Jump to content
Annons

Mastra utan att tappa all dynamik - Hur gör man?


ramoand

Recommended Posts

🙂

det måste man ju ändå beundra - att man kan jobbat i 30 år med nåt man inte kan 😉

(förstår vad du menar men det var ändå rätt kul slutsats)

Obs, jag menar ingen här på forumet. Men det finns många exempel på nya cd-produktioner med världsartister där ljudet är riktig uselt. Jag har på lyssnat en hel del på en cd med John Fogerty, och han är sjukligt pedantisk och har råd att anlita världens dyraste tekniker, men ändå är soundet alldeles för vasst och basfattigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kanske därför jag bla skrev

på vilket sätt tycker du jag framhåller att alla är dumskallar?

för jag antar att det är det du far efter med "och du med"

Nä, inte dumskallar, men att det är så omöjligt att lära sig. Det går att lära sig allt fast det är skitsvårt, och att det är skitsvårt tror jag att precis alla fattar.

Haha, nu åker jag väl på en massa skäll, inte vill jag bråka med er. Tycker ändå det är för mycket svartsyn att mastering inte går att lära sig. Det är väl även så att dagens bra masteringsteknik är stenålders i morgon. Då har nya kvastar börjat sopa.

Förlåt för allt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, inte dumskallar, men att det är så omöjligt att lära sig. Det går att lära sig allt fast det är skitsvårt, och att det är skitsvårt tror jag att precis alla fattar.

njaa

det sa jag inte

jag sa att det är omöjligt att lära mastra som foofighters mastrare genom att läsa vad folk skriver här på forumet

Han bestämde på de gamla CCR produktionerna med, och då fanns det med mer göttig botten med.

fast då hade han inte tappat all diskant i sina öron 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

njaa

det sa jag inte

jag sa att det är omöjligt att lära mastra som foofighters mastrare genom att läsa vad folk skriver här på forumet

fast då hade han inte tappat all diskant i sina öron 🙂

Foofigthers? Helt uselt ljud ju!

Skoja bara, haha...

Ang försvunnen diskant i öronen, jag fick tillbaka en hel del av den i samma sekund som jag kopplade ur min Presonus HP4 hörlursförstörare.

Jag skulle tycka det vore kul att försöka mig på att mastra någons låt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste beundra hur envist du framhåller att alla är dumskallar som varken kan, vill eller borde lära sig nåt, även om du inte skriver det rätt ut. Nämn någon enda på detta forum som både tror och har påstått att det här är nåt man lär sig på en kvart?

Långt tillbaka fanns det ett murarskrå där ingen som inte var son till en murare, eller gifte sig med en murares dotter kunde komma in och lära sig allt det "magiska" som bara murare kunde. Det är ungf samma resonemang du kör med. Och likt förbannat kanske några av de yngsta här på forumet med fyra inlägg inom några år är bland de bästa i världen på det här.

Man kan vända på ditt resonemang, det finns vissa ljudtekniker/mastrare som jobbat i typ 30 år i gemet, men likt förbannat inte fattar ett skit.

Dina egna slutsatser få du stå för själv Herr Nilsson, jag har bevisligen inte uttryckt mig så som du underligt nog gärna vill få det till i din text här ovan, man ser en klar tendens till exakt det jag vände mig emot och jag konstaterade att det är vanskligt att tro att allt går att lära sig med crash-course snabba tips på ett forum vilket jag får medhåll ifrån flera här som har erfarenhet och i motsats till vad du tror så säger jag fortfarande att mastering per se INTE går att lära sig på det sätt som du och många vill inbilla sig...och din dotter skulle aldrig få gifta sig med min hur mycket du än betalade... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill också fylla i med ett klargörande angående en allmänt utbredd missuppfattning och det är att man inte gör bra mastering per automatik bara för att man kallas masteringtekniker och är anställd på Cutting-room eller annat hus av dignitet...det gäller att känna sina gubbar/gummor och välja med omsorg för flertalet här i Sverige och även på andra håll deltar i den bekanta maximeringhypen även kallad för the loudness war och som bekant förstör mer än vad den förfinar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill också fylla i med ett klargörande angående en allmänt utbredd missuppfattning och det är att man inte gör bra mastering per automatik bara för att man kallas masteringtekniker och är anställd på Cutting-room eller annat hus av dignitet...det gäller att känna sina gubbar/gummor och välja med omsorg för flertalet här i Sverige och även på andra håll deltar i den bekanta maximeringhypen även kallad för the loudness war och som bekant förstör mer än vad den förfinar!!!

