Jump to content
Annons

Allt du behöver för att låta proffsigt


G Bango

Recommended Posts

😄 ok kommentar faktiskt men samtidigt så beror det ju på vad dina biologiska mickar föredrar att förmedla till den organiska HD'n eller hur...en gammal leksaksmikrofon från en Grundig kasettbandspelare anno 1972 är väl inte det verktyg som bäst skulle uppta den hörbara sanningen ifrån ett instrument eller en röst vid ett speciellt tillfälle (möjligtvis för lo-fi nördar i så fall) och vidare vill jag poängtera att allt som sägs i tråden kan stämma med viss modifikation avseedne just pop och rock eller elkeromusik vilket jag förmodar är vad flertalet på detta forum ägnar sig år, däremot och i fallet med betydligt mer gles eller ickedensitetsmättad musik som tex viss Jazz eller Kyrkokörer eller Kammarensembles i krävande akustisk miljö som en domkyrka osv där ligger ribban på en annan nivå och därför går B1 och liknande fetbort eftersom resultat och hörbara skillnader är alltför uppenbara t.o.m. för amatören...där duger inget annat än det bästa annars får du inte jobbet helt enkelt!

Exakt! Inledningen i mitt inlägg var nog lite otydligt; Med 'Mickar hit och preampar dit', menade jag inte att dissa dyra sådana. Jag menade bara att det finns nog ingen som rent generellt är bättre än den andra, annat än att den ena är bättre till ett visst ändamål, medan den andra kan vara bättre till ett annat, allt beroende på situation.

I övrigt håller jag med i allt du skriver, och är precis åt det håll jag vill komma. Att t. ex tro att man kan spela in ybertung metal med en Grundig leksaks mik, kopplat till ett Soundblaster ljudkort är lika oproffsigt som att fnysa åt samma prylar om man ska spela in en "quirky" ringsignal av ett leksakspiano (OBS! otestat exempel).

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är klart man kan åstadkomma bra grejor/sound med billigare equipment, nu har jag inte läst hela tråden men som rubriken antyder vill trådskaparen veta hur man får en produktion att låta proffsigt?!?

Är nog inte riktigt med på din "poäng"-fråga där... Är det helt uteslutet, menar du, att kunna producera något som "låter proffsigt" med billigare equipment?

Kunskap först och främst, du kan alltså använda freewares och få det att låta hur bra som helst om du vet vad du pysslar med, piece of cake, självklart hjälper det om du också använder bra mikrofoner och vettiga pre's vilket är en grundförutsättning men efter det, no need for 25.000:- per enhet (även om jag och många föredrar dom av olika skäl) utan lär dig allt om kompressorer och eq men det tar tid och som jag säger man blir ingen mixguru eller mastrare som många tycks tro på snabbkurs och tips via forum utan månader och år av idog träning och laborerande samt läsa massvis om hur andra gör, i böcker eller online...

Håller med... tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen argumenterar jag inte emot att en mikrofon som kostar 1000kr kan vara rätt för just den specifika situationen typ en sm57a, men om man jömför just 2st kondensator mikrofoner där den ena kostar 1k och den andra kostar 20k. En billig kina vs en dyrare med kvalitéts komponenter. Då har jag väldigt svårt att tro att den billiga är lika bra som den dyrare.

Min poäng är att "bra" i de konstnärliga sammanhang som musik är, kan vara svårt att definiera, eftersom det ofta beror på vad det är för klang som man är ute efter. Just när det gäller mikar och sång så är det så oerhört personligt beroende på hur en mikrofon svarar på rösten, vad den framhäver och vad den döljer. En "sämre" mikrofon kan ibland hjälpa en röst att låta bättre just för att den maskerar de problem som den rösten har. En sångröst med väldigt starka ess i ett visst register låter t ex inte särskilt bra i en Röde NT-2, eftersom den har en frekvenshöjning just däromkring som ofta ger ett essigare ljud. Samma mikrofon kan å andra sidan ge en mattare röst en bättre närvaro och tydlighet. Det handlar inte heller bara om en frekvenshöjning eller sänkning, utan om en dynamisk respons som är svår att återskapa med eq. Mikrofonen blir en förlängning av rösten, ett instrument i sig - även i avseendet att en sångare kan vara van vid att sjunga i en viss mikrofon och sjunga sämre med en "bättre" därför att den svarar på ett sätt som de inte är vana vid. Givetvis en träningssak för sångaren ifråga om mikrofonteknik, men när man väl står där i studion och ska göra en tagning, så gör man det bästa av vad som händer där och då.

