Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Har fått ett skivkontrakt med en grindcoreband... bolaget pröjar mastring och pressning och allt sånt, men vi får stå för inspelningen själva. Jag har en liten, men väl fungerande studio så vi kör nog där.

Trummisen är väldigt mån om att trummorna ska vara tydliga och låta bra.. vilket jag håller med om. Han snackar om att trigga, vilket jag inte vill alls. Vill ha äkta ljud. Nu då till problemet...

Hur får jag hårt fett ljud i bastrummorna och virveln som är tydligt trots tusen slag i sekunden? Jag vill ha bastrumma som är mycket tyngd i samtidigt som det är en hård kick i den.

Jag sitte rpå en hög sure-micar... 57or 58or och en d112. Kan nog låna lite annat också om det skulle behövas. Alla tips är välkommna här. Jag har mest spelat in kängpunk och hardcore innan då det har kunnat vara lite mer skitigt och inte så jättenoga, hehe.

Tack!

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Jag bör nog kanske inte svara men...... de studios jag besöker en till ett par gånger per år triggar. Det gäller både lite bättre demostudios som lite större studios i Gbg-området och när det gäller tyngre/ilsknare musik. Ibland används triggningen som ett komplement till de "riktiga" trummorna, ibland är det heltriggat, i alla fall på bastrumma och ganska ofta även på virveln.

Vill Du uppnå de ljudideal som råder idag inom den hårdare skolan borde Du i alla fall prova att köra triggning på dessa två trummor som komplement till mickningen. Andra tycker säkert annorlunda......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur får jag hårt fett ljud i bastrummorna och virveln som är tydligt trots tusen slag i sekunden? Jag vill ha bastrumma som är mycket tyngd i samtidigt som det är en hård kick i den.

Grindcore-trummor kan vara ganska krävande att spela in, framförallt med dagens ljudideal (som wonderboy säger). Triggning är absolut en lösning att fundera på. Men grindcore ställer rätt höga krav på triggning också. Det funkar inte med för stor fördröjning eftersom slagen ligger så pass tätt. Det låter också riktigt illa om fördröjningen av triggarna varierar över tid, typ 5 - 20 ms (vilket det kan göra, beroende av triggtyp). Så har du inte redan tillgång till triggmickar eller pads kan det bli en dyr historia.

Om du bestämmer dig för att köra utan triggning tycker jag du ska lägga tid på att få trummrona att låta så bra som möjligt. För att separera slagen bör varje trumma ha kort utklingningstid. Försök stämma dom rätt. Om du lägger på handdukar eller tejp dämpar du transienterna och trummorna får svårare att slå igenom den massiva distväggen.

Kontrollera biljud från trummorna. Ju mindre irriterande rassel från sejare och skruvar, ju mindre pukorna ringer med slagen från bastrumma och virvel, desto enklare blir det att komprimera och eq'a trummorna i mixen.

Om du har gott om mickar/mikförstärkare/ingångar kan du testa att sätta ett lågt överhäng plus ett par ambiensmickar. Försök att fånga trumsetet så naturligt som möjligt med överhänget, men försök samtidigt att få med så lite av rummet som möjligt. Ambiensmickarna kan du överdriva åt andra hållet. Rikta dom bort från trummorna. Utnyttja rummets akustik. Vitsen är att det kan bli lättare att kontrollera balansen mellan cymbaler/trumset och rumsakustiken i mix.

Ibland låter det ganska konstigt om de separata ambiensmickarna, men funkar förhoppningsvis i mix.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Just det, en sak till. D112 är en helt okej bastrummemick, men för att få till ett ordentligt klick tycker jag att du ska försöka hitta en kondensatormick som pallar att bli instoppad i bastrumman (tåla hög SPL). Shures SM91/Beta91 brukar funka. Det finns säkert ett par kinesiska stormembransmickar som pallar trycket också.

Bastrumman kan du givetvis dämpa med kudde eller dämpring.

Gummiklubba brukar ge snygg attack om man är ute efter bastrumma med klick.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ok jag vet inte sa mycket av vad ni pratar om, men kan ni foresla nagra bra, enkla mikroner och ett program som ar bra och latt att anvanda for att spela in trummor. Det ska helst inte fa vara for komplicerat for jag ar inget geni nar det galler sannt har o behover inte vara sa dyra mikrofoner heller. Det ska bara vara for att spela in litegranna hemma.