Då tycker vi lika på nån punkt i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag funderar på ang mastering är att om jag först mixar så bra jag kan, att allt hörs så där lagom som jag vill. och sen sätter igång att masterkomprimera/limitera så är det alltid nåt i mixen, tex sången eller solo som pressas fram för mycket, nåt annat försvinner lite grann. Så blir det alltid även om jag komprimerar extremt litet. Då kan jag åtgärda det på två sätt, antingen med master-eq, eller volymerna i multibandskompressorn, så gör man väl på Cutting Room, eller också så ändrar jag helt enkelt lite på mina reglar, och drar ner sången lite. Det senare alternativet tycker jag ger bättre resultat än att försöka rätta till det med eq och annat man kan göra med mastern. Är det lite för mycket virvel och jag gör en liten dipp vid 5 khz så drar det ju även ner krispet i cymbalerna och sången...

Lämnar jag bort masteringen och betalar dyrt för det har ju inte tex Cutting Room möjlighet alls att sänka enbart virveln i min mix. Det kan jag, bara jag törs mig på att mastra själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett konkret exempel på det här, eller kanske man kan säga två exempel, finns det? Alltså först en bra mixad låt, och exempel två, hur den låter efter en bra mastering.

du menar att du vill ha två såna exempel från mig?

eller menar du rent generellt?

cool avatar förresten

Link to comment
Dela på andra sajter

sen sätter igång att masterkomprimera/limitera så är det alltid nåt i mixen, tex sången eller solo som pressas fram för mycket, nåt annat försvinner lite grann.

ja det kan kännas som ett dilemma

och att en mastringsprocess även subtil sådan påverkar resultatet går ju inte att komma ifrån

lösningen på det då?

en kan ju vara att testmastra själv - tex bara att slänga på en kompressor på mastern för att känna hur det förändras å isf anpassa därefter

men det är ju inte säkert att mastringsteknikern använder samma parametrar eller verktyg som du så nån garanti finns inte att man bevarar ursprunget - och det är ju inte riktigt meningen heller

det jag lärt mig med åren är att en förändring blir det men att det inte behöver betyda en försämring - bara nåt lite annorlunda än det man lämnade ifrån sig

men visst har det hänt ett antal ggr att man fått ett resultat som man direkt ratat å fått dom att göra om

med tiden hittar man samarbetspartners som man vet funkar

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Blir det stora förändringar på balansen mellan instrumenten vid mastring så kan man nog härleda det till att problemet ligger i mixen.

Jag tycker inte det är svårt att mastra om jag inte behöver lägga mig på "loudness war" nivå.

Men det behöver man ju allt som oftast så då är det bara för mig att pröjsa.

Ett trick är att ta del för del av låten som demonen varit inne på.

Eller om man kör allt bushårt så blir kanske skillnaderna mellan vers och refräng små så man får sänka versen några db...

Jaja...

Link to comment
Dela på andra sajter

du menar att du vill ha två såna exempel från mig? eller menar du rent generellt? cool avatar förresten

Gärna från vem som helst. Fast är det nåt du gjort vore det ju coolt.

Det är först nu sen forumet förnyats som jag lyckats lägga in en ny avatar. Att förminska bilder tillräckligt förut gick inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina egna slutsatser få du stå för själv Herr Nilsson, jag har bevisligen inte uttryckt mig så som du underligt nog gärna vill få det till i din text här ovan, man ser en klar tendens till exakt det jag vände mig emot och jag konstaterade att det är vanskligt att tro att allt går att lära sig med crash-course snabba tips på ett forum vilket jag får medhåll ifrån flera här som har erfarenhet och i motsats till vad du tror så säger jag fortfarande att mastering per se INTE går att lära sig på det sätt som du och många vill inbilla sig...och din dotter skulle aldrig få gifta sig med min hur mycket du än betalade... 😆

Du påstår alltså att jag inbillar mig att man kan lära sig mastring snabbt på ett forum? Och att många andra här inbillar sig samma sak? Kan det möjligen vara så att du har något fel i huvudet? Det är ju nämligen så att jag aldrig trott något sånt, aldrig påstått att jag trott något sådant, och jag har aldrig sett någon annan komma med såna påståenden heller. Det enda i den vägen jag sett är besserwisserkommentarer från såna som dig som påstår att jag och andra har fel. Fast vi aldrig har påstått nåt av det du påstår. Vilka idiotpåståenden...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Dina egna slutsatser få du stå för själv Herr Nilsson, jag har bevisligen inte uttryckt mig så som du underligt nog gärna vill få det till i din text här ovan, man ser en klar tendens till exakt det jag vände mig emot och jag konstaterade att det är vanskligt att tro att allt går att lära sig med crash-course snabba tips på ett forum vilket jag får medhåll ifrån flera här som har erfarenhet och i motsats till vad du tror så säger jag fortfarande att mastering per se INTE går att lära sig på det sätt som du och många vill inbilla sig...och din dotter skulle aldrig få gifta sig med min hur mycket du än betalade... 😆

