Jump to content
Annons

Moral och yrkesstolthet inom Ljudproduktion


John NT

Recommended Posts

Annons

Jävlar, det kan inte vara särskilt många aktiviteter ute på IKEA.

nä, sant, för det fanns ju inga sångare/sångerskor eller musiker innan kvantisering och autotune uppfanns? och

heller finns det inga musiker idag som är kapabla till att både starta och sluta en låt unisont?

jag förstår att gamla zombies som fick ta 18000 tagningar var på 80-talet för att dom var för dåliga på att

spela och sjunga välkomnar den nya tekniken och får tid över till att dra timlånga anekdoter om den otekniska

och hemska forntiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår att gamla zombies som fick ta 18000 tagningar var på 80-talet för att dom var för dåliga på att

spela och sjunga välkomnar den nya tekniken och får tid över till att dra timlånga anekdoter om den otekniska

och hemska forntiden...

Nää... det var ju på 60-talet.

Och The Zombies var rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

nä, sant, för det fanns ju inga sångare/sångerskor eller musiker innan kvantisering och autotune uppfanns? och

heller finns det inga musiker idag som är kapabla till att både starta och sluta en låt unisont?

jag förstår att gamla zombies som fick ta 18000 tagningar var på 80-talet för att dom var för dåliga på att

spela och sjunga välkomnar den nya tekniken och får tid över till att dra timlånga anekdoter om den otekniska

och hemska forntiden...

Njae, jag menade bara att jag tolkade ditt enkätsvar som att du antingen aldrig någonsin jobbar med andra människor än de som är "perfekta" i sitt trakterande, eller så tar du ungefär hundrafemtio gånger längre tid på dig att färdigställa en (klients) produktion. Jag valde konsekvent att utesluta första alternativet; och därför fick jag bilden av en studio ingen artist idag vågar sig till (inte för att de är rädda att sjunga/spela fel – utan för att de värderar sin tid lite annorlunda än du).

Jag kan givetvis ha fel! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man göra i en studio om man har skippat det viktigaste, nämligen att repa, repa och repa? Det är väl inte ljudteknikerns uppgift att få bandet att bli tight? Nu har jag aldrig haft det problemet, varken som tekniker eller som klient. Just för att vi har värderat vår tid så har vi gått igenom allt i minsta detalj, typ solon, stämmor osv, INNAN vi har gått in i en dyr studio. Det är väl rätt så självklart egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Carl Carlsson, Jobbar med Musik, nöjesjournalistik och kläder.

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

NEJ, jag föredrar ärlighet och framför perfektion.

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

Ja, i mindre skala.

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

Nej, om det inte var en övertydlig effekt.

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

Spontant nej, efter lite eftertanke: Kanske.

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

Ja, som sagt ogillar jag sånt som inte låter autentiskt.

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

Enstaka korrigeringar där det verkligen är nödvändigt är okej. Men jag skulle aldrig slicea upp ett helt trumspår och kvantisera mot sextondelar eller liknande.

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

Nej, jag blandar gärna ut med lite Linn Drum eller liknande för att få lite mer 80-talssmack. Men en riktig inspelad trumma är alla gånger bättre.

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

Inte mer än att det känns taskigt mot vännen i bandet. Bra personkemi musikerna emellan är ju också viktigt.

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

Nej absolut inte.

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

Nej, live får du ju även en visuell upplevelse som fyller ut för det där. Sen kanske man inte ska överdriva i studion dom till exempel Dragon Force.

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

Absolut inte. Det är nog ingen som tror att man faktiskt spelat in i Taj Mahal bara för att man använt den preseten.

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

Oärligt vet jag inte, men musik förlorar sitt värde lite grann när det inte är mänskligt längre.

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det då mest dom artisterna som har kvantisering, autotune osv på sina inspelningar. Dom borde ju rimligtvis ha tid att göra allt 'på riktigt'...

Varför borde de rimligtvis ha det?

