Jump to content
Annons

Moral och yrkesstolthet inom Ljudproduktion


John NT

Recommended Posts

Tjo!

Det har blivit dags för mig att skriva B-uppsats i Ljud- och Musikproduktion på Högskolan, och ämnet jag valt är som titeln lyder. Vad är "fusk", vad är "omoraliskt" och vad är "ett nödvändigt ont" i jakten på en perfekt låt/mix. Det jag vill ha är era helt SUBJEKTIVA åsikter 🙂 Det ni SJÄLVA tycker.

Svara på så många frågor ni vill eller hinner, och fyll gärna på med fler svar allt eftersom. Jag kommer inte sammanställa detta förrän om ett par veckor.

Diskussioner är välkomna, men för statistikens skull behöver jag ändå ett fåtal mer konkreta uppgifter: Ert riktiga namn, om ni ser er som framförallt musiker ELLER ljudtekniker, samt JA eller NEJ på samtliga frågor. Där vill jag helst inte ha några gråzoner, men som sagt så får ni jättegärna motivera era svar så ingående ni vill. Allt ni skriver är bra material till min uppsats, och den får vara upp till 15 sidor så bli så långrandiga ni vill 🙂 I de lägen där det är svårt att säga ja eller nej, försök att tänka generellt. T.ex. på första frågan om autotune: "Nej, i mån om tid och förutsatt att sångaren är kompetent nog att göra en bättre tagning" alternativt "Ja, men om det finns tid och om sångaren kan göra en bättre tagning så gör jag helst några ytterligare försök". Det är två sätt att säga nästan samma sak, men tillräckligt vinklat för att funka med min statistik.

När jag skriver "skulle du kunna använda" så menar jag även ur musikers synpunkt. Frågan innefattar alltså om du som musiker skulle kunna låta en utomstående mixare göra det som beskrivs i frågan.

Förhoppningsvis kan den här tråden bli intressant läsning för fler än bara jag, dessutom. 🙂

Ok då kör vi!

---------------------------------

"Namn, ämbete" (ex. John Nilsson-Tysklind, Musiker"

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

-------------------------

Tack på förhand för alla svar, ska bli jättekul att läsa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Siktar du främst på en kvalitativ ansats i din uppsats - eller är det en kvantitativ där du ställer upp mätbara parametrar? Rent statistiskt alltså?

Tänker att i och med att detta är ett rätt "subjektivt" ämne där alla resonerar olika

och det antagligen ändrar sig med tiden så är nog ett antal citat och oreringar på sin plats givet att det är så hermeneutiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Siktar du främst på en kvalitativ ansats i din uppsats - eller är det en kvantitativ där du ställer upp mätbara parametrar? Rent statistiskt alltså?

Tänker att i och med att detta är ett rätt "subjektivt" ämne där alla resonerar olika

och det antagligen ändrar sig med tiden så är nog ett antal citat och oreringar på sin plats givet att det är så hermeneutiskt.

Min tanke är att göra en jämförelse mellan vad de som huvudsakligen är musiker tycker och vad de som huvudsakligen är producenter tycker, sen är jag (som jag skriver i första inlägget) tacksam för motiveringar till alla svaren. Det är också därför jag gärna tar emot namnet på den som skriver, just för att ge mer grund att stå på. Den subjektiva naturen i ämnet tycker jag är intressant. Jag kommer också i min uppsats att göra en mer historisk analys över samma frågor och se om yrkeskårens allmäna åsikter om detta förändrats med tiden. I mån av tid och relevans tänkte jag också göra ett par mixar av samma låt med varierande grad av "studio magic" för att även där göra en undersökning om vad folk föredrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan Lindbäck, ljudtekniker.

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

JA. Effekter är till för att användas, och ingen tackar en för ett sångspår som låter dåligt.

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

JA. Det är väl (bland annat) det en ljudteknikers uppgift går ut på?

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

JA, om det gör att inspelningen låter bättre.

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

JA, men bara i nödfall, eftersom det lätt hörs om man har varit framme och pillat allt för mycket med transponering. I första hand spelar jag in den på nytt.

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

JA, tycker inte att det är något självändamål att göra en inspelning som låter som A-Teens första platta...

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

NEJ, för om lyssnaren hör felaktigheter i inspelningen kommer den direkt att tänka att ljudteknikern klantat sig. "Hur kunde man missa det där?"

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

NEJ. Ingen tackar en för en dålig/tråkig inspelning. Det är en ljudteknikers uppgift att få inspelningen att låta så intressant och välljudande som möjligt.

