Jump to content
Annons

Allt du behöver för att låta proffsigt


G Bango

Recommended Posts

http://www.youtube.com/watch?v=AHav-qYWS5E&feature=related

För Elektronisk Musik

Här är en länk på Mysto O Pizzi som är väldigt kända på you2be och på länken visar dom sin studio.

Det är inte bara Materiellt sett som du måste ha bra saker..utan också kunskap om t.ex mixning vilket är en stor del till bra kvalité,, det tar tid o lära sig men det är superviktigt om du vill uppnå bra kvalité, nödlösningen ifall du inte kan mixa själv är att skicka till en mixar kille, det är bara melja vilken studio som helst ,dom flesta erbjuder mixning.

men vad du skulle behöva materiellt sett är:

1 Data( och allt vad det innebär) Som är "Stark" PC eller Mac spelar ingen roll.

2 Musik Program ex Reason, Logic , Ableton,för ex. Mysto & Pizzi använder Reason o Sonar,

3 Midi Keyboard

4 Mikrofon

5 Ljudkort

6 Monitorer.

7 Akustik behandlng

------------------------------

Vad kostar det.

Gratis är gott men kvalité kostar som man brukar säga.

Så om vi tar det i samma ordning:

1 Dator.....oftast behöver man inte köpa nån data då dom flesta har Det men en stark data som klarar av hög CPu användning rekomenderas. Pris; Olika

2:Musik Program..... Kostar minst 2000kr om du vill ha ett redigt program, visst finns det billigare men har ingen större koll på dom programmen.

3: Midi keyboard.... kan du köpa för 500kr det spelar ingen roll ifall du köper ett midi för 3000-4000kr det låtar likadant ändå.

ända skillnaden är spelkänslan o lite mer knappar 😛

4.Mikrofon.... Det finns bra mikrofoner för under 5000kr men om du har pengar så lägg ganska mycket på en Schysst mick. lägger du 8000-10 000kr så har du en riktigt bra mick for the rest of your life.

5: Ljudkort... Köp inget behringer eller annat skit ljudkort utan köp ett bra ljudkort. bra ljudkort är ex. Focusrite Saffires ljudkort. dom kostar från 1500uppåt. men har du pengar så lägg ungefär 5000-6000kr.

6 Monitorer.. Här har du nåt som nästan är det viktigaste. Köp absolut inga monitorer under 4000kr för det är inte monitorer det är nåt annat(typ leksaker eller nåt).. Mitt tips är att lägga 6000kr alltså 3000kr per st. då har du väldigt schyssta monitorer. Har du inte dom pengarna så köp hellre ett par hörlurar för 2000-3000kr, då har ett redigt par.

7...Akustikbehandling... kostar olika men det är viktigt ifall du ska mixa då rummet du befinner dej i kan ge fel ljudbild än vad moniterna igentligen menar. det finns på nätet och på forumet en del akustik tips och vem man ska kontakta.Det man kan göra är att man mixar i hörlurar för att således slippa akustik behandla.

(Xtra Grejer man kan skaffa är Bra pluggar från ex. www.Waves.com)

så alltså budgeten för en bra proffsig hemma studio får du räkna ut själv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Åja det går att komma undan billigare. Jag får proffsigt ljud genom:

M-Audio fasttrack pro, 1500:-

Reaper 60 $

Studio projects B1 1000:-

Sladdar ex antal kronor

Hemmastereo Pioneer 500:-

AKG K240 mkll

Instrument ex antal kronor

Men tack ändå för ett utförligt inlägg. Vad jag vill propsa på är att man inte behöver top of the linegrejer för att göra bra produktioner.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Åja det går att komma undan billigare. Jag får proffsigt ljud genom:

M-Audio fasttrack pro, 1500:-

Reaper 60 $

Studio projects B1 1000:-

Sladdar ex antal kronor

Hemmastereo Pioneer 500:-

AKG K240 mkll

Instrument ex antal kronor

Men tack ändå för ett utförligt inlägg. Vad jag vill propsa på är att man inte behöver top of the linegrejer för att göra bra produktioner.

Sedärja!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=AHav-qYWS5E&feature=related

För Elektronisk Musik

Här är en länk på Mysto O Pizzi som är väldigt kända på you2be och på länken visar dom sin studio.

Det är inte bara Materiellt sett som du måste ha bra saker..utan också kunskap om t.ex mixning vilket är en stor del till bra kvalité,, det tar tid o lära sig men det är superviktigt om du vill uppnå bra kvalité, nödlösningen ifall du inte kan mixa själv är att skicka till en mixar kille, det är bara melja vilken studio som helst ,dom flesta erbjuder mixning.

men vad du skulle behöva materiellt sett är:

1 Data( och allt vad det innebär) Som är "Stark" PC eller Mac spelar ingen roll.

2 Musik Program ex Reason, Logic , Ableton,för ex. Mysto & Pizzi använder Reason o Sonar,

3 Midi Keyboard

4 Mikrofon

5 Ljudkort

6 Monitorer.

7 Akustik behandlng

------------------------------

Vad kostar det.

