Jump to content
Annons

Kompressorinställnings fråga


fender__

Recommended Posts

Hej igen..

och tack för er hjälp, speciellt till martinöjes med sina exemplar. Där hör man ju direkt.

Det jag tycker är jobbigt när man ibland drar ner attacken på min och sen på max och hör iiiiingen skillnad.. Exempelvis när jag spelar in piano (Eastwest plugg, har dem förresten kanske förinställd kompressor eller andra effekter?)

Jag får helt enkelt plugga vidare på ämnet och nöta på..

Har någon kanske tips på bra böcker, hemsida eller som studio hade den här mixologitidningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Jag håller på att läsa den där.

Den är riktigt bra 🙂

Den är fullkomligt briljant! Läser den för tredje gången nu. Glöm inte bort att lyssna på ljudexemplen. När du är klar med den rekommenderar jag antingen:

http://www.amazon.co.uk/Art-Mixing-Recording-Engineering-Production/dp/1931140456/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1314005619&sr=8-1

eller den mer övergripande (generella):

http://www.amazon.co.uk/Modern-Recording-Techniques-David-Miles/dp/0240810694/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1314005660&sr=1-1

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
JeremyStarseed (oregistrerad)

Får liksom höja ett par snäpp för att det ska låta lika högt. Vet att det enligt "dizzyduck" beror på men det låter logiskt att man under mixningsfasen vill få hela låten på en så¨hög volym som möjligt. Mastring ska ju självklart påverka volymen men ju högre det är under mixgninsfasen desto bättre är det väl?

Bra förslag med att komprimera bakgrundsljud hårdare för att de skall bli lättare att hitta i ljudbilden. Resultatet upplevs som litet klarare.

Däremot skulle jag varna för att skapa mixar som skall låta "så högt som möjligt". Höj volymregeln på din monitoring för att ge dig massa volym (headroom)...fyll sedan ljudbilden med dina ljud så att allt känns bra, utan att ändra lyssningsvolymen. Då har du en mix klar. Sedan kan du börja jämföra med annat, men var trygg i att din mix har dynamik och går att lägga på nästan vilken nivå som helst i masteringsskedet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...