Jump to content
Annons

Vilken taktart är det jag söker?


pet

Recommended Posts

Tja jag är helt lost på det här eftersom 4/4 har varit standard

Det jag vill är att i låten räkna 1,,,,2.....1,,,,,2.....1,,,,,2.....1,,,,,2......

Ja! det var inte svårt att förklara, men nu.. hmm. Mellan 1 och 2 vill jag att åttondelarna ska vara 6 istället för 8.

1.......2.......1.......2

1,2,3,4,5,6,1,2,3,4,5,6

Här har jag försökt demonstrera detta lite spännande med att räkna 1,2 samtidigt som en synth går 1,2,3,4,5,6

Länk till räkneramsa.mp3

Här är midin som jag gjorde till den här räkneramsan som går i 4/4, typ 75bpm. Om ni kollar på den i erat daw så ser ni hur jag har fått skjuta från höften när jag placerat midin och såhär dumt kan det ju inte vara när man vill ha schyssta 60 tals vibbor i låten (exemplet jag gjorde har ingenting med det jag vill göra när jag fått det att fungera, alltså inga 60tals vibbar)

Midi länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns nog två sätt att hantera det.

Ena sättet är att sätta taktarten till 6/8. Standard för 6/8 är att man betonar två slag i takten, då på taktslag 1 och 4 precis som du vill.

Möjligen kan du få ännu bättre möjligheter om du anger 12/8 i stället. Då blir det enklare att i samma låt ge "triol"-känsla med markering var 3:e slag eller fyrtakt med då markering vartannat slag.

Andra sättet är att ange antingen 2/4 eller 4/4. Då får du lägga in trioler i stället. Många program stödjer inte såna särskilt väl.

Sen beror det ju på vad ditt program klarar och tycker bäst om att jobba med.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativt så erkänner man modern till alla polyrytmer: 3:2. Eller 6:4 om man så vill.

Sorgligt att 4/4 fortfarande erkänns som standard av någon obegriplig anledning.

I århundraden är det bara tonarter och tonalitet/harmoni man laborerat med tycks det.

Först längre fram som folk fattar att det finns 11/16, 13/8 etc. Inte som ska användas

"bara för att", utan för att det är taktarter precis som det isönderkörda 4/4 (common time).

Aldrig att pianister/gitarrister och andra som spelar "melodiinstrument" skulle ligga

och köra i C hela tiden...eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorgligt att 4/4 fortfarande erkänns som standard av någon obegriplig anledning.

Det måste väl finnas en anledning. Precis som med bpm i alla daws.

Att det är 120bpm förstår man ju, en hel minut 60 sekunder, 120 beats och så vidare. Nån smart jävel som utgick ifrån hur man räknar tid med hjälp utav klockan.

Symmetrin i just 4/4 är ju genom bara att titta på den ganska fullständig. Eller? Man ser och förstår utan att man egentligen förstår, nån slags metakunskap.

Hade man använt sig utav någonting annat: 4/3 eller 6/8 så ger det till en början en grafisk störning bara i hur det ser ut. Eller är jag helt lost, det måste ju finnas någon anledning att det är 4/4??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste väl finnas en anledning. Precis som med bpm i alla daws.

Hade man använt sig utav någonting annat: 4/3 eller 6/8 så ger det till en början en grafisk störning bara i hur det ser ut. Eller är jag helt lost, det måste ju finnas någon anledning att det är 4/4??

Det är bara konvention och gammal vana. Från 1600-tal fram till början av 1900-talet var det enligt mina helt ovetenskapliga funderingar vanligare med 3/4 än 4/4. Valsen som går i 3/4 fanns kvar på i alla fall svenska topplistor ända fram till 60-tal nån gång. Sen tog rocken över, som senare blev pop av olika varianter.

Att det blev just fjärdedelar (1/4) i stället för tredjedelar (1/3) har en ännu äldre historia. Troligen bara en kort stund in på 1000 eller 1100-talet. Guido of Arezzo mer eller mindre skapade notskriften och jag tror att det fanns med redan då (han dog kring 1033).

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Spela 7 takt eller 9 takt till de flesta människor så hänger inte de med...
Det beror väl mycket på genre. Housemusik gör sig kanske inte bra i 5/4, men det finns andra musikvärldar bortom topplistor och där reagerar inte många människor på "udda taktarter".

