Jump to content
Annons

Allt du behöver för att låta proffsigt


G Bango

Recommended Posts

Vissa påstår att man får proffsigt ljud när man spelar in ljud med en iPhone. 🙂

När jag satt o läste ditt inlägg så slog en annan tanke mig; det är rätt intressant att man diskuterar dyra inspelningsprylar & hur man får fram en "perfekt" ljudbild när en stor del av lyssnar sitter med just teleföner och dratthögtalare o lyssnar på inspelningar konverterade till mp3... som sagt bara en tanke. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad har du för prylar själv?

***

Mic-debatten; Jag kommer nog aldrig själv att uppnå "proffsstatus" som mixsnubbe utan mina produktioner är nog snarare dömda att för alltid husera i korpdivisionen, men ändå; Jag har fått en hel del både positiv och negativ kritik genom åren, men ALDRIG att någon som hört mig har kommenterat mikrofonkvaliteten i mina produktioner. Varken åt det billiga eller dyra (jo kanske faktiskt, en gång) hållet.

När du lyssnar på en låt - vilken som helst - kan du höra att "den där är inspelad med en mik som kostade minst 20 KKR?

tjing

Jag har tillgång till en proffesionell studio för tillfället då jag jobbar lite med en kille som har studion..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

När jag satt o läste ditt inlägg så slog en annan tanke mig; det är rätt intressant att man diskuterar dyra inspelningsprylar & hur man får fram en "perfekt" ljudbild när en stor del av lyssnar sitter med just teleföner och dratthögtalare o lyssnar på inspelningar konverterade till mp3... som sagt bara en tanke. 😉

Det där är en intressant tanke som är relevant att diskutera. Men samtidigt så hör man skillnad på en bra och dålig produktion genom simpel uppspelningsutrustning. Jag upplever elaka transienter ungefär likvärdigt oavsett vad jag spelar upp musiken på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ts seriös eller trollar han?

Finns bara en sak som gör en fet produktion. Och det är personen bakom spakarna.

Allt den personen använder är verktyg och är helt ovesäntligt för alla runt omkring.

Sen att säga att amatörprylarna låter lika bra som dom bästa grejorna tar jag (som har båda) som ett skämt.

Billiga saker kan låta bra. Men dom riktiga sakerna är i en liga för sig. Så enkelt är det. Gäller allt ifrån kablar till mickar till preamps till hårdvaru eq's och alt sånt. Men viktigast är teknikern eller producenten. Tycker jag.

Sen trodde jag att data hade med information att göra. 😉

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Är ts seriös eller trollar han?

Finns bara en sak som gör en fet produktion. Och det är personen bakom spakarna.

Allt den personen använder är verktyg och är helt ovesäntligt för alla runt omkring.

Sen att säga att amatörprylarna låter lika bra som dom bästa grejorna tar jag (som har båda) som ett skämt.

Billiga saker kan låta bra. Men dom riktiga sakerna är i en liga för sig. Så enkelt är det. Gäller allt ifrån kablar till mickar till preamps till hårdvaru eq's och alt sånt. Men viktigast är teknikern eller producenten. Tycker jag.

Sen trodde jag att data hade med information att göra. 😉

Redigerat av G Bango
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, men kom inte å påstå att en 1000:- mikrofon låter lika bra som en 20k's

En mikrofon för 1000:- låter precis lika bra som en mikrofon för 20.000:- om det är det soundet du är ute efter 🙂

Särskilt när det gäller sång, eftersom det är sällan en mik passar alla röster. En billig bandmik kan vara precis det som en viss typ av röst behöver, medan en annan kan få precis det där sista den behövde av en U87. För min egen röst har jag aldrig varit så nöjd som när jag testade en Oktava- MK219, tror den kostar 2000:- någonting, och då har jag testat många mikar i alla möjliga prisklasser... Röde NT2 (den gamla versionen) är stark tvåa, beroende på låt delad förstaplats.

Mikar är instrument.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in sången till denna med en Studio Projects B1:

http://soundcloud.co...ely-dan-cover-1

Likaså denna, med en helt annan rösttyp:

http://www.youtube.com/watch?v=HIE6NxKszZ0&feature=channel_video_title

Spelat in med t.ex. U87:or också och visst har det låtit snäppet varmare, men då har micken också gått genom ett SSL-bord, Neve preamp och UAD 1176. Oschysst jämförelse, men tycker inte på något sätt att den signalkedjan är värd de hundratals tusenlappar mer än vad B1+Focusrite kostat mej. Mixat in the box med Logics egna pluggar enbart, inget waves, softtube etc.

Hela min studiorigg kostade ungefär vad en U87:a kostar. Jag tycker absolut att man kan gräva ner sej i prylkukmätning och visst är de bäst ljudande produktionerna oftast dyra sådana men att påstå att ALLA är det är oschysst.

Haha helt OT, Kaserngården 8 i Falun? Syftar på YT videon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever elaka transienter ungefär likvärdigt oavsett vad jag spelar upp musiken på. 🙂

Det är trevligt med transienter i musiken när det ska finnas där.

