Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Har en liten fråga:

Tycker ni att det är värt att lägga ner pengar på lite billigare mickar och nån fler eller dyrare/bättre och färre när det gäller mickning av trumset? Jag gillar att ha kontroll över varje trumma men frågan är om det behövs om det inte är bättre att försöka med att koncentrera sig på hela paketet.

Vilka mickar skulle ni rekommendera i sådana fall? (både färre eller fler)(har ej större budget än upp till 3000-5000 kr)

Just det, en fråga till:

I rummet jag spelar in i är det väldigt död klang. Nästan ingen akustik och väldigt dovt. Skulle det hjälpa att ställa in stora träskivor typ akustikplattor i rummet runt trumsetet när jag ska spela in?

Bara en fråga till (en väääääldigt noobig sådan):

Vad är fasfel och hur identifierar jag det? 😱

Redigerat av Dream Exp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Har en liten fråga:

Tycker ni att det är värt att lägga ner pengar på lite billigare mickar och nån fler eller dyrare/bättre och färre när det gäller mickning av trumset? Jag gillar att ha kontroll över varje trumma men frågan är om det behövs om det inte är bättre att försöka med att koncentrera sig på hela paketet.

Vilka mickar skulle ni rekommendera i sådana fall? (både färre eller fler)(har ej större budget än upp till 3000-5000 kr)

Just det, en fråga till:

I rummet jag spelar in i är det väldigt död klang. Nästan ingen akustik och väldigt dovt. Skulle det hjälpa att ställa in stora träskivor typ akustikplattor i rummet runt trumsetet när jag ska spela in?

Bara en fråga till (en väääääldigt noobig sådan):

Vad är fasfel och hur identifierar jag det? 😱

Om jag själv satt i samma situation skulle jag köpa det billigaste "trummickpaketet" jag kom över till en början (finns för runt 2-3 tusen kronor) och sedan komplettera med 2 överhängsmickar (kondensator) ifall det inte fanns sådana med i paketet, för att sedan stegvis kunna "köpa upp" mig på mickar.

JJlabs, TSM mf. har sådana paket trummickspacket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Har en liten fråga:

Tycker ni att det är värt att lägga ner pengar på lite billigare mickar och nån fler eller dyrare/bättre och färre när det gäller mickning av trumset? Jag gillar att ha kontroll över varje trumma men frågan är om det behövs om det inte är bättre att försöka med att koncentrera sig på hela paketet.

Vilka mickar skulle ni rekommendera i sådana fall? (både färre eller fler)(har ej större budget än upp till 3000-5000 kr)

Just det, en fråga till:

I rummet jag spelar in i är det väldigt död klang. Nästan ingen akustik och väldigt dovt. Skulle det hjälpa att ställa in stora träskivor typ akustikplattor i rummet runt trumsetet när jag ska spela in?

Bara en fråga till (en väääääldigt noobig sådan):

Vad är fasfel och hur identifierar jag det? 🙂

Har ingen erfarenhet av de budgetpaket som finns för trummickning men har läst ett par tester. Överlag har paketen fått positiva omdömen i förhållande till sitt pris. JJLabs har väl ett gott rykte och ska väl åstadkomma bra saker i förhållande till prisbilden?

Vad gäller rummet så blir min fråga om Du kan plocka bort något. Jag menar, för att ett rum skall låta dött och dämpat så brukar det vara belamrat med en massa saker. Heltäckningsmattor, textiltapeter, soffor, ja överhuvudtaget många mjuka material brukar ju vara "akustikabsorberande". Kan Du inte plocka bort något ur rummet och kolla vad som händer? Alla håller säkert inte med men jag tycker att man skall göra rummet så rent och "hårt" som möjligt. Mängden rum man vill ha in kan man justera genom hur man placerar överhäng/ rumsmick.

Att ställa in skärmar kan säkert locka fram en och annan reflektion men resten av rummet kommer att göra sig gällande ändå. En massa skärmar blir det, tror jag, och då verkar det besvärligt. Ta hellre bort sånt som "slukar" reflektioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Detta må vara vansinne.

Om sisådär två veckor skall jag och två andra dårar spela in några låtar.

Utrustningen är väldigt begränsad;

instrument och förstärkare

en fostex MR8 digiporta

laptop

billig kondensator mig ADK kanske den heter

Sure SM58(sångmick)

Kopior till SM58

Hittills har vi bara spelat in till programmerade trummor eller uteslutit trummorna helt. Är det ens lönt att försöka spela in riktiga trummor med den utrustningen vi har… värt att tillägga är att portan endast stödjer inspelning av två kanaler samtidigt.

