Jump to content
Annons

Leon

Medlem
  • Antal inlägg

    130
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

3 Neutralt
  1. Leon

    Sennheiser hd800

    Finns det verkligen ingen på detta forum som testat dessa i studio?
  2. Leon

    Sennheiser hd800

    Provade dessa förra sommaren och blev helt såld, A-B testade även med k701 samt PS-1000 (vilka dock var olyssningsbara pga diskantheten). Och det var verkligen samma känsla som när jag jämförde ägg (Sennheiser hd200) med mina då nyköpta K701, otrolig klarhet men hd800 hade en lite annorlunda soundstage (kändes lite äggformad). Jag har haft mina K701 länge nu, och mixat mycket i dem men pga dess "luftighet" tenderade centerpanoreringar (motsägelse) att vara volymstarka i början. Eventuellt känns dessa lurar lite kalla, det skulle dock vara trevligt med en uppgradering. Är det någon som jobbat med hd800 och vill ge en utvärdering? Gärna med jämförelse utav dem samt en studiomiljö (närfält, sub) Grymt! Leon
  3. Jag har en liknande macbook pro och klarar problemfritt 32 kanaler, mångs spår med space designer etc samt native instruments pluggar. Har tom kört logic i 32 bitsläge pga otroligt seg laddning av kontaktplayer i 64 (tror det beror på min seghet i upg av prog) men de flyter fint. Ett externt ljudkort är dock ett måste för att lätta cpukraft. Tror inte att i7 ger märkvärd effekt annat än pris samt värme:) Har dock 8gb kostade runt 500:- för 1600mhz so-dimm ddr3
  4. Glöm inte bort att få gitarrens hals justerad, ofta brukar strängarna vara lite höga pga luftfuktighet vid transport etc. Själv hade jag försökt att provspela instrumentet innan.
  5. Dessa hörlurar köps inte för att få en tung bas utan för dess soundstage, klarhet samt möjlighet till millimeterprecision gällande pan/nivå. dock kan centrerade panoreringar bli för höga pga dess luftighet. Men som sagt subbas är svår att generera utan en "stor" högtalare oavsett om du använder små närfältare eller lurar.
  6. Leon

    AKG k712 pro

    Ok då är det kanske ingen mening att uppdatera från mina nuvarande k701 or
  7. Leon

    AKG k712 pro

    Skiljer sig dessa lurar något från k701/702 eller är de endast som Q modellerna dvs högre pris för samma sak?
  8. Jag kör mina k701 samma som k702 men med fast kabel via mitt focusrite forte. Detta är grymt bra, rörstärkare gör dock ljudet lite varmare. Kan inte rekomendera pro-ject då dessa var ogjordade. Prova olika 🙂
  9. Ursäkta, det verkar som om jag "hackar" på dig men konsten är inte att kunna förklara skeenden för sig själv utan att göra så att andra förstår.
  10. Det var en mycket riktigt analys av blues-substitut dock känns inte detta speciellt jazzigt. Temat är lite spretigt, du kanske skulle försöka att inte hoppa så mycket inom oktaverna. Improvisationsmässigt kan det vara bra att använda mycket ackordstoner istället för skalor då det kan vara lätt att skalor fastnar som sekvenser och inte byggs till melodier över ackorden. Lyssna på George Benson och öva mycket:) mvh Leon
  11. Jag har lärt mig att höra de vanliga ackorden bra men det är vissa jag blandar ihop hela tiden och som jag har jättesvårt att höra skillnad på. Det är: Cdim, C+ och Cm7b5. Om ackordet spelas först med lösa toner och sedan "läggs" som helackord är det lättare. Men om ackordet bara spelas rakt av är det jättesvårt att höra tycker jag. Hur ska jag tänka och vad ska jag leta efter? (Om de spelas lösa toner tänker jag såhär: dim -> leta efter moll, + -> leta efter dur m7b5 -> leta efter 7:an. Är det rätt? Är svårt att hitta dessa om ackordet bara läggs) Prova att sjunga med grundtonen, då kan det vara lättare att känna hur ackordet. Det blir tydligare samt lättare att höra vilket ackord som spelas när det sker i arpeggio (sjunga varje ton) inte så konstigt då hjärnan kan bli snurrig av att spela tonerna samtidigt. Ofta kan detta hjälpas om man känner vart bastonen är med rösten. 2. Fråga två hör egentligen ihop med ettan men kör den som en egen ändå. Annars blir den andra så himla lång. Det är: vilka av mina ackord ovanför är egentligen tre- resp. fyrklanger? Först läste jag mig till att treklangerna var: C, Cm, Cdim, C+, Csus4 och Csus2 och fyrklangerna var: C7, Cmaj7, Cm7, Cm7b5, C6 och Cm6. Men vid mer efterforskning verkar det som att detta kanske inte stämmer. Är t e x dim en tre- eller fyrklang? Fyrklager är alla ackord som har fyra toner i sig och vilka dessa är har du redan svarat på själv.) Det är ganska klurigt att känna igen skillnader emellan ackord och det tar tid innan de sitter naturligt, lycka till på provet. Och visst bör ett dimackord innehålla ex C Eb Gb samt Bbb dvs A, men din lärare menar nog bara att du skulle känna igen en förminskad kvint som det blir i detta fall C Eb Gb. Som vanligt på detta forum ursäkta (bajsas) det iväg med så mycket utfyllnad att du som frågeställare blir mer förvirrad än hjälpt. Visst ska teori diskuteras men när det faller till att glänsa över varandra blir det lätt banalt.
  12. Jag kan göra ett förslag, vill ni anv kan vi snacka pris:)
  13. Leon

    Jag finnes

    Är sugen på att remixa, någon som vill bli?
  14. samtliga låtar på min myspace är mixade endast med mina akg k701 www.myspace.com/leonwol
  15. Leon

    Jag finnes

    Tackar som tusan för dessa fina ord kul att ni gillade min stämma:) Och jag har faktiskt inte funderat kring vilken typ av samarbete som kunde vara aktuellt...är väldigt öppen för förslag. Det skulle vara intressant med allt ifrån remixa till producera färdigt material utifrån skisser..etc Håller med att det är "spridda skurar" på min myspace, det är lite så jag jobbar och producerar i den "stil" som faller in.
×
×
  • Skapa ny...