Jump to content
Annons

Vad har du mest problem med? (I din musikproduktion)


Terror

Recommended Posts

Här på forumet så tar man gärna plats och visar upp sina kunskaper. Man delar med sig av erfarenheter, tips och egna låtar. Men hur många har egentligen berättat vad dem inte kan? Vad dem har svårt för? Vilka problem dem i stort sätt alltid stöter på?

Det är tanken med denna tråd. Här ska man lägga alla kort på borden och säga vad man har problem med när det kommer till musiken. Det kan vara allt möjligt, från gitarrer till piano, svårt att ratta EQ, svårt att avsluta ett projekt.. ja, you name it!

Och eftersom jag startade tråden, så börjar jag!

Jag är fortfarande ganska ny, har bara hållt på i ca 1,5 år. Mina största problem jag har just nu är:

* Få till bra basljud. - jag tycks alltid få de bara att mullra istället för att låta bra.

* "Sammanhållningen" - Jag har fortfarande ganska svårt för att få alla instrument att smälta samman i mixen som jag vill

Det är dem 2 största problem jag har för tillfället.

Vad är dina?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Balansen mellan låtskriveriet och demo-inspelningen!

...Att skriva en låt tar inte så lång tid, men att spela in den kan ta hur lång tid som helst - och det låter ändå skräp. Om en låt tar ett par timmar att skriva ihop så känns det fel att lägga ner veckor att spela in den och klippa, trimma - för att sedan inte låta som det gör i mitt huvud.

Enda anledningen att jag spelar in numera är att höra om låten "funkar". Alltså, lite slasktagningar. Jag ser mig som låtskrivare så produktionen spelar inte så stor roll ändå.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kan vara lite för kräsen att jag skrotar låtar för att jag inte tycker den är tillräckligt intressant. Man ställer nog lite för höga krav när man inte har någon som sjunger på ens låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag "blir inte färdig". Och det beror på att jag fortfarande är rättså halvdålig på att mixa.

Dessutom är jag inne i en period av lågproduktivitet- en period som nu blivit så lång att den knappt kan kallas "period" längre. För mycket annat som drar och styr.

Så... det var min bikt:)

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu vill det inte lossna i mina fingrar-improvisationer och melodier låter skit.

Borde spela mer då men....det blir liksom tvärtom-det låter dåligt och man lägger av att spela...

mvh

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Arrangera hela låtar.

Lösa mina latencyproblem så att mina synthsolon via MIDI blir snygga. Efter 10 år sitter jag fortfarande och pillar skit tillrätta.

Acceptera en inspelning. "bara en till, man vet ju aldrig?"

Ta åt mig när medmusikanter ger mig beröm.

"Emulerade portar" something something...kanske ska blir ett nyårslöfte.

Fridens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Master eq, så det blir rejält fet, men inte överdrivet fet bas i andra lyssningssystem. Det är det svåraste.

Jag slarvar jämt med att referenslyssna på riktiga produktioner.

Ett annat fel är att jag sitter och lallar helt ensam alldeles för mycket. Det blir ju så mycket roligare o bättre om man är minst två musikanter. Och två som kan hjälpas åt vid mix...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

* låg produktivitet, dålig insperation, svårt att bli klar med projekt.

Jag är så störigt bra på att börja på låtar men aldrig slutföra dem. Jag är en sån som sätter mig vid ett instrument i 30 sekunder för att sedan tröttna.. men det är mest för att jag inte har något mål med att plocka upp instrumentet från början. Behöver motivation och lite press för att prestera bra när det gäller låtskrivandet.

När det gäller det tekniska kring mix och inspelning har jag mest problem med just nu att jag sysslar alldeles för lite med det. Känner att jag behöver träna upp öronen igen, speciellt i det nya studiorummet. Har väl inget specifikt när det gäller mix som jag tycker är svårare än de andra, men sen så har jag inte gjort så mycket sedan 2006.

Har så mycket annat att göra istället tyvärr; köpt hus för ett halvår sedan, fick barn osv... lilla familjen tar energi, tid & pengar :-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Texter är mitt största problem - och att jag, i likhet med vad Vallhagen sade, har haft en ganska lång svacka i skapandet nu.

Jag är "periodare" som får alldeles för mycket idéer ibland, så att jag knappt hinner spela in grunderna för hälften av dem - och sedan en lång period av idétorka...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Att slutföra skiten kan man lugnt säga. Har en hyfsad hög med "idéer", eller snarare "demos" som skall bli demos, men de ligger mest och samlar damm.

Att man sen har en "sångröst" som låter som en blandning mellan en bakfull Torsten Flinck och en trött Mikael Persbrandt underlättar ingenting heller.

Som tur är så har jag inga som helst aspirationer på att bli musiker utan nöjer mig att ha det som en kul hobby så man får se det som så att det inte är målet som är det viktiga utan vägen dit...och på väg är man ju hela tiden med andra ord. ☺️

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja det där med idétorka och perioder man inte åstadkommer något drabbas väl de flesta av oss. Har en sån period nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen ställer alltid till med problem! Har inte riktigt så bra lyssning som jag önskar att jag hade, så det är svårt att få till basen så bra som jag önskade. Men jag referenslyssnar mycket och "härmar" frekvensåtergivningskurvan från låtar som jag gillar.

Edit: Förtydligade.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

hur behandlar ni era problem på bästa sätt?

Släpper egot. Accepterar att det blir lite krokigt ibland och tänker "med övning kommer färdighet".

Spelar allt mer och mer med händerna för att få bättre teknik, då främst på Moogen.

Den där jävla MIDI-latencyn utforskar jag bot mot just nu. Emulerade portar...flytta something something hit..och ställa in nånting där...hmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Texter är mitt största problem

Suger på texter + har för tillfället idetorka

Skriver ni texter på engelska? Masterwriter är ett fantastiskt bra program som fick mig att bli bättre på att göra färdigt mina texter. Inte så att att det kommer skriva texten till en men den hjälper verkligen till när man kör fast. Med tanke vilka fullblodsproffs som använder programmet som behöver man inte skämmas heller för att använda det.

MasterWriter2.jpg

http://masterwriter.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hmm. hmm. hrrrrm. Fan.

Vet du va, vi testar ett nyårslöfte: Den är klar om en vecka.

Så. Nu är det skrivet. Må jag hamna i evig förbannelses skärseld om jag bryter löftet.

Hmmm...B står för Bengan va? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också alltid haft problem med att komma till avslut. Och att göra snygga mixar. Även om det blir lite bättre för varje år så tar det för lång tid. Bah.

Antingen blir allt klart ganska snabbt och lätt eller så blir det inte som jag ville från början och då är risken att det aldrig blir klart.

Lösningen är samarbete, mer övning eller helt enkelt släppa lite på egot ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh, förresten glömde en del som gäller det där med att släppa egot/kontrollen. Vi hade på en maillista ett tag något som hette "friday night jam".

Där fick man visserligen ta nån slinga man hade haft i huvet om man ville men annars skulle det skapas på kvällen, improviseras, spelas in (helst live eller studiolive) och läggas ut senast lördag morgon.

Det var bra för att släppa pressen på att det skulle låta på ett visst sätt. Bara att köra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är svårt att få till low-midsen i mixen. Alltså 350-450hz. Har nog med mina monitorer att göra :s De är gröpta en del där. Men jag blir bättre på't för varje projekt jag gör.
Samma här, det är svårt att få till bra definition och separation där. Speciellt i väldigt upptagen rock och om man gillar mids, kontra metal/hängmattemixar Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...