Hur skulle man micka upp detta för att få ett någorlunda vettigt trumljud (vi har inte världens högsta krav :-) ). Min spontana tanke är att testa att spela in kaggen med en sångmick och sätta kondensatorn i närheten av virveln… eller bör man endast köra med sångmickar?

Rörigt Jag Skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur skulle man micka upp detta för att få ett någorlunda vettigt trumljud (vi har inte världens högsta krav :-) ). Min spontana tanke är att testa att spela in kaggen med en sångmick och sätta kondensatorn i närheten av virveln… eller bör man endast köra med sångmickar?

Jag skulle testa att micka upp hela trumsetet med kondensatormicken. Kanske placera den ca 1 meter från trumsetet, mellan hihat och bastrumma, pekandes mot virveln. Lyssna på resultatet och experimentera med mickplacering ifall ni inte känner er nöjda.

När ni hittat en placering som känns sjysst kan ni komplettera med SM58 som närmick på någon av trummorna (t ex bastrumman).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej,

Mycket intressant läsning här.. Är själv vääääldigt mycket på nybörjarstadiet, men tycker det är väldigt roligt att spela in. Jag har dessvärre bara två mickar (och bara två mickingångar också för den delen) och undrar, hur skulle ni (som har stor erfarenhet) ställa upp dessa två mickar för att fånga trumljudet?

Jag har experimenterat mig fram, och det bästa jag hittills hittat är att sätta en mick på baskaggen (utsidan, 10 cm från skinnet, på motsatt sida om pedalen så att säga) och en strax ovanför hihaten som också ska få med virvelljud...

Det låter med mina mått mätt helt ok, har inga höga krav på ljudet i och med min bristfälliga utrustning. Men har ni något tips att ge för placering av mickar som jag kan testa?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej,

Mycket intressant läsning här.. Är själv vääääldigt mycket på nybörjarstadiet, men tycker det är väldigt roligt att spela in. Jag har dessvärre bara två mickar (och bara två mickingångar också för den delen) och undrar, hur skulle ni (som har stor erfarenhet) ställa upp dessa två mickar för att fånga trumljudet?

Jag har experimenterat mig fram, och det bästa jag hittills hittat är att sätta en mick på baskaggen (utsidan, 10 cm från skinnet, på motsatt sida om pedalen så att säga) och en strax ovanför hihaten som också ska få med virvelljud...

Det låter med mina mått mätt helt ok, har inga höga krav på ljudet i och med min bristfälliga utrustning. Men har ni något tips att ge för placering av mickar som jag kan testa?

Tack på förhand!

Din mickningsteknik låter, i mina öron(!), helt OK. Överhuvudtaget skulle jag säga att låter det bra så är det bra.

Har Du möjlighet att låna ett mixerbord med minst 4 kanaler plus två mickar till så skulle Du säkert tycka det var kul att sätta en mick på bastrumma, en på virvel och resten av trumsetet fångar Du med en Overhead-mickning. Då kan Du sen panorera ut OH-mickarna och få en juste stereobild av trumsetet. Problemet blir väl bara att Du inte kan justera individuella nivåer i efterhand.

Jag hör dock en hel del trumset som verkar vara inspelade i mono nuförtiden. Flera låtar på Audioslaves första är t ex i mono, helöa trumsetet ligger i mitten och jag tycker det funkar där i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
steffo72 (oregistrerad)

Hej!

Jag testade att gå från 44.1 khz till 96 khz upplösning och detta har gjort underverk för mitt trumljud. Jag trodde inte att skillnaden skulle vara så stor. Jag tror det blir svårt att få ett riktig bra trumljud i 44.1 khz, i alla fall med mina grejor.

Jag kör med ett "spirit folio by soundcraft" mixerbord. Ljudkortet är ett motu 828 mkII - vilket jag är mycket nöjd med. Mickuppsättningen är sm57 till virveln, stage line mickar till puckorna(budgetmickar) samt två ADK-A51 som överhäng. Till kaggen har jag en CAD. Har också en billig TSM mick som ambience.

Märkte dock att övergång till 96khz kräver mycket mer av datorn. På 44.1 khz så har hårddiskmätaren i cubase knappt rört på sig. Vid 96 khz blir den överbelastad när projektet börjar uppgå till 16-17 spår, finns det nån som har en lösning på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej!

