Jump to content
Annons

Moral och yrkesstolthet inom Ljudproduktion


John NT

Recommended Posts

Annons

Det svåra ligger ju i att få det att låta "live" på en platta idag pga alla jävla pluggar och tusentals processorer man aldrig hade råd med förr.

Jädrans i asfalten! Du brukar väl inte säga "jävla"...

Link to comment
Dela på andra sajter

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

Njae, som effekt kan man ju pitcha ner en oktav, men inte för att man inte når den där höga tonen. Då får man låna Valle eller Stina i stället. Eller ta i lite.

😄

Jo, man sjunger ju som en "snippad"... Det är väl bara Tony Harnell, från TNT, som gal värre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

"Namn, ämbete" (ex. John Nilsson-Tysklind, Musiker"

drloop, passé föredetting (om ens föredetting bara passé) en glad skit som gillar att göra musik hemma, på sin höjd.

 

1) Skulle du kunna använda pitch correction (autotune) för att rädda ett imperfekt sångspår?

Ja

 

2) Skulle du kunna använda EQ för att få sångaren att låta mer behaglig än han/hon låter i verkligheten (t.ex. djupare röst, mindre gäll)?

Ja, alla trick i boken tillåtna.

 

3) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att utöka sångarens tonomfång?

Ja

 

4) Skulle du kunna använda transponeringsverktyg för att ändra sångmelodin i efterhand?

Ja

 

5) Är det viktigt att sångarens naturliga röst framgår tydligt på inspelningen (med undantag för periodvisa specialeffekter)?

Beror på genre, men oftast är det mitt ideal att sången skall höras och låta naturligt. Beror på hur man ser på aspekten naturligt effekter som får rösten att framträda i mix kan ju vara olika.

Delayer, reverb, pitchshifters(typ Eventide H3000) kan ge lyft. Chorus kan också lyfta ett sångspår.

 

6) Ser du något fel i att kvantisera/flytta anslag i en analog inspelning (ex. ett akustiskt trumset, uppmickad förstärkare)?

Nej, jag är så gammal att jag varit med om spela in en gura från ett ställe från multispårsbandaren på kvarttumstape och sedan synkat in den på ett annat ställe på 2" tapen, utan synk... fanns ingen ångra knapp så det var konst i sig.

 

7) Ser du något fel i att blanda/ersätta en akustisk inspelning med samplingar (t.ex. bastrumma och virvel)?

Nej

 

8) Ser du något fel i att låta en annan bandmedlem eller utomstående musiker spela på inspelningen om någon i bandet inte kan uppnå tillräckligt hög standard med sitt eget spel?

Nej

 

9) Ser du något fel i att låna instrument eller förstärkare över din egen prisklass för en inspelning?

Nej

 

10) Ser du något fel i att spela in fler instrumentalspår och sångspår än vad bandet är kapabla att spela live (t.ex. double-tracking, en ytterligare kompgitarr under solo, eller att sångaren lägger stämmor på sig själv)?

Nej

 

11) Är det oärligt att använda sig av konstgjord efterklang och modulationseffekter i mix (ex. digitala reverb, chorus, phaser)?

Nej, om man inte bott under en sten de senaste 50 åren förstås.

 

12) Är pitch correction och kvantisering mer oärligt jämfört med konstgjord efterklang och modulationseffekter?

Som effekt nej. Annars har jag redan svarat på frågan om jag kan tänka korrigera både pitch och rytm i frågor ovan.

 

13) Får mikrofonteknik och mixning fylla en ytterligare kreativ och konstnärlig funktion, utöver att återskapa och raffinera bandets livesound?

Ja

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att slutresultatet räknas, hur vägen dit var är ointressant för gemene man.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta svarar ju mer eller mindre lika. Jag tycker att det nästan vore mer intressant att bara ha en fråga: "NÄR blir moralen en faktor i studion för dig?". De flesta har kanske någonting som känns lite jobbigare än något annat. Jag skulle tex känna lite sisådär över att behöva trigga/replacea en kagge på en jazztrio för att det liksom är... jazz. Om det verkligen behövs så visst, men det hade ju varit väldigt mkt skönare i själen om det var ett rockband typ.

