Jump to content
Annons

Mastra utan att tappa all dynamik - Hur gör man?


ramoand

Recommended Posts

Tjo!

Hur gör ni för att inte tappa all dynamik när ni mastrar? Jag tycker att så fort maximizern/limitern åker på så blir allt platt och det blir bara en "wall of sound" helt utan dynamik. Hur undviker man detta bäst? Är det viktigt att mixen är riktigt bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Ge fan i att trycka upp med limiter så högt då så slipper du det problemet. Skit in=skit ut. Ingen master kan ändra på det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge fan i att trycka upp med limiter så högt då så slipper du det problemet. Skit in=skit ut. Ingen master kan ändra på det hela.

Jo men hur ska man få upp den sista biten volym annars då? Jag lyckas inte få själva mixen så pass hög i volym att jag inte behöver använda limiter för att höja volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Det roliga är att OP fortfarande vill ha en dynamisk master fast ändå mastera upp till dagens "standard" volym.

Till OP:

du får helt enkelt mastera lägre. Kanske en 3-4db standard volymen. Du får ju själv se hur mycket dynamik du vill ha på din master. Bara att kolla master-reglen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens mastering bygger ju på så lite dynamik som möjligt så du är nog lite fel i tiden 😆 Annars kanske bra pluggar/hårdvara kan hjälpa dig. Vet inte vad du använder men DAW:ens inbyggda brukar vara värdelösa. Du kan även testa att komprimera/limitera i flera steg, brukar bli lite mer transparent då. Detta förutsätter ju givetvis att mixen är bra gjord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag vill ha lika hög volym som andra låtar har i samma genre. Jobbar jag med en rocklåt så vill jag ha samma volym som t ex foo fighters, nickelback, daughtry osv.

Du kommer inte få samma nivå med bibehållen dynamik innan du lärt dig hur man jobbar med rms-nivåer och transienter.

Att köra signalen genom en limiter är bara en liten del i konsten att göra en bra master. Det finns en hel del yrkeshemligheter bakom de bästa produktionerna. Jag kan säga så här... För att du övehuvudtaget ska ha förutsättningar för att lyckas få till en bra master med bra dynamik och en hög rms-nivå så får din mix innan mastering inte ha för mycket energi vid respektive tidsreferens. Energin måste fördelas. Det här är nåt som kräver förståelse för hur signaler korrelerar vid summering.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

För att uppnå en superstark volym men bibehålla känsla av dynamik kan det vara så att arrangemangen i sej måste filas på... byten av trumkomp, eller att låta vissa instrument spela och andra inte i olika delar av låten. Lyssnar man på Nickelback och Daughtry så hörs det rätt tydligt vilka knep som används för att ge låtarna uppfattad dynamik. Ta Nickelbacks "Something in your mouth" som exempel. Enbart kagge och sång i versen, och bas+gitarr kommer bara in i mellanspelen. För att skapa ett lyft från riffet in i refrängen lägger man på tamburin.

Andra metoder kan vara att slänga in en fet orgel i refrängen, eller byta ut elgitarr mot akustisk när man vill ge softare feeling. Öppen hi-hat för ös, stängd hi-hat för chill.

Därmed skapar man en känsla av dynamik, eller rättare sagt en illusion av dynamik, även i en toklimiterad master. Mätarna går i taket varenda sekund av låten men ljudbilden ändras fortfarande och det är den som får oss att tycka att låten känns dynamisk och varierad.

Redigerat av John NT
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha lika hög volym som andra låtar har i samma genre. Jobbar jag med en rocklåt så vill jag ha samma volym som t ex foo fighters, nickelback, daughtry osv.

Utan att dra till med doktorstermer (Kulturell figur) så kan man peka på Joachimes inlägg där han belyser vikten av en bra mix, det kommer att hjälpa när man får koll på en del energitjyvar. (lågbas mm)

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Det roliga är att OP fortfarande vill ha en dynamisk master fast ändå mastera upp till dagens "standard" volym.

Till OP:

du får helt enkelt mastera lägre. Kanske en 3-4db standard volymen. Du får ju själv se hur mycket dynamik du vill ha på din master. Bara att kolla master-reglen.

Ja det är kul.