I musikbranschen råder FULL PATTE!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"Namn, ämbete" (ex. John Nilsson-Tysklind, Musiker"

Joachim Ekermann, normalbegåvad ljudtekniker och musikproducent

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

Ja

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

Ja

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

Tveksamt, om syftet var att få ett "naturligt" resultat. Men det beror på brister i tekniken, inte pga moral.

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

Ja

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

Oftast

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

Nej

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

Nej

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

Nej

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

Nej

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

Nej

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

Nej

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

Det beror på hur man framställer sig själv. En virtous som redigerat sina insatser i efterhand tappar säkert kredabilitet om det kommer fram. Däremot är det helt accepterat att samma person användar vilka effekter som helst för att skapa sound.

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack återigen till alla som tagit sej tid att svara på frågorna, ni hjälper mej väldigt mycket 🙂

Jag är fortfarande lite sugen på att höra fler tankar om det här dock:

Men hursomhelst, en följdfråga på allt detta: Hur ser ni producenter/mixtekniker på användandet av presets? Om en osnuten högstadieunge presenterar en fantastisk mix för er men det visar sej att allt är SD2.0-presets, CLA Drums, CLA Bass, CLA Vocals och CLA Guitar samt ett par välplacerade loopar, och hela kalaset tog honom 20 minuter att mixa, är han fortfarande en bra producent då? Om han uppnått samma resultat med endast separat outboard-gear och med helt egna inställningar och signalkedjor, hade han varit en bättre producent då? Om resultatet är viktigare än metoden, så kan man väl lika gärna slänga EZMix på allt och säkert få bättre resultat än många ljudtekniker med långt bättre koll på hur en kompressor fungerar eller i vilken ordning man ska stoppa gate, EQ och comp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack återigen till alla som tagit sej tid att svara på frågorna, ni hjälper mej väldigt mycket 🙂

Jag är fortfarande lite sugen på att höra fler tankar om det här dock:

Klurig fråga. Det är alltid resultatet som räknas, punkt. Men, om man mixar med enbart presets kommer man snart att sitta på pottkanten om man blir ombedd att skapa ett sound som det inte finns någon preset för. Man kan träffa rätt en gång genom att mixa med presets, men jag hävdar bestämt att det inte går att bygga upp en karriär som producent på det viset. Dock finns det egenskaper som är betydligt viktigare än att kunna mixa utan presets (mixen kan ju en ljudtekniker fixa, om man ska skilja på yrkesrollerna producent och ljudtekniker). Den viktigaste egenskapen hos en producent är att ha fingertoppskänsla för vad som kommer att fungera hos sina tilltänkta lyssnare och kunna inspirera och hjälpa artisten man producerar att prestera så bra som möjligt, samt att vara kvalitetsmedveten och se till att det inspelade materialet håller måttet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hursomhelst, en följdfråga på allt detta: Hur ser ni producenter/mixtekniker på användandet av presets? Om en osnuten högstadieunge presenterar en fantastisk mix för er men det visar sej att allt är SD2.0-presets, CLA Drums, CLA Bass, CLA Vocals och CLA Guitar samt ett par välplacerade loopar, och hela kalaset tog honom 20 minuter att mixa, är han fortfarande en bra producent då? Om han uppnått samma resultat med endast separat outboard-gear och med helt egna inställningar och signalkedjor, hade han varit en bättre producent då? Om resultatet är viktigare än metoden, så kan man väl lika gärna slänga EZMix på allt och säkert få bättre resultat än många ljudtekniker med långt bättre koll på hur en kompressor fungerar eller i vilken ordning man ska stoppa gate, EQ och comp.

