Jump to content
Annons

London

Medlem
  • Antal inlägg

    75
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Intressen
    Adam SX2, Benchmark DAC2, UAD-2 Satellite
  1. Kör ultrabeat i Logic 9 samt i Pro X. Gjort ett pattern som jag sedan drar över till arrangemangs-fönstret och ett midi spår med alla trummor samlade skapas. I Logic 9 kan jag enkelt välja (midi-separate midi events-by note pitch) och vips så har jag alla trummor separat på olika tracks. Får inte detta att funka i Pro X där jag inte ens kan hitta samma steg som utför denna enkla grej. Hjälp mig snälla
  2. kör Logic och tremolo med valt notvärde och 100% depth och 0 % smoothing blir snabba klipp i ljudet helt enkelt. Cubase lär ha liknande. Klippa för hand är ju såklart enklast. Kolla gärna in Sugarbytes Effetrix pluggen. Massor med sådana effekter
  3. Jaha ok. Måste nästan testa detta för att höra skillnaden. Blir att göra en test Ep och lägga upp på Itunes och Spotify på två låtar med ena -16LUFS och den andra på -9 🙂
  4. Hur funkar detta fenomen egentligen? Jag menar, från -6 db till 0db är det ju en volymökning med 100% och hur kan det då uppfattas som starkare vid -6db? Är det någon typ av kompression som sker på Itunes mm? Hur exakt "framstår" denna som starkare ?
  5. Hej! Jag har läst det du skrivit. Dock handlar detta inte om att låtarna är för starkt mastrade fär det gäller även mina egna låtar som jag vid mixdown brukar lämna på -6db för att ha headroom kvar. När jag sedan importerar mixen som är -6db mäter alltså denna redan -16 LUFS och då har jag inte lagt på en enda plug. Detta känns inte helt rätt.
  6. Hej har mastrat en del senaste tiden och har en fråga ang de rekommenderade LUFS och K-metering nivåerna som finns som referens att hålla sig efter för att hamna på bra nivå vid olika typ av produktioner Enligt Bob Katz rekommendationer så bör man vid digital release ligga på ca -16 LUFS. Detta var också genomsnittet i en omfattande mätning av nivåer som gjordes på musik på Itunes. Nu till mitt problem. Jag har både använt mig av Izotope Insight, Toonboosters Loudness meter och flera till. Dock när jag lägger in en "random" kommersiell låt från tex itunes eller importerad från cd etc, så ligger mina mätare på mellan -10 till -8 LUFS. Även när jag mastrar själv så blir det dessa nivåer. Det låter superbra och inget klipper alltså så det måste vara mätarna i eller någon inställning i min DAW ( Logic ) som är galet? För att hamna på -16 måste jag sänka extremt mycket och det låter jättesvagt. Snälla kan nån hjälpa mig med ?
  7. London

    Online mastering

    www.304mastering.com Mycket bra!! Levererar bra kvalitativa masters till ett bra pris!
  8. på detta bord har du även 4 subgrupper som du kan använda för att live muta tex backbeats, trummor ihop
  9. enklast är att dubba analogt. dvs med aux rattar eller reglar på ett mixbord. Har testat diverse midicontrollers men det är inte alls samma känsla. Som nämnt tidigare behövs ett ljudkort med flera utgångar. 16 borde räcka bra. Sen kan jag rekommendera ett reverb som heter Yamaha Rev-7 som är rätt fult och skitigt. Jag har själv använt mig av det och vill man va ännu mer ruff så kär man reverb/delay med gitarrpedaler där det oftast låter dirty 🙂 Finns ett reverb på pedal som heter "Holy Grail" som låter nice. bättre priser på pedaler jämfört med tex ROLAND 201, 301 etc Sen ett mixbord som sagt. något med en 3-4 auxar i allafall behövs. Börja med ett hyffsat billigt som kanske inte har snyggaste eqn då du ändå kan ratta Eq på ljuden i datorn och sedan använda mixern mer som ett instrument för att "tappa" ljud via auxarna eller reglarna på de ljud du vill skicka till reverb, delay mm. Vill du köra sneakvarianten finns detta 24 kanals mixbordet med inbyggd ljudkort från Behringer. Dub är ju LO-FI sound så något mer avancerat behövs inte. Det som är mest i fokus är effekterna och hur du proddar ditt sound. http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_x2442_usb.htm
  10. kan va nice med en stereomik men ej ett krav. dock behövs en recorder hyffsat portabel. Kan va aktuellt med bom-mikning också
  11. tips på bra budget mik för fältupptagning / ljuddesign tack. Ska ta upp ljud för ljudläggning och ljuddesign så behöver tips tack.
  12. London

    Ljuddesign, film ljud

    Någon som vet utbildningar inom detta område som inte är via högskola och DI? Gärna distans.
  13. Ser riktigt bra ut. Dock är installationsfilen av något format som min mac vill öppna med text edit. hur installerar jag ?
  14. Jag vill kunna leverera detta klart till kund då jag mastrat en hel del till folk som vill ha detta klart. Även inläggning av ISRC, EAN.
  15. London

    DDP program för Mac

    Letar efter ett bra DDP program för mac. verkar sjukt svårt att hitta. Har testat Sonoris DDP creator som är nice men vill inte lägga dom pengarna på en sån enkel mjukvara.
×
×
  • Skapa ny...