Tack

Redigerat av Richard
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vilket flerspårs-inspelningsprogram som helst funkar bra! Ett gratis alternativ för pc är Kreatives Kristal Audio Engine och till mac kan du börja med Apples Garageband.

Det som sedan begränsar möjligheterna är ljudkort, mickförstärkare/mixer och slutligen antal mikrofoner. Vad gäller mikrofoner kan du hitta billiga dynamiska mikrofoner i varenda musikaffär. Det mesta duger till en början. Skaffa två stycken så kan ud laborera med stereomickning och att micka upp olika trummor separat. Ljudkort och mickstärkare/mixer kan du ställa frågor om i kategorierna 'ljudkort' respektive 'studioutrustning'. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ärade kollegor af den ädlaste av konstformer, "tracka" trummor!

Ta er 1 minuts tid och lyssna från jukebox från: www.cromonic.com

Där finns några ljud exempel från ett session jobb jag gjort.

Antingen är jag väldigt självgod eller har jag lyckats med mitt sound.

(Det skrev jag bara för att ni ska lyssna he,he)

Nu till problemet.

Allt är inspelat via meshheads, vissa ljud bl.a. ambiencen är från DFHS.

Det fattas lite äkta liv i trummorna.

Kortfattat, hur kan jag få samma ljud med riktiga trummor?

DFHS är ju baserat på midi och som alla vet är inte midi samplekorekt.

Triggar jag av trummorna med AP Trigga så får jag inte med den "goa" ambiencen i DFHS.

En annan teknik jag funderat över är att göra om alla spår till midi i melodyne och sen bounca i DFHS men om det synkar det är en annan fråga.

Så nu sitter jag med riktiga trummor men lyckas inte få lika bra ljud som med mesh heads.

Nedan följer en kopia av det jag skrev på toontracks hemsida för den som orkar läsa mer ingående.

De verkar inte helt villiga att besvara denna fråga, är det så att DFHS bara ska användas till E drums så är det rätt begrensat använingsområde enligt mej.

--------------------------------------------------------------------------------

I have a odd question but it would REEEALLY help me goin to the next level of music production with DFHS.

Until now I recorded all drums (not cymbals)

via mesh heads through my Ddrum4.

my last session jobb as adrummer you can hear at

I worked my as off to fix a preset of my FX and I actually love my sound with the exeption of the "natural feel" from real drums and THEN triggered from DFHS.

Now I bought mics for all drums my drums and will record them the normal way and trigger all drums with the exellent AP Trigga.

How can I still use my DFHS superior sounds?

is there any way to mapp my samples after Sonor kick all 127 velocity layer for example?

If I manage to do this i will still not get all my sounds through the ambince mics for example???

I was thinking of imoprt all drum tracks in melodyne and make every single wave to midi, put it together and then do the normal DFHS bounce just to reach my Ambience.

Its seems to be A LOT of work to do it and i still dont know if its gonna work against the real drum hits in the cymbals. (sample correct?)

All in all.

How can I use DFHS with real drum recordings in the best way and still get the same good sound i have with my mesh heads??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ärade kollegor af den ädlaste av konstformer, "tracka" trummor! 

Ta er 1 minuts tid och lyssna från jukebox från: www.cromonic.com

Där finns några ljud exempel från ett session jobb jag gjort.

Antingen är jag väldigt självgod eller har jag lyckats med mitt sound.

(Det skrev jag bara för att ni ska lyssna he,he)

Nu till problemet.

Allt är inspelat via meshheads, vissa ljud bl.a. ambiencen är från DFHS.

Det fattas lite äkta liv i trummorna.

Kortfattat, hur kan jag få samma ljud med riktiga trummor?

DFHS är ju baserat på midi och som alla vet är inte midi samplekorekt.

Triggar jag av trummorna med AP Trigga så får jag inte med den "goa" ambiencen i DFHS.

En annan teknik jag funderat över är att göra om alla spår till midi i melodyne och sen bounca i DFHS men om det synkar det är en annan fråga.

Så nu sitter jag med riktiga trummor men lyckas inte få lika bra ljud som med mesh heads.

Nedan följer en kopia av det jag skrev på toontracks hemsida för den som orkar läsa mer ingående.

De verkar inte helt villiga att besvara denna fråga, är det så att DFHS bara ska användas till E drums så är det rätt begrensat använingsområde enligt mej.

