Det finns inget konkret svar på den frågan. Precis som Jetblack skrev tidigare: låter det bra så låter det bra. Det handlar om att lära sig analyser det ljud man hör & försöka förstå skillnaderna mellan det komprimerade/okomprimerade ljudet. När jag var grön på detta med ljudteknik kunde jag inte riktigt förstå hur det komprimerade ljudet skulle låta & fattade inte riktigt vitsen med kompressor. Idag använder jag kompressor på i princip allting. Jag säger inte att det är ett måste, men vad jag menar är att just kompressorn kan vara lite lurig att få grepp på i början.
Att du hör kompressorn jobba mer på bas än akustisk gitarr kan ha med två saker att göra: basen innehåller mycket mer energi pga sitt frekvensinnehåll, och kompressorn kommer därför att jobba hårdare (olika kompressorer beter sig olika, men det är inte ovanligt att en kompressor reagerar hårdare på låga frekvenser). Dessutom påverkas ju kopressionsgraden av hur stark in-signal kompressorn har. En starkare signa kommer komprimeras hårdare (vilket ju är lite av poängen...)
Volymökning ja... det där med att kompressorn skulle trycka upp volymen är egentligen inte sant: i själva verket gör den precis tvärtom: den minskar dynamiken & sänker nivån för topparna i materialet. Detta kompenseras dock i princip alltid genom att man ökar på "make up gain" (kallas ofta output volume eller liknande), vilket leder till att signalens genomsnittliga volym ökar, men det sker tack vare en förstärkning efter komprimeringen, inte pga komprimeringen i sig. Så svaret på den fråga är: det beror sig på...