Jump to content
Annons

Blåsor på fingrarna pga mycket bas spelande, kan man undvika det på nåt sett


G Bango

Recommended Posts

Annons

Jag får ofta kramp och blåsor när jag lirar mycket min thunderbird elbas, finns det nåt man kan göra åt det, typ köpa nåt skydd eller nåt liknande..

Krampen tyder på att du är överansträngd, alternativt tar i för mkt när du spelar. Sluta spela, sträck ut musklerna som krampar och ta en paus på ett par minuter eller så länge du behöver. Sen kan du börja igen, men sluta när det gör ont. Annars kan du dra på dig inflammationer i senor och muskelfästen och det är onödigt och gör ont. Du kan ha mycket att vinna på att se över din teknik, spelposition etc.

Blåsorna är bara att "spela bort", dvs spela mer och oftare så anpassar dina fingrar sig efter den nya nivån av fysisk påfrestning och förser dina fingertoppar med tjockare hud. Mina fingertoppar på vänsterhanden är som tjockt läder längst ut. Blåsorna kan också vara nickelallergi, så om du vet med dig att du har det så köp nickelfria strängar.

Rock on!

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att härda ut 🙂

Finns nog inget du kan göra om du inte vill spela med plektrum. Ett tag hade jag blåsor på mina gamla blåsor, men det ger sig med tiden och även fast jag inte spelar spec ofta nu för tiden har jag fortfarande pansarskin på fingertopparna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läste musik gick där en basist som spelade precis varje lediga stund, han hade inga fingertoppar alls så han köpte nya på apoteket. Det är något som liknar sånadär compeed plåster för fotblåsor tror jag, gummiplåster liksom. Eller så håller du ut och väntar på pansarskinnet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det här med att ta pauser är väldigt bra att tänka på, sitt aldrig mer än 30-45 minuter i sträck. Se sen till att gå upp och går runt lite, veva med armarna och sånt.

Men jag vet hur lätt det är att glömma, när man är inne i spelandet. För min del slutade det dock med en pajad högerarm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta paus på så sätt att du övar att spela med plektrum, (det är väl högerhanden som du får värst blåsor på?) att kunna spela både med och utan plektrum är grejen. Kör man bara det ena är man lite handikappad.

Edit: Det kan ju vara så att basen är feljusterad också, med för hög stränghöjd och kanske !pilbåge" på halsen. Då blir det jobbigt att spela bas...

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du får kramp ofta när du spelar så kan det ha att göra med hur du gör när du spelar också. Alltså allt ifrån hur du står/sitter till hur dina händer är positionerade och så.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får ofta kramp och blåsor när jag lirar mycket min thunderbird elbas, finns det nåt man kan göra åt det, typ köpa nåt skydd eller nåt liknande..

Om du bygger upp en rutin och håller dig aktiv med spelandet så slipper du såväl kramp som blåsor. Kramp och blåsor är vad du måste betala för att bygga upp rutinen.

Sedan så är mitt tips att du skiter i "pedagogiska" 40-minuterspass... Det var bara någon smartwannnabe som fick en fix idé på 80-talet om att nu ska vi vara hippa och sätta en konstant för hur länge ett repetitionspass ska vara.

Lira tills det gör ont – sedan tar du en paus.

Om du inte vill ha ont: börja samla på frimärken istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan så är mitt tips att du skiter i "pedagogiska" 40-minuterspass... Det var bara någon smartwannnabe som fick en fix idé på 80-talet om att nu ska vi vara hippa och sätta en konstant för hur länge ett repetitionspass ska vara.

Mitt tips är att skita i att skita i "pedagogiska" 40-minuterspass. Du är under uppbyggnadsfas beträffande din muskelfunktion, och då ger återhämtning under och efter passen ökad träningsvinst i slutändan. Du kan lika gärna säga 40 minuter som 20 eller 30 minuter. Huvudsaken är att det hjälper dig att komma ihåg att lägga ifrån dig basen i ett antal minuter (hur många känner du helt själv), låta musklerna vila, och sedan köra igen. Det finns ingen vinst i att köra tills det gör ont och krampar, det är inte mer "metal" eller macho än att vila under långa sessioner och vara smart.