Det är väl aldrig någon som inbillat sig, eller påstått sig kunna bli FULLÄRD mastrare av att läsa på forum? Trådskaparen vill antagligen gärna prova att göra ett så bra försök till master som möjligt, utifrån hans egna förutsättningar och utrustningar. (Det kan ju vara ett steg/mål under resans gång, i sig.)

Varför ska man aldrig kunna få be om tips & råd på enklare grunder/riktlinjer att utgå ifrån? (Notera: Inte enkla Lösningar, .. men Utgångslägen, och sedan börja skruva och nöta på för egen hand.) Utan att få svaret "Du kan inte bli en proffsmastrare genom att läsa här!! Du måste gå din egen väg som alla andra." ... på en gång liksom.

Ungefär som en kö in till VIP-hyllan:

Dörrvakt: - "DU där! Du kommer inte in här!"

Nyfiken: - "Okej, jag förstår, men vad krävs för att ta sig in här då tillslut?"

Dörrvakt: - "Det här är för märkvärdigt & farligt för att ens råda dig om..! Du får gåå din egen vääg, som ALLA ANDRA!!! Be om nåd"

I ett kyligt och kallt sammhälle... där vi inte ska våga be om råd, utan att få en käftsmäll.

Bäst att hålla käft.

I ett iskallt och kyligt forum.. Bäst att logga ut.. aldrig aldrig fråga mer.. Låta proffsen förbli proffs...

... Mastering, är en hemlighet.

... Mastering, är en gåta

... Mastering, är ouppnåeligt.

... Mastering, är till för dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som ständigt förvånar mig är hu nytillkomna (och gamla forumiter ibland) inbillar sig att man kan lära sig:

stämma ett piano...

spela piano eller fiol etc...

mixteknik/masteringteknik på 15 minuter...

osv osv dvs sådant som man naturligtvis måste lära sig från grunden, med lärare med tid och med skicklighet/färdighet/talang/järnvilja och massor av träning, precis som med elitidrottare, inget kommer gratis och inser man inte detta så bör man förstå att ribban som skiljer amatör och hobbyfolket från proffsen faktiskt existerar och ingalunda kan hoppas över via ett snabbt koktips från internet...

Har du några tips till att lära sig den där heliga grunden då? Eller tänker du tillföra någon glädje alls åt folk som brinner av iver att lära sig?

För vem påstår sig kunna bli fullärd mastrare på 15 minuter? Vem? Det är det jag inte begriper!

Trådskaparen vill nå ett speciellt sound. NÅ ett sound. Hjälp till i stället att ge denne människa åtminstone ett schysst verktyg på vägen dit under sin resa. (Eller skriv inget alls, förslagsvis.)

Kom igen nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några tips till att lära sig den där heliga grunden då? Eller tänker du tillföra någon glädje alls åt folk som brinner av iver att lära sig?

För vem påstår sig kunna bli fullärd mastrare på 15 minuter? Vem? Det är det jag inte begriper!

Trådskaparen vill nå ett speciellt sound. NÅ ett sound. Hjälp till i stället att ge denne människa åtminstone ett schysst verktyg på vägen dit under sin resa. (Eller skriv inget alls, förslagsvis.)

Kom igen nu!

Något som är viktigt att framhålla, men som sällan omnämns, är att om man har problem med masteringen beror det i regel på att mixen inte håller. Masteringen kommer att få en bra mix att låta bättre, men en dålig mix att låta sämre eftersom alla brister kommer att framträda ännu tydligare.

Jag hade själv, precis som många andra, problem med att mastra mina låtar till en början. Det blev helt enkelt inte bra. Jag trodde att jag var för dålig på att mastra, men sanningen var att jag egentligen var för dålig på att mixa! Därför gav jag mig sjutton på att bli bättre på det. Jag övade och övade och tog till mig av feedback, och då blev det genast mycket enklare (och mycket roligare!) att mastra. Det behövdes bara några få plug-ins på mastern för att få låtarna att låta färdiga. (En gång när jag försökte mastra en dålig mix hade jag 20 plug-ins på mastern, och det lät fortfarande skit...)