Georg Riedels signaturmelodi till Alfons Åberg är ett bra exempel. Den växlar mellan 15/8 och 11/8 men det är inga barn som tycker den är konstig för det. De flesta kan nynna melodin, och med korrekt rytmik, utan att reflektera över saken. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man väl "känt in sig" på rytmen så brukar det väl funka. Tror jag det gör för många. ".. eller så gör man som man vill" tycker jag funkar utmärkt. 🙂

Georg Riedels signaturmelodi till Alfons Åberg är ett bra exempel. Den växlar mellan 15/8 och 11/8 men det är inga barn som tycker den är konstig för det. De flesta kan nynna melodin, och med korrekt rytmik, utan att reflektera över saken. ☺️

Häftigt! Det var länge sen jag hörde den och inte heller jag har reflekterat över takten! 🙂

edit. Kolla Kalles klätterträd också. 🙂

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nu driver jag kanske lite OT, men, när jag gick på KMH, hade vi en gästlärare från Bulgarien. Han skulle lära ut en 17/16-dels låt på gehör... Det var riktigt svettigt... å fort som fan skulle det gå också... Fick aldrig nån riktig rätsida på den låten.

Har däremot lirat en låt som gick i 23/8-dels takt. Där delade man upp det i; 2-2-3, 2-2-3, 3-3-3

Shampons Vindaloo Fick den låten som läxa av Olov (som lirar i ljudexemplet).

Link to comment
Dela på andra sajter

4/4 är inte så vanligt i latinoamerinkanska takter.

Nej, det är det nog inte.

Det är nog bara salsan, bachatan, reggaeton eller nåt annat av de danserna som de flesta latinamerikaner dansar på sina fester varje helg överallt (plus musiken som varje busschaufför) som man hittar 4/4. Annars är det inte så vanligt... (?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara konvention och gammal vana. Från 1600-tal fram till början av 1900-talet var det enligt mina helt ovetenskapliga funderingar vanligare med 3/4 än 4/4. Valsen som går i 3/4 fanns kvar på i alla fall svenska topplistor ända fram till 60-tal nån gång. Sen tog rocken över, som senare blev pop av olika varianter.

Nejnej, inte konvention, snarare evolution! Man började med otakt, utvecklade till entakt vilket senare blev tvåtakt. Saab på femtitalet. Husqvarnas enstånka är väl museal och otto passade inte flygplan. Så när vi lärt oss att räkna till tre (stort hopp där, vi har ju bara två armar så abstraktions-, nej absrtaktionsnivån är hög), blev det ett relativt lätt hopp till 4. Bara ett par hundra år. Ni vet, en hand, räkna fingrarna med tummen; fyra stycken sen tar det stopp. År 2312 kommer vi uppfinna femtakten, strax därefter kontakten, sannolikt i samband med att mänskligheten muterats till sexfingervarelser. Tills dess: pekfingervalsen.

Å i afrika räknar man inte alls utan bara tutar o slår. Var är ettan, skit i det. Fräckt. Intakt. Och vargar ylar falskt för att "man vill ju inte låta som dom andra" (sant)

Nu ska jag trycka "skicka" innan jag inser att jag inte borde.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns mer populär musik än man tror som slänger in någon udda taktart här och där. Grejen är att det låter så naturligt, som i fallet med Alfons Åberg, så att man aldrig tänker på det.

Andra exempel är Burt Bacharach lysna på tex. I say a little prayer och Anyone who had a heart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns mer populär musik än man tror som slänger in någon udda taktart här och där. Grejen är att det låter så naturligt, som i fallet med Alfons Åberg, så att man aldrig tänker på det.

Andra exempel är Burt Bacharach lysna på tex. I say a little prayer och Anyone who had a heart.

det var läääänge sen man höll på med det.

2010 är Burt Bacharach snarare klasisk musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Anledningen till att 4/4-takt ses som standard beror sannolikt på att hela vårat notskrivtssystem är anpassat efter 4/4-takt, en helnot fyller takten, en halvnot är en halv 4/4 o.s.v.

Det är nog lättast att förstå grejen med notvärden om man studerar en 4/4-delstakt, därför är det den första taktarten som de flesta bekantar sig med och den får en särskild ställning. Det är min teori i alla fall.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar 4/4 eftersom jag gillar att kunna stampa takten till mina låtar (primitivt, jag vet) ;P Har dock gjort några ballader i 3/4 resp. 2/2-takt. Har även gjort en filmmusikinspirerad låt i 5/4-takt. 5/4, 7/4 och liknande är perfekt om man vill skapa musik som bygger upp en stämning.