När du övat upp muskelstyrka och uthållighet kan du lira mycket mera fritt och belasta strukturerna hårdare under längre tid. Men som du beskriver hur det fungerar idag så rekommenderar jag dig definitivt att lägga in mer eller mindre regelbundna pauser i ditt spelande.

Däremot kan du aldrig gardera dig mot att dina muskler svarar med viss smärta när du anstränger dem hårt - du kommer inte att utveckla uthållighet och styrka om du aldrig låter det kännas i musklerna att du spelar. Men ren smärta ska du försöka undvika.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att skita i att skita i "pedagogiska" 40-minuterspass. Du är under uppbyggnadsfas beträffande din muskelfunktion, och då ger återhämtning under och efter passen ökad träningsvinst i slutändan. Du kan lika gärna säga 40 minuter som 20 eller 30 minuter. Huvudsaken är att det hjälper dig att komma ihåg att lägga ifrån dig basen i ett antal minuter...

Du ska nog också börja tänka på att börja samla på frimärken...

I studion:

Tekniker: Bryt! Det där lät skit... OK, ta om. Tagning nitton! Kör!

AnthonyS: Nej! Vänta! Vänta! Stooop!

(Teknikern bryter)

Teknikern: Vad hände?

AnthonyS: Ingenting. Det är bara det att jag måste lägga från mig basen i ett antal minuter.

Teknikern: Öhmm... förlåt?

AnthonyS: Lägga från mig basen en stund... Jag har liksom kört hela trettio minuter i sträck.

Teknikern: Är du seriös?

AnthonyS: Asså, faktiskt va... Jag är under uppbyggnadsfas beträffande min muskelfunktion, och då ger återhämtning under och efter passen ökad träningsvinst i slutändan...

(Ett par sekunders tystnad...)

Teknikern: [Lägger av världens asgarv] Du är för rolig... Nu brukar vi allvar. Tagning nitton! Kör! (Teknikern skakar på huvudet; ha ha, rolig prick...)

AnthonyS: Neeej! Jag vill inte! Jag fixar det inte utan regelbundna pauser i mitt spelande!

(Teknikern bryter)

Teknikern: Vaffan håller du på med? Skärp dig!

AnthonyS: Nej, du ska skärpa dig! Det finns ingen vinst i att köra tills det gör ont, det är inte mer "metal" eller macho än att vila under långa sessioner och vara smart.

Teknikern: Smart...

AnthonyS: Ja! Smart!

Teknikern: Vet du vad? Varför packar du inte ner din jävla bas och återkommer när du inte känner att du måste gnälla som en kärring! Jag lägger ner här.

AnthonyS: Vad fan är ditt problem? Det är ju jag som betalar; det är mina pengar!

Teknikern: Ibland är det helt enkelt inte värt det. Now get the fuck out of min studio!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

+1^^

😄

Håller helt med, Valle-spela på för fan-det går över-om någon månadr har du bra skinn på fingertopparna

och har bra styrka och uthållighet i händerna och som MickeS skriver så har du fått litet mer rutin

på hur du posotionerar händerna så att det blir bekvämt och energisparande

ROCK ON !!!

(lite blod,och svett!!!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

En del basister tränar mycket och de flesta får valkar, förhårdnarer..själv slappar jag mycket på basen och får då en valk på tummen....

Den spricker ibland osse får man börja om från början...ett sätt att undvika detta till en del är att tejpa fingrarna....maskeringstejp eller liknande

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska nog också börja tänka på att börja samla på frimärken...

I studion:

Tekniker: Bryt! Det där lät skit... OK, ta om. Tagning nitton! Kör!

AnthonyS: Nej! Vänta! Vänta! Stooop!

(Teknikern bryter)

Teknikern: Vad hände?

AnthonyS: Ingenting. Det är bara det att jag måste lägga från mig basen i ett antal minuter.

Teknikern: Öhmm... förlåt?

AnthonyS: Lägga från mig basen en stund... Jag har liksom kört hela trettio minuter i sträck.

Teknikern: Är du seriös?

