Jump to content
Annons

Saker att asbolut inte göra / använda vid inspelning


laxlaxlax

Recommended Posts

Hej!

jag undrar om ni så detaljerat som möjligt skulle kunna berätta för mig vad som ni är allergiska mot i inspelningssammanhang. Och då menar jag mer än det direkt uppenbara - t.ex ett totalt digitaldistat track. Det kan vara både sätt att mixa, vissa instrument att använda eller sätt att spela in på.

Samlade förslag än så länge är:

Mobiltelefon som ringer och hörs i stärkaren: du-du-du du-du-du

Linead stålsträngad gitarr som strummar öppna ackord

General Midi-kören ( GM midi nr 53. - Choir Aahs )

överanvänd De-Essern med en härlig inställning som får sångaren att läspa.

Tuffa till rösten genom att sjunga hest och raspigt överdrivet mycket

Avståndsmickad sång i ett rum med dålig akustik

Överkomprimerad bas- och virvelkagge

Preset #61 från en Roland D-50 - Staccato Heaven

Akustisk gitarr där man för tydligt hör hur fingrarna flyttas på strängarna

Metronomläck från lurarna under ett lugnt parti

Seinfeldbas

Bandlös bas med reverb som spelar en melodifigur

Fasvänd ena kanalen så allt försvinner i mono

överanvänd pitch- o vibratokorrektion

Autotune som effekt

Puffljud och starka s-ljud på sången

Lead-gitarrpreset från multieffekten Zoom 505

Rimma på fire-desire

"Att säga "Microfon check ok, yee baby, now I am back" i början av låten"

Orchestra hits från tidigt nittiotal

Självklart är min baktanke att göra en låt med dessa och se hur dålig man kan göra den och om det är tillräckligt för att förstöra en välkomponerad låt. Häng gärna på om nån känner för det!

Peace! Lax

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 270
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

mattias_k (oregistrerad)
Hej!

jag undrar om ni så detaljerat som möjligt skulle kunna berätta för mig vad som ni är allergiska mot i inspelningssammanhang. Och då menar jag mer än det direkt uppenbara - t.ex ett totalt digitaldistat track. Det kan vara både sätt att mixa, vissa instrument att använda, sätt att spela in eller sätt att spela på dessa.

Mina egna förslag än så länge är:

Linead stålsträngad gitarr som strummar öppna ackord

General Midi-kören ( GM midi nr 53. - Choir Aahs )

Avståndsmickad sång i ett rum med dålig akustik

Självklart är min baktanke att göra en låt med alla dessa och se hur dålig man kan göra den och om det är tillräckligt för att förstöra en välkomponerad låt.

Rota gärna i minnesbanken över alla dåliga inseplningar ni någonsin hört. Peace!

Lax

Ytterst intressant tråd må jag säga!

Nr. 1 och 2 på din lista håller jag med om till 100%! De har jag varit allergiska mot sedan jag testade de för andra gången. Lite kul att lyssna på en gammal inspelning och höra hur Choir Aahs kommer in :rolleyes: Jag kan nog inte själv bidra med något lika konkret. Jag skulle visserligen säga att jag är allergisk mot de flesta GM-grejer, men Choir Aahs och Voice Doos är väl de värsta.

Sedan har jag en gammal allergi mot en metod som jag använde innan jag skaffade min ljudkort med preamp: Lineat keyboard genom gitarrförstärkarsimulator 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

*Falsksång á la Hellström, som sedan kritiker och ungdomar hyllar.

* Så kallad metal där trummorna är gjorda med tråkiga synth/keyboard-sound, och för att krydda lite...en sextonåring som growlar samtidigt som denna slåås mot målbrottet.

Link to comment
Dela på andra sajter

reverb på kicken... innan hade jag jämt det, nu har jag aldrig det. Hatar det verkligen, hela kraften försvinner typ haha. men förr tyckte jag att det var det smartaste jag kommit på haha!

Spela in percussion med bara en mic, det låter så otroligt billigt många gånger, vill gärna spela in med iaf två mickrofoner

Link to comment
Dela på andra sajter

*Falsksång á la Hellström, som sedan kritiker och ungdomar hyllar.

Ok, lite OT, men här är en intressant jämförelse att göra:

"Falsksjungande" Håkan Hellström: Jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig.

Här är samma sång framförd av "skönsjungande" Erik Linder.

För mig är det solklart vilken som version som är den bättre.

/Dex.

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har tillgång till en Roland D-50 så är det absolut förbjudet att använda preseten "Staccato Heaven" ...... Fast ni ungdomar är antagligen för unga för att minnas det ljudet :rolleyes:

jag skulle nog säga roland komplett D-serie 😛 har aldrig någonsin gillat de syntharna, jag har spelat på korg, akai, emu, kurzweil, pevaey, kawai, ensoniq och yamaha, och andra rolandsynthar, men aldrig gillar d-serien 🙂

För att bidra: Korg 01/w's orchestra hits är ajaj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
En dist pedal för 120 spänn från börsen. Typ Ibanez's billigaste eller nån Behringer.

Mvh Rasmus

Du får gärna vara mer specifik. Å andra sidan tror jag inte riktigt det finns nån som låter så generellt dåligt i samma nivå med de andra exemplen. Men jag ser fram emot att bli överbevisad!

