Jump to content
Annons

Kompressorinställnings fråga


fender__

Recommended Posts

Hej

Jag har lite funderingar kring kompressorinställningar..

1. Är det normalt att man har threshholden satt på över -23?

För problemet jag har är att jag har svårt att höra någon skillnat på vissa instrument.

2. Kan man skicka sitt material till en professionel mixare/mastrare som bara lyssnar igenom och kommer med en massa tips eller måste man få det mixat/mastrat också?

Tack!

//Emir

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Är det normalt att man har threshholden satt på över -23?

För problemet jag har är att jag har svårt att höra någon skillnat på vissa instrument.

Det finns inget "normalt". Det handlar om hur mycket signal du skickar in i kompressorn. Prova att ställa ration någorlunda högt typ 1:6 och vrid sedan sakta på threshold tills du hör att kompressorn jobbar.

Sedan får du använda dina öron till att avgöra vilka inställningar som låter bra i din mix.

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv brukar jag maxa ration, ha både attack & release supersnabb, sedan vrida på treshold tills jag känner att det "tar". Sedan vrider jag ner ration till lämplig nivå och justerar först därefter attack/release.

Med snabbare attack eller annat värde på attack/release/ratio kanske du hör skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Är det normalt att man har threshholden satt på över -23?

För problemet jag har är att jag har svårt att höra någon skillnat på vissa instrument.

2. Kan man skicka sitt material till en professionel mixare/mastrare som bara lyssnar igenom och kommer med en massa tips eller måste man få det mixat/mastrat också?

1. Låter det bra så är det bra. Det är hur materialet man arbetar med låter som avgör vilka inställningar som behövs. Men kom ihåg att testa lite olika inställningar, för du kan ju lika gärna snubbla på en annan inställning som låter bättre.

2. Självklart. Men knappast gratis, utan de tar nog ut konsultarvode för det. En masteringstekniker som jag pratade med en gång berättade att Bernie Grundman satt med flera veckor vid en inspelning en gång bara för att säga "det där låter bra" och "det där låter inte bra" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla tips! 🙂

Har testat ha allt på max och sen dra ner och det hjälper faktiskt men det jag är osäker på är, NÄR vet jag att det låter bra? för ibland kan jag ha ration på 3:1 och sen dra upp den till 10:1 utan att man knappt hör någon skillnad.

På bas, baskagge hör jag kompressorn jobba hur bra som helst vid låga värden men akustisk gitarr och liknande behöver jag alltid komprimera mycket mer.. Brukar det vara så för er också, att ni komprimerar bas och baskagge med mindre kompression och instrument som akusisk gitarr, el gitarr, piano med mer kompression?

Sen kom jag på en fråga till:

När i mixningsstadiet ska man uppleva att volymen på hela låten ökat? Eller är det endast när man mastrar som man ska känna volymhöjning?

Tack än en gång för alla tips!

//Emir

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget konkret svar på den frågan. Precis som Jetblack skrev tidigare: låter det bra så låter det bra. Det handlar om att lära sig analyser det ljud man hör & försöka förstå skillnaderna mellan det komprimerade/okomprimerade ljudet. När jag var grön på detta med ljudteknik kunde jag inte riktigt förstå hur det komprimerade ljudet skulle låta & fattade inte riktigt vitsen med kompressor. Idag använder jag kompressor på i princip allting. Jag säger inte att det är ett måste, men vad jag menar är att just kompressorn kan vara lite lurig att få grepp på i början.

Att du hör kompressorn jobba mer på bas än akustisk gitarr kan ha med två saker att göra: basen innehåller mycket mer energi pga sitt frekvensinnehåll, och kompressorn kommer därför att jobba hårdare (olika kompressorer beter sig olika, men det är inte ovanligt att en kompressor reagerar hårdare på låga frekvenser). Dessutom påverkas ju kopressionsgraden av hur stark in-signal kompressorn har. En starkare signa kommer komprimeras hårdare (vilket ju är lite av poängen...)

