Jump to content

91:an

Medlem
  • Content Count

    726
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

91:an last won the day on November 29

91:an had the most liked content!

Community Reputation

2 Neutralt

1 Follower

About 91:an

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 08/13/1948

Profilinformation

  • Stad/plats
    Västerhaninge
  • Intressen
    Mitt yrke, musikskapande, löpning.

Personlig information

  • Hemsida
    http://
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

4,297 profile views
  1. Jag tycker det känns lite som två olika musikstilar, att det instrumentala och sång inte riktigt hör ihop. Det instrumentala är så kraftfullt att man väntar sig en hårdrocksstämma en oktav högre. Ett mjukare och återhållsammare komp tror jag passar bättre till sången. Känns nästan att det låter som när man sjunger till något instrumentalt som spelas på radion, om man ska hårddra det lite. Misstolka mig inte, jag gillar låten annars, både melodin och texten.
  2. Gillar låten och sången men synten tycker jag dominerar och dränker framför allt sången. Behöver ackorden höras så markant? För mig låter det som ett harmonispår som av misstag råkat komma med i slutmixen.
  3. Stort tack YellowStudio, där satt lösningen!
  4. Jag har Cubase 10 Pro. För att se hela låten man jobbar med zoomar man ut och det brukar sträcka sig till omkring 200 barstreck om låten håller sig kring 100 eller drygt däromkring. Med zoomregeln och plus och minus i högra nedre hörnet justerar man lätt zoomen. Men i projektet jag håller på med, där låten är drygt hundra bars lång (cirka tre och en halv minut) är det över 30.000 bars när jag zoomat ut. Det finns inget inspelat på den hutlöst långa sträcka efter drygt 100 bars. Detta medför att det är i det närmaste hopplöst att zooma inom låten för det blir för stora hopp vid minsta rörelse på reglaget. Zoomomfånget borde ju inte vara större än vad som finns inspelat? Hur justera omfånget?
  5. En professionell inställning till sin musik och mixning har vi väl alla som håller på. Jag menar att så länge man håller på på hobbynivå finns inte anledning att fastna när man hela tiden får nya idéer och skapar nytt. Hela tiden lär man sig mer i musikprocesserna och till slut har man även mastrat. Kan man sedan tjäna pengar på sin musik är det ju inte fel. Jag tycker thegrreat1 ska fortsätta skapa nya låtidéer om han fastnar. Ta fram dom vid senare tillfälle och känna hur vill man det ska låta vidare, kanske man får nya idéer.
  6. Är inte tanken att tjäna pengar med sitt musikskapande spelar det ju egentligen ingen roll om det blir färdigt eller inte. Själv brukar jag ha en drös låtar som är halvfärdiga och går tillbaks då och då och lyssnar och kan få plötsliga idéer och jobba vidare. Hälften brukar bli klara. Allt är ju på hobbynivå och kraven därefter också. Kommer man inte längre på en låt så får den ligga åt sidan bara. Lite kul är det att efter några år hitta gamla saker man gjort och jobba vidare på. Det bästa är annars att man är två. Spelkompis med samma musiksmak! Göra musik tillsammans är skoj!
  7. 91:an

    Cubase 10

    Idag fungerar timestretch, pitch shift mm i Cubase 10! Vad jag minns startade jag om efter gårdagens uppdatering och då fungerade det inte. Mycket märkligt. Hur som helst, nu är det som det ska!
  8. Mitt musikintresse vaknade när Beatles, Rolling Stones m. fl. dök upp och jag var 15 år (väldigt länge sen). Jag och kompisarna på gatan hemma köpte akustiska gitarrer och Beatlesnoter. Jag hade tagit pianolektioner tidigare så jag kunde lite i alla fall och ena kompisen kunde spela klarinett, den la han däremot på hyllen för nu var det popmusik som gällde. Det lät emellertid lite enformigt när fyra grabbar kompar på akustiska gitarrer så jag skaffade mej en elbas. Dock tröttnade två av grabbarna men vi var två kvar(han med klarinetten). Vi skaffade bandspelare och spelade in sound on sound. Skaffade elgitarr men hade inga trummor, gick ju inte ha i lägenhet. Men vi hade en liten bongotrumma och skramlade med köksvisp och bestick för att efterlikna hihat. I stället för bastrumma hade vi en bastrummepedal som slog mot ett fodratgitarrfodral, lät mycket likt baskagge. Skrev låtar gjorde vi och spelade in med sång och stämmor i bästa Beatlesanda men på en hobbynivå som man helst inte skulle plåga andra med lyssning. Men roligt hade vi. Sen dök trummaskiner och datorer upp och möjligheterna att musicera, fortfarande på hobbynivå, blev ju enorma. Och det är lika kul fortfarande att göra och spela in musik, dock är jag ensam numera, kompisen är sängliggande sen flera år, kan inte spela eller sjunga och servas av hemtjänsten.
  9. 91:an

    Cubase 10

    Ja, där står det att den är gjord. Problemet har andra Cubaseanvändare också erfarit. https://www.steinberg.net/forums/viewtopic.php?f=283&t=148705 Länken verkar inte funka men tar man denna kommer man till tråden på Steinbergforumet: Cubase Pro 10: Pitch Shift by Time Stretching not working
  10. 91:an

    Cubase 10

    Det händer inget när man kryssar i auto reply. När man trycker på apply snurrar det i alla fall till för en sekund att datorn jobbar och i fönstret till vänster står det att åtgärden genomförts. Men inget har hänt med filen. Kryssar man i auto reply så varken snurrar det eller visas att någon åtgärd gjorts.
  11. 91:an

    Cubase 10

    Dock fungerar fortfarande inte Audio - Processes - Time stretch, Pitch schift, Normalize osv. Har inte provat allt som finns under menyn men de jag provat fungerar inte, inget händer. Får alltså gå in i Cubase 9,5 om jag ska använda mig av dessa funktioner som ju ser likadana ut.
  12. Jag har använt Cubase och Melodyne sen de båda startade och uppgraderat i stort sett vid varje ny version. Visst var det lite bökigt att varje gång man skulle fixa tonerna i ett sångspår göra det via Melodyne. Sen några år finns samma funktion som i Melodyne i Cubase Pro, att tonerna syns som miditoner och man kan klippa, flytta, justera, räta ut väldigt vågiga toner, osv så sen dess slutade jag använda Melodyne, då det plötsligt blev avsevärt smidigare när samma funktioner fanns i Cubase. .
  13. Jo, men märkligt nog fungerar inte dongeln på den porten inne i chassit, likaså fungerar inte iLOK-dongeln där heller, så dom får sitta på datorns baksida. Dongel på bärbar dator låter ytterst riskabelt.
  14. Det är likadant här, har haft Cubase sen det startade men minns dock inte när man började med dongeln. Den nya är betydligt mindre och inte lika lätt att av misstag stöta till. Den gamla började glappa även då man inte rörde vid den och Cubase funkade plötsligt inte. Hur man går tillväga om den skulle knäckas helt vet i sjutton vad man kunde göra. Det är för övrigt bra med en hel dongel om man vill kunna plocka med den till en annan dator.
  15. Som du sa, van Caine, det var inga problem! I e-licenser var det bara dra och släppa till nya dongeln! ?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.