Jag vill inte mastra lägre. Jag behöver inte superdynamisk master. Jag vill få till det som Foo Fighters, Nickelback, Daughtry osv. Sen jag är ganska långt ifrån att få till ett sånt resultat är jag medveten om. Men jag vill lära mig hur de gör så att jag kan bli bättre själv.

Jag har gjort en mix på en av våra gamla bandlåtar:

http://soundcloud.com/andreasksweden/love-died-yesterday-omastrad

Är nog inte världens bästa mix precis, men med det arret som är borde det väl kunna gå att skapa dynamik, åtminstone en illusion av dynamik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är kul.

Jag vill inte mastra lägre. Jag behöver inte superdynamisk master. Jag vill få till det som Foo Fighters, Nickelback, Daughtry osv. Sen jag är ganska långt ifrån att få till ett sånt resultat är jag medveten om. Men jag vill lära mig hur de gör så att jag kan bli bättre själv.

Jag har gjort en mix på en av våra gamla bandlåtar:

http://soundcloud.co...terday-omastrad

Är nog inte världens bästa mix precis, men med det arret som är borde det väl kunna gå att skapa dynamik, åtminstone en illusion av dynamik?

Riktigt bra jobbat, tycker jag! Fin sång! Kanske lite starkare sång på versen? Sorry att jag inte kan hjälpa till med masteringen bara, inte min avdelning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ramoand, det är liksom inte foo fighters etc som gör detta själva utan givetvis ett masteringhus med mångårig erfaren masteringtekniker som dom har förtroende för pga dennes rykte och know-how, inget man lär sig på ett forum eller en pisskvart m.a.o.

Denna fråga kommer alltid upp hos hemstudiopulare på dessa forum och visst går det att med envishet och glöd att träna sig från läge noll/newbie till ett aningens lite bättre läge men att tro att du skall kunna få till deras sound hemma vid din DAW med din ringa erfarenhet det kan du glömma säger jag dig i ärlighetens namn...

Det som ständigt förvånar mig är hu nytillkomna (och gamla forumiter ibland) inbillar sig att man kan lära sig:

stämma ett piano...

spela piano eller fiol etc...

mixteknik/masteringteknik på 15 minuter...

osv osv dvs sådant som man naturligtvis måste lära sig från grunden, med lärare med tid och med skicklighet/färdighet/talang/järnvilja och massor av träning, precis som med elitidrottare, inget kommer gratis och inser man inte detta så bör man förstå att ribban som skiljer amatör och hobbyfolket från proffsen faktiskt existerar och ingalunda kan hoppas över via ett snabbt koktips från internet...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ramoand, det är liksom inte foo fighters etc som gör detta själva utan givetvis ett masteringhus med mångårig erfaren masteringtekniker som dom har förtroende för pga dennes rykte och know-how, inget man lär sig på ett forum eller en pisskvart m.a.o.

Denna fråga kommer alltid upp hos hemstudiopulare på dessa forum och visst går det att med envishet och glöd att träna sig från läge noll/newbie till ett aningens lite bättre läge men att tro att du skall kunna få till deras sound hemma vid din DAW med din ringa erfarenhet det kan du glömma säger jag dig i ärlighetens namn...

Det som ständigt förvånar mig är hu nytillkomna (och gamla forumiter ibland) inbillar sig att man kan lära sig:

stämma ett piano...

spela piano eller fiol etc...

mixteknik/masteringteknik på 15 minuter...

osv osv dvs sådant som man naturligtvis måste lära sig från grunden, med lärare med tid och med skicklighet/färdighet/talang/järnvilja och massor av träning, precis som med elitidrottare, inget kommer gratis och inser man inte detta så bör man förstå att ribban som skiljer amatör och hobbyfolket från proffsen faktiskt existerar och ingalunda kan hoppas över via ett snabbt koktips från internet...

Alltså, jag är helt med på att jag kan inte uppnå samma kvalitet på mastring som dom har. Jag vet att dom har särskilda mastringstekniker som mastrar åt dem. Det kommer krävas massor av träning innan jag ens är i närheten av dem. Jag har en hemmastudio, inte så mycket erfarenhet och jag har inte tillgång till den utrustning och kunskap som de har som mastrar professionellt.

