skulle studion legat nånstans dit jag måste åka bil, och det kanske är kallt på vintern blev det nog aldrig av att åka dit när man är vardagstrött.

Sambon är sjuksköterska o jobbar ofta kväll så då kan jag väsnas. Och om det behövs väsnas jag även när hon är hemma och försöker se på tv, hon är så underbar, 🥰 hon säger inget om varken oväsendet eller alla pengar som hamnar där inne. Förr höll jag på och programmerade trummaskin i det oändliga, och på hög volym för att få reda på hur det skulle funka på krogens dansgolv, hon sa aldrig nåt då heller. Nu väsnas jag sällan när hon är hemma, jag kan passa på att spela in ak gitarr eller lajnad bas, eller skruva reverb o panoreringar i lurar.

Men nu känns det som att monitorljudet överträffar alla lurarna, kanon... 😄

I manualen till Yamaha AS500 står det att basratten ändrar frekvensen vid 20 hz!? Det lät i lägsta laget för att vara sant men den jobbar nog i en vettigare frekvens än många lite äldre stereoförstärkare, där händer det kanske från 500 hz o neråt, det blir bara fult...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är grymt trevligt att ha det så nära, ett steg ut i köket o kylskåpet, ett annat åt andra hållet till tv o datarum. Jag letade lokal med bra akustik i flera år, men hittade som tur ingen. Kommer jag hem seg efter jobb kan jag ganska lätt orka gå in i studion och småmixtra med når, sen kanske inspirationen kommer fast jag nyss var trött. Skulle studion legat nånstans dit jag måste åka bil, och det kanske är kallt på vintern blev det nog aldrig av att åka dit när man är vardagstrött.

Jo det är en pina emellanåt, vet inte hur många ggr. jag dragit mig för att åka in till studion tack vare restider och långa avstånd. Har dock en liten hemmarigg när ideerna kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Håkan!

Måste ju också skriva något efter att ha läst alla inlägg i tråden.

Himla kul att få följa bygget och läsa alla dina funderingar om nya stärkare, ljudisolering och allt det där runtomkring. Peppen verkar ju uppenbar! Hoppas det ger vind i seglen länge!

Hälsningar från Malmö

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Enda jag är lite besviken på var att du inte valde en Blues Jr i stället.. (har en sån själv moddad för munspel) 🙂http://12fret.com/ne...lues_Jr_Amp.jpg

Munspelssmodden: http://bluesharpamps...-revisited.html

Fast kul att du hittade vart du kan reducera storleken på din foton! 🙂

Mac är faktiskt roligare! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Enda jag är lite besviken på var att du inte valde en Blues Jr i stället.. (har en sån själv moddad för munspel) 🙂http://12fret.com/ne...lues_Jr_Amp.jpg

Munspelssmodden: http://bluesharpamps...-revisited.html

Fast kul att du hittade vart du kan reducera storleken på din foton! 🙂

Mac är faktiskt roligare! 🙂

Jag hade en Blues Jr före Hot Rodden. Gillade inte den riktigt. För vass, för lite botten. Både Hotrodden och Supertjampen har mkt snyggare dist, jag vill ha massor av dist ibland.... Jag spenade också munspel genom Blues Juniorn. Utan moddning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina intryck av Blues Jr är att högtalarelementet bär på tydliga begränsningar och att fatkanalen inte bjuder på annat än ful förstegsdist.

Intressant att du tycker att vibrochampen låter bättre, då den har ett digitalt försteg. Visar väl på att Blues Juniorn inte var någon vidare lyckad design.

För övrigt så testade jag nyligen Fender Greta. Måste säga att jag tyckte att det var en himla kul förstärkare, med klassisk single ended-dist som låter så ruggigt dåligt bra (ungefär som kompgitarren i

), vore ett himla trevligt tillägg till riggen.. :rolleyes:
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina intryck av Blues Jr är att högtalarelementet bär på tydliga begränsningar och att fatkanalen inte bjuder på annat än ful förstegsdist.

Intressant att du tycker att vibrochampen låter bättre, då den har ett digitalt försteg. Visar väl på att Blues Juniorn inte var någon vidare lyckad design.