Har pratat med flera frustrerade masteringstekniker som sagt "Folk kommer hit med dåliga mixar och tror att vi kan få dem att låta bra, det kan vi inte! Men vi kan få bra mixar att låta bättre."

Det finns en del bra litteratur om mastering, bland annat Bob Katz bok, men har man problem med masteringen är det nog snarare litteratur om mixning man behöver fördjupa sig i, och det kanske någon annan kan ge något bra råd om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som är viktigt att framhålla, men som sällan omnämns, är att om man har problem med masteringen beror det i regel på att mixen inte håller. Masteringen kommer att få en bra mix att låta bättre, men en dålig mix att låta sämre eftersom alla brister kommer att framträda ännu tydligare.

Jag hade själv, precis som många andra, problem med att mastra mina låtar till en början. Det blev helt enkelt inte bra. Jag trodde att jag var för dålig på att mastra, men sanningen var att jag egentligen var för dålig på att mixa! Därför gav jag mig sjutton på att bli bättre på det. Jag övade och övade och tog till mig av feedback, och då blev det genast mycket enklare (och mycket roligare!) att mastra. Det behövdes bara några få plug-ins på mastern för att få låtarna att låta färdiga. (En gång när jag försökte mastra en dålig mix hade jag 20 plug-ins på mastern, och det lät fortfarande skit...)

Har pratat med flera frustrerade masteringstekniker som sagt "Folk kommer hit med dåliga mixar och tror att vi kan få dem att låta bra, det kan vi inte! Men vi kan få bra mixar att låta bättre."

Det finns en del bra litteratur om mastering, bland annat Bob Katz bok, men har man problem med masteringen är det nog snarare litteratur om mixning man behöver fördjupa sig i, och det kanske någon annan kan ge något bra råd om?

Det låter på dig som om att mixen är bra så behövs inte en mastrare för då kan man fixa det själv med några plugins. Det beror väl helt på materialet och vad man vill ha ut av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det låter på dig som om att mixen är bra så behövs inte en mastrare för då kan man fixa det själv med några plugins. Det beror väl helt på materialet och vad man vill ha ut av det.

Det har han aldrig sagt. En bra mix gör att mastringen lyfter låten än mer helt enkelt som inte går med en medioker mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jaja, nog tjatat. Jag är så trött på att det går hit och dit, fram och tillbaka, upp och ner hela tiden.

Nu vill jag veta hur man mastrar så att man tappar all dynamik.

Släng på en limiter och kräma på för fullt. Lägg på en limiter till och kräma på för fullt. För att fullborda, släng på en till limiter och kräma på för fullt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog fasen att man idag, tidigt väljer att inleda ett samarbete med en extern mastrare för den slutliga produkten.

Utgår jag från mig själv så skulle jag aldrig få för mig att att först göra en mix, för att sedan skicka den till olika mastrare som får testa och slutligen ta den som låter bäst.

Som producent eller mixare av en låt så vill jag ju nå en viss feeling med en färdig produkt.

De flesta idag vet ju att man lätt kan förändra denna känsla beroende på vem som sitter bakom spakarna i masteringprocessen.

Två viktiga saker.

När mixen är klar, Låt mastraren göra sitt jobb.

Två, Mastra aldrig ditt egna material. Låt färska öron avgöra vad som krävs.

Dessa påståenden kan ju tyckas konstiga om man hänvisar till åvanstående kommentarer avseende det tidiga samarbetet med en mastrare.

Men det jag menar är kort och gott. Mastraren måste få utrymme för artistisk frihet för att liksom mixaren, producenten, låtskrivaren, kunna få ut maximalt av produkten.

Om mastraren varit med från början så kan "förädlingen av produkten göras ännu bättre.

...under förutsättning att man "förstår" varandra och uppnår en liknande känsla.

Vidhåller dock fortfarande samma tankegångar jag haft de senaste åren.

Mastering handlar om att balansera låtarna på en skiva så att helheten kommer till sin rätt samt att få mixen att fungera i alla lyssningsmiljöer,

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, nog tjatat. Jag är så trött på att det går hit och dit, fram och tillbaka, upp och ner hela tiden.

Nu vill jag veta hur man mastrar så att man tappar all dynamik.

Det tänker jag inte avslöja...hit med materialet bara, jag har laddat upp med Jäger och öl, jag tar bara 450:- i timmen efter skatt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...