AnthonyS: Asså, faktiskt va... Jag är under uppbyggnadsfas beträffande min muskelfunktion, och då ger återhämtning under och efter passen ökad träningsvinst i slutändan...

(Ett par sekunders tystnad...)

Teknikern: [Lägger av världens asgarv] Du är för rolig... Nu brukar vi allvar. Tagning nitton! Kör! (Teknikern skakar på huvudet; ha ha, rolig prick...)

AnthonyS: Neeej! Jag vill inte! Jag fixar det inte utan regelbundna pauser i mitt spelande!

(Teknikern bryter)

Teknikern: Vaffan håller du på med? Skärp dig!

AnthonyS: Nej, du ska skärpa dig! Det finns ingen vinst i att köra tills det gör ont, det är inte mer "metal" eller macho än att vila under långa sessioner och vara smart.

Teknikern: Smart...

AnthonyS: Ja! Smart!

Teknikern: Vet du vad? Varför packar du inte ner din jävla bas och återkommer när du inte känner att du måste gnälla som en kärring! Jag lägger ner här.

AnthonyS: Vad fan är ditt problem? Det är ju jag som betalar; det är mina pengar!

Teknikern: Ibland är det helt enkelt inte värt det. Now get the fuck out of min studio!

Jag fick mig iaf ett mycket gott skratt! 😆

Min poäng var att när man bygger upp sin styrka och muskelfunktion som musiker är det dumt att utsätta sig för risken att överanstränga sig. Jag själv tar bara pauser om jag verkligen behöver det, eller om jag verkligen får ont. Men så är jag van att spela många timmar i sträck också, något som jag gissar att trådskaparen inte är.

Din berättelse var fin, men stämmer således tyvärr dåligt med verkligheten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska nog också börja tänka på att börja samla på frimärken...

I studion:

Tekniker: Bryt! Det där lät skit... OK, ta om. Tagning nitton! Kör!

AnthonyS: Nej! Vänta! Vänta! Stooop!

(Teknikern bryter)

Teknikern: Vad hände?

AnthonyS: Ingenting. Det är bara det att jag måste lägga från mig basen i ett antal minuter.

Teknikern: Öhmm... förlåt?

AnthonyS: Lägga från mig basen en stund... Jag har liksom kört hela trettio minuter i sträck.

Teknikern: Är du seriös?

AnthonyS: Asså, faktiskt va... Jag är under uppbyggnadsfas beträffande min muskelfunktion, och då ger återhämtning under och efter passen ökad träningsvinst i slutändan...

(Ett par sekunders tystnad...)

Teknikern: [Lägger av världens asgarv] Du är för rolig... Nu brukar vi allvar. Tagning nitton! Kör! (Teknikern skakar på huvudet; ha ha, rolig prick...)

AnthonyS: Neeej! Jag vill inte! Jag fixar det inte utan regelbundna pauser i mitt spelande!

(Teknikern bryter)

Teknikern: Vaffan håller du på med? Skärp dig!

AnthonyS: Nej, du ska skärpa dig! Det finns ingen vinst i att köra tills det gör ont, det är inte mer "metal" eller macho än att vila under långa sessioner och vara smart.

Teknikern: Smart...

AnthonyS: Ja! Smart!

Teknikern: Vet du vad? Varför packar du inte ner din jävla bas och återkommer när du inte känner att du måste gnälla som en kärring! Jag lägger ner här.

AnthonyS: Vad fan är ditt problem? Det är ju jag som betalar; det är mina pengar!

Teknikern: Ibland är det helt enkelt inte värt det. Now get the fuck out of min studio!

HAHAHAA, dagens garv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Din berättelse var fin, men stämmer således tyvärr dåligt med verkligheten 🙂

Jag hoppas att du menar att berättelsen stämmer dåligt in på DIN erfarenhet. För om du tror att det går att fjanta sig på det där viset som "du" gör i studion, så är det som sagt dags att börja bläddra bland annonser efter häftiga frimärken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att du menar att berättelsen stämmer dåligt in på DIN erfarenhet. För om du tror att det går att fjanta sig på det där viset som "du" gör i studion, så är det som sagt dags att börja bläddra bland annonser efter häftiga frimärken.