Volymökning ja... det där med att kompressorn skulle trycka upp volymen är egentligen inte sant: i själva verket gör den precis tvärtom: den minskar dynamiken & sänker nivån för topparna i materialet. Detta kompenseras dock i princip alltid genom att man ökar på "make up gain" (kallas ofta output volume eller liknande), vilket leder till att signalens genomsnittliga volym ökar, men det sker tack vare en förstärkning efter komprimeringen, inte pga komprimeringen i sig. Så svaret på den fråga är: det beror sig på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt som inte ska vara så framträdande i mixen, tex två panorerade ak kompgitarrer, de kan man komprimera rätt så hårt, platta ut dem, då kommer de att höras även på svag volym i mixen. Lika med körsång. Ett gitarr eller pianosolo kan man komprimera försiktigare så de de olika nyanseringarna hörs. Om det man mixar inte är typ en trio ala Jimi Hendrix är det mer eller mindre omöjligt att få allt att låta övertydligt i mixen, så vissa grejer kan man platta ut rejält så de inte bråkar omkring i ljudbilden allt för mycket. "Vad är viktigast i det här?" får man fråga sig själv... Bakgrundsljud kan man skära bort mkt bas o topp på också, då tar de mindre plats o energi. Några rejät utplattade gitarrer blir dessutom en fin "bädd" att ligga på för virveltrumman som kan smälla obehagligt hårt om man tar bort de platta ljuden som kompfitarrer o orgel runt i kring dem. Så när man komprimerar trummorna måste man förstås samtidigt lyssna på allt det andra. Själklara grejer.

Jag gillar inte leadsång som är hårt komprimerad, men i modern popmusik så är det ofta superkomprimerat, så det finns inget rätt eller fel egentligen. Jag tar det alltid lite försiktigt med komprimeringen på varje spår, då jag vet att jag kommer att komprimera master stereospåret vid mastringen (då använder jag en multibandskompressor) Har jag komprimerat tex virvelspåret på gränsen till att det nästan pumpar/klipper, och sen mastrar på med lite eq och mer kompressor/limiter, då kommer man ofelbart att höra att virveln tappar snärten och låter pappig, i slutmixen alltså.

Är det få instrument kan vara ganska sparsam med komprimeringen på varje spår, det räcker bra med mastringskomprimeringen. Men allt är som sagt tycke o smak.

Det är bara att nöta på, till slut fattar man vad man hör, lika som det där med hur mycket bas o diskant man vill ha på olika grejer. Ofta rattar man för mycket...😲

Kolla in denna video flera ggr, den tycker jag verkligen förklarar det med kompressor på ett bra sätt. Den inställningen han kör med först på trummorna, innan han trycker in real nice-knappen, det är ju verkligen för mycket på trummorna, cymbalerna pumpas upp på ett mkt fult sätt. Jag skulle valt lite mindre ratio än det här, även med superniceknappen intryckt, jag ska ju mastra allt sen också...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu måste jag erkänna nåt, ja komma ut ur garderoben.

I vissa fall komprimerar jag sången stenhårt. Och jag menar nästan som med limiter... naturligtvis beror det på vilken kompressor man använder och sångstil.

På sångpartiet nedan har jag ställt ned tröskelvärdet så att det tar direkt. -50 eller nåt. Snabb attack och en release på 300ms. Ration.... uj 36:1 och kompressorn är en SSL channel kompressor, en redig bra grej.

Kompressorn jobbar på rött, ändå så låter sången inte för pumpig och ansträngd. Märkligt detta med hur man kan och bör göra. Regler är en måttstock, hur man sedan väljer att färga är en annan femma.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/extract_from_lucy.wav

För övrigt är klippet min testbänk för sångljud. Brukar ha det med när jag provar saker på sång. Därav den frekventa missbruket av klippet, sorry.

Lär dig vad parametrarna gör på din kompressor.