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

NEJ. Om framförandet inte är tillräckligt bra kommer skulden att läggas på ljudtekniker/producent.

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

NEJ. Har man möjlighet att göra det ska man självklart göra det! Lyssnaren kommer att reagera på om (ex.vis) gitarrljudet låter platt och tråkigt. Det går liksom inte att förklara för lyssnaren att "jag är ledsen, men vi kunde inte göra på något annat sätt".

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

NEJ. I min värld går "bra ljud, bra inspelning, bra framförande" före alla eventuella regler som säger "så kan man inte göra!". Ingen tackar en för en inspelning som inte håller måttet. Och dessutom ingår det i yrkesrollen att få de musiker man spelar in att låta "larger than life". Att bara "fånga framförandet" gjorde man på stenkakans tid. (Nu utgår jag dock ifrån att det handlar om en studioinspelning, är det en "liveinspelning" har jag lite striktare regler, se fråga 13.)

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

NEJ, inte så länge man inte försöker utge det för att vara något annat.

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

NEJ. Alla effekter handlar ju om att få inspelningen att låta bättre.

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

JA. Fast här blir det en skillnad beroende på om det är en studioinspelning eller liveinspelning (dvs. något som är tänkt att marknadsföras som "live"). Är det en studioinspelning handlar allting om att skapa en så pass välljudande inspelning som möjligt. Är det däremot "live" anser jag att en ljudteknikers uppgift inskränker sig till att förmedla bandets framförande, det vill säga att det som hörs på plats inte kan ändras i efterhand (förinspelade "backing tracks" är okej om de användes under konserten). Det är, enligt min mening, inte okej att (ex.vis) göra ytterligare sångpålägg i studio efteråt om man tänker marknadsföra det som liveinspelat. (Dock är det okej om man är tydlig och ärlig med att inspelningen är förbättrad i efterhand.)

Edit: stavfel.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

@Jetblack: Härligt! 🙂 Precis den typen av svarsmodell jag helst vill ha!

Jag tycker dina resonemang om vem som får skulden för "misstagen" är intressanta... som ljudtekniker så verkar du ta på dej skulden om något är otajt eller falskt, själv hade jag lagt den skulden på musikern. Jag som är i huvudsak musiker och bara på senare år börjat med inspelning och mix har aldrig under mitt liv tänkt att det är mixarens jobb att städa upp efter en dålig musiker. Då har jag snarare tänkt "Hur fan fick de här killarna skivkontrakt, de kan ju inte spela!" 😆 Jag säger absolut inte emot dej, jag säger bara att det är en intressant vinkel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer även jag fullständigt i Piccazzos svar.

Några funderingar dock. Var tidigare yrkesverksam musiker dock inom klassisk musik där man förväntas att kunna spela samma saker live som på en inspelning. Så jag förstår din invändning om att musiker kanske ger andra svar. I och för sig finns det många på detta forum som är både musiker och aspirerande ljudtekniker.

Personligen så ser jag det så här. Vad musiken vill måste alltid komma först. En musikers kunnande är helt ointressant om det inte gagnar musiken.

Sen så måste man inse att Live och studio är två helt skilda saker i dom flesta genrer och där studio-inspelningen ofta är ett konstverk i sig och ska bedömas på sina egna meriter.

Men som ja sa först allt som gagnar musiken är tillåtet om de sedan är spelat i en tagning eller ihopklippt från tusen olika tagningar med både olika musiker,samplingar och datorer. I det konstverk som en studioproduktion kan vara kan man tom helt avvara mer traditionella musiker.

Ska man sen ut och spela live så är det ju givetvis en annan femma även om man kan fixa trixa även där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker dina resonemang om vem som får skulden för "misstagen" är intressanta... som ljudtekniker så verkar du ta på dej skulden om något är otajt eller falskt, själv hade jag lagt den skulden på musikern. Jag som är i huvudsak musiker och bara på senare år börjat med inspelning och mix har aldrig under mitt liv tänkt att det är mixarens jobb att städa upp efter en dålig musiker. Då har jag snarare tänkt "Hur fan fick de här killarna skivkontrakt, de kan ju inte spela!" 😆 Jag säger absolut inte emot dej, jag säger bara att det är en intressant vinkel.