Helt rätt. Den stämmer dåligt överens med MIN erfarenhet och hur JAG jobbar. Bra påpekande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bygger upp en rutin och håller dig aktiv med spelandet så slipper du såväl kramp som blåsor. Kramp och blåsor är vad du måste betala för att bygga upp rutinen.

Sedan så är mitt tips att du skiter i "pedagogiska" 40-minuterspass... Det var bara någon smartwannnabe som fick en fix idé på 80-talet om att nu ska vi vara hippa och sätta en konstant för hur länge ett repetitionspass ska vara.

Lira tills det gör ont – sedan tar du en paus.

Om du inte vill ha ont: börja samla på frimärken istället.

+1 ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklarns vad du var på hugget Valle... 🙂

Vill man undvika överansträngningar, skador och annat kan det vara en bra ide att avbryta innan det gör ont. Här får man ha lite sunt förnuft, precis som med alla annan träning. Det är klart att man så att säga måste "slå i taket" för att kunna lyfta det. Men får man en skada som göra att man måste lägga ifrån sig instrumentet helt i minst ett halvår så önskar man nog att man tagit det lite försiktigare...

I övrigt så är det väl inget som säger att man inte pallar ett dagspass i studion bara för att man tar pauser när man övar? Tror du att en maraton-löpare alltid springer exakt ett maraton när han/hon tränar?

Har faktiskt svårt att tänka mig någon verklig situation när man bara maler på i 3-4 h utan några som helst pauser. Det lär inte hända på rep, i studion eller på konserter, eftersom där alltid kommer mer eller mindre naturliga pauser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt svårt att tänka mig någon verklig situation när man bara maler på i 3-4 h utan några som helst pauser. Det lär inte hända på rep, i studion eller på konserter, eftersom där alltid kommer mer eller mindre naturliga pauser.

Ja du... Jag antar att det är därför som du och jag sitter här på ett forum och "lär" alla kids hur man blir superstars... eller hur? Vi som har "repat" fyrtio-minuterspass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du... Jag antar att det är därför som du och jag sitter här på ett forum och "lär" alla kids hur man blir superstars... eller hur? Vi som har "repat" fyrtio-minuterspass...

Jo, Valle. Det verkar finnas orsaker till varför du hänger här på forumet och "lär" kidsen, när du istället kunde tagga ner lite på attityden och faktiskt göra något av dom kunskaper du har.

Men i övrigt, håller med dom flesta andra, övning med pauser är nog vad som kommer att ge resultat.

Lycka till med spelandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Valle. Det verkar finnas orsaker till varför du hänger här på forumet och "lär" kidsen, när du istället kunde tagga ner lite på attityden och faktiskt göra något av dom kunskaper du har.

Men i övrigt, håller med dom flesta andra, övning med pauser är nog vad som kommer att ge resultat.

Oj, det här var mig en specialare... 🙂 Här har vi en riktigt fuktig newbie som – förutom att han/hon ägnar sitt debutinlägg åt att kommentera ett inlägg författat av mig – talar om för mig att "tagga ner lite på attityden" och dessutom vill lära mig ett och annat.

Jag hänger här på forumet för att jag kan och har möjlighet att göra det; för att jag tror på mig själv och vet att mina erfarenheter är värdefulla nog att kunna delas med av till andra, yngre förmågor. Jag hänger här för att jag har något att lära ut. Du hänger här tydligen bara för att "[hålla] med dom flesta andra".

Åsså... Jag har varit aktiv inom musikbranschen i över trettio år, inom många områden; jag har erfarenhet, insyn och kunskap. Jag har bevittnat och lärt mig inse skillnaden på att jobba hårt och att "[hålla] med dom flesta andra". Den senare sorten lägger gärna av innan de är tjugo för att de inte pallar trycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du... Jag antar att det är därför som du och jag sitter här på ett forum och "lär" alla kids hur man blir superstars... eller hur? Vi som har "repat" fyrtio-minuterspass...

När menar du att man spelar fyra timmar i ett sträck som proffs-musiker, helt utan pauser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...