Är du osäker på om kompressorn jobbar så välj en kompressor där du kan se hur mycket den reducerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Sånt som inte ska vara så framträdande i mixen, tex två panorerade ak kompgitarrer, de kan man komprimera rätt så hårt, platta ut dem, då kommer de att höras även på svag volym i mixen. Lika med körsång. Ett gitarr eller pianosolo kan man komprimera försiktigare så de de olika nyanseringarna hörs

Det låter intressant att komprimera "bakgrundsinstrumenten" lite mer än de andra. Måste testa så fort jag hinner 🙂

Drloop: Det låter ju hur bra som helst och jag upplever sången väldigt klar och "öppen" på ngt sätt. Hade du verkligen treshold på -50?? Hur mkt fick du då lägga på make-up:en? Men jag undrar verkligen om någon hade märkt att du komprimerat så hårt så fall du la upp låten och vi fick gissa??

Men alltså borde man efter att man Eq:at och komprimerat uppleva någon skillnad i dynamiken, bör det stiga ett par dB? Alltså ska man sträva efter att få det högre. Jag har oftast ett problem med att det låter inte lika högt som andra låtar.. Får liksom höja ett par snäpp för att det ska låta lika högt. Vet att det enligt "dizzyduck" beror på men det låter logiskt att man under mixningsfasen vill få hela låten på en så¨hög volym som möjligt. Mastring ska ju självklart påverka volymen men ju högre det är under mixgninsfasen desto bättre är det väl?

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju så också att ju bättre mikrofonteknik man har, ju mer kan man komprimera om man vill. Om man är slarvig och står på samma avstånd hela tiden och sjunger en del partier svagt, och ger järnet på refrängen så kommer en ljudförändring att höras mer eller mindre, även med en dyr kompressor. Jag läste nånstans att Frank Sinatra vägrade att ha kompressor på sången.

Dessutom bestämde han att när de gjorde skivorna så skulle hela storbandet vara på plats och spela samtidigt som han sjöng, alltså allt helt live. Dessutom bestämde han att varje låt sattes i en enda tagning. Han menade att han gav precis allt i en tagning i stället för att ta om en massa ggr. Då gällde det att ingen spelade fel...

Ursäkta ovidkommande surr! laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips! 🙂

Har testat ha allt på max och sen dra ner och det hjälper faktiskt men det jag är osäker på är, NÄR vet jag att det låter bra? för ibland kan jag ha ration på 3:1 och sen dra upp den till 10:1 utan att man knappt hör någon skillnad.

På bas, baskagge hör jag kompressorn jobba hur bra som helst vid låga värden men akustisk gitarr och liknande behöver jag alltid komprimera mycket mer.. Brukar det vara så för er också, att ni komprimerar bas och baskagge med mindre kompression och instrument som akusisk gitarr, el gitarr, piano med mer kompression?

Sen kom jag på en fråga till:

När i mixningsstadiet ska man uppleva att volymen på hela låten ökat? Eller är det endast när man mastrar som man ska känna volymhöjning?

Tack än en gång för alla tips!

//Emir

Att det inte hörs så stor skillnad mellan 3:1 och 10:1 beror sannolikt på att det inte fanns så jättestora dynamiska variationer i materialet från början. Det vill säga att det inte bli några ytterligare förändringar när man höjer från 3:1 till 10:1.

Komprimerar man hårt måste man vara försiktig med att ha för kort attacktid och för snabb releasetid, annars kan det låta som att det "flåsar" eller "pumpar", och det låter i regel inte så kul. Men annars finns det ingen anledning att inte komprimera hårt om man tycker att det låter bättre.

Själv brukar jag komprimera trummor och bas åtminstone 6:1, men det finns inga regler utan det är hur materialet låter som avgör.

Den sista frågan förstår jag tyvärr inte riktigt, men om man har gjort en bra mix går det att trycka upp volymen (dvs. höja RMS) utan att det distar, pumpar eller låter allmänt konstigt. Volymen höjs dock inte av sig själv, utan det är något man själv måste göras. Vad som är mixning och vad som är mastering kan vara ganska diffust ibland, så det är ingen slump att Studio behandlar båda dessa ämnen under samma kategori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Brukar det vara så för er också, att ni komprimerar bas och baskagge med mindre kompression och instrument som akusisk gitarr, el gitarr, piano med mer kompression?