Gratis är gott men kvalité kostar som man brukar säga.

Så om vi tar det i samma ordning:

1 Dator.....oftast behöver man inte köpa nån data då dom flesta har Det men en stark data som klarar av hög CPu användning rekomenderas. Pris; Olika

2:Musik Program..... Kostar minst 2000kr om du vill ha ett redigt program, visst finns det billigare men har ingen större koll på dom programmen.

3: Midi keyboard.... kan du köpa för 500kr det spelar ingen roll ifall du köper ett midi för 3000-4000kr det låtar likadant ändå.

ända skillnaden är spelkänslan o lite mer knappar 😛

4.Mikrofon.... Det finns bra mikrofoner för under 5000kr men om du har pengar så lägg ganska mycket på en Schysst mick. lägger du 8000-10 000kr så har du en riktigt bra mick for the rest of your life.

5: Ljudkort... Köp inget behringer eller annat skit ljudkort utan köp ett bra ljudkort. bra ljudkort är ex. Focusrite Saffires ljudkort. dom kostar från 1500uppåt. men har du pengar så lägg ungefär 5000-6000kr.

6 Monitorer.. Här har du nåt som nästan är det viktigaste. Köp absolut inga monitorer under 4000kr för det är inte monitorer det är nåt annat(typ leksaker eller nåt).. Mitt tips är att lägga 6000kr alltså 3000kr per st. då har du väldigt schyssta monitorer. Har du inte dom pengarna så köp hellre ett par hörlurar för 2000-3000kr, då har ett redigt par.

7...Akustikbehandling... kostar olika men det är viktigt ifall du ska mixa då rummet du befinner dej i kan ge fel ljudbild än vad moniterna igentligen menar. det finns på nätet och på forumet en del akustik tips och vem man ska kontakta.Det man kan göra är att man mixar i hörlurar för att således slippa akustik behandla.

(Xtra Grejer man kan skaffa är Bra pluggar från ex. www.Waves.com)

så alltså budgeten för en bra proffsig hemma studio får du räkna ut själv..

1. Finns även övrigt att tänka på såsom hastighet på hårddisk, kompatibla chipset osv...

2. Det finns absolut billigare daws än så, exempelvis Reaper eller varför inte Harrison mixbus

3. Till att börja med så är inte ett midi-klaviaturs huvuduppgift att låta och jo det blir (som du själv nämner) skillnad om man nu är ute efter en annan spelkänsla eller ytterligare controller.

4. Jag skulle snarare säga: Prova olika mikrofoner och köp en som passar din röst och de sammanhang du kommer att använda den i, prislappen garanterar inte framgång.

5. Finns riktigt bra ljudkort under 5000, beror på vad man är ute efter. Apogee duet är ett bra exempel.

6. Återigen, priset är inte det viktiga!

7. ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ljudkälla(instrument och musiker), monitorer och akustikbehandling är det viktigaste. Har man de sakerna i land så kan man göra jävligt bra produktioner med övriga prylar i budgetklass. Kunskap och erfarenhet är helt klart den viktigaste komponenten för en bra mix.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

^

Aja men dåså 😄

Nemen seriöst, vill inte starta någon fight här, men den duger säkert får demos,preprodds etc. Men folk har lite orealistiska förväntningar om man tror att man ska få ut något superljud ur billiga mikrofoner.

Är du nöjd med din Peluso 2247LE?. där har vi en riktigt bra mick

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Aja men dåså 😄

Nemen seriöst, vill inte starta någon fight här, men den duger säkert får demos,preprodds etc. Men folk har lite orealistiska förväntningar om man tror att man ska få ut något superljud ur billiga mikrofoner.

Det är möjligt. Har faktiskt inte testat nån "dyrmick". Så de är säkert bättre med tanke på prisskillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du nöjd med din Peluso 2247LE?. där har vi en riktigt bra mick

Absolut, fungerar super. Har funkat jättebra på alla sångare jag spelat in (cirka 20) utom en faktiskt. Då blev det några konstiga övertoner etc. Enda negativa är att den kan vara lite vass, men kör jag den genom min 1176a så har jag en superkombo.

Skulle gärna vilja testa Peluso p12. Peluso gör bra "billiga" highend mickar.

Har jag tid så¨kan jag göra ett test på sång med min 2247Le och Se-x1 som jag köpte som rums-mickar.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt. Har faktiskt inte testat nån "dyrmick". Så de är säkert bättre med tanke på prisskillnaden.

