Jump to content
Annons

Blåsor på fingrarna pga mycket bas spelande, kan man undvika det på nåt sett


G Bango

Recommended Posts

Annons

När menar du att man spelar fyra timmar i ett sträck som proffs-musiker, helt utan pauser?

Kan inte peka på enskilda fall. Det är inget jag påstår heller. Däremot är det inget konstigt att man kör på tills det "sitter" (eller gör ont...). Sedan att detta kan ta x minuter/timmar är egentligen helt irrelevant.

Du talade om "naturliga pauser" innan, och det köper jag; även om dessa snarare är att se som uppladdning inför nästa take/låt/whatever (mikropauser). "Ett par minuters paus", däremot, varje jävla halvtimme är inga pauser; dessa är avbrott som hämmar kreativitet och känsla. Dessutom är det skitlöjligt att sätta en konstant för "antal minuter man får spela utan att pausa".

Jag begär inte att man ska förstå detta om man inte har (på ett eller annat sätt) jobbat inom branschen, men har man det så vet man vad jag snackar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledskador är inget skämt. Min basist blev inkapabel att spela i flera månader p.g.a. överansträngning när han spelade, och han är bara 20. Jag kan lova dej att det inte var spec kul för honom att inte få spela alls, eller för den delen att ha brännande smärta i hela armen under ett helt gig. Att spela så det gör lite ont kan man göra live nån gång ibland för att inte förstöra giget, men sitter man hemma och övar och känner smärta ska man sluta omedelbart! Stretcha lite, kolla på ett halvkul youtubeklipp, sen kan du testa igen.

En grundläggande viktig grej är dock att öva avslappnat. Om du måste spänna dej för att spela nåt, så spelar du förmodligen snabbare än vad du kan hantera. Öva långsammare, öva avslappnat, och snabbheten kommer öka ganska fort. Korrekt teknik handlar om att vara avslappnad och precis, så öva sakta och noggrannt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledskador är inget skämt. Min basist blev inkapabel att spela i flera månader p.g.a. överansträngning när han spelade, och han är bara 20.

Tråkigt när det blir så. Men då har han tyvärr lärt sig att spela på fel sätt, ergonomiskt sett.

Det finns ju många kids idag som lär varandra att håll tummen där, åsså lägger du pekfingret där, å sist ringfingret där... Och så börjar de veva uti bara helvete; med ett snöre som axelband, gitarrkroppen nere vid knäna och halsen i 20 graders vinkel, stående med sned ryggrad och fan vet allt – för det är ju så idolerna gör... Tro fan att det är skadligt rentutav.

Link to comment
Dela på andra sajter

En helkväll med alternativ fri jazz jam med bara spelsugna

egoistisk individualister som skall aldrig får nog.

Har två och en halvtimme med bongos och gitarr och ett instrument jag inte vet vad det heter.

John Mc Laughlin spelar gitarren i a f.

Visst finns det de som nöter längre också.

Jag gillar sånt...

ang:

hur ofta spelar man i flera timmar.......alltså.

det finns de som gör det profissionelt.

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt när det blir så. Men då har han tyvärr lärt sig att spela på fel sätt, ergonomiskt sett.

Det finns ju många kids idag som lär varandra att håll tummen där, åsså lägger du pekfingret där, å sist ringfingret där... Och så börjar de veva uti bara helvete; med ett snöre som axelband, gitarrkroppen nere vid knäna och halsen i 20 graders vinkel, stående med sned ryggrad och fan vet allt – för det är ju så idolerna gör... Tro fan att det är skadligt rentutav.

Njae han spelar inte alls såsom du beskriver, oftast har han haft väldigt bra teknik men i det här fallet så spelade och repade han i princip hela sin vakna tid i flera månader, eftersom han hade två aktiva band samtidigt som han pluggade bas på folkhögskola, hela tiden med ny musik att lära sej och spela upp som ibland var svårare än han hann träna till. Som sagt, spelar man saker man inte riktigt är redo för blir man lätt spänd. Tror stretching och färre bollar i luften hade hjälpt mer än en omorganisering av hans spelstil.

Dock har du helt rätt i övrigt: ergonomi är en skitviktig del i spelandet. Dessutom är det aldrig nån som vill se ditt skrev på scen, så höj gitarren för guds skull...

- edit - Angående att spela i flera timmar, så är det inget konstigt alls. Nog för att jag inte spelar covers regelbundet men när vi gör det är 3 timmar standard. Mindre än så hinner inte publiken gå igång på.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, en del här verkar ju mer än lovligt naiva.

Prova att jämföra med elitidrott, eller egentligen idrott på vilken nivå som helst, så kanske det blir lättare. Folk som tänkt tävla i triathlon, maraton, eller liknande kör ju knappast ett triathlon eller maraton-lopp varje gång dom tränar. Hade dom gjort det, och dessutom strunta i att lyssna på kroppen (som kanske vill signalera att man håller på att slita ut ett knä eller så), så håller dom nog inte så länge...

Det gäller egentligen lika gärna på korpnivå. Hur coolt är det att springa in med taskig rygg och spela en kvart i någon fotbolls-match, och sen vara sjukskriven ett halvår? Bara å bita ihop och köra vidare, eller lyssna på kroppen?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ang:

hur ofta spelar man i flera timmar.......alltså.

det finns de som gör det profissionelt.

- edit - Angående att spela i flera timmar, så är det inget konstigt alls. Nog för att jag inte spelar covers regelbundet men när vi gör det är 3 timmar standard. Mindre än så hinner inte publiken gå igång på.

Alltså, även om man kör en tretimmars-konsert, så blir det ju ändå naturliga pauser när sångaren snackar med publiken, trummisen letar efter nya trumpinnar, allsångspartier o s v. När ni repar för ett tre-timmars-set, kör ni motsvarande en konsert om dagen under sex månader, eller vågar man anta att repen innehåller lite fler pauser än själva konserten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...