Sedan finns det sångare och sångerskor som har mikrofonperfekta röster. De låter bra i vilken mik som helst och ju dyrare desto bättre, ja alltså ju högre kvalitet på miken. Men i alla fall enligt mina erfarenheter är dessa sångare få, jag brukar få testa ganska många olika mikar innan jag hittar en som funkar klockrent, och det är långtifrån alltid den mest påkostade miken.

När du mikar en stärkare så är också mikrofonen i högsta grad ett instrument. Vad som låter bra beror helt på vilken typ av ljud du är ute efter (med reservation förstås, en Clas Ohlson konding för en hundring låter sällan bra om det inte är en ren effekt man är ute efter).

När man däremot talar om mikar och rena akustiska instrumentupptagningar inkl trummor så blir ofta mikrofonen mer neutral som instrument betraktat, och skillnader mellan "bra" och "dåliga" mikar tydligare. Och spelar du t ex in en hel kör i en kyrka, så kan du nästan med säkerhet säga att den bättre mikrofonen, dvs den med rakare frekvenskurva, bättre detaljåtergivning etc också kommer att låta bättre. Där är mikrofonen kanske allra minst att betrakta som ett instrument i sig, ja nästan bara en fråga om att få med så mycket som bara är möjligt av vad som händer.

Ja, alltihop enligt mina personliga erfarenheter och upplevelser förstås, inte menat att skriva någon på näsan 🙂

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen argumenterar jag inte emot att en mikrofon som kostar 1000kr kan vara rätt för just den specifika situationen typ en sm57a, men om man jömför just 2st kondensator mikrofoner där den ena kostar 1k och den andra kostar 20k. En billig kina vs en dyrare med kvalitéts komponenter. Då har jag väldigt svårt att tro att den billiga är lika bra som den dyrare.

Vilken som är bäst eller sämst är väl inte relevant, egentligen..

Klart du kan få ett proffsigt sound med en 1000kr mick? (vilket TS ville få fram) ...Antar jag

Vilken mick som är bäst är för mig iaf en personlig åsikt.

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog beredd att hålla med dig på de flesta punkter. Bra inlägg. Det enda jag har en liten invändning emot är att du likställer trummor med kyrkokör i bemärkelsen linjär frekvensupptagning etc ... trummor är inte alls lika utrustningskrävande eftersom man oftast inte vill ha ett superperfekt linjärt naturtroget ljud, av den enkla anledningen att det är svårt att få in det i en mix så att det hörs och att det istället upplevs som slamrigt. Därför kan en vanlig enkel SM57:a eller liknande ofta vara en vinnare och det kan vara tacksamt med mer "färgande" utrustning. Närmikning emotsäger dessutom lite hela grejen med naturtrogenhet eftersom det egentligen inte låter så naturligt i sig (vem lyssnar på en puka från 4 cm avstånd liksom). I ett väldigt luftigt jazzarr kanske man eftersträvar ett mer naturtroget ljud, men i pop och rock etc så måste man ju oftast trixa lite för att helheten ska bli bra. Tex en baskagge EQ:as ju ofta rätt hårt för att ha sin plats i mixen. Det är egentligen skitsamma hur den låter ensam, bara den låter bra i mixen och inte krockar med elbas och gitarrer etc...

Trummor måste väl vara det instrument där det gör absolut störst skillnad HUR man använder mikrofoner, EQ och kompressorer. Jag skulle nog säga att när det gäller trumsound (borträknat tighthet och spelglädje etc) så är det 70% studiotekninker (dit räknar jag även med stämning av trummor) 28% trummis och 2% utrustningsbudget (sålänge det är "rätt" grejer så spelar inte prislappen så stor roll) som gör skillnaden. Det gör oändligt större skillnad var och hur man sätter mikrofonerna och vad man sedan gör med signalerna i mixen, än vad det står på dem.

Skitsamma överhuvudtaget vad det står på grejerna om mixen sitter som en smäck!