Jag testade att gå från 44.1 khz till 96 khz upplösning och detta har gjort underverk för mitt trumljud. Jag trodde inte att skillnaden skulle vara så stor. Jag tror det blir svårt att få ett riktig bra trumljud i 44.1 khz, i alla fall med mina grejor.

Jag kör med ett "spirit folio by soundcraft" mixerbord. Ljudkortet är ett motu 828 mkII - vilket jag är mycket nöjd med. Mickuppsättningen är sm57 till virveln, stage line mickar till puckorna(budgetmickar) samt två ADK-A51 som överhäng. Till kaggen har jag en CAD. Har också en billig TSM mick som ambience.

Märkte dock att övergång till 96khz kräver mycket mer av datorn. På 44.1 khz så har hårddiskmätaren i cubase knappt rört på sig. Vid 96 khz blir den överbelastad när projektet börjar uppgå till 16-17 spår, finns det nån som har en lösning på det?

Ja mer ram-minne och bounca eller frys spår med mycket effekter. En separat hårddisk för ljudfilerna.

Är det verkligen värt att ha 96 kHz på alla spår? Själv så tycker jag att på instrument som trummor så räcker det gott o väl med 44.1 men på sång så kan man gott ha 96, men bara om det löper på smidigt.....i ditt fall så gör det ju inte det så då ser jag inte vitsen med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur skulle man micka upp detta för att få ett någorlunda vettigt trumljud (vi har inte världens högsta krav :-) ). Min spontana tanke är att testa att spela in kaggen med en sångmick och sätta kondensatorn i närheten av virveln… eller bör man endast köra med sångmickar?

Ett guldtips för inspelning med en mick (om det är kondensator) är att placera den några cm (ca 5) från övre bastrummesargen, på yttersidan, alltså inte slagsidan. Lite beroende på hur trummorna låter kan man sen behöva flytta lite på micken men med det som grundregel funkar det rätt bra att ta in hela trumljudet i en mick. Man får ett gammeldags ljud och man slipper mixa en massa.

Om du sedan känner att du behöver mer klös någonstans och du inte kan få det genom att flytta kondensatormicken kan du alltid försöka med sångmicken som förstärkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När jag spelar in trummor brukar jag alltid ha en jädrans problem med pukorna.. Tycker att dom ringer för mycket och förstör hela ljudbilden. Det brukar sluta med att jag plockar bort dom helt och ställer dom i andra sidan rummet för att slippa oväsendet... 🙂

Har inte så många mickar och brukar micka rätt enkelt.

En mick inuti kaggen (oftast sm58 🙂 ibland kompleterat av ett par AKG K-501 hörlurar eller SP B1 för lite mer botten... 🙂 ).

Sm57 på virveln, ovansidan riktad snett mot mitten bort från hihat för att slippa läck.

Mono överhäng med en TSM stormembrans rörmick, brukar hamna en bit ovanför virveln där crashen står i vanliga fall (crashen hamnar bredvid riden då).

Lite retro sound men brukar ge en ganska bra balans mellan crash/ride/hihat och övrigt oh/ambience ljud.

Har också provat att dämpa pukorna och sätta separata mickar på dom men untan större framgång.

Hur gör ni för att undvika oljud från pukor??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej!

Jag testade att gå från 44.1 khz till 96 khz upplösning och detta har gjort underverk för mitt trumljud. Jag trodde inte att skillnaden skulle vara så stor. Jag tror det blir svårt att få ett riktig bra trumljud i 44.1 khz, i alla fall med mina grejor.

Jag kör med ett "spirit folio by soundcraft" mixerbord. Ljudkortet är ett motu 828 mkII - vilket jag är mycket nöjd med. Mickuppsättningen är sm57 till virveln, stage line mickar till puckorna(budgetmickar) samt två ADK-A51 som överhäng. Till kaggen har jag en CAD. Har också en billig TSM mick som ambience.

Märkte dock att övergång till 96khz kräver mycket mer av datorn. På 44.1 khz så har hårddiskmätaren i cubase knappt rört på sig. Vid 96 khz blir den överbelastad när projektet börjar uppgå till 16-17 spår, finns det nån som har en lösning på det?

Ja mer ram-minne och bounca eller frys spår med mycket effekter. En separat hårddisk för ljudfilerna.

Är det verkligen värt att ha 96 kHz på alla spår? Själv så tycker jag att på instrument som trummor så räcker det gott o väl med 44.1 men på sång så kan man gott ha 96, men bara om det löper på smidigt.....i ditt fall så gör det ju inte det så då ser jag inte vitsen med det.

