Jump to content
Annons

Vilken taktart är det jag söker?


pet

Recommended Posts

Från ett sidospår till ett sidospår om sidospår...

Nu tillbaka till ämnet eftersom ingen riktigt gett sig på att förklara det ännu.

Tja jag är helt lost på det här eftersom 4/4 har varit standard

Det jag vill är att i låten räkna 1,,,,2.....1,,,,,2.....1,,,,,2.....1,,,,,2......

Ja! det var inte svårt att förklara, men nu.. hmm. Mellan 1 och 2 vill jag att åttondelarna ska vara 6 istället för 8.

1.......2.......1.......2

1,2,3,4,5,6,1,2,3,4,5,6

Här har jag försökt demonstrera detta lite spännande med att räkna 1,2 samtidigt som en synth går 1,2,3,4,5,6

Länk till räkneramsa.mp3

Här är midin som jag gjorde till den här räkneramsan som går i 4/4, typ 75bpm. Om ni kollar på den i erat daw så ser ni hur jag har fått skjuta från höften när jag placerat midin och såhär dumt kan det ju inte vara när man vill ha schyssta 60 tals vibbor i låten (exemplet jag gjorde har ingenting med det jag vill göra när jag fått det att fungera, alltså inga 60tals vibbar)

Midi länk

I en normal pop/rocklåt tycker jag att det lättaste sättet att räkna ut taktarten är att räkna hihatslagen i en takt. I ditt fall verkar det ju bli 6 slag och du har ju redan nämnt att varje slag var åttondelar. Ovanför sträcket anges antalet delar (6). Men delarnas storlek måste också definieras för att detta ska få någon betydelse. Under sträcket anges därför delarnas, vilka man syftar på, storlek (8). Det betyder alltså att det finns plats för sex åttondelar i takten och när du har stoppat in sex åttondelar i en 6/8 takt är det fullt.

Du kanske hade förstått allt detta redan, eller så är min förklaring så knapp att du inte förstår ändå, men då får du fråga igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...