EDIT: städade lite

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

MrBluesman MrArtrock vill poängtera ett par grejor här ang. trummor:

inte fasen är det väl ljudteknikerns sak att stämma trummor, kan inte trummisen knyta sina egna skor så skall han åtminstone ha en trumtekniker som hjälper honom, må det vara i hans eller i studions regi...oavsett denna parentes så har jag fått stämma otaliga gitarrer åt "folk" som inte har varken känsla eller kunskap om detta trots att dom lirar ok, nu snackar vi förstås hobby och demoband men dom är en stor del av kakan i en studio...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

MrBluesman MrArtrock vill poängtera ett par grejor här ang. trummor:

inte fasen är det väl ljudteknikerns sak att stämma trummor, kan inte trummisen knyta sina egna skor så skall han åtminstone ha en trumtekniker som hjälper honom, må det vara i hans eller i studions regi...oavsett denna parentes så har jag fått stämma otaliga gitarrer åt "folk" som inte har varken känsla eller kunskap om detta trots att dom lirar ok, nu snackar vi förstås hobby och demoband men dom är en stor del av kakan i en studio...

Man kan ju tycka att det inte BORDE vara ljudteknikerns sak att stämma trummorna, men eftersom de flesta trummisar tyvärr inte kan få till det själva så faller det ju ofta(st) på ljudteknikern ändå. Dessutom hänger ju stämning och mikplaceringen ganska tätt ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog beredd att hålla med dig på de flesta punkter. Bra inlägg. Det enda jag har en liten invändning emot är att du likställer trummor med kyrkokör i bemärkelsen linjär frekvensupptagning etc ... trummor är inte alls lika utrustningskrävande eftersom man oftast inte vill ha ett superperfekt linjärt naturtroget ljud, av den enkla anledningen att det är svårt att få in det i en mix så att det hörs och att det istället upplevs som slamrigt. Därför kan en vanlig enkel SM57:a eller liknande ofta vara en vinnare och det kan vara tacksamt med mer "färgande" utrustning. Närmikning emotsäger dessutom lite hela grejen med naturtrogenhet eftersom det egentligen inte låter så naturligt i sig (vem lyssnar på en puka från 4 cm avstånd liksom). I ett väldigt luftigt jazzarr kanske man eftersträvar ett mer naturtroget ljud, men i pop och rock etc så måste man ju oftast trixa lite för att helheten ska bli bra. Tex en baskagge EQ:as ju ofta rätt hårt för att ha sin plats i mixen. Det är egentligen skitsamma hur den låter ensam, bara den låter bra i mixen och inte krockar med elbas och gitarrer etc...

Trummor måste väl vara det instrument där det gör absolut störst skillnad HUR man använder mikrofoner, EQ och kompressorer. Jag skulle nog säga att när det gäller trumsound (borträknat tighthet och spelglädje etc) så är det 70% studiotekninker (dit räknar jag även med stämning av trummor) 28% trummis och 2% utrustningsbudget (sålänge det är "rätt" grejer så spelar inte prislappen så stor roll) som gör skillnaden. Det gör oändligt större skillnad var och hur man sätter mikrofonerna och vad man sedan gör med signalerna i mixen, än vad det står på dem.

Skitsamma överhuvudtaget vad det står på grejerna om mixen sitter som en smäck!

EDIT: städade lite

Jag likställde inte trummor med kör, jag tror jag skrev lite för långa meningar där för att det skulle bli läsligt... 😊 Det jag försökte få fram var att när det börjar handla om instrument och trummor så blir mikrofonen mer neutral än med sångröster - och när det sedan kommer till t ex kyrkokörer så är mikrofonen som allra mest neutral - ja alltså när det gäller att betrakta den som ett instrument.

Men du har helt rätt i att med trummor så kan verkligen färgande mikrofoner vara till hjälp. Jag tänkte mest på baskaggemikar och överhäng, där i fallet baskaggemikar jag nästan aldrig hittat en budgetmik som jag kunnat jobba med, och i fallet överhäng ofta med budgetmikar haft problem av olika slag i mix, fissel och transienter som spricker. Men pukor och virvel och hihat - bring the weird miks on! För att inte tala om all den bearbetning som man sedan gör i mix, där inte särskilt mycket av originalljudet finns kvar i slutändan...

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle om du läser mitt inlägg vilket du bevisligen gjort så ser du ju tydligt vad jag menar, vad är det som är oklart här?!?

Alltså, vissa...

Om det kristallklart hade framgått vad du menade hade jag ju för helvete inte bett om ett förtydligande. Kunde du liksom inte bara ha svarat på frågan...

Pfft!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, vissa...