Jag har precis samma problem, även om jag inte kör 96KHz av någon särskild anledning - mest för att jag kan. Har precis samma ljudkort. Har en rätt het dator, en P4 på 3,2GHz, 1024Mb ram, och så vidare. Upplever dessutom att jag kan få en del dropouts och missljud efter ett tag. Brukar ordna sig under projektets fortgång genom att starta om kortet och höja antalet samples per buffer.

Märker dock ingen särskild belastning av hårddisken (hårddiskmätaren är helt tom), men CPU'n är uppe på runt 40% redan efter cirka 20 spår. Och då har jag enbart använt ett mindre krävande reverb som sendeffekt och lite kompressor på några spår.

Finns det något jag kan göra åt detta? Låter ju ganska orimligt att det skulle äta så mycket kraft med så lite effekter. Och jag snackar inga mjukvarusynthar använda!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
När jag spelar in trummor brukar jag alltid ha en jädrans problem med pukorna.. Tycker att dom ringer för mycket och förstör hela ljudbilden. [...]

Hur gör ni för att undvika oljud från pukor??

Pukornas skinn kan börja svänga av en massa anledningar. Till att börja med beror det mycket på hur de är stämda. Tyvär har jag inga bra tips på hur man stämmer dom "rätt", jag är dålig på sånt. Men jag har för mig att det fanns en stämma-trummor-tråd här på forumet.

En annan sak som påverkar mycket är rummet. Beroende på hur rummet svara på olika frekvenser kan pukor, som annars funkar perfekt, börja svänga med när man slår på tex virvel.

En tredje ganska viktgig sak är ställen och mekaniken på själva trumsetet. Svajiga och instabila stativ transporterar svängningar från t ex bastrumman till hängpukorna. Eller att benen på golvpukan ligger emot bastrumman. Stativ kan ge ifrån sig biljud också. Typ fästen till hängpukor som gnisslar när man spelar på bastrumman... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Så här gör jag:

Jag börjar med mina trummor, ett fint DW-kit med många pukor.

Sabian HHX-cymbaler. Jag ställer upp det jag vill ha till låten, eller som jag har hemma nu, ett standardkit uppställt och färdigmickat.

I bastrumman sitter en Audix D6 inbyggd. Framför bastrumman står en Yamaha SubKick.

Blandningen av dom två grejar alla olika sound.

D6 är rätt så rockig, och väldigt fet.

Subkicken är mycket rundare. Boomig, typ.

På virveln sitter en Shure Beta57, och under en Shure beta56.

Pukorna är begåvade med superbilliga superlux puk-mickar, som ärligt talat låter bra. Inte hur bra som helst, men dom var ju snudd på gratis.

Studio Projects B1 som overhead, två st.

Behringer mätmicken, vad den nu heter som hihatmick, eller Neumann TLM103, eller Bluebird:en, eller ADK A48 rörmick.

Rakt in i min Mackie Onyx 1640fw, nånstans mellan 10 och 16 kanaler brukar det bli.

Komprimera det mesta i datorn, med UAD-pluggarna.

Gejta overhead för ett tajt sound, komprimera OH för ett helt annat. Dista en rumsmick osv.

Byter man virvel och hihatlock blir det ett helt annat trumset!

Jag får hur bra trumljud som helst, oavsett om det ska vara jazz, pop, rock, metall osv.

Bra välstämda trummor gör tricket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
När jag spelar in trummor brukar jag alltid ha en jädrans problem med pukorna.. Tycker att dom ringer för mycket och förstör hela ljudbilden. [...]

Hur gör ni för att undvika oljud från pukor??

Pukornas skinn kan börja svänga av en massa anledningar. Till att börja med beror det mycket på hur de är stämda. Tyvär har jag inga bra tips på hur man stämmer dom "rätt", jag är dålig på sånt. Men jag har för mig att det fanns en stämma-trummor-tråd här på forumet.

En annan sak som påverkar mycket är rummet. Beroende på hur rummet svara på olika frekvenser kan pukor, som annars funkar perfekt, börja svänga med när man slår på tex virvel.

En tredje ganska viktgig sak är ställen och mekaniken på själva trumsetet. Svajiga och instabila stativ transporterar svängningar från t ex bastrumman till hängpukorna. Eller att benen på golvpukan ligger emot bastrumman. Stativ kan ge ifrån sig biljud också. Typ fästen till hängpukor som gnisslar när man spelar på bastrumman... 😛

Jo, det är sant som du säger att det till största delen måste bero på hur trummorna är stämda och dimensioner/akustik i rummet.