Det beror på vad man är ute efter och vilken ljudkälla et handlar om. Ibland kan en SM57 vara perfekt till ändamålet och en Neumann U67 helt åt skogen fel. Då är ju SM57:an bättre, trots att den kostar en bråkdel av vad Neumannen kostar...

Generellt sett är förstås ändå dyrare mickar bättre, men oftast inte så mycket bättre som prisskillnaden antyder, utan pris/prestanda-förhållandet är exponentiellt. För att få en meningsfull färbättring, så får man dubbla priset - och för att få en meningsfull förbättring därifrån, så får man dubbla igen etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Du har helt rätt Claes. Men Peluson för min egen del har nog varit den bästa investeringen jag gjort. Jag har aldrig behövt oroa mig för att få bra sång-ljud och det är mycket värt. Sen finns det givetivs märken som Neumann etc som du betalar en hel del för märket. Deras 103a hade nog försvunnit snabbt från marknaden om det inte varit för att just Neumann tillverkar den.

För folk som är intresserade av en bra billig high-end mic tycker jag ni verkligen ska kolla in Peluso. Tycker de inte tar några över-priser alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

^

Aja men dåså 😄

Nemen seriöst, vill inte starta någon fight här, men den duger säkert får demos,preprodds etc. Men folk har lite orealistiska förväntningar om man tror att man ska få ut något superljud ur billiga mikrofoner.

Och det har gjorts tester där man fått ut bra resultat även med billigare micar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Dator .....oftast behöver man inte köpa nån data då dom flesta har Det men en stark data som klarar av hög CPu användning rekomenderas. Pris; Olika

http://sv.wikipedia.org/wiki/Data

-Ta dig en titt där!

Kan inte hålla med dig om alla punkter dock. Och förstår inte riktigt vad M&P har med tråden att göra 😐

Gud vad tråkig kommentar det blev! Men gillar idén och tror att folk kan hjälpa till att komplitera så kommer den bli kanonbra att läsa för folk som vill börja spela in och pyssla hemma!

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Beror väl på vad man vill uppnå vilken mick som passar.

Performance framför teknik,

Vissa spår på Madonnas Confessions on a Dancefloor är inspelad med en billig Röde NT2, låter inte dåligt.

Jag tänker inte på att det är en billig mick på vissa spår framför dyrmick på andra på Madonnas platta.

Det blir ofta lättare att jobba med en bra mick, men att påstå att billiga mickar bara duger till demos vet jag inte om jag håller med om.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Absolut, men kom inte å påstå att en 1000:- mikrofon låter lika bra som en 20k's

Låter en 20k bättre än en 10k mic? Blir det bättre bara för att man har en dyr mic? Finns gott plattor som spelats in utan några svindyra micar och vem sitter och hör om det är en dyr mic eller inte? Har fortfarande inte fattat vad din poäng är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kommer ganska långt med billig gear. Men ju mer pengar man investerar i sin utrustning, desto större kvalite kommer denna i regel att hålla. Och det kommer i sin tur leda till att man har större möjlighet att få fram en "proffsig" produkt.

I slutändan handlar det ändå om kunskap. Vet man vad man gör kan man få fram ett proffsigt ljud ur en billig rigg.

Har fått för mig att vissa får en kick av att använda billig utrustning och prediktera om hur dåligt det är med dyra märkessaker..?

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

^

Aja men dåså 😄

Nemen seriöst, vill inte starta någon fight här, men den duger säkert får demos,preprodds etc. Men folk har lite orealistiska förväntningar om man tror att man ska få ut något superljud ur billiga mikrofoner.

Vad insnöade vissa är...

Tycker snarare att folk har en enorm övertro till dyr utrustning och fina märken. Skitsamma om det stod Behringer eller SSL på burkarna, waves eller whatever på pluggarna, bara slutresultatet är bra!

Och ja, ja, JAAAAA det går att få till bra ljudkvalitet med billiga grejer. Jäkligt bra tom. Däremot kan ju ofta billigare grejer ge snävare användningsområden, högre strulfaktor och mindre pålitlig kvalitet etc, något som proffs och folk med pengar gladeligen betalar för att slippa. Och visst låter en mikrofon för 20k säkert bättre än en för 1-2k, men inte så mycket att man i regel hör det i en mix! Däremot så går det kanske lättare och snabbare att få till önskat resultat med den dyrare, vilket gör ett inköp lättmotiverat för en proffs-studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Jag håller med dig. Men det är rätt skönt att slippa "rädda" en skitbra inspelad sång med att försöka eq'a bort problemet som finns i mikrofonen. Jag tycker det är rätt skönt att behöva eq högst 2-3db totalt på mina inspelningar jag gör med Peluso på sång, komprimera sedan är det klart. Så för mig som jobbar med detta på heltid är det värt vartenda öre 🙂

Sen skall man alltid vara smart med sina investeringar och leta efter prisvärda mikrofoner etc, finns en hel uppsjö av dem där ute.