Jag är varken producent eller mixtekniker till yrket, men är kanske det viktigaste i frågan, lyssnare/konsument och ärligt talat spelar det ingen roll alls hur man uppnåt resultatet då så länge det låter bra. Svårare än så är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hursomhelst, en följdfråga på allt detta: Hur ser ni producenter/mixtekniker på användandet av presets? Om en osnuten högstadieunge presenterar en fantastisk mix för er men det visar sej att allt är SD2.0-presets, CLA Drums, CLA Bass, CLA Vocals och CLA Guitar samt ett par välplacerade loopar, och hela kalaset tog honom 20 minuter att mixa, är han fortfarande en bra producent då? Om han uppnått samma resultat med endast separat outboard-gear och med helt egna inställningar och signalkedjor, hade han varit en bättre producent då? Om resultatet är viktigare än metoden, så kan man väl lika gärna slänga EZMix på allt och säkert få bättre resultat än många ljudtekniker med långt bättre koll på hur en kompressor fungerar eller i vilken ordning man ska stoppa gate, EQ och comp.

För min del är det bara resultatet som räknas när jag hör andras låtar. Resan dit är bara intressant för inblandade musiker/ljudtekniker/producent etc, men för lyssnaren är det egalt hur det har kommit till, så länge resultatet låter bra. Presets funkar sällan riktigt bra, men om det blir bra, så blir det - och då är det inte mycket mer att säga om det...

Att sätta sig på höga hästar och säga att det "måste" gå till på ett visst sätt för att kunna betraktas som "bra" och att det plötsligt blir sämre bara för att man får reda på att det inte har gått till på "rätt" sätt, är mest trams enligt min mening (även om jag förstås främst uppskattar folk som verkligen kan spela/sjunga - men sådant är egentligen bara intressant vid liveframträdanden och när man spelar in själv). Om låten, sången, mixen och ljudet låter bra, så är det skit samma om det har blivit bra på en kvart genom ett lyckokast av någon som varken kan sjunga eller ta en ton på något instrument och inte kan ett dugg om ljudteknik eller musikteori eller om det har tagit ett halvår för en virtuos som kan "allt" (eller vice versa) - eller om det är gjort enbart med loopar eller enbart "äkta" instrument, pluggar eller outboards, eJay eller ProTools. Är det bra så är det bra oavsett hur det gick till - och är det dåligt så är det dåligt oavsett hur det gick till.

Så ser jag i alla fall på det.

Sedan kan man förstås titta på frågan igen; Är han en bra producent?

Om det lyckas gång på gång, så har han hittat ett arbetssätt som gör att han får bra resultat - och då kan man säga att han är en bra producent även om det finns massor av kunskapsluckor. Om han har lyckats suveränt bra med en enda låt, så är det en lite annan fråga - för om man inte kan upprepa det och få lika bra resultat om och om igen, så handlar det om tur och inte att man är en bra producent/ljudtekniker/whatever...

Frågan går alltså inte att svara på om man inte kan lyssna på flera låtar från samma producent.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse, Är huvudsakligen låtskrivare/musiker, men ser även mig själv som producent/tekniker

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

Ja, Beror dock på hur mycket, jag tycker att lite småfel här och var ger karaktär till musiken.

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

Ja, tycker dock att mikrofonval/preampval är förstahandsval för att fånga ljudkällan på snyggast möjliga sätt.

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

Stämmor : Ja, Lead : Nej, musikern ska ju kunna framföra det live. Stämmor på backingtrack är dock godkänt för att fetta till det hela.

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

Nej, gör om gör rätt. Lite småfel är annars härligt

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

Ja, Man blir ju ofta känd genom att ha en unik egen röst, då ska ju det framgå.

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

Kvantisera : Nej, Flytta : Ja

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

Nej, sålänge man inte trycker in så mycket samplingar så att musikern inte kan spela det live.

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

Ja, det ska ju nån gång framföras live och då bör man kunna lira sina delar.

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

Nej, är bara roligt att få mer prylar att meka med.

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

Nej, så länge det inte blir så mycket att man knappt känner igen låter live.

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

Nej, om det tillför låten något positivt, och till viss del kan framföras live.