Tänkte spontant på Zoom 505:

109075_1.jpg

Den har några ruskiga presets, har jag för mig.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är säker på att du lyckas göra något bra ändå.

Man får inte heller glömma att minus x minus blir plus.

Värst är väl egentligen när ett i övrigt fint arrangemang förstörs av ett element som absolut inte passar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
*Falsksång á la Hellström, som sedan kritiker och ungdomar hyllar.

+1

* Så kallad metal där trummorna är gjorda med tråkiga synth/keyboard-sound, och för att krydda lite...en sextonåring som growlar samtidigt som denna slåås mot målbrottet.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Alla djävla gitarrister som inte vill fatta hur urtjatat och ointressant det är med tapping i sina solon. Spyr!! Det hör hemma i 80-talet. :rolleyes: Nej det är inte coolt, nej jag vill fan i mig inte höra det. Eller överhuvudtaget gitarrister som tror för mycket om sig själva och inte fattar att ett solo ska kompletera och lyfta låten och inte att musiken är något bakgrundsskval för deras gitarrunkarsolo.

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote name='SadamJR' date='2010-01-09, 12:54' post='1011616'

Supertajmat digitalt delay.

Hur menar du nu??

🙂

Själv vill jag bidra med saxofon som inte spelar rena toner utan bara felbräker och en akustisk gitarr där man alltför tydligt hör hur man flyttar fingrarna.

Sånt går inte att lyssna på.

Överhuvudtaget går det at åstadkomma gräsliga resultat med falskspelande instrument. Fiol är väl ett bra exempel härpå?!

Tema för en Festival?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Alla djävla gitarrister som inte vill fatta hur urtjatat och ointressant det är med tapping i sina solon. Spyr!! Det hör hemma i 80-talet. 🙂 Nej det är inte coolt, nej jag vill fan i mig inte höra det. Eller överhuvudtaget gitarrister som tror för mycket om sig själva och inte fattar att ett solo ska kompletera och lyfta låten och inte att musiken är något bakgrundsskval för deras gitarrunkarsolo.

Håller med! Men det är rätt svårt att tolka så det blir konkret. Liksom falsksången a la Hellström.

Tror förresten att jag får stryka sättet att spela och sättet att sjunga på från listan, och koncentrera tråden på hur det låter.

Distad sång var bra, ge gärna ljudklippsexempel eller länk till någon riktigt dåligt distad sång!

Keep it coming! Låter den här tråden gro i några veckor ifall någon stöter på något i vardagen och vill återkomma. Så att konsensus verkligen kan nås i vad som låter förskräckligt.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktig dåliga rim kan ju förstöra vad som helst, nästan i alla fall.

"Ta mig i handen och följ med ned på stranden"

...exempelvis.

Långa intron kan med vara rätt så illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är min baktanke att göra en låt med alla dessa och se hur dålig man kan göra den och om det är tillräckligt för att förstöra en välkomponerad låt.

🙂

Då får du inte glömma följande tydligt metronomläck från lurarna - främst när musiken är lugn, lågmäld och inte så tempobunden, t ex ett break med bara stråkar och sång

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Riktig dåliga rim kan ju förstöra vad som helst, nästan i alla fall.

"Ta mig i handen och följ med ned på stranden"

...exempelvis.

Så sant, så sant. 🙂

Långa intron kan med vara rätt så illa.

Det beror på. Alltid en smaksam men en kort låt med ett långt intro gör sig inte. Däremot långa låtar med ett längre intro brukar för det mesta funka tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote name='SadamJR' date='2010-01-09, 12:54' post='1011616'

Supertajmat digitalt delay.

Hur menar du nu??

😲

Själv vill jag bidra med saxofon som inte spelar rena toner utan bara felbräker och en akustisk gitarr där man alltför tydligt hör hur man flyttar fingrarna.

Sånt går inte att lyssna på.

Överhuvudtaget går det at åstadkomma gräsliga resultat med falskspelande instrument. Fiol är väl ett bra exempel härpå?!

Tema för en Festival?

Sånt där synkat delay som ligger som en effekt, ofta på sången. Var vanligt på 80talet. Kommer inte ihåg vad låtarna jag tänkte på heter dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med! Men det är rätt svårt att tolka så det blir konkret. Liksom falsksången a la Hellström.

Tror förresten att jag får stryka sättet att spela och sättet att sjunga på från listan, och koncentrera tråden på hur det låter.

Distad sång var bra, ge gärna ljudklippsexempel eller länk till någon riktigt dåligt distad sång!

Keep it coming! Låter den här tråden gro i några veckor ifall någon stöter på något i vardagen och vill återkomma. Så att konsensus verkligen kan nås i vad som låter förskräckligt.

Kan inte ge något exempel eftersom jag tycker all distad sång låter fördjävligt. Kan t ex inte lyssna på The Strokes.

Link to comment
Dela på andra sajter

*Falsksång á la Hellström, som sedan kritiker och ungdomar hyllar.

* Så kallad metal där trummorna är gjorda med tråkiga synth/keyboard-sound, och för att krydda lite...en sextonåring som growlar samtidigt som denna slåås mot målbrottet.

Haha, +1

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...