--------------------------------------------------------------------------------

I have a odd question but it would REEEALLY help me goin to the next level of music production with DFHS.

Until now I recorded all drums (not cymbals)

via mesh heads through my Ddrum4.

my last session jobb as adrummer you can hear at

I worked my as off to fix a preset of my FX and I actually love my sound with the exeption of the "natural feel" from real drums and THEN triggered from DFHS.

Now I bought mics for all drums my drums and will record them the normal way and trigger all drums with the exellent AP Trigga.

How can I still use my DFHS superior sounds?

is there any way to mapp my samples after Sonor kick all 127 velocity layer for example?

If I manage to do this i will still not get all my sounds through the ambince mics for example???

I was thinking of imoprt all drum tracks in melodyne and make every single wave to midi, put it together and then do the normal DFHS bounce just to reach my Ambience.

Its seems to be A LOT of work to do it and i still dont know if its gonna work against the real drum hits in the cymbals. (sample correct?)

All in all.

How can I use DFHS with real drum recordings in the best way and still get the same good sound i have with my mesh heads??

Om meddelandet på slutet är en kopia på mailet du skickade till toontrack är jag lite nyfiken på varför du inte skrev det på svenska? (grabbarna på toontrack är svenskar) 😛

Annars ber jag om ursäkt för störande inlägg och osportsligt utseende... 😱

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har du sett någon annan skiva på svenska där?

I övrigt har jag heller aldrig sett dem svara på svenska...

Det är väl bättre att alla kan ta del av forumet? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
musik (oregistrerad)

Hej!

Min historik vad gäller inspelning av slagverk och övrig percussion:

A long time ago...då brukade jag använda en Silvano monofonisk kassettradio med inbyggd kondensatormikrofon som klippte gärna och ofta. Kollosala mängder brus. På denna fångade jag in ljud från bongotrummor och tamburin, på ca. 1 meters avstånd, för att få med lite ambiens. Liveinspelning tillsammans med akustisk gitarr och blås.

Sedermera byttes inspelningsutrustningen ut mot ett Sony TC-U2 kassettdäck i stereo, och miken blev en Sony stereomik. På slagverkssidan fanns nu papplådor och plastburkar med lock och senare ett barntrumset med bastrumma, virveltrumma och cymbal. Avstånd till mikrofon ca 2 m. Liveinspelning tillsammans med felkopplad elgitarr bl.a.

Sedan gick jag över till Alesis HR-16 trummaskin. Inspelning till Portastudio Yamaha MT2X med 9.5 cm/s hastighet på det analoga kompakta kassettbandet.

Brukade variera anslagsstyrkan på trumslagen, men i övrigt gick det inte att jobba med reality-känsla direkt. Satte ibland reverb på enbart vissa trummor, som någon enstaka puka t.ex.

Den nämnda trummaskinen har 4 utgångar, varför jag provat att ansluta dessa fyra till olika högtalare på olika avstånd. I utgång 3 och 4 är det möjligt att plocka ut enskilda trummor. Jag har provat detta och låtit rumsverkan inträda. Lite mer naturligt, men ändå inte. Samplade trummor är ju samplade trummor.

Jag gick därefter över till att använda den inbyggda syntkretsen från Kurtweil och dess trumljud, på mitt Turtle Beach-ljudkort i min stationära pc. Plus trummor från Alesis HR-16 och Kawai K1-II synt.

Nu funderar jag på att komplettera trumljuden på Alesis HR-16 trummaskin och även de på Kawai K1-II-synten, med någon trummodul och ett digitalt trumset, alternativt någon mjukvara med inspelade trumljud. Jag behöver dock tips här på vad som är mest "naturligt", när det gäller mjukvara.

Jag undrar också om det är så att ett digitalt trumset är "precis samma sak som en trummaskin som du trycker på knapparna på", men med den lilla skillnaden att det digitala trumsetet har större pads bara.

Ultimata lösningen är att förslagen om att få en tredjepartstrummis att agera på de kommande låtarna går igenom.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nu ska du få höra på ett extremt dåligt ordspråk..

Hellre lira med en levande otajt trummis än en svintajt kille som som är död.

*Bugar inför applåderna* :rolleyes:

OM du har möjligheten att spela in riktiga trummor och trigga efteråt så gör det.