Det jag är ute efter är att lära mig hur de gör. Jag vill ha som mål att det ska låta som deras mastring, men sen att jag inte når upp till det är en annan sak. Jag vill i alla fall kunna få till en bra mastring som låter ok.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra jobbat, tycker jag! Fin sång! Kanske lite starkare sång på versen? Sorry att jag inte kan hjälpa till med masteringen bara, inte min avdelning 🙂

Tack 🙂 Kul att du gillar låten! Sången kanske kan vara lite starkare där, ska ta en titt på det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Därmed skapar man en känsla av dynamik,

så rätt så rätt

dynamik kan vara så mycket mer än dynamik rent ljudnivåmässigt

dynamik i låtens uppbyggnad å struktur inte minst

mono/stereo

val av olika instrumentering - arr

allt sånt som kan ge en upplevelse av dynamik i ljudet även om det är hårt pressat hela vägen

sen som flera påpekat ovan: vill du ha mer dynamik - pressa mindre

litet tips dock: tänk på att variera ration för hur du trycker ihop materialet

det kan låta väldigt olika om du kör en låg ratio men låg tröskel kontra en hög ratio å högre tröskel

Link to comment
Dela på andra sajter

skicklighet/färdighet/talang/järnvilja och massor av träning, precis som med elitidrottare, inget kommer gratis och inser man inte detta så bör man förstå att ribban som skiljer amatör och hobbyfolket från proffsen faktiskt existerar och ingalunda kan hoppas över via ett snabbt koktips från internet...

får nog stryka under ett medhåll på detta

skulle tro att det är för att "alla" idag kan med sin hemmadator få ihop digitala verktyg som proffsen använder - å skulle inte det funka köper man en analogburk för dyra pengar som man hört ska fixa biffen

men det är som vanligt - har aldrig varit å kommer aldrig vara prylarna som gör jobbet

det som inte går att kapa sig genvägar fram till är kunskapen hur man ska använda prylarna

jag skulle nog inte kunna lära ut fullt här via nätet hur man ska mastra som jag gör (vilket jag inte gör superofta) - ännu mindre hur foo fighters mastrare gör

internet är fantastiskt till mycket och man kan lära sig mycket - men bara till en gräns

återstår nog bara att praktisera hos den man vill lära sig nåt av - samt kanske ännu hellre öva öva öva sig fram till sitt eget sätt

där är datorn idag en välsignelse eftersom det sällan eller aldrig är verktyget som sätter din gräns idag för vad du vill uppnå

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

litet tips dock: tänk på att variera ration för hur du trycker ihop materialet

det kan låta väldigt olika om du kör en låg ratio men låg tröskel kontra en hög ratio å högre tröskel

Hur menar du variera ration? Är med på vad det betyder och innebär med menar du automatisera ration eller använda olika ration på olika kompressorer?

En annan fråga, hur mycket headroom brukar ni ha när ni mastrar? Är det lättare att mastra en mix som är lite högre i volym vs en som har lägre volym?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du variera ration? Är med på vad det betyder och innebär med menar du automatisera ration eller använda olika ration på olika kompressorer?

En annan fråga, hur mycket headroom brukar ni ha när ni mastrar? Är det lättare att mastra en mix som är lite högre i volym vs en som har lägre volym?

inte att variera över tid - kanske blev otydligt vad jag menade där

helt enkelt att testa å lyssna "hur blir det vid 2:1, 3:1, 5:1, 10:1" och därtill att testa olika threshold-nivåer "3dB, 6dB, 9dB, 12dB" etc i olika kombinationer

det är skillnad på resultatet 2:1+12dB och 10:1+3dB även om det blir samma gainreduction

jag personligen tycker det är lättare att börja jobba med mer headroom får då kan jag själv helt bestämma hur hårt jag vill pressa men det är olika från fall till fall

huvudsaken för att underlätta är förstås en bra gjord mix som helhet

Link to comment
Dela på andra sajter

Limiteringen har ju en förmåga att ställa din mix på högkant om du tar i för mycket... därför kan det ju vara idé att limitera först så du vet vad du har att jobba med sen. Om sen din EQ/multibandskompressorer osv. får den limiterade mastern att klippa, kanske du får lägga till ytterligare en limiter allra sist som bara klipper topparna utan att kötta upp nån ytterligare gain.