Jag hörde transientljud på en skiva med Hep Stars. Låten var Consulation. I början av låten hör man transientljud från en brytare på mikrofon eller mixer.

Det var inte full utstyrning på signalen, men lite irriterande att höra, så det ljudet tog jag bort.

Jag har min skivsamling på hårddisk som wav-filer.

Ge gärna något exempel på elaka transienter i musiken...

Frågande Fredrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ts seriös eller trollar han?

Finns bara en sak som gör en fet produktion. Och det är personen bakom spakarna.

Allt den personen använder är verktyg och är helt ovesäntligt för alla runt omkring.

Sen att säga att amatörprylarna låter lika bra som dom bästa grejorna tar jag (som har båda) som ett skämt.

Billiga saker kan låta bra. Men dom riktiga sakerna är i en liga för sig. Så enkelt är det. Gäller allt ifrån kablar till mickar till preamps till hårdvaru eq's och alt sånt. Men viktigast är teknikern eller producenten. Tycker jag.

Sen trodde jag att data hade med information att göra. 😉

visst har du rätt att en produktion blir bättre om man är kunnig , men du säger ändå emot dej själv när du först säger att man kan göra feta produktioner på billiga grejor och sedan säger du att det är stor skillnad på billiga och dyra saker. och vad är billiga grejor , jo att kanske ha ett ljudkort 1500kr och 1 mick för 1000kr. visst går det göra helt okej produktioner men det är som en del säger att det räcker bara till demos m.m. det var ju lite det jag menade med tråden att kvalité kostar om man vill uppnå hög kvalite.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det nån som ser vad det är för Mikrofon, Mysto & Pizzi använder? jag ser att det är en neumann iallafall ,, är det nån som ser exakt vilken modell?http://www.youtube.com/watch?v=AHav-qYWS5E kolla vid 2:27

En TLM103.

Jag fick väl inga star quality-vibbar heller av killarna med solbrillor som definierar Digi 002 som old'skool. 😳

2:35

when we need we just open our Pro Tools right on the Neko
Nej, Sonar+Reason är icke Pro Tools.

3:00

This little joint is crazy, I heard this is what the pros use. Got everythin' up in here, is crazy. Even Send to lable! [sIC]
Mmm, visst.

Men du, den här tråden känns också luddig och bisarr. Låta proffsigt har inte mycket med utrustningen att göra, mer kunnandet att göra rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En TLM103.

Jag fick väl inga star quality-vibbar heller av killarna med solbrillor som definierar Digi 002 som old'skool. 😳

2:35

Nej, Sonar+Reason är icke Pro Tools.

3:00

Mmm, visst.

Men du, den här tråden känns också luddig och bisarr. Låta proffsigt har inte mycket med utrustningen att göra, mer kunnandet att göra rätt.

Jag skrev ej att dom är världskända men 46,828,579 visningar(i skrivande stund) är ganska mycket vilket dom har, alltså fyrtio.sex.miljoner.åtta.hundra.tjugo.åtta.tusen.femhundra.sjuttio.nio visningar, det är mer visningar än ganska många större stjärnor har.

Lite tröttsamt att många ska komentera allt så negativt, som jag sa ,,man kan få bra (demo) produktioner med billiga grejer men vill man uppnå högre kvalité så kräv både hög kvalité i skallen och materiellt sett oxo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tröttsamt att många ska komentera allt så negativt, som jag sa ,,man kan få bra (demo) produktioner med billiga grejer men vill man uppnå högre kvalité så kräv både hög kvalité i skallen och materiellt sett oxo.

Jag förstår att du tröttnar på trista kommentarer, men folk reagerar negativt för att du fortsätter att hävda något som helt enkelt inte är sant, G Bango. Det görs en mängd musik dagligen av väldig hög kvalitet både musikaliskt och ljudmässigt på ganska billiga grejor. Den tekniska utvecklingen, industrialiseringen och massproduktionen av komponenter över de senaste tjugo åren har lett till att högkvalitativ teknik har sjunkit enormt i pris. Genom att hävda att folk behöver "proffsprylar" så gör du eventuella nybörjare i musikskapande som läser tråden en otjänst. Det finns en god anledning att försvara det faktum att musikproduktion från ax till limpa inte längre kostar skjortan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det i grunden handlar om är förmågan att välja grejer utifrån vad som bäst framhäver låtens emotionella budskap. Skillnaden mellan en amatör och ett proffs är att proffset vet när han har hittat rätt pryl till rätt ändamål, - Då kan det lika gärna handla om en U47'a eller en Hobbex mik för 50:-.

Amatören gör ofta sina val utifrån praktiska tips, som han har hört eller läst om. T ex att en producent som han tycker är cool, använde en billig skitmik (alternativt en svindyr supermik) till en inspelning av en låt (som han som proffs kom fram till behövdes just då) för att uppnå det och det resultatet. Amatören införskaffar följaktligen en likadan mik i tron att han ska uppnå liknande resultat på sina inspelningar, som oftare än oftast har helt andra förutsättningar...

/Ulf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bara en sak som gör en fet produktion. Och det är personen bakom spakarna.