För övrigt så testade jag nyligen Fender Greta. Måste säga att jag tyckte att det var en himla kul förstärkare, med klassisk single ended-dist som låter så ruggigt dåligt bra (ungefär som kompgitarren i

), vore ett himla trevligt tillägg till riggen.. :rolleyes:

Jag bytte element i min Blues Jr till ett greenback nånting, det var flera som sa att det skulle vara enormt mkt bättre än det original Fender som satt i. Jag tyckte skillnaden knapp hördes alls, varken bättre eller sämre...

Bredvid Supertjampen i affärn nu så stod en Blackstar, den minsta modellen, med reverb, flyttade över sladden lite snabbt även i den, tyckte den lät väldigt illa i jämförelse. Det är lite märkligt med Fender, det går att få dem att låta ganska likt Marshall med fler, men inga andra förstärkare kan få fram det där typiska Fenderljudet. Alla andra förstärkare är mer eller mindre olika varianter på Marshall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Gammal visa, sjungen genom ny mikrofon, Neumann TLM49. Gillar micken mer o mer. Testar att skruva eq, men det brukar bli helt noll, så är det på den här låten. Man kan ha väldigt lite kompression oxå, suverän mick! Storleken betyder visst mycket?

http://soundcloud.co...helgdagskv-ll-i

Saknar Yamaha-orgeln som jag sålde för att få plats med trummorna.

Edit: Försökte ladda upp låten som MP3 i forumet, det gick inte, "ingen valid vald"... eller avd det stod, försökte flera ggr. La den som soundcloudlänk här i min gamla tråd i stället. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fint det låter Nilsson!

Gör klart den där vis-EP'n nu och ge dig ut och spela"

Tack Joachim! När du säger att det låter bra så är det nog så, och jag kan jag sträcka på mig rejält! ☺️

Mycket har jag kämpat med det här, nu börjar det äntligen bli bra, det känns så j-a bra!

Det blir nog tio eller fler låtar på vis-CD´n, men just nu har jag ångan uppe o gör en låt om dan så snart är det klart.

När jag fått ihop alla kanske jag justerar nån som låter annorlunda än de övriga.

De fyra översta i Soundclouden är typ klara.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag har jag kört hårt i studion. Det mesta på den här samban hade jag gjort förr, men la ny sång, elbas, lite trummor (cymbalerna spelade jag in med mina Shure SM137) Svårt att mixa när det är här mycket percussion o spår, mycket för mig i alla fall... En låt om dan hittills, nu har jag sex låtar klara. 🙂

Håkan Nilsson: Sång, två ak gitarrer, Fender bas, trummor, maraccas, congas, tamburin, Yamaha orgel rythmbox (enbart rythmboxens sambakomp, ingen orgel) marschbastrumma, samt ljudteknik.

Ingen elgitarr denna gång...

Inspelad i Flying Saucers Studio Ljusne Sweden.

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-deidres-samba

Notera taggigheten i Sondclodden, svår komprimering var det, tror det blev bra till slut? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. kul att du tog trummaskinsdelen från din el-orgel... Jag har mixat denna låten också.. men vi körde med riktiga tummor... Lyssna på denna låt! Med Anne Lie Rydé! Men jäklar var nostalgisk glad jag blir! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. kul att du tog trummaskinsdelen från din el-orgel... Jag har mixat denna låten också.. men vi körde med riktiga tummor... Lyssna på denna låt! Med Anne Lie Rydé! Men jäklar var nostalgisk glad jag blir! 🙂

Den var i släpigaste laget för mig...

Jag körde oxå med riktiga trummor och en halv arme riktig percussion. Men även orgelns "rythmbox" som de väl kallades då det var nytt.

På KR tycker de jag ska lägga dit ett Santanaaktigt solo... Vet inte om jag är så intresserad av att försöka härma honom... Men kanske ändå, jag kan ju försöka spela elgitarr som mig själv.

Rydé får upp farten på slutet hör jag...

Mitt eget sångljud blev jag inte nöjd med, tyckte jag hade allt lika som när jag sjöng de långsammare visorna, men här lät det lite tunnare... Jag var nog lite längre ifrån, det måste ha varit det... Kanske ska jag göra om den i morrn, och även dra dit lite distad tele? Trumpartiet i mitten kanske är för händelselöst utan elgitarr?

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-deidres-samba

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...