Link to comment
Dela på andra sajter

ramoand, det är liksom inte foo fighters etc som gör detta själva utan givetvis ett masteringhus med mångårig erfaren masteringtekniker som dom har förtroende för pga dennes rykte och know-how, inget man lär sig på ett forum eller en pisskvart m.a.o.

Denna fråga kommer alltid upp hos hemstudiopulare på dessa forum och visst går det att med envishet och glöd att träna sig från läge noll/newbie till ett aningens lite bättre läge men att tro att du skall kunna få till deras sound hemma vid din DAW med din ringa erfarenhet det kan du glömma säger jag dig i ärlighetens namn...

Det som ständigt förvånar mig är hu nytillkomna (och gamla forumiter ibland) inbillar sig att man kan lära sig:

stämma ett piano...

spela piano eller fiol etc...

mixteknik/masteringteknik på 15 minuter...

osv osv dvs sådant som man naturligtvis måste lära sig från grunden, med lärare med tid och med skicklighet/färdighet/talang/järnvilja och massor av träning, precis som med elitidrottare, inget kommer gratis och inser man inte detta så bör man förstå att ribban som skiljer amatör och hobbyfolket från proffsen faktiskt existerar och ingalunda kan hoppas över via ett snabbt koktips från internet...

Måste beundra hur envist du framhåller att alla är dumskallar som varken kan, vill eller borde lära sig nåt, även om du inte skriver det rätt ut. Nämn någon enda på detta forum som både tror och har påstått att det här är nåt man lär sig på en kvart?

Långt tillbaka fanns det ett murarskrå där ingen som inte var son till en murare, eller gifte sig med en murares dotter kunde komma in och lära sig allt det "magiska" som bara murare kunde. Det är ungf samma resonemang du kör med. Och likt förbannat kanske några av de yngsta här på forumet med fyra inlägg inom några år är bland de bästa i världen på det här.

Man kan vända på ditt resonemang, det finns vissa ljudtekniker/mastrare som jobbat i typ 30 år i gemet, men likt förbannat inte fattar ett skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan vända på ditt resonemang, det finns vissa ljudtekniker/mastrare som jobbat i typ 30 år i gemet, men likt förbannat inte fattar ett skit.

En hypotetisk ytterlighet och generalisering som likt många andra inte hjälper till att reda ut särskilt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

får nog stryka under ett medhåll på detta

skulle tro att det är för att "alla" idag kan med sin hemmadator få ihop digitala verktyg som proffsen använder - å skulle inte det funka köper man en analogburk för dyra pengar som man hört ska fixa biffen

men det är som vanligt - har aldrig varit å kommer aldrig vara prylarna som gör jobbet

det som inte går att kapa sig genvägar fram till är kunskapen hur man ska använda prylarna

jag skulle nog inte kunna lära ut fullt här via nätet hur man ska mastra som jag gör (vilket jag inte gör superofta) - ännu mindre hur foo fighters mastrare gör

internet är fantastiskt till mycket och man kan lära sig mycket - men bara till en gräns

återstår nog bara att praktisera hos den man vill lära sig nåt av - samt kanske ännu hellre öva öva öva sig fram till sitt eget sätt

där är datorn idag en välsignelse eftersom det sällan eller aldrig är verktyget som sätter din gräns idag för vad du vill uppnå

Och du med. Att det är fruktat svårt att mastra fattar väl precis alla. Men nånstans måste man börja, och nuförtiden gör man det på studioforum.

Link to comment
Dela på andra sajter

vissa ljudtekniker/mastrare som jobbat i typ 30 år i gemet, men likt förbannat inte fattar ett skit.

🙂

det måste man ju ändå beundra - att man kan jobbat i 30 år med nåt man inte kan 😉

(förstår vad du menar men det var ändå rätt kul slutsats)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du med. Att det är fruktat svårt att mastra fattar väl precis alla. Men nånstans måste man börja, och nuförtiden gör man det på studioforum.

kanske därför jag bla skrev

internet är fantastiskt till mycket och man kan lära sig mycket

på vilket sätt tycker du jag framhåller att alla är dumskallar?

för jag antar att det är det du far efter med "och du med"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...