Jump to content
Annons

Saker att asbolut inte göra / använda vid inspelning


laxlaxlax

Recommended Posts

Jamen då har vi ju texten nästan klar:

"Jag tar dig i handen,

vi drar på en gång,

vi går emot stranden,

blir kvar natten lång

Två bultande hjärtan

två själar i natten

borta är smärtan

till bruset av vatten

refr:

(whaila som faan upp ner först, sånt tokhatar jag)

DUuuuu och Jaaaaaaa

Duuu och jaaaaaa

i eeevigheeet

Duuu och jaaaa

duuu och jaaa

du är den finastee jag veeet"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 270
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja det där jävla idolwailande och flåsande hatar jag som pesten. T o m när Mariah Carrey eller Whitney Houston går igång! Ett jävla wailonani! Dom skulle säkert inte ens klara av att sjunga Bää bää vita lamm eller Imse vimse spindel utan att åka berg & dalbana och såga skiten!

VARFÖR gör man det? Förr att man vill visa att man är säker som fan och kan pricka en miljard toner på en takt?

Samtidigt ha med ett getvibrato för att dölja lite av träffsäkerheten?

Samma med allt jävla flåsande! Okej som en effekt till låten typ David Coverdales sexflåsande funkar kanske. Men när en Idolyngel ska flåsa för att visa att man har ett rejält magstöd? "-Oh baby HHHHH!"

NEJ! FEL DU HAR INGET MAGSTÖD!

Ta texten ovanför:

DUuuuu och JaaaaaaaHHHH

Duuu och jaaaaaaHHHHHH

i eeevigheeetHHHHH

Duuu och jaaaaHHHH

duuu och jaaaHHHH

du är den finastee jag veeet" HHHHH

Fan lider sångare av astma eller?

SLUTA utskallning.gif

C.R.A.P.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Hatar sångare som dessa två nämnda. Låtar som går ut på att de ska visa alla vad de kan. Jaha och sen då? Låtarna fungerar bara som bakgrundsskval för deras sång. Alla dessa låtar är så jävla tråkiga dessutom. Nä kan inte med såna sångare och låtar. Så ja divasångare går fetbort att använda vid inspelning. Inte för att forumet kryllar av såna i alla fall. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Texter som ska handla om hjärta och smärta går också bort till 99%. Kan finnas enstaka som inte har någon i övrigt klyschig text. Texter som baby youre all I want, all I need, baby I cant live without you. 😆 Visst va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herrejösses... lider ni verkligen så mycket när ni lyssnar på musik? 😛

Det enda jag kan störa mig på är när man spelar eller sjunger fel,

men det kan passera det med... som experimentellt.

Och käre Laxlaxlax strök ju "hur man spelar eller sjunger", så jag har inget att tillföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där jävla idolwailande och flåsande hatar jag som pesten. T o m när Mariah Carrey eller Whitney Houston går igång! Ett jävla wailonani!

Absolut!!! Jag blir superstressad och stirrig av att höra Whitney Houston, måste stänga av omedelbart för att undgå nervöst sammanbrott. Jävla ylande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen då har vi ju texten nästan klar:

"Jag tar dig i handen,

vi drar på en gång,

vi går emot stranden,

blir kvar natten lång

Två bultande hjärtan

två själar i natten

borta är smärtan

till bruset av vatten

refr:

(whaila som faan upp ner först, sånt tokhatar jag)

DUuuuu och Jaaaaaaa

Duuu och jaaaaaa

i eeevigheeet

Duuu och jaaaa

duuu och jaaa

du är den finastee jag veeet"

Haha, klockrent! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

-Programmerade trummor som låter programmerade.

-När folk programmerar trummor och inte inser att det låter inte verkligt att ha både hihat och cymbal samtidigt.

-För svag bas som mer påminner om en fis än en bas.

-Inte stämt sina instrument eller bytt strängar på länge. Nej det låter inte alls bra med gamla gitarrsträngar. Fatta det, okej?

-Inte fattat att skit=skit ut och tror äh, det där fixar jag i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
-När folk programmerar trummor och inte inser att det låter inte verkligt att ha både hihat och cymbal samtidigt.

Visst känner du till att man kan spela hi-hat med foten och ha båda händerna fria? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, lite OT, men här är en intressant jämförelse att göra:

"Falsksjungande" Håkan Hellström: Jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig.

Här är samma sång framförd av "skönsjungande" Erik Linder.

För mig är det solklart vilken som version som är den bättre.

/Dex.

Är för det mesta allergisk mot herr Hellström, men Dexter har rätt. Håkans version är mycket bättre. Linder sjunger vackert men berör inte, inte mig i alla fall. Saker att absolut inte göra är: Krångla till det i onödan, dricka dåligt kaffe eller "fulöl". Nej, kvalitet skall det vara 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

-stråk-arr bestående endast av treklanger i grundläge.

-rena kvintstämmor i följd.

-banjo överlag.

-metall/hårdrock som går ut på att spela så snabbt som möjligt alt. massa udda taktarter.

-hardstylemelodier typ "daa daa daa daa ta ta ta ta daa daa"

-Ezdrummer-virvel

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

I brist på fantasi sjunga lalalalalala, nanananana istället för att hålla käften och ta en paus och låta musiken föra låten framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrister som inte kan vara tysta när det ska vara ett tyst parti i låten (jag själv till exempel)... Hopplöst osmakligt att stå där och knacka rytmen på dämpade strängar i väntan på att man ska komma in igen 😉

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det där soundet hade han på ett helt gäng låtar då, 911 t ex. Det var väl strax efter millenniumskiftet och han sålde bra många miljoner ex av de plattorna/singlarna.

Jag vet, och det gör ju inte saken bättre heller 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Såna som inte kan ha disciplin i studion utan hålla på och jamma mellan tagningar när man försöker koncentrera sig på nåt. Väldigt frustrerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...