Jump to content
Annons

dizzyduck

Medlem
  • Antal inlägg

    6
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om dizzyduck

  • Födelsedag 1977-05-02

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Eskilstuna
  1. Det finns inget konkret svar på den frågan. Precis som Jetblack skrev tidigare: låter det bra så låter det bra. Det handlar om att lära sig analyser det ljud man hör & försöka förstå skillnaderna mellan det komprimerade/okomprimerade ljudet. När jag var grön på detta med ljudteknik kunde jag inte riktigt förstå hur det komprimerade ljudet skulle låta & fattade inte riktigt vitsen med kompressor. Idag använder jag kompressor på i princip allting. Jag säger inte att det är ett måste, men vad jag menar är att just kompressorn kan vara lite lurig att få grepp på i början. Att du hör kompressorn jobba mer på bas än akustisk gitarr kan ha med två saker att göra: basen innehåller mycket mer energi pga sitt frekvensinnehåll, och kompressorn kommer därför att jobba hårdare (olika kompressorer beter sig olika, men det är inte ovanligt att en kompressor reagerar hårdare på låga frekvenser). Dessutom påverkas ju kopressionsgraden av hur stark in-signal kompressorn har. En starkare signa kommer komprimeras hårdare (vilket ju är lite av poängen...) Volymökning ja... det där med att kompressorn skulle trycka upp volymen är egentligen inte sant: i själva verket gör den precis tvärtom: den minskar dynamiken & sänker nivån för topparna i materialet. Detta kompenseras dock i princip alltid genom att man ökar på "make up gain" (kallas ofta output volume eller liknande), vilket leder till att signalens genomsnittliga volym ökar, men det sker tack vare en förstärkning efter komprimeringen, inte pga komprimeringen i sig. Så svaret på den fråga är: det beror sig på...
  2. Är det passiva högtalare drivna av en HiFi-förstärkare? Isf är det förstärkaren som brusar - högtalaren i sig kan inte brusa, men att bruset kommer när du rör på kablarna låter märkligt. Om ljudet är dovt skulle det kunna bero på att diskanterna i högtalarna gått sönder, vilket i sig skulle kunna bero på en trasig förstärkare. Alternativt skulle det kunna vara delningen i sub:en (för jag gissar att signalen går förstärkare->sub->högtalare?). Prova med att koppla förbi sub:en & om det inte hjälper med en annan förstärkare.
  3. dizzyduck

    Low memory?

    Du kan se vilken version du har i Windows kontrollpanel. På "My Steinberg" på Steinbergs sajt finns 64-bits version att ladda ner. Jag har dock haft lite trassel med den (struligt med kompabilitet på 32-bits plugins), varför jag bytt tillbaka till 32-bits version. Kör å andra sidan inte särskilt mkt VSTi, så jag kör inte slut på RAM så snabbt ändå!
  4. dizzyduck

    Low memory?

    Det kräver även 64bits Windows. Själva Cubase kommer i såväl 32 som 64 bits-version, dvs kostar inget extra (medföljde det inte vid köp kan du ladda ner på Steinbergs hemsida)
  5. Jag är varken Mac eller ProTools-användare, men det låter som drivrutinsfel...
  6. Jag håller på att bli tokig. Jag vill använda ett par gamla ISA-ljudkort i en enkel dator med Windows 3.1 (hårdvaran kräver det) och få korten att svara på inkommande MIDI-data. Med en vanlig sequencer så tar ju datorn bara emot data på en kanal, jag vill kunna använda alla 16, så att datorn agerar som en ljudmodul. Någon som vet om någon programvara (för Win3.1) som kan göra detta? Tidigare har jag synkat en MIDI-sequencer i Win3.1-maskinen mot en nyare dator via MIDI, men det är ett väldigt opraktiskt sätt att jobba...
×
×
  • Skapa ny...