Idag kan ALLA få bra trumljud men få kan få sväng och magi.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

wondersounds

Nu funkar detta säkert inte! Om det funkar har jag, mot alla odds, lyckats ta mig hela vägen från nollkoll till att lägga upp min första fil på min egen hemsida! Ingenting, tycker Ni men jag tycker det!

Det Ni får höra är ett litet smakprov från truminspelningen till en av mina låtar. Jag har spelat in den enligt den beskrivning jag lämnat tidigt i denna tråd. Det enda jag gjort sedan är att panorera och en liten justering av inbördes nivåer.

Det jag vill ha hjälp med: Vad skall jag göra för att lyckas bättre med inspelning av trummor? Vad är ev bra? Hur skulle Du angripa det fortsatta arbete med trummorna (redigering, mixning)? Tilläggas bör att elbas, massa distad och ren elgitarr, massa synth, kör och leadsång tillkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det jag vill ha hjälp med: Vad skall jag göra för att lyckas bättre med inspelning av trummor? Vad är ev bra? Hur skulle Du angripa det fortsatta arbete med trummorna (redigering, mixning)?

känns som om du kanske borde startat en egen tråd men...

jag tycker att det låter riktigt bra så här spontant. det enda som jag reagerar direkt emot är hihaten som är väldigt pannad till höger. man får känslan av att det är någon separat person som spelar hihat, och står någon meter bredvid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
wondersounds

Det jag vill ha hjälp med: Vad skall jag göra för att lyckas bättre med inspelning av trummor? Vad är ev bra? Hur skulle Du angripa det fortsatta arbete med trummorna (redigering, mixning)?

Överlag låter det som en sjysst truminspelning. Är det B52'an på bastrumman? Jag förväntade mig mer botten. Har du kollat fasen mot övriga mickar? Eller du kanske körde med fler mickar på bastrumman. Kolla isf också fasen mellan dom.

Till Itzhak: Den tråden startades faktiskt av wonderboy för att diskutera truminspelningar. Fast det kanske du redan visste och jag missade din ironi...

Edit: justerade citatet

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Till Itzhak: Den tråden startades faktiskt av wonderboy för att diskutera truminspelningar. Fast det kanske du redan visste och jag missade din ironi...

närå, menar att detta mest känns som en demopost, och att fler personer skulle hitta inspelningsexemplet där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Har du sett någon annan skiva på svenska där?

I övrigt har jag heller aldrig sett dem svara på svenska...

Det är väl bättre att alla kan ta del av forumet? 😛

Ah, en forumpost... jag trodde det var ett email...

Därav min undran över språkvalet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag håller med, Izhtak! Dock skall ju trumsetet "behandlas" på diverse sätt innan det är klart. Det stämmer att jag brukar lägga ut hi-hat 100 % höger. Ett par av de saker som brukar göra att hi-haten "smälter samman" med resten av trumsetet igen är: Stereorumsmicken brukar komprimeras och då blir hi-haten mer framträdande i den. Då brukar också hi-haten "naturligt" förskjutas något inåt mot centrum i ljudbilden (ca 90% höger). I denna låt kommer det också bli aktuellt att göra rummet lite större med hjälp av Waves Renaissance Reverb och då brukar hi-haten sitta som en smäck med resten!

Dock är detta inte menat som ett försvarstal, snarare som en förklaring till hur jag tänkt. Hur mycket pannar Ni andra ut hi-haten?

Joachime, ja, jag får fasfel när jag drar upp det som jag kallar "skitmicken", dvs den mick jag placerar nästan nere vid golvet, strax bakom eller bredvid trummisens pall, riktad in under virveln, pekandes mot bastrumklubban. Därför drog jag ner den en del (-6db) i den snabbmix Ni lyssnat på. Denna skitmick brukar göra fina saker med knycket i bastrumman och skärpan i virveln. Jag använder nog ofta en bombfactorycompressor som jag slaskar till ganska rejält på den. Hur skulle Du göra? Skall jag flytta den filen en smula och se vad som händer?

Brojd, Du är väl en man som vet hur Du vill ha Dina trummor, vad tycker Du jag skall tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Brojd, Du är väl en man som vet hur Du vill ha Dina trummor, vad tycker Du jag skall tänka på?

Skall lyssna så snart jag kommer hem.... (har länge varit nyfiken på hur underbarnsstudion låter)..