Det är ju så jag har löst det också... 😉 Eftersom jag inte kan flytta ändra på väggarna och inte är nån hejjare på att stämma trummor så har jag helt enkelt skippat pukorna..

Kan tillägga att jag inte är nåt fan av trumfills/pukor/crashar heller. Dylikt är, enligt min mening, bara till för att trumslagarpojken inte ska bli uttråkad och somna.. Med andra ord, ett nödvändigt ont i rep- och konsertsammanhand men inte i den artificiella musikens digitala värld. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
När jag spelar in trummor brukar jag alltid ha en jädrans problem med pukorna.. Tycker att dom ringer för mycket och förstör hela ljudbilden. Det brukar sluta med att jag plockar bort dom helt och ställer dom i andra sidan rummet för att slippa oväsendet... 😉

Har inte så många mickar och brukar micka rätt enkelt.

En mick inuti kaggen (oftast sm58 😛 ibland kompleterat av ett par AKG K-501 hörlurar eller SP B1 för lite mer botten... 😄 ).

Sm57 på virveln, ovansidan riktad snett mot mitten bort från hihat för att slippa läck.

Mono överhäng med en TSM stormembrans rörmick, brukar hamna en bit ovanför virveln där crashen står i vanliga fall (crashen hamnar bredvid riden då).

Lite retro sound men brukar ge en ganska bra balans mellan crash/ride/hihat och övrigt oh/ambience ljud.

Har också provat att dämpa pukorna och sätta separata mickar på dom men untan större framgång.

Hur gör ni för att undvika oljud från pukor??

Vill du minimera sjunget i pukorna gör så här.

Stäm överskinnen till den tonhöjd du vill ha. Stäm sedan underskinnen en kvart högre. Exprimentera lite, men grundidén är att underskinnet ska vara stämt högre (ca en kvart) än överskinnet.

Stämmer du över- och underskinnen samma så får du maximalt sjung, bra för jazz och dylikt.

Har du bytt skinn på länge? Nya skinn gör väldigt mycket för soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vill du minimera sjunget i pukorna gör så här.

Stäm överskinnen till den tonhöjd du vill ha. Stäm sedan underskinnen en kvart högre. Exprimentera lite, men grundidén är att underskinnet ska vara stämt högre (ca en kvart) än överskinnet.

Stämmer du över- och underskinnen samma så får du maximalt sjung, bra för jazz och dylikt.

Har du bytt skinn på länge? Nya skinn gör väldigt mycket för soundet.

Tack för tipset.

Nya skinn skulle nog inte skada.

Har för mig att jag läst/hört nånstans att tonen (efterklangen) i trumman går uppåt eller nedåt om man stämmer underskinnet högre reps lägre än slagskinnet.

Finns det risk att det blir mer resonanser om man stämmer underskinnet lägre, jmf med om man stämmer högre, eller är poängen bara att de ska vara stämda olika?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Finns det något jag kan göra åt detta? Låter ju ganska orimligt att det skulle äta så mycket kraft med så lite effekter. Och jag snackar inga mjukvarusynthar använda!

Byt till 44.1kHz!

Om du använder 96 kHz "mest för att du kan", men får dessa problem - byt omedelbums.

Gör ett blindtest, hör du nån skillnad? Ärligt, vid blindtest? I så fall, är problemen värda denna ljudskillnad?

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Intressant tråd.

Om vi sen istället för bara inspelningen av trummor, pratar lite om hur ni processar ljudet för att det ska låta bra, hur gör ni?

Behöver få tips på hur jag ska använda kompressor och EQ för att få ut klara och optimala ljud ur mitt Drumkit From Hell 2 (ja vet, inte riktiga trummor, men samma princip när det gäller att få ljuden att låta bra)

//D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Måste tillägga en till trumuppmickning som jag har kört med som är superrolig med endast tre mickar, låter lixom färdigt och klart.

Sen ska du helst spela som Bonham oxå....

Kräver dock att man har ett bra rum som låter fint och bra mickar.

Kallar den "Glynn Johns" då han typ använde denna på flera Led Zeppelin-skivor.

- en go rörmick (exempelvis Neumann TLM 149 Tube) ca 1 meter framför trumsettet, i höjd med bastrummans överkant.

Två kondingar (exempelvis Neumann U87), en 5 cm ovanför golvpukan, vid ytterkanten, riktad mot hi-hat. Den andra i huvudhöjd brevid trummisens huvud riktad mot virveln.