Det är ju producenten som har det yttersta ansvaret för att allt låter som det ska, så är det ju alltid. Men ljudteknikern har ju en viktig uppgift i att bistå producenten i detta. Som yrkesaktiv ljudtekniker lär man garanterat få arbeta med musiker som inte håller måttet, men där uppdragsgivaren ändå förväntar sig att man levererar ett resultat som gör alla nöjda och belåtna. Då fungerar det inte att säga att "vad skulle jag göra? Trummisen var ju både otajt och bakfull!" Dessutom, när ett fotbollslag presterar dåligt är det ju tränaren som brukar få skulden/sparken, inte de välbetalda spelarna. En intressant analogi som även är tillämpbar inom det här området 🙂

Edit: Rättade till lite missar/förtydligade.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer även jag fullständigt i Piccazzos svar.

Några funderingar dock. Var tidigare yrkesverksam musiker dock inom klassisk musik där man förväntas att kunna spela samma saker live som på en inspelning. Så jag förstår din invändning om att musiker kanske ger andra svar. I och för sig finns det många på detta forum som är både musiker och aspirerande ljudtekniker.

Personligen så ser jag det så här. Vad musiken vill måste alltid komma först. En musikers kunnande är helt ointressant om det inte gagnar musiken.

Sen så måste man inse att Live och studio är två helt skilda saker i dom flesta genrer och där studio-inspelningen ofta är ett konstverk i sig och ska bedömas på sina egna meriter.

Men som ja sa först allt som gagnar musiken är tillåtet om de sedan är spelat i en tagning eller ihopklippt från tusen olika tagningar med både olika musiker,samplingar och datorer. I det konstverk som en studioproduktion kan vara kan man tom helt avvara mer traditionella musiker.

Ska man sen ut och spela live så är det ju givetvis en annan femma även om man kan fixa trixa även där.

Tror vi är lite inne på samma spår där. Jag själv som både är ljudtekniker och musiker kan ju se ansvaret och viljan att prestera från båda perspektiv. Men under större delen av mitt liv har jag bara varit musiker, den typen av musiker som vill "spela som det ska låta", alltså att ljudteknikerns enda jobb är att få mej på skiva. Att låta bra är mitt ansvar: sjunga rent, spela tajt, vara stämd, ha bra grejer, ratta mitt eget gitarrljud etc. Och jag kan inte ens räkna alla gånger någon bandmedlem sagt: "Men det där kommer vi ju aldrig kunna göra live". Jag tror att väldigt många musiker fortfarande har en hel del moraliska invändningar mot ljudtekniks-kirurgi, och att många av dem dessutom vill kunna lita på att det de hör på skiva är representativt för bandets liveakt, annars är det "fusk".

Men som sagt, personligen håller jag med det du säger, men det har jag inte alltid gjort 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En hypotes då: Är man automatiskt ett bra band om man släpper en bra skiva? Om det t.ex. med stora bokstäver står "Rhinestone" på min skiva (mitt band heter så...) men vi hyrt in Toto för att spela alla svåra grejer... och skivan blir en toksuccé... är vi ett bra band då? "Vi" har ju gjort en bra skiva, under vårt namn, då är väl "vi" ett bra band, eller? För det är väl professionellt att kunna erkänna att nån annan borde spela ens delar om man inte får till det själv, om det är en optimal skiva som är målet?

Link to comment
Dela på andra sajter

En hypotes då: Är man automatiskt ett bra band om man släpper en bra skiva? Om det t.ex. med stora bokstäver står "Rhinestone" på min skiva (mitt band heter så...) men vi hyrt in Toto för att spela alla svåra grejer... och skivan blir en toksuccé... är vi ett bra band då? "Vi" har ju gjort en bra skiva, under vårt namn, då är väl "vi" ett bra band, eller? För det är väl professionellt att kunna erkänna att nån annan borde spela ens delar om man inte får till det själv, om det är en optimal skiva som är målet?

Mellan "dåligt" och Toto finns det förvisso många varianter 😉 men om vi istället tänker oss någon i ditt band ersatt av studiomusiker så ja... ni kan vara ett bra band live även om det inte håller hela vägen i studion. Väldigt många band har använt sig av skickligare musiker för att göra en bra platta, inget fel i det. Så tycker jag.

Din fråga antyder att du själv har en annan åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Namn, ämbete" (ex. John Nilsson-Tysklind, Musiker"

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

Valle, idiot.