Om jag vet hur jag vill ha mina trummor vet jag inte riktigt, men jag vet hur jag vill ha min trummis.... i ett annat rum!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Om jag vet hur jag vill ha mina trummor vet jag inte riktigt, men jag vet hur jag vill ha min trummis.... i ett annat rum!

Ser Ni? Nu är Brojd OT igen och jag älskar det! Dagens garv för min del! Det är ju sånt här som gör forumet levande roligt och oberäkneligt! Tack, Brojd, Du är en grinig gammal mas som dräller Baileys i Din vodka!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Joachime, ja, jag får fasfel när jag drar upp det som jag kallar "skitmicken", dvs den mick jag placerar nästan nere vid golvet, strax bakom eller bredvid trummisens pall, riktad in under virveln, pekandes mot bastrumklubban. Därför drog jag ner den en del (-6db) i den snabbmix Ni lyssnat på. Denna skitmick brukar göra fina saker med knycket i bastrumman och skärpan i virveln. Jag använder nog ofta en bombfactorycompressor som jag slaskar till ganska rejält på den. Hur skulle Du göra? Skall jag flytta den filen en smula och se vad som händer?

Eller fasvänd. Det beror ju lite på situationen. Om det är samma avstånd till ljudkällan men motriktade mickar så föreslår jag fasvändning. Om det är avstånds-relaterade problem kan du ju zooma in så att du ser vågformerna och matcha ihop dom tidsmässigt.

Edit: lade till lite

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Skall jag flytta den filen en smula och se vad som händer?

Nej, fasvänd!

Håller med Henke, fasvänd 'skitmicken'. Lyssna i mixen samtidigt som du vänder den, så hör du hur det påverkar helheten. Om det inte ger resultat, testa att vända andra och/eller fler mickar.

Ett annat sätt (som redan diskuterats i den här tråden) är att ta hjälp av ögonen. Zooma in ett baskaggeslag och studera vågformerna på alla kanaler. Studera vilka vågformer som följer bastrummemicken, vilka som är fördröjda i tid och vilka som går i direkt motfas.

I ditt fall antar jag att 'skitmicken' går i motfas mot baskaggemicken. Du borde alltså vända en av dom för att få mer botten i bastrumman.

Det borde däremot inte vara någon större tidsskillnad mellan de två mickarna. Därför är det nog inte aktuellt att förskjuta någon av kanalerna tidsmässigt.

En annan sak. Jag gissar att 'skitmicken' tar in ganska mycket av virveln också, speciellt om du komprimerar den. Med lite tur ger en fasvänd 'skitmick' även mer botten i virveln eftersom den sitter på undersidan virveln.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Såhär på halvnykter nivå tycker jag det låter helt ok om dina trummor wonderboy. Pöttet i bastrumman som några saknar kan jag kanske hålla med om. Beror väldigt mycket på hur elbasen förhåller sig...

Något som gör mig både yr och en smula illamående är den överdrivna hihatpanoreringen. Se till att den ligger på samma ställe som dina överhängsmikar tar upp den. Har du riden mitt framför virveln? Låter jäkligt konstigt med tanke på att det är rocktrummor som spelas.

Det finns vissa saker som orsakar fasfel. Det hörs ganska tydligt i cymbalerna och jag kan ana det i dom andra trummorna också. Lyssna till andras tips och testa att fasvända, förskjuta och trixa med diverse mikar så det försvinner.

edit: körde en lyssning i lurar. Fasfelen jag tyckte mig höra hade nog mer med alkohol kombinerat med mitt rums akustik att göra än med din inspelning.....

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
MrPhil (oregistrerad)
Det jag vill ha hjälp med: Vad skall jag göra för att lyckas bättre med inspelning av trummor?

Hmmm... har nu lyssnat lite för lite noggrant. Men ändå:

jag skulle föredra lite mindre av rummet.

Positionerna av trummorna blir lite otydligt med massa rumsakustik som blandas in.

Lite fastare bastrumma skulle inte skada. kanske micka den närmare anslaget.

Hihaten är för hög tycker jag.

Och virveln låter lite för mycket "bap".

(som du märker är det mer tycke o smak än rena fakta)

Jag har inte analyserat hur du mickat, men ibland låetr det lite ofokuserat var en ljudkälla egentligen befinner sig. Men det kan va rummet som spökar som sagt.