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

Ja

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker att inte antyda nåt, och ärligt talat är jag ganska opartisk i detta eftersom jag är väldigt mycket musiker OCH ljudtekniker. Som musiker ser jag det som mitt ansvar att vara fläckfri speltekniskt, kompositionellt och ljudmässigt. Ligger år av övning och hundratals tusen kronor bakom min gitarrutrustning. Men som ljudtekniker är jag väldigt liberal, jag tycker som de flesta här att teknik är till för att använda och resultatet är viktigare än metoden. Därmed har jag en konflikt mellan mitt musikaliska jag och mitt ljudtekniska jag 🙂 Likaså en konflikt mellan mej och mina medmusiker, som oftast vill göra saker rätt och på sitt sätt, i enlighet med deras konstnärsheder.

Men hursomhelst, en följdfråga på allt detta: Hur ser ni producenter/mixtekniker på användandet av presets? Om en osnuten högstadieunge presenterar en fantastisk mix för er men det visar sej att allt är SD2.0-presets, CLA Drums, CLA Bass, CLA Vocals och CLA Guitar samt ett par välplacerade loopar, och hela kalaset tog honom 20 minuter att mixa, är han fortfarande en bra producent då? Om han uppnått samma resultat med endast separat outboard-gear och med helt egna inställningar och signalkedjor, hade han varit en bättre producent då? Om resultatet är viktigare än metoden, så kan man väl lika gärna slänga EZMix på allt och säkert få bättre resultat än många ljudtekniker med långt bättre koll på hur en kompressor fungerar eller i vilken ordning man ska stoppa gate, EQ och comp.

Klart som fan att snubben är en bra producent om han fått lyssnaren att tycka om hans produktion efter så liten arbetsinsats!

Mesta möjliga lön för mödan.

Musik för en hjärndöd generation..., sa nån smart jäkel en gång i tiden!

/Crunch'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen moral eller hämningar. Finns det något knep/trick eller fusk för att mina öron förbättra (dölja verkligheten) så gör jag det. Autotuning, manuella pitchar, klipp & klistra så mycket det går...låna dyra mickar & preamps, låna SR´s studios.

Jag är ingen Dio på sång, jag är inte Brian May på gitarr, ingen Jaco på bas, Weckl på trummor eller Lord på orgel...fusk är ett måste.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

[Namn, ämbete" (ex. John Nilsson-Tysklind, Musiker"

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

Ja, om det handlar om småsaker

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

Ja

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

Troligen inte, nej

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

Nej, då hade jag lagt om sångmelodin.

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

Ja

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

Nej, om det handlar om småsaker

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

Nej

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

Ja, då hade jag hellre förenklat låten. Jag hade kunnat låna in en violinist för ett pålägg på en låt med ett band där ingen spelar foil, men jag hade inte bytt ut bandets basist mot en annan basist, för att ta ett exempel, så länge dom inte insisterar på det.

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

Nej

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

Nej

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

Nej

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

Ja

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

Ja

Henrik, musiker och hobbyproducent. Jag tycker det är viktigt att man kan återskapa sin musik live, därför avstår jag gärna "fusk" som gör att man på en inspelning spelar över sin förmåga. Visst kan man kvantisera nåt trumslag etc om det behövs men jag hade inte gjort det på varje slag i en hel låt. Däremot välkomnar jag alla knep som förbättrar själva ljudkvaliten.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen Dio på sång, jag är inte Brian May på gitarr, ingen Jaco på bas, Weckl på trummor eller Lord på orgel...fusk är ett måste.

Med andra ord finns det ingen anledning att öva längre? Om man inte vill nischa sej till livemusiker förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Många fantasktiska gitarrsolon på plattan t.ex innhåller bara en del licks från plattans solo

på live spelningingar så att man känner igen sig litet-resten är improvisation för stunden.

Och de är fortfarande LIKA fantastiska-ibland mer(någon gång sämre kanske, men det är ju efter tycke och smak.)

I a f i den musik jag gillar och jag tror nog att det är så live för de flesta andra också.

Jag tycker att det är intressant och jag gillar när det är så...

Det är det som är live för mig liksom och levande.En happening liksom....

Annars kan jag ju lyssna på plattan istället......

Why bother go to the show ???

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...