Och ni som vill investera i mellanklassen borde köpa en Sm7b som sång-mikrofon. Klart bästa köpet istället för att köpa en kompromiss kondensator för 4-8k.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker snarare att folk har en enorm övertro till dyr utrustning och fina märken.

Jag håller med dig.

Det går att lura sig själv både åt det ena och det andra hållet, men det svider mer de gånger man inser att en pryl för tiondel av priset gör ett minst lika bra jobb som den dyrgrip man investerat i.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

^

Jag håller med dig. Men det är rätt skönt att slippa "rädda" en skitbra inspelad sång med att försöka eq'a bort problemet som finns i mikrofonen. Jag tycker det är rätt skönt att behöva eq högst 2-3db totalt på mina inspelningar jag gör med Peluso på sång

Här spelar akustiken in betydligt mer än vilken mick man använder. Och väljer man fel mick, som funkar dåligt för ändamålet, spelar det ingen roll om det är ens personliga favoritmick eller vad den kostat.

Och ni som vill investera i mellanklassen borde köpa en Sm7b som sång-mikrofon. Klart bästa köpet istället för att köpa en kompromiss kondensator för 4-8k.

Håller inte med. SM7 låter bra men är inte mer allround än t ex sE4400, för att ta ett exempel.

Edit: Konstig formulering

Redigerat av joachime
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Åja det går att komma undan billigare. Jag får proffsigt ljud genom:

M-Audio fasttrack pro, 1500:-

Reaper 60 $

Studio projects B1 1000:-

Sladdar ex antal kronor

Hemmastereo Pioneer 500:-

AKG K240 mkll

Instrument ex antal kronor

Men tack ändå för ett utförligt inlägg. Vad jag vill propsa på är att man inte behöver top of the linegrejer för att göra bra produktioner.

Vissa påstår att man får proffsigt ljud när man spelar in ljud med en iPhone. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för prylar själv?

***

Mic-debatten; Jag kommer nog aldrig själv att uppnå "proffsstatus" som mixsnubbe utan mina produktioner är nog snarare dömda att för alltid husera i korpdivisionen, men ändå; Jag har fått en hel del både positiv och negativ kritik genom åren, men ALDRIG att någon som hört mig har kommenterat mikrofonkvaliteten i mina produktioner. Varken åt det billiga eller dyra (jo kanske faktiskt, en gång) hållet.

När du lyssnar på en låt - vilken som helst - kan du höra att "den där är inspelad med en mik som kostade minst 20 KKR?

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in sången till denna med en Studio Projects B1:

Likaså denna, med en helt annan rösttyp:

Spelat in med t.ex. U87:or också och visst har det låtit snäppet varmare, men då har micken också gått genom ett SSL-bord, Neve preamp och UAD 1176. Oschysst jämförelse, men tycker inte på något sätt att den signalkedjan är värd de hundratals tusenlappar mer än vad B1+Focusrite kostat mej. Mixat in the box med Logics egna pluggar enbart, inget waves, softtube etc.

Hela min studiorigg kostade ungefär vad en U87:a kostar. Jag tycker absolut att man kan gräva ner sej i prylkukmätning och visst är de bäst ljudande produktionerna oftast dyra sådana men att påstå att ALLA är det är oschysst.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

SM7 hypen har jag aldrig fattat. En mick som behöver mycket gain och ljudmässigt vet jag inte om det är särskilt utmärkande på nåt sätt. Inte första valet för mig.

Jag drar till med mitt favoritcitat från Trevor Horn, fritt översatt.

"Det är en bedrift att få det att låta dåligt idag"

Musikinspelning har aldrig varit mer "demokratisk" än idag. ADDA spelar nästan ingen roll, preampar låter bra redan vid småpengar och välljudande mickar kostar en spottsyver idag.

Mjukvarorna, ja jösses, lyxen av att ha en kompressor ( ja eller fler om man vill) till varje kanal är ju grym... det var inte bättre förr, men det blir ännu bättre sen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpa nytt gör man, av egen erfarenhet först när man kan sin utrustning såpass bra att man känner till dess begränsningar och vet vad man behöver för något nytt som kan ta vid. Det är dessutom extremt ekonomiskt, eftersom man spar både tid och pengar på att slippa leta efter utrustning man tror ska addera nån slags mystisk magi.

Att sitta och köpa pluggar för tusenlapp efter tusenlapp och testa på måfå är lite som någon som försöker dra loss en bult med först skruvmejsel, sen hammare, sen slägga och så vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...