Jump to content
Annons

Rekomendera en gitarr


tightflesk

Recommended Posts

Annons

I övrigt kan jag rekomendera en vanlig Epiphone SG (ser ju iaf lite Metal ut). G400 Extreme e ganska fin också, men lite dyrare än vad din budget tillåter. Kika in den på t.ex www.luthman.se

Du hittar säkert en häftig gitarr till bra pris och det finns ju en del som påminner om Metal rätt mycket.

För och få ett riktigt schysst ljud kan du ju även byta ut mickarna till Alnico-V dubbelt waxade eller EMG-mickar. (om gitarren inte redan har någon av de dvs)

Kan nog ge dig ett väldigt skönt rock/metalljud tillsammans med en skön metalsound/dist från t.ex en Bosspedal.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Fender Stratocaster är min absoluta favorit och med den kan du spela alla stilar med och utseendet passar in överallt.

Dessutom har den ett suveränt svajstall som du kan göra otroligt mycket med till skillnad från ett fast stall. ☺️

Du kan alltid byta stallmicken till en humbucker eller stackad singlecoil med högre output utan brus om du inte nöjer dig med originalmickarna för metal.

En humbucker och två singlecoils rockar hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två stycken 7strängade squier på blocket, i vanlgia fall skulle jag inte rekommendera squier men dom här gitarreran är ganska bra, dom behöver andra micakr men det gör många billigaer gitarrer,

Annars är det schecter omen 7 som gälller, den kostar 3500 ny. schecter damien 7 kostar 4900 och är en väldigt trevlig gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Epiphone Les Paul

Nej för faan...inte hård metall med en les paul. De klarar red hot och guns n roses. Men när det kommer till Uberdist så är det nog mer åt Ibanezhållet, vilka även är mer slimmad att spela snabbt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat ganska mycket på en ibanez RG dom verkar bra, en les paul blir det nog inte för dom e juh inte riktigt metal, och int eheller en stratocaster för jag gillar inte utsendet =) vilken ibanez skulle ni rekomendera?

Har inte spelat på många rg men de har varit med lås på strängarna så den inte stämmer om sig med svajarm. Vet inte om det finns på alla, men jag gilla det.

Mer mickel att byta strängar, men stabilare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför gillar ni inte Les Paul för metal?

Jag har en ESP Eclipse som funkar klockrent till metal. Och en Gibson lär ju funka fint den med men kanske att jag hade bytt ut mickarna.

Svårt att beskriva. Inte tillräckligt hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Gibson är oftast gjort i mahogny med limmad hals och skall man stämma ner till tex C eller H så blir det lät grötigt och för mycket bas,

Sen är mickarna inte riktigt gjorda för det höga midregistret som man ofta vill åt i tyngre musik,

Jo sen en till sak, dom har sällan 24 band och har minst en sträng för lite.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat ganska mycket på en ibanez RG dom verkar bra, en les paul blir det nog inte för dom e juh inte riktigt metal, och int eheller en stratocaster för jag gillar inte utsendet =) vilken ibanez skulle ni rekomendera?

Zakk Wylde är väl metal? Eller?

Har personligen svårt för karln, men han kan spela metal på en les paul, varför skulle inte du kunna det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för metall du spelar? Om det inte är nedstämda dödsditon så vet jag inte, är helt lost där, men om det gäller mer ordinär metall/hårdrock så köp en som du tycker ser cool ut och känns bra. Ja menar, rockhistorien är ju fylld med rockgitarrister och i stort sett alla märken finns representerade.

Stratocaster, Explorer, Les paul, nån ball PRS, Jackson etc.....

Mvh Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att gitarrer med svaj av typen "Floyd Rose" kan ställa till en del problem om man inte vet vad man pysslar med. Om du inte ska använda svaj speciellt mycket så ska du skaffa en gitarr utan, håller stämningen bättre och har längre sustain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta upp någon begagnad Charvel "hockeyklubba" eller liknande som t ex denna: http://www.blocket.se/vi/10173293.htm?ca=20_s Kolla även på vendolin.com

Mer prisvärda gitarrer för hårdrock lär du nog inte hitta.

Finns även andra mer typiska 80-talsmärken som man kan hitta väldigt billigt numera, t ex Kramer (fanns tre begagnade på Musikbörsens hemsida).

Se bara till att det sitter humbuckers i a f i stallpositionen!

Om du tycker det är jobbigt med begagnade gitarrer (alltid ett risktagande) så rekommenderar jag annars starkt en Black Standard från Indie Guitars. Provspelade på MB i Malmö (enda jag sett som säljare dom än, men jag antar att de flesta handlare kan ta hem på beställning). Den ligger visserligen 95 kronor över din budget, men en mer välbyggd gitarr i denna prisklass får man nog leta efter. Hade någon påstått att den kostat det dubbla hade jag inte blivit förvånad!

Link to comment
Dela på andra sajter

ibanez rg är juh en jättetjock planka utskuren på ett försök, som att spela på en tegelsten tycker jag, s serien dock är så sjukt snygg och nice!

själv har jag en lilarosa ibanes ex som är lite äldre men mycket trevlig, fick begagnat för en spottstyver fortfarande min favvgitarr, annars har jag en esp ltd m100fm kanske den heter, den fick jag väll för en 3-4000 ny och den ser juh snygg ut så den är grym live, rätt ok mickar, gillar själv inte high gain så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...