Och en transient designer är ett vanligt verktyg på stränginstrument och rekommenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen

Jag har suttit en hel del med mixologi boken som studio forum gjort och följt hur mannen gör i videon. Alltså jag hör verkligen ingen skillnad när jag gör som han... Ex hade han threshold -14dB ratio: 4:1 attack 15ms release 100ms på elgura och jag kunde inte höra någon skillnad alls. Nu frågar jag er: vad är det jag ska lyssna efter och hur kan jag lära mig höra kompressorn?

Eq hör jag jättelätt och känner att jag utvecklats ganska mkt där men med kompressorn står det helt stilla.

Tack för all er hjälp!!

// emir

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Jag har suttit en hel del med mixologi boken som studio forum gjort och följt hur mannen gör i videon. Alltså jag hör verkligen ingen skillnad när jag gör som han... Ex hade han threshold -14dB ratio: 4:1 attack 15ms release 100ms på elgura och jag kunde inte höra någon skillnad alls. Nu frågar jag er: vad är det jag ska lyssna efter och hur kan jag lära mig höra kompressorn?

Eq hör jag jättelätt och känner att jag utvecklats ganska mkt där men med kompressorn står det helt stilla.

Tack för all er hjälp!!

// emir

Använder du samma material som de använder i videon? Du har inte råkat klicka i någon bypass-knapp eller glömt att aktivera effekterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hej igen

Jag har suttit en hel del med mixologi boken som studio forum gjort och följt hur mannen gör i videon. Alltså jag hör verkligen ingen skillnad när jag gör som han... Ex hade han threshold -14dB ratio: 4:1 attack 15ms release 100ms på elgura och jag kunde inte höra någon skillnad alls. Nu frågar jag er: vad är det jag ska lyssna efter och hur kan jag lära mig höra kompressorn?

Eq hör jag jättelätt och känner att jag utvecklats ganska mkt där men med kompressorn står det helt stilla.

Tack för all er hjälp!!

// emir

Det tar tid att lära sig höra sån saker. Det är bara att nöta och nöta in. Sen också att ha bra lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder inte samma material som dem gör men dem använder protools inbyggda så det borde inte vara så stora skillnader mellan våra.

Jo visst tar det tid att lära sig men hör man inget så blir det väl svårt?

"

Jag har ett par truth B2030A och "akg k271 studio" lurar som jag använder mest då mitt rum är obehandlat?

Finns det ngt här som påverkar lyssnandet? Lurar är väl inte det bästa att mixa i och att lyssna från monitorerna blir väl också svårt då rummet är obehandlat plus att truth inte är dem bästa att mixa i.

Behöver jag kanske göra en uppdatering med nya grejer och behandla rummet?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder inte samma material som dem gör men dem använder protools inbyggda så det borde inte vara så stora skillnader mellan våra.

Kommentar överflödig...

Eller: Du har aldrig tänkt på att materialet du arbetar med redan kanske är ganska komprimerat? Då hörs det definitivt ingen skillnad om du komprimerar lite mer. Återigen: Hur en kompressor arbetar och hur det låter beror helt på hur materialet man arbetar med låter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo visst tar det tid att lära sig men hör man inget så blir det väl svårt?

Det gör man inte i början. Mixa är lyssnandes konst. Jag, och alla andra, hörde heller ingen skillnad alls i början. Det är därför allt suger och blir dåligt i början. Som sagt var bara att nöta och nöta tills man till slut börjar höra. Finns inga genvägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kompressorn gör är ju att jämna ut nivåskillnader i det obehandlade materialet. Om allt ljud har samma nivå innan kompression så blir det ju ingen skillnad med kompressorn, oavsett hur mycket du "drar på"..!

Kompressorns uppgift är att "trycka ihop", alltså minska styrkan på de starka ljudnivåerna i materialet så att de blir mer i nivå med de svaga. Även de svaga kommer att tryckas ihop i grundläget, men detta kan styras med threshold. För att kompensera för den totalt sett lägre nivån på resultatet har (som nämnts ovan) kompressorn ofta en ratt för att förstärka slutresultatet igen (main up gain/output level etc). En del kompressorer har också en funktion "Auto gain".