Sen beror det lite på vad slutresultatet ska bli. Och jag vet ju inte hur mycket som är overhead o hur mycket som är läckage.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack för alla synpunkter och tips till alla tyckare, det hjälper! Jag återkommer med samma snutt när jag editerat, pillat enligt Era förslag och mixat trumpaketet. Då kan vi ju jämföra med den gamla filen och ha en diskussion under "Efterbearbetning av trummor". Tack än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tänkte dela med mig en liten liten sak som gör enorm skillnad som jag precis upptäckte. När jag mickade överskinnet på virveln innan höll jag på att bli tosig för den blev aldrig klart ljudande nog. Men så spännde jag sejaren mera så att underskinnet troligen inte kunde arbeta så mycket (trummisar får ta och rätta mig). På något sätt fick detta bort det mesta utav allt BOOM BOOM ur virveln. Resonansskinn kan vara våra fiender 😉

Helst skulle jag vilja lära mig hur jag ska "stämma ur boomet" ur resonansskinnet. Kanske ska jag få dem så indentiska i ton som möjligt? Jag får prova mig fram. Kanske har detta nämnts innan och då ber jag om ursäkt för repetering.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Spelade in trummor igår med mitt band. Vi mickade 2st OH, virvel, puka, baskagge. Vi fick låna ett par mickar och eftersom jag är sångare och ingen expert på området så la inte jag på minnet vilka modeller vi använde men här är resultatet av vår första truminspelning iaf 😉 (Omixat med en triggad baskagge dock)

Trummor

OH-mickarna placerades ca 40cm ovanför cymbalerna

Baskaggemicken halvvägs in i trumman riktad mot där trummisen träffar skinnet

Virvelmicken ca 5 cm från skinnet riktad mot mitten

Pukmicken likaså

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Bra balansen om man tar hänsyn till att det är omixat material. Men jag funderar lite kring det övre registrat. Det skulle kunna vara mp3-komprimeringen som muddade till det, men filen är ju ändå 192 kbit (eller?).

Hursomhelst låter helheten odistinkt och diskantfattig.

Jämför din ursprungliga ljudfil och mp3-filen. Förhoppningsvis är det skillnad där och då har det inget med inspelningen att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
musik (oregistrerad)

Hej!

När jag får ljudkortet att snacka med min laptop, ska jag mika upp trumset hos någon lämplig trummiskandidat för första gången. Detta var en bra tråd därför!

Jag skulle vilja säga en sak om hur jag tänkt göra: en mik nära bastrumman, en mik på vänster golvpuka och en på höger golvpuka plus en mik som överhäng. Varför jag inte tar nån mot virveln är för att jag inte gillar virveltrumma, men älskar pukor. De är de "riktiga" trummorna för mig. Hihat och virvel kommer väl att "komma med" ändå? Är det vansinnigt resonerat? Men till slut: när man väl är där och ska mika upp, så flyttar man ju runt mikarna och ser till sist vad som låter bäst och personligt helt enkelt. Nånstans finns det en önskan om att ha en 6-7-8 mikar ändå... Men ekonomi och anslutningar tillåter bara 4.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag skulle vilja säga en sak om hur jag tänkt göra: en mik nära bastrumman, en mik på vänster golvpuka och en på höger golvpuka plus en mik som överhäng. Varför jag inte tar nån mot virveln är för att jag inte gillar virveltrumma, men älskar pukor. De är de "riktiga" trummorna för mig.

Det är ganska ovanligt med två golvpukor. Finns det några hängpukor på trumsetet överhuvudtaget?

Om du gillar pukor tycker jag inte att du ska närmicka dom. Närmickarna låter sällan särskilt spännande. Se istället till att fånga upp hela trumsetet med en stereomickning. Lyssna noga så att pukorna kommer fram ordentligt.

Ställ sedan upp två mickar till för att komplettera stereomickningen. Kanske en närmick på bastrumman och en ambiensmick för pukor!

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
musik (oregistrerad)

Hej!

Snabbt svar. Det lät bra! Jag har ingen erfarenhet av trummikning alls. Om det finns två golvpukor eller inte ska jag se till! Det är i alla fall dem jag är helsåld på. Hörde en grupp som hette Solitude, "Demons" hette deras album. Grymt bra! Liksom trummorna i Velvet Underground på Liven på TV från 98? Golvpukor!

Antar att de flesta trumset har tre hängpukor också. De är lite fjuttiga!

😑

I höst//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...