Om det kristallklart hade framgått vad du menade hade jag ju för helvete inte bett om ett förtydligande. Kunde du liksom inte bara ha svarat på frågan...

Pfft!

Nu är du där igen, jag frågade bara vad du upplevde som oklart i motsats till resten här som tydligen fattar...gå hem och baka piroger med dig bums istället för dessa spetsade inlägg, bara för att du av god vana ifrågasätter precis allt som skrivs betyder det inte att det är rättfärdigat eller att det är den andre som skall få ta skit från dig, rhesus-kopf!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också wessen´bizzra...

Grejerna från Clas Ohlsonn funkar bra bara man är skit bakom spakarna ut och skit in. Och det är stor skillnad på en U47 och en B18, kvalitet och skitkorvar blir aldrig annat än korv och skit. När det gäller tex kompressorer finns det inga genvägar till det optimala, då gäller det att gå till rätt butik:

http://www.biltema.s...or-20-25-17638/

Edit: Ang ljudkort finns det bara SU, allt annat är bluff.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSvjWOibsN1V6OSsvaSjgYDF1ut4rAbS7UriMHB7lOrQjGPiczOHKCeAUk6Aw

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Finns ju en boot

Den här tråden känns dömd att fortsätta utan att man kommer fram till något, ta några turer off topic här och där 😄

Korrekt...

Och då jag länkar jag som vanligt till min låt som är inspelad på en 6kanalskassettporta.

"Demo" mao...

http://soundcloud.co...94-v-rt-allting

MORE COWBELL!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det var bättre förr Doktorn. Men 6 kanaler är 5 för mycket.

Bah, på min tid fick man nöja sig med en halv kanal och här sitter man och gnäller om att det bara är 64 på sin DAW. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bah, på min tid fick man nöja sig med en halv kanal och här sitter man och gnäller om att det bara är 64 på sin DAW. 😛

Top of the line i ljudöverföring i min ungdom var en burktelefon, kaffeburkar i plåt med snöre emellan. Mumlade man ordet "elgitarr" fick man tvätta munnen med såpa en hel dag sen. Var tredje dag fick vi äta en halv näve kallt grus. Till jul sköt farsan skiten av oss med en hagelbössa. Vad är DAW för nåt föresten? En Tysk bil med tvåtaktsmotor och kromlister på bakluckan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog kan man ha en hel del lågbudget ekvippment, men framhjulsdrift? Nej, nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej; nej;!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att om man jobbar som ljudtekniker och/eller studioägare så är det ju bäst att ha så brett utbud som möjligt vad gäller upptagning av ljud via mikrofon. då får man nog lägga lite deg.. det fungerar ju dessutom som reklam för studion, eftersom fler vill spela in om man har häftig utrustning.

ska man spela in sig själv i sin hemmastudio så är det ju en helt annan sak eftersom man då har tiden och möjligheten att tune'a utrustningen så att den passar sina egna projekt så bra som möjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Intetsägande tråd. Vad är det jag behöver för att få det att låta proffsigt? En bra mikrofon kan jag hitta själv!

Just nu kör jag med en Mac. Ett Apogee Duet. En vanlig SM57 för gitarren och en sleten Perception 220 från AKG för sång och akustiska grejjer. Det har fungerat hyfsat bra än så länge, men hade tänkt byta ut mot en Peluso eller SM7B.

Så som utrustningen plus min mixning låter idag kan ni höra här. http://www.midlightmusic.com.

Jag vill såklart ha det ännu tyngre och proffsigare. Hjälp mig nu studiogurus. Vad i kedjan hade ni ändrat? Låt säga att era liv hänger på att ge mig de absolut bästa tipsen om snuskigt bra prylar. Pre-Amps, Externa kompressorer osv ... Vad SKA man ha? Vad har alla andra? Bring it on!

Budget för varje enhet får ligga på 10 000.

Redigerat av Jonnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Och ni som vill investera i mellanklassen borde köpa en Sm7b som sång-mikrofon. Klart bästa köpet istället för att köpa en kompromiss kondensator för 4-8k.

Ooooh neeej. Den e ju dynamisk så den fungerar inte alls som sångmick!

Skoja. Här har vi den absolut bästa micken under 5000 :-. Utan tvekan. Enough said.

Lite kuriosa, det var en sådan Michael Jacksson sjöng sina odödliga låtar med! Och en hel drös andra legender.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...