1. Ja, med reservation: Inte helt och hållet utspritt utöver ett helt sångspår, utan endast några enstaka slarvigt lagda toner, svansar etc. I andra fall omsjungning. I tredje fall: "Är du riktigt säker på att du vill/kan sjunga det där?". I fjärde fall: "Varför ljög du om att du kunde sjunga?". I femte "ring inte mig, jag ringer dig..."

2. Ja, inte minst min röst förutsätter kraftig EQ-behandling på sina ställen. Det var en gång någon som sa att jag lät som ett enmotorigt flygplan när jag sjöng...

3. Ja, på instrument. (Har dock aldrig gjort det – tror jag. Det har helt enkelt varit värt slutresultatet att lägga om transponeringskänsliga instrument.)

4. Se p3.

5. Well... vad svarar man på det om man har svarat Ja på p2? Njae?

6. Nej.

7. Nej.

8. Nej. Men det kan kosta vänskap.

9. Nej.

10. Nej.

11. Nej.

12. Kvantisering är mindre oärligt än Pitch correction medan konstgjord efterklang och modulationseffekter inte känns särskilt oärliga alls. Det var kanske inget bra svar, men annars hade du fått ännu ett "njae".

13. Får, det får den väl. Grejen är ju att mikrofonteknik och mixning alltid fyller en kreativ och konstnärlig funktion, vare sig man vill det eller inte.

14. Ja, för fan! De som påstår något annat ljuger!

Link to comment
Dela på andra sajter

14. Ja, för fan! De som påstår något annat ljuger!

där håller jag inte med

jag tycker det är fusk

FUSK FUSK FUSK!!!

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

endast sporadiskt

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

ja

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

ytterst lite pga dålig dag kombinerat med bra idé

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

nej - sjung om sjung rätt

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

nej - vad fan är den naturliga rösten?

det ska låta BRA - eller ännu hellre BÄST

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

nej - inte sporadiska småfel iaf

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

nej

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

det bestämmer bandet/artisten - bara man inte låtsas att man gör det själv får man väl bjuda in vem som helst

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

bara när det gäller tamburin

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

bara om det är en "live-inspelning" man vill putsa på

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

nej det är en effekt

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

ja- det är att försöka påskina nåt som inte finns

men det gör inget om man är oärlig om det

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

inte bara får - det bör

annars spela in live rakt av

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

Nej. Jag jobbar inte med sådan musik där det är accepterat.

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

Kanske, motvilligt. För det första är det inte helt lätt att trolla bort det med equalizer. Hade bett om ny tagning eller i värsta fall bytt sångare, alternativt skrivit om låten.

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

Nej. Hade haft flera/annan sångare.

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

Ja. Om det hade varit aktuellt och inte gått att lösa på annat sätt, vilket iofs är mindre troligt.

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

Ja, nästan alltid. Det är rösten folk lyssnar efter i en låt i första hand.

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

Nej, men det är bättre att spela rätt från början. Ha tid med flera omtagningar.

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

Nej, inte alls.

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

Nej. Bara de får tillräckligt betalt och erkännande.

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

Konstig fråga. Det är snarare regel än undantag.

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

Nej, inte alls. Många (nästan alla) gör så och det är inget att skämmas för. Det är dock bra att hela tiden ha i bakhuvudet hur det ska låta live samtidigt.

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

Nej, inte alls. Det kan dock vara eftersträvansvärt att spela in med naturlig efterklang. Men effekter är ju roligt att skapa med också.

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

Mer oärligt om det ska framstå att musikerna kan spela och sjunga. Konstlad efterklang och modulationseffekter påverkar ju bara presentationen av det redan inspelade ljudet, om dessa effekter läggs på efteråt. Läggs effekterna samtidigt som man spelar in så blir det en del av skapelsen. Ett delay på en gitarr t.ex. kan i sig påverka

hur hammondorgeln kommer att spela.

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

Ja, det får det. Normalt jobbar jag dock mer med instrumenttraktering än potvridande.

Hobbymusikern

p.s. Gör en kombination av kvalitativ och kvantitativ uppsats. d.s.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

"Namn, ämbete" (ex. John Nilsson-Tysklind, Musiker"

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

Jens Fröling wannbeemusiker

1.Jo

2.Jamen

3.Självklart, hur gör man annars?

4.Ja

5.Nej, spelar ingen roll bara det låter som man vill..

6.Naj

7.Nope

8.Nix

9.Nej, snarare dumt att inte ha så bra grejer som möjligt.

10.Absolut inte, det är ju det roliga med en studio.

