Jump to content
Annons

Saker att asbolut inte göra / använda vid inspelning


laxlaxlax

Recommended Posts

Annons
  • Svar 270
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Förslag på plugg? Gärna gratis och hur man skruvar den så dåligt som möjligt.

Tänkte mer på diverse ”kreativa” lösningar folk kommer på som baseras på fasflipp eller tidsförskjutning utan att tänka på konsekvenserna men det finns säkert pluggar som inte funkar toppen i mono:

3) du kan oxå kopiera den första tagningen och förskjuter den lite i tid, inte lika bra, men med lite flanger o så låter det väl ok!
Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag på plugg? Gärna gratis och hur man skruvar den så dåligt som möjligt.

Fasvänd högerkanalen helt, så spåret försvinner vid monouppspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

jag undrar om ni så detaljerat som möjligt skulle kunna berätta för mig vad som ni är allergiska mot i inspelningssammanhang. Och då menar jag mer än det direkt uppenbara - t.ex ett totalt digitaldistat track. Det kan vara både sätt att mixa, vissa instrument att använda eller sätt att spela in på.

Samlade förslag än så länge är:

Linead stålsträngad gitarr som strummar öppna ackord

General Midi-kören ( GM midi nr 53. - Choir Aahs )

Avståndsmickad sång i ett rum med dålig akustik

Överkomprimerad bas- och virvelkagge

Preset #61 från en Roland D-50 - Staccato Heaven

Akustisk gitarr där man för tydligt hör hur fingrarna flyttas på strängarna

Metronomläck från lurarna under ett lugnt parti

Självklart är min baktanke att göra en låt med alla dessa och se hur dålig man kan göra den och om det är tillräckligt för att förstöra en välkomponerad låt. Häng gärna på om nån känner för det!

Peace! Lax

Jepp, allt ovanstående (framförallt det där med metronomläck alt läck överhuvudtaget) + en dryg/okunnig sångare/sångerska/gitarrist/bassist/trummis/etc som tror att man kan göra underverk med halvtaskiga tagningar 😉 "Gör om, gör rätt" säger jag i alla fall.

Kul tråd för övrigt 🙂

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterst intressant tråd må jag säga!

Nr. 1 och 2 på din lista håller jag med om till 100%! De har jag varit allergiska mot sedan jag testade de för andra gången. Lite kul att lyssna på en gammal inspelning och höra hur Choir Aahs kommer in 😉 Jag kan nog inte själv bidra med något lika konkret. Jag skulle visserligen säga att jag är allergisk mot de flesta GM-grejer, men Choir Aahs och Voice Doos är väl de värsta.

Sedan har jag en gammal allergi mot en metod som jag använde innan jag skaffade min ljudkort med preamp: Lineat keyboard genom gitarrförstärkarsimulator 🙂

Voice Doos är ju fett!

Däremot Poddar i alla dess former och autotune som "effekt" borde vara förbjudet så det förslår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
...hursomhelst så är väl överanvänd pitch- o vibratokorrektion ett ämne för svarta listan.

Hur fixar man det? Du menar autotune?

Förresten, kom på en uppenbar: Puffljud och vassa S.

EDIT: Får väl bli en vers med avståndsmickad sång i dålig akustik och nästa med massa Puffar och S.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Rhodespiano. Säger bara fy fan för det! Finns det något jag verkligen hatar så är det det. Så såsigt, sliskigt och äckligt det bara kan bli. Ja det tillsammans med autotunesång. Ääääää!! Fram med spyhinken.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Att lägga en plugg i mono på en sterokanal. Nejdå, det har jag aldrig gjort själv av misstag, jag lovar... 😊😕

Va? Hur fan kan man klanta sig på det viset? Det har jag verkligen själv aldrig lyckats med.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste nog säga klickig baskagge. Gör 99% av all metal olyssningsbar för mig.

Musik helt utan livekänsla brukar sällan gå hem heller.

Behöver inte nödvändigtvis betyda att det är inspelat enskilt efter click, men det gör oftast det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ok, lite OT, men här är en intressant jämförelse att göra:

"Falsksjungande" Håkan Hellström: Jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig.

Här är samma sång framförd av "skönsjungande" Erik Linder.

För mig är det solklart vilken som version som är den bättre.

/Dex.

Det hörs tydligt att man använt melodyne på Linders sång. Det stör jag mig mycket på.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Va! Rhodes som är så snyggt. Med du kanske menar dåliga imitationer i monoton ickemusik?

Nej menar överhuvudtaget. Kan bara inte med det ljudet alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt jag absolut inte klarar av är "knorrigt" bas-sound. Gör ont i hela själen av det.

Nått ljudexempel?

"knorrig" bas kan jag ibland tycka låta riktigt skönt i rätt sammanhang, men jag är inte säker på att jag har samma uppfattning på "knorrigt" bas-sound 😄

En sak som jag däremot stör mig på när det är bas-inspelningar är