Testa att spela in en dummysnutt med ett mycket svagt parti och ett mycket starkt: ta en mick och spela in din röst - från en viskning till stark sång, med samma avstånd från micken.

Loopa den inspelade snutten i inspelningsprogrammet och skruva samtidigt på kompressorn, för att höra vad som händer:

Börja med låg make up gain (dvs, kompensera inte). Sätt lägsta threshold så att kompressorn sätter igång att arbeta direkt med materialet. Sätt lägsta attack, release och ev hold.

Höj sedan kompressionsration.

Den starka sången borde nu tryckas ihop till ordentligt lägre nivå. Pga låg threshold trycks även viskningen ihop. Höj threshold succesivt så att inte viskningen påverkas, men kompressorna får jobba med det starka materialet. Skruva sedan upp make up gain. Nu borde du kunna få viskningen tydligt hörbar utan att din starka sång distar sönder totalt. Resultatet ska vara mindre dynamik, dvs mer utjämnad nivå.

Det här låter säkert inget vidare. Men du borde ha lyckats höra vad kompressorn gör.

Det borde bli ungefär såhär:

Ljudsnutt med stor dynamik, obehandlad: http://www.intellum.se/studiobygge/dynamikdemo-obehandlad.mp3

Ljudsnutt med stor dynamik, med mycket kompression: http://www.intellum.se/studiobygge/dynamikdemo-med-mycket-kompression.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak bara då det gäller ratio. Man glömmer lätt att det är större skillnad i kompression mellan 1:1 och 1:2 än vad det blir mellan tex. 1:4 och 1:8. Dvs. skillnaderna i nivå blir mindre och mindre ju mer man ökar ration även om andra artefakter kan uppstå beroende på kompressor. Det betyder att man ofta klarar sig med en betydligt lägre ratio än man tror. Det som däremot gör den stora skillnaden är hur man ställer sitt tröskelvärde. Därför är det oftast mycke bättre att titta på gain reduction än att stirra sig blind på ratio.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak bara då det gäller ratio. Man glömmer lätt att det är större skillnad i kompression mellan 1:1 och 1:2 än vad det blir mellan tex. 1:4 och 1:8. Dvs. skillnaderna i nivå blir mindre och mindre ju mer man ökar ration även om andra artefakter kan uppstå beroende på kompressor. Det betyder att man ofta klarar sig med en betydligt lägre ratio än man tror. Det som däremot gör den stora skillnaden är hur man ställer sitt tröskelvärde. Därför är det oftast mycke bättre att titta på gain reduction än att stirra sig blind på ratio.

Inte för att vara någon besserwisser eller så, men om det blir 1:2, 1:4 osv. är det väl ingen kompressor utan en expander (dvs. motsatsen)...?

Link to comment
Dela på andra sajter

På bas, baskagge hör jag kompressorn jobba hur bra som helst vid låga värden men akustisk gitarr och liknande behöver jag alltid komprimera mycket mer.. Brukar det vara så för er också, att ni komprimerar bas och baskagge med mindre kompression och instrument som akusisk gitarr, el gitarr, piano med mer kompression?

När i mixningsstadiet ska man uppleva att volymen på hela låten ökat? Eller är det endast när man mastrar som man ska känna volymhöjning?

Jag komprimerar bara bas och sång.

Bas är överlägset svårast att få jämn nivå på.

Man upplever att volymen ökat när man normaliserat vid mastringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Är det normalt att man har threshholden satt på över -23?

Tröskelvärdet är HELT OCH HÅLLET ointressant och helt beroende på källans nivå. Vad som är intressant är hur mycket gain reduction du gör.

Tröskelvärdet är i stora drag vid vilken nivå kompressorn börjar jobba. Gain reduction är hur mycket du pressar ihop din signal.

Var inte rädd för kompressorn. Jag kom en gång över stems till en bunt kommersiella låtar. Då upptäckte jag att kickens och virvelns transienter ofta var klippta, basen var ofta helt flatlinad och likaså sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...