11.Nej

12.Nej

13.Ja

Jag tycker nog de flesta medel är tillåtna i jakten på det rätta soundet. Föresten krävs det en hel del skills för att hantera dessa "fusk"prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rasmus Habbe, Hmm...... Får väl säga att jag är mest Musiker.

1. Ja, det är ofta jag rättar till pitchen om den är lite sne och allt annat, som attityd och tajming är rätt

2. Ja.

3. Ja.

4. Ja, men skulle aldrig spela in en melodi jag inte var 100% nöjd med.

5. Ja, om sångarens röst inte passar så får man byta sångare.

6. Nej, om ett enstaka slag/ton är fel i en tagning så har jag inget emot kvantisering. Men ALDRIG att jag kvantiserar alla slag så det ligger EXAKT. Då försvinner ju känslan.

7. Nej, det är sällan man har tillgång att spela in ett bra trumset i ett bra rum med bra mikrofoner och preamps. Så triggning är helt OK för mig!

8. Nej, på en inspelning får man göra det som blir bäst för låten. Live ska man endast spela sånt man behärskar, duger inte artisten så får man byta ut den.

9. Absolut inte! Kan man låna bättre grejer så gör det!

10. Nej.

11. Nej.

12. Nej.

13. Ja

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Din fråga antyder att du själv har en annan åsikt?

Jag försöker att inte antyda nåt, och ärligt talat är jag ganska opartisk i detta eftersom jag är väldigt mycket musiker OCH ljudtekniker. Som musiker ser jag det som mitt ansvar att vara fläckfri speltekniskt, kompositionellt och ljudmässigt. Ligger år av övning och hundratals tusen kronor bakom min gitarrutrustning. Men som ljudtekniker är jag väldigt liberal, jag tycker som de flesta här att teknik är till för att använda och resultatet är viktigare än metoden. Därmed har jag en konflikt mellan mitt musikaliska jag och mitt ljudtekniska jag 🙂 Likaså en konflikt mellan mej och mina medmusiker, som oftast vill göra saker rätt och på sitt sätt, i enlighet med deras konstnärsheder.

Men hursomhelst, en följdfråga på allt detta: Hur ser ni producenter/mixtekniker på användandet av presets? Om en osnuten högstadieunge presenterar en fantastisk mix för er men det visar sej att allt är SD2.0-presets, CLA Drums, CLA Bass, CLA Vocals och CLA Guitar samt ett par välplacerade loopar, och hela kalaset tog honom 20 minuter att mixa, är han fortfarande en bra producent då? Om han uppnått samma resultat med endast separat outboard-gear och med helt egna inställningar och signalkedjor, hade han varit en bättre producent då? Om resultatet är viktigare än metoden, så kan man väl lika gärna slänga EZMix på allt och säkert få bättre resultat än många ljudtekniker med långt bättre koll på hur en kompressor fungerar eller i vilken ordning man ska stoppa gate, EQ och comp.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Namn, ämbete" (ex. John Nilsson-Tysklind, Musiker"

Farbror Bengt, lärare, men i sammanhanget: sovrumsstudioinnehavande hobbymusiker

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

Imperfekt? Men inte om texten utspelas i nutid?

Men jofan, svar JA

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

Ja, EQ kan användas till sång. För att jävlas eller för att snygga till.

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

Njae, som effekt kan man ju pitcha ner en oktav, men inte för att man inte når den där höga tonen. Då får man låna Valle eller Stina i stället. Eller ta i lite.

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

Det har jag gjort för enstaka toner så svaret blir JA. Men inte för att göra smoke on the water av gubben noak. Det blir nog inget bra.

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

Om det är viktigt beror på sammanhanget. Jag kan självklart tänka mig ett helt sångspår sönderdistat genom ett telefonfilter.

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

Det har jag oxå gjort, men eftersom jag skäms väldigt över detta tilltag så jag gissar att jag ser något fel.

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

Allt för konsten, blandningar är av godo.

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

Det här är nästan värt en egen tråd, som jag oxå tror finns nånstans. Men utan längre utläggning: Nej, det är inte fel.

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

Det vill man / bör man göra, om det behövs. Inget fel alls.

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

Jag dubbar allt. Det är helt rätt.

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

Nä.

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

Ja.

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

Mikrofonteknik som konstnärlig funktion? ... well well, jag svarar JA.

***

tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en osnuten högstadieunge presenterar en fantastisk mix för er men det visar sej att allt är SD2.0-presets, CLA Drums, CLA Bass, CLA Vocals och CLA Guitar samt ett par välplacerade loopar, och hela kalaset tog honom 20 minuter att mixa, är han fortfarande en bra producent då?