Allt den personen använder är verktyg och är helt ovesäntligt för alla runt omkring.

Sen att säga att amatörprylarna låter lika bra som dom bästa grejorna tar jag (som har båda) som ett skämt.

Billiga saker kan låta bra. Men dom riktiga sakerna är i en liga för sig. Så enkelt är det. Gäller allt ifrån kablar till mickar till preamps till hårdvaru eq's och alt sånt. Men viktigast är teknikern eller producenten. Tycker jag.

Så enkelt är det...

Jag kunde inte låta bli att notera att du sitter med en imponerande samling preamps i din superkäcka studio. Jag menar – phew! – "ett par vintage Neve 1073, 2st Chandler TG2, lite Universal Audio, vintage focusrite grejor, 6st API512 och många fler".

Men jag tänkte, varför har han så många? Och var drar han gränsen för vad som är "amatörprylar" respektive "dom bästa grejorna"?

I övrigt:

Enligt min mening blir det lite klibbigt när besserwissrar diskuterar huruvida enskilda prylar (på egen hand) låter "bästast", när besserwissrarna själva med största sannolikhet inte hade lyckats identifiera den enskilda prylen i en färdig produktion.

Det är helt rätt, det där med att det är personen bakom spakarna som "gör det", inte prylarna. Men det ligger lite mer jämte det. Som vissa brukar säga: en novis-producent blir inte duktigare på sin sak bara för att man slängde världens "bästa grejorna" i händerna på honom/henne. Men jag säger också: En (enligt egen mening) professionell producent som inte lyckas åstadkomma en godkänd produktion med "amatörprylar" är ingen bra person bakom spakarna alls. Sedan får han/hon skylla på avsaknaden av Neve-prylar etc bäst fan han/hon vill.

Tycker Valle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är benägen att hålla med dig här Valle, det är klart man kan åstadkomma bra grejor/sound med billigare equipment, nu har jag inte läst hela tråden men som rubriken antyder vill trådskaparen veta hur man får en produktion att låta proffsigt?!?

Kunskap först och främst, du kan alltså använda freewares och få det att låta hur bra som helst om du vet vad du pysslar med, piece of cake, självklart hjälper det om du också använder bra mikrofoner och vettiga pre's vilket är en grundförutsättning men efter det, no need for 25.000:- per enhet (även om jag och många föredrar dom av olika skäl) utan lär dig allt om kompressorer och eq men det tar tid och som jag säger man blir ingen mixguru eller mastrare som många tycks tro på snabbkurs och tips via forum utan månader och år av idog träning och laborerande samt läsa massvis om hur andra gör, i böcker eller online...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag inte läst hela tråden men som rubriken antyder vill trådskaparen veta hur man får en produktion att låta proffsigt?!?

Förlåt mig för en rättelse Florian 😊 men tvärtom så berättar TS hur man får det att låta proffsigt och vad det kostar i utrustningsväg, men har tyvärr på en del punkter fel och det är vad folk reagerar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Billiga saker kan låta bra. Men dom riktiga sakerna är i en liga för sig. Så enkelt är det. Gäller allt ifrån kablar till mickar till preamps till hårdvaru eq's och alt sånt.

Jaha, är det så det funkar? Bäst jag springer och köper nya kablar då, för med tanke på vad mina xlr-kablar kostar så måste det ju vara en enorm flaskhals!

(Obs! -Ironi…) :rolleyes:

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Mickar hit och Preampar dit, Det enda som betyder något beträffande möjligheten att få det att låta proffsigt, är dina två till antalet biologiska mickar, samt din organiska musik analysator du har kopplad mellan dom. Resten är s.a.s. grädde på moset.

/Ulf

😄 ok kommentar faktiskt men samtidigt så beror det ju på vad dina biologiska mickar föredrar att förmedla till den organiska HD'n eller hur...en gammal leksaksmikrofon från en Grundig kasettbandspelare anno 1972 är väl inte det verktyg som bäst skulle uppta den hörbara sanningen ifrån ett instrument eller en röst vid ett speciellt tillfälle (möjligtvis för lo-fi nördar i så fall) och vidare vill jag poängtera att allt som sägs i tråden kan stämma med viss modifikation avseende just pop och rock eller elektromusik vilket jag förmodar är vad flertalet på detta forum ägnar sig år, däremot och i fallet med betydligt mer gles eller ickedensitetsmättad musik som tex viss Jazz eller Kyrkokörer eller Kammarensembles i krävande akustisk miljö som en domkyrka osv där ligger ribban på en annan nivå och därför går B1 och liknande fetbort eftersom resultat och hörbara skillnader är alltför uppenbara t.o.m. för amatören...där duger inget annat än det bästa annars får du inte jobbet helt enkelt!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen argumenterar jag inte emot att en mikrofon som kostar 1000kr kan vara rätt för just den specifika situationen typ en sm57a, men om man jömför just 2st kondensator mikrofoner där den ena kostar 1k och den andra kostar 20k. En billig kina vs en dyrare med kvalitéts komponenter. Då har jag väldigt svårt att tro att den billiga är lika bra som den dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...