Bara en idé!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta svarar ju mer eller mindre lika. Jag tycker att det nästan vore mer intressant att bara ha en fråga: "NÄR blir moralen en faktor i studion för dig?". De flesta har kanske någonting som känns lite jobbigare än något annat. Jag skulle tex känna lite sisådär över att behöva trigga/replacea en kagge på en jazztrio för att det liksom är... jazz. Om det verkligen behövs så visst, men det hade ju varit väldigt mkt skönare i själen om det var ett rockband typ.

Bara en idé!

Jag vägrar att ha nånting att göra med rasister, så jag skulle aldrig spela in ett sånt band oavsett hur mycket pengar dom gav mig. Det är väl gränsen för min moral.Jag vet inte om jag skulle spela in ett kristet band heller. Kanske om det var nog bra betalt och nånting riktigt roligt, som typ ett kristet dansband, det skulle vara intressant nog. Men jag skulle nog tacka nej till ett kristet metalband heller kristen hiphop.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan väl för fasen leverera en bra show live trots att du inte lirar exakt som på plattan!?

Är ju inte ens intressant att höra på en "platta" live!?

Vad menar du?

/Crunch'

Det mickestrang sa var att eftersom han inte kan sjunga/spela som de musiker han nämnde, så är fusk ett måste. Det antyder ju att han menar att de musikaliska prestationer han gör på plattan inte alls är representativa för honom som musiker. Men t.ex. Håkan Hellström är inte heller DIO och jag har aldrig hört honom pitchas till att låta som DIO heller. Jag har goda vänner som vill sjunga som DIO, så de övar... min trummis är Weckl-fanatiker, och han övar.

Det svåra ligger ju i att få det att låta "live" på en platta idag pga alla jävla pluggar och tusentals processorer man aldrig hade råd med förr.

Går inte och ska inte jämföras.

/Crunch'

Hur menar du? Att du fått råd med (och köpt) en massa processorer som nu hindrar dej från att låta live? Vad är det som inte kan jämföras? (Menar inte att spela dum, jag förstår inte vad du menar).

Många fantasktiska gitarrsolon på plattan t.ex innhåller bara en del licks från plattans solo

på live spelningingar så att man känner igen sig litet-resten är improvisation för stunden.

Och de är fortfarande LIKA fantastiska-ibland mer(någon gång sämre kanske, men det är ju efter tycke och smak.)

I a f i den musik jag gillar och jag tror nog att det är så live för de flesta andra också.

Jag tycker att det är intressant och jag gillar när det är så...

Det är det som är live för mig liksom och levande.En happening liksom....

Annars kan jag ju lyssna på plattan istället......

Why bother go to the show ???

rolleyes.gif

Bra poäng 🙂 Inom jazz t.ex. är ju oftast de solon som spelas på skivan rena improvisationer, och improviseras därmed live också. Improvisationen är hela poängen med att se musikern/bandet live. MEN, om vi säger att Chick Corea spelar i stan och man går dit, bara för att se honom köra pekfingervalsen och spela sura toner... då kan man nog lätt bli lite irriterad. Man förutsätter förvisso att det ska låta annorlunda, men man förutsätter också att hans speltekniska förmåga ska vara i klass med skivan.

Som sagt, min fråga var om ni (mer spcifikt: mickestrang) tycker det är värt att öva och bli duktig på sitt instrument, när det faktiskt går att "fuska" sej till ett proffsigt resultat på skiva.

Vilka såna forum finns det?

Massor... själv hänger jag mest på Gitarrforum.com, Sevenstring.org och Fractal Audio-forumet, men det finns ju Diskant, Gearslutz, Ultimate-Guitar, Harmony Central (*ryser*) ja vadsomhelst egentligen. Inga av dessa har någon övergripande inriktning mot studioverksamhet, som detta forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag skulle spela in ett kristet band heller. Kanske om det var nog bra betalt och nånting riktigt roligt, som typ ett kristet dansband, det skulle vara intressant nog. Men jag skulle nog tacka nej till ett kristet metalband heller kristen hiphop.

Ja/kanske till kristet dansband, men ganska fett nej till kristet metalband heller kristen hiphop...? Då är det ju "metal" och hiphop du har problem med snarare än det kristna.

Link to comment
Dela på andra sajter

det verkar bli en stor undersökning om frågorna går ut på fler forum också.

riktigt intressant faktiskt.

får vi ta del av slutresultatet???

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa inläggCruncher, den 2011-05-14 - 01:40, sa:

Det svåra ligger ju i att få det att låta "live" på en platta idag pga alla jävla pluggar och tusentals processorer man aldrig hade råd med förr.

Går inte och ska inte jämföras.

/Crunch'

Hur menar du? Att du fått råd med (och köpt) en massa processorer som nu hindrar dej från att låta live? Vad är det som inte kan jämföras? (Menar inte att spela dum, jag förstår inte vad du menar).

Jag syftar snarare till faktisk hårdvara.

Såna som användes på den tiden då musiker faktiskt var tvugna att göra hela tagningar för att inte slita för hårt på 2"-tapen.

Med tanke på ditt visade intresse både i frågor och upplagda videos där en begynnande yrkesstolthet hägrar, så förvånar du mig med din fråga.

Jag är som Micke. Kan inte spela för fem öre! Jag är producent och ljudtekniker.

Men jag kan garantera att jag kan få en publik att vråla av det jag faktiskt kan spela!

Ställ dig frågan.

Vem skriver, producerar och lirar du musiken för!?

Ska det slutgiltiga målet hindras bara för att man fått en fnurre i skallen som säger att man inte får använda pitchshifters till sång.

...undrar om Håkan Hellström någonsin klippt i sina sångtagningar!?

Piiz.

/Mojje

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas inte att jag framstår som "farbror ska klappa på huvudet" här.

Inte min mening alls.

Däremot blir man cynisk som fasen med åren och inser att tid är pengar.

Dialoger gällande pitcshifting eller tekniska lösningar för att driva fram en platta är och kommer alltid förbli en sekundär aspekt för den mesta av framtida musik.

Piiiz!

/Mojje

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja/kanske till kristet dansband, men ganska fett nej till kristet metalband heller kristen hiphop...? Då är det ju "metal" och hiphop du har problem med snarare än det kristna.

Nej jag jobbar med metal och hiphop så jag gillar dom, men jag gillar inte kristen sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

...undrar om Håkan Hellström någonsin klippt i sina sångtagningar!?

Piiz.

/Mojje

Jag har hört på ryktesväg att det ligger mer än en autotune på dom tagningarna och att dom ofta spelar in en mening åt gången. Det brukar också vara ganska dubbat på skivorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra synpunkt Mr. Crunch! Tekniken kan väl mer ses som en resurs och en verktygslåda för många kul experiment. Det handlar väl mer om att bruka verktygen på ett smakfullt sätt, istället för "missbruka". Kom och tänka på legenden Michael B Tretow som ofta pitchade Agneta och Fridas toppstämmor. Det blev ju faktiskt riktigt bra och tilltalade många skivköpare 🙂. Ovan nämnda person gjorde ju också "Den makalösa manicken" vilken också gick hem i stugorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

"NÄR blir moralen en faktor i studion för dig?"

Vanligtvis är jag "blind" för det mesta i produktionssammanhang. Men jag skulle aldrig i helvete sätta mitt namn på en produktion som riktar ältande politiska/religiösa budskap, eller på produktioner vars artister utnyttjar sin ställning till att hjärntvätta kidsen - typ U2. Undantaget om syftet är välgörenhet av något slag OCH om budskapet och dess spridare respekterar de Mänskliga Rättigheterna.

Jag hjälpte en gång en känd politiker (som också är musiker) med att utforma dennes skivomslag. Även om inte detta var direkt "farligt", så ångrar jag lite så här i efterhand att jag lät mitt bolag (inte Valenzia Vision) omnämnas i credlistan.

Och så vägrar jag spela in Salsa-musik. Men det har inte så mycket med moral att göra; jag får helt enkelt proppa mig full med lugnande medel för att stå ut med den där nervförtärande musiken, och då är man ju inte mycket till producent/ljudtekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

mer musikorienterade forum???

mellow.gif

MusikERorienterade 🙂 Det jag menar är att många här säger sej vara mer ljudtekniker än de är musiker, därför tänkte jag att det vore kul att ställa samma frågor till folk som har noll intresse av ljudteknik och produktion, utan bara spelar musik.

Jag syftar snarare till faktisk hårdvara.

Såna som användes på den tiden då musiker faktiskt var tvugna att göra hela tagningar för att inte slita för hårt på 2"-tapen.

Med tanke på ditt visade intresse både i frågor och upplagda videos där en begynnande yrkesstolthet hägrar, så förvånar du mig med din fråga.

Jag är som Micke. Kan inte spela för fem öre! Jag är producent och ljudtekniker.

Men jag kan garantera att jag kan få en publik att vråla av det jag faktiskt kan spela!

Ställ dig frågan.

Vem skriver, producerar och lirar du musiken för!?

Ska det slutgiltiga målet hindras bara för att man fått en fnurre i skallen som säger att man inte får använda pitchshifters till sång.

...undrar om Håkan Hellström någonsin klippt i sina sångtagningar!?

Piiz.

/Mojje

Jag känner mej inte alls klappad på huvudet, oroa dej inte 🙂 Däremot har jag lite svårt att förstå exakt vad du menar hela tiden, men jag gör mitt bästa. Vilken av mina frågor är det som förvånar dej? Gällande yrkesstolthet från min egen sida, så säger jag samma sak som jag alltid gjort: Jag är musiker OCH ljudtekniker/mixare/producent whatever. Jag spelar in och mixar mitt eget bands skivor, och även andras, samt spelar på skivor där jag själv inte är det minsta inblandad i den tekniska delen. Vad som är min "Begynnande yrkesstolthet" vet jag själv inget om, annat än att jag hellre spelar rätt än fel och tycker det är kul att spela gitarr. Dessutom tycker jag det är kul att sitta i Logic.

Det verkar som om många här fått intrycket av att jag pekar fingrar och anklagar folk för fusk här. Det gör jag inte, jag frågar efter åsikter och ofta (som i Mickes fall) ställer följdfrågor på vad ni skriver. Själv håller jag just på och fixar till sång i Melodyne. Gör det mej till hycklare? Om ni tycker det så har ni dragit förhastade slutsatser om mej, inget annat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

öh, känner mig litet av banan nu-vad har jazz med raism att göra.

eller , alltså-hur menas???

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

MusikERorienterade 🙂 Det jag menar är att många här säger sej vara mer ljudtekniker än de är musiker, därför tänkte jag att det vore kul att ställa samma frågor till folk som har noll intresse av ljudteknik och produktion, utan bara spelar musik.

Jag känner mej inte alls klappad på huvudet, oroa dej inte 🙂 Däremot har jag lite svårt att förstå exakt vad du menar hela tiden, men jag gör mitt bästa. Vilken av mina frågor är det som förvånar dej? Gällande yrkesstolthet från min egen sida, så säger jag samma sak som jag alltid gjort: Jag är musiker OCH ljudtekniker/mixare/producent whatever. Jag spelar in och mixar mitt eget bands skivor, och även andras, samt spelar på skivor där jag själv inte är det minsta inblandad i den tekniska delen. Vad som är min "Begynnande yrkesstolthet" vet jag själv inget om, annat än att jag hellre spelar rätt än fel och tycker det är kul att spela gitarr. Dessutom tycker jag det är kul att sitta i Logic.

Det verkar som om många här fått intrycket av att jag pekar fingrar och anklagar folk för fusk här. Det gör jag inte, jag frågar efter åsikter och ofta (som i Mickes fall) ställer följdfrågor på vad ni skriver. Själv håller jag just på och fixar till sång i Melodyne. Gör det mej till hycklare? Om ni tycker det så har ni dragit förhastade slutsatser om mej, inget annat 🙂

Jupp, är helt införstådd i varför du inte hajjar vad jag säger.

Som ljudtekniker så förstår man nog snarare exakt vad jag menar.

Som musiker skapar jag nog snarare exakt den irritation som många musiker känner över ljudtekniker.

Kör hårt.

Har inget mer att tillföra som berör ämnet utan att tråden kapas och förstörs.

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord finns det ingen anledning att öva längre? Om man inte vill nischa sej till livemusiker förstås...

Jag kan väl ha kul ändå när jag spelar in?

Scener...ne fy fan

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man måste öva, även om man bara spelar in en loop åt gången så måste man ju ändå spela in den loopen så bra som det bara går.

Att använda hjälpmedel som att korrigera en ton är inte en tids-sparande lösning, det är ett plågsamt helvete som man måste göra när någon har gjort ett fel på en hel tagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar slarvigt och ibland så slår jag till strängarna brevid för att det skall låta litet slarvigt.

sånt är coolt tycker jag.

men ibland hör man inspelningar (jmfr inte med mina nu för jag e kass-vet det-orkar inte vara så noggrann heller men..)där man undrar

varför i hela fridens namn de inte rättar till det där innan de släpper matrielet när de har en studio och

ett DAW att tillgå-eller varför inte bara ta om den biten.

faktiskt.

vore jag yrkesutövande så skulle jag inte tilllåta något slarv på en release.

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp, är helt införstådd i varför du inte hajjar vad jag säger.

Som ljudtekniker så förstår man nog snarare exakt vad jag menar.

Som musiker skapar jag nog snarare exakt den irritation som många musiker känner över ljudtekniker.

Kör hårt.

Har inget mer att tillföra som berör ämnet utan att tråden kapas och förstörs.

Piiiz!

/Cruncharn'

Nej jag är inte det irriterad på något sätt, eftersom jag inte förstod vad du menade p.g.a. dina formuleringar och meningsbyggnad, inget annat 🙂 Den här undersökningen är en del av mitt forskningsunderlag för ett Ljud- och Musikproduktionsprogram på högskolan, och därför vill jag ju givetvis förstå vad folk menar om de svarar. Så om du har tid och ork (vilket jag inte alls kräver, det är din tid och du gör vad du vill med den) så får du hemskt gärna utveckla dina åsikter 🙂 Eller låta någon av de ljudtekniker som förstår exakt vad du menar förklara. Oroa dej inte för att kapa tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan väl ha kul ändå när jag spelar in?

Scener...ne fy fan

Hehe absolut, förstår vad du menar 🙂 Känslan av att verkligen "sätta" en svår passage som man övat på i flera timmar är för mej väldigt schysst, men förmodligen ganska irrelevant för huruvida en låt blir bra eller inte på skiva. Är man då snarare låtproducent än instrumentalist/sångare så förstår jag varför man inte känner nåt behov av att nöta skalor på sängkanten. Historiskt sett så är det väl också ganska få av de klassiska mästerkompositörerna som också varit högt ansedda instrumentalister. Det ena behöver inte innefatta det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha!

skitprat

du kan visst spela 😛

Ha ha ha!

Visste det..!

Menade nog i den kalibern som avses av trådskaparen.

Man är ju liksom blind när det kommer till att lira efter noter och om det är en kapellmästare involverad, så måste jag förstå och ha insikt i dennes ambition med framförandet.

Resten är bara på gehör!

Så...., nä, spela det kan jag knappast men jag kan få en gura att ryta ordentligt!

Thanx Demonen!!!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...