För mig är en "bra producent" någon som levererar kvalitet över tid, och kanske med lite nytänkande? Om en amatör mixar en låt så som du beskriver och det låter bra - så är det bra. Personligen, som lyssnare, är jag inte intresserad av processen, bara av hur det låter.

Som musikskapare vill jag ha så kul som möjligt, och gärna få med mig ett bra resultat efteråt. Jag kör ofta med presets och sådana där EZ-mixgrejer, och varför inte? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes Holmerup - musiker, ljudtekniker, producent och allt annat i mitt lilla krypin...

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

Tveklöst JA!

Melodyne är ett mycket bra verktyg som jag gärna använder på enstaka toner om tagningen är kanonbra på alla sätt, men det har råkat smyga sig in några sura toner. Om det generellt är surt genom hela, så får det däremot bli ny inspelning eller någon vokalist som kan intonera bättre. SÅ kul är det inte att redigera... 😉

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

JA - EQ behövs ofta för att de olika ljudkällorna ska kunna sättas ihop till en helhet - och sången undantas inte från det.

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

JA - men det fungerar inte med för stora justeringar om det fortfarande ska låta bra (nej, inte ens med Melodyne), så det finns gränser...

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

JA - om det behövs och om redigeringen låter bra - och om jag inte kan få tag på vokalisten för en omtagning inom rimlig tid.

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

JA - MYCKET VIKTIGT!!! - om man inte är ute efter något annat...

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

NEJ - alla justeringar som behövs för att resultatet ska bli "perfekt" på inspelningen, är ok enligt min mening.

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

NEJ - alla "knep" är tillåtna för att resultatet ska bli "perfekt".

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

NEJ - man måste göra vad som går för att det ska bli som låtskrivaren har tänkt sig och dessutom ta hänsyn till de potentiella lyssnarna och göra det som krävs för att resultatet ska bli så bra som möjligt.

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

NEJ - absolut inte. Inspelningen ska ju ge en "perfekt" lyssningsupplevelse som resultat.

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

NEJ - åter igen så ska man ju leverera den ultimata lyssningsupplevelsen till lyssnarna, så alla "knep" är tillåtna.

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

NEJ - inte det minsta oärligt. Tekniken är tillgänglig och är till för att användas efter bästa förmåga, för att få fram ett bra resultat i slutänden.

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

NEJ - alla "knep" är helt ok enligt min mening, så länge resultatet låter bra. Målet är ju att få fram ett "perfekt" resultat.

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

JA - självklart!

Link to comment
Dela på andra sajter

frekvensspektrumanalysator. musiker/tekniker.

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

aldrig i livet, det gör att musiken låter som en stepford wife ser ut. man gör om tills det blir rätt.

SÅ jävla svårt är det inte med en punch-in.

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)

brukar snarare använda EQ för att få fram lite av det obehagliga.

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

aldrig, no way, inte en chans. brukar du be din arbetspolare att göra ditt jobb åt dig medans du fikar och läser dn?

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

kommer aldrig bli aktuellt. om det krävs för låten så bjuckar jag fan hellre på några timmar i studion

för att få låten rätt.

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

bara om det är viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen.

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

kan flytta enstaka slag, men aldrig kvantisera. Enstaka slag bara för att det är för jobbigt att puncha in trummor.

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

nej, trumma som trumma. det är bra för alla som inte har ett DW, Ludwig och ett Gretch-set ståendes i studion.

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

ja. skiten ska ju framföras live senare (iallafall den musiken som jag pysslar med), och då är det vettigare att

kanske kicka idioten som inte kan göra sitt jobb, eller försöka få personen att spela efter sin egen förmåga, och

skippa prestigebiten.

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

tvärtom. jag ser helst att man hyr/köper det absolut fetaste som finns inom den genre man spelar i. iallafall om man

vill ha ett riktigt fett resultat. du kör ju inte rally i en moppebil liksom, lika lite som att du spelar in en fet

metalplatta med en squier.

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

nej, bara det inte börjar handla om ytterligare harmonier som inte bandet kan framföra live sen.

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

nej, det skulle vara astråkigt om en skiva lät precis som ett band gör i sin replokal.

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

ja, för att p.correction och kvantisering handlar om att rädda nån kackig musikers ass, medans lite effekter handlar mer om att

placera låten i nåt slags landskap.

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

Absolut.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...