Däremot lär jag aldrig göra någonting i 12/8-takt! Onekligen har det gjorts grymt bra låtar i den taktarten ("Hold the line" av Toto, bland annat), men det känns ju som att man får sitta och vänta på fjärdedelarna om man vill stampa takten till dem, det blir lite knasigt ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med taktartsignaturer och taktindelning är (relativt sett) ett ganska nytt påfund.

För ca 300 år sen började man sätta ut lodräta streck (taktstreck) till vänster om varje tung ton eller tongrupp. Detta för att musikern lättare skulle kunna se tyngdpunkterna i notskriften.

Om tyngdpunkterna kommer med jämna mellanrum innebär det att man mellan varje taktstreck (dvs varje takt) kan räkna in lika många halvnoter, fjärdedelar el dyl och musiken får en bestämd taktart.

Man brukar använda ett stort C ("halvcirkel") och ett stort C med ett lodrätt streck genom sig för att ange fyrtakt (breve) och tvåtakt (alla breve). Detta innebär dock egentligen inget annat än att i första fallet (breve) räknas slagen på fjärdedelar, och i andra fallet (alla breve) att det ska vara hälften så många slag i en takt, dvs att man räknar på halvnötterna (det lodräta strecket genom halvcirkeln "delar" det).

Om man tittar på psalm 84 (Vi lyfter vår hjärtan) så är taktartssignaturen alla breve men hela versen är en enda "takt" (enligt nuvarande sätt att skriva). Man har lodräta streck som börjar strax ovanför översta notlinjen och slutar på andra notlinjen uppifrån. Dessa streck skulle ha kunnat utgöras av taktstreck eftersom de kommer med 2/2 mellanrum. Man beaktar upptakten precis som man gör idag. Musiken till psalmen är skriven i början av 1600-talet.

Ps 104 (Gläd dig, du Kristi brud) har bara ett sånt streck och det är efter upptakten (de mindre strecken efter är cesurer), musiken är från slutet av 1500-talet, taktarten är alla breve.

Det finns fler psalmer utan reguljära taktstreck, t ex 149 som har breve som taktartssignatur.

Ps 150 innehåller inte ens ett sånt "föregångare-till-dagens-taktstreck"…

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt ditt program på 6/8 så funkar det alldeles perfekt.

Rätt roligt att du bara undrade vilken taktart det var för att sedan få tusen pretentiösa svar om allt ifrån 300år gamla musikskolor och polyrytmer tjänandes ett syfte: att "bräcka" varandras på foruminlägg

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt ditt program på 6/8 så funkar det alldeles perfekt.

Rätt roligt att du bara undrade vilken taktart det var för att sedan få tusen pretentiösa svar om allt ifrån 300år gamla musikskolor och polyrytmer tjänandes ett syfte: att "bräcka" varandras på foruminlägg

Tror att det helt enkelt beror på att det startas så pass få nya trådar här nuförtiden att när någon äntligen startar en tråd är vi många som brinner av lust att få diskutera. Vilket tyvärr ofta gör att diskussionen lätt handlar om även sånt som TS inte frågade om. (Mina fem cent, eller nåt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det helt enkelt beror på att det startas så pass få nya trådar här nuförtiden att när någon äntligen startar en tråd är vi många som brinner av lust att få diskutera. Vilket tyvärr ofta gör att diskussionen lätt handlar om även sånt som TS inte frågade om. (Mina fem cent, eller nåt.)

Visst skall ämnen diskuteras, men skrivs det frågor gällande grundläggande teori och som sedan får svar av denna karaktär är det väldigt troligt att er diskussion endast fungerar som en "knäpp på näsan" vilket påverkar frågeställaren negativt.

Varför inte starta nya trådar själv där du behandlar sådan teori?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst skall ämnen diskuteras, men skrivs det frågor gällande grundläggande teori och som sedan får svar av denna karaktär är det väldigt troligt att er diskussion endast fungerar som en "knäpp på näsan" vilket påverkar frågeställaren negativt.

Varför inte starta nya trådar själv där du behandlar sådan teori?

Ja, varför gör man inte det? Jo, därför att min erfarenhet säger mig att när ett "sidospår" i en tråd knoppas av till en egen tråd brukar den diskussionen dö ut på en gång. Då är det bättre att hålla diskussionen igång istället och ha ett levande forum. Så länge det inte går till personangrepp tycker i alla fall inte jag att det är så farligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst men huvudfrågan i inlägget bör besvaras på ett sätt som gör att en "nybörjare" förstår, innan sidospåren tar all plats.

Det håller jag fullständigt med om.

Ingen känner ju sig uppmuntrad att starta trådar om man inte får svar på det man frågar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...