Fett!!

Sen kör man en parallellkomprimering på det vid mixningen oxå så blir det ännu fetare 😏

Over and Out

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pellsebub (oregistrerad)

Halloj alla. Är helt ny här. Jag har läst igenom denna tråd nu vilket känns lite som grekiska.

Vad behöver man för att spela in trummor och vill få ett bra ljud? Att stämma och hitta rätt ljud innebär att prova sig fram, men att välja rätt grejjer utan att slänga pengarna i sjön är svårare tycker jag. Vad ska jag titta på för mickar och vad krävs för inspelningen? vilket program är bra och hur riggar man?

I helgen försökte vårt band spela in men det lät kasst. Vi line-ar alla förstärkare till mixerbordet och vidare därifrån till datorn's ljudingång (integrerat ljudkort eheh... ) och försökte spela in trummorna med helt vanliga sångmickar (nått senheiser) i cubase. Det lät inget bra alls såklart, men det var mest på prov. Jag tycker det borde gå att få till ett hyffsat ljud iaf. Bättre än att ställa en bandspelare på golvet och trycka på rec, men det vete katten 😏

Tips på grejjer skulle uppskattas. Jag har en 22" baskagge, 10" - 12" - 16" pukor, 14" virvel, ride - 2st crashar, highhat - inget märkvärdigt.

Inte lönt att börja ljuddämpa och trilskas med att stämma innan vi ens har förutsättningarna för att spela in.

/PN

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vill du minimera sjunget i pukorna gör så här.

Stäm överskinnen till den tonhöjd du vill ha. Stäm sedan underskinnen en kvart högre. Exprimentera lite, men grundidén är att underskinnet ska vara stämt högre (ca en kvart) än överskinnet.

Stämmer du över- och underskinnen samma så får du maximalt sjung, bra för jazz och dylikt.

Har du bytt skinn på länge? Nya skinn gör väldigt mycket för soundet.

Tack för tipset.

Nya skinn skulle nog inte skada.

Har för mig att jag läst/hört nånstans att tonen (efterklangen) i trumman går uppåt eller nedåt om man stämmer underskinnet högre reps lägre än slagskinnet.

Finns det risk att det blir mer resonanser om man stämmer underskinnet lägre, jmf med om man stämmer högre, eller är poängen bara att de ska vara stämda olika?

Testat att dämpa pukorna med t.ex moongel eller Evans muffgrejer?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Boys! Otroligt vad ni är duktiga och har koll på termer osv. Tyvärr så har jag inte i närheten så bra koll som vad ni har, vilket jag gärna skulle vilja ha till min och min väns inspelning i ett gammalt skyddsrum v.27-v.30. Men kanske om jag slänger in vad jag har för mickar och för ljudkort så kan ni komma med lite ideér?

Jag har inte tillgång till vilka mickar jag kommer ha tillgång till just nu men jag återkommer, men vad tycker ni om ideén, skulle någon orka förbarma sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

2st Beyerdynamic M 420

2st Röde NT1-a

Shure Beta 56

3st Sennheiser e604

AKG SE 300b

Shure Beta 91

Shure SM-57

3st Shure SM-58

Shure Beta 58A

2st Shure Beta 57A

2st ADK GC1

Ljudkortet är ett Delta 1010lt och vi ska spela in på en vanlig dell dator (cubase sx) och vi kommer ha tillgång till ett mixerbord med phantom matning, ett behringer 16 kanaler tror jag, ett sånt där med inbyggda effekter. Jag är MYCKET intresserad av att höra vad ni har att säga, ni verkar otroligt bevandrade inom ämnet och vorre kul att för en gångs skull micka upp ett trumset på ett bra sätt.

MVH

/bob

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag skulle vilja få trummorna att låta riktigt 70-tal, typ Sabbath och Zeppelin. Det där ganska torra ljudet men som ändå låter väldigt stort. Hur ska man gå till väga med mickningen? Hänger allt på rummets storlek och hur trummorna är stämda?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

OM det är det ljudidealet du är ute efter är svaret tveklöst JA!

Utan stor rum kan du aldrig få till det ljudet.

Det mesta annat går att fuska sej till rätt bra nuförtiden med trigg/bra convolution reverbs.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
OM det är det ljudidealet du är ute efter är svaret tveklöst JA!

Utan stor rum kan du aldrig få till det ljudet.

Det mesta annat går att fuska sej till rätt bra nuförtiden med trigg/bra convolution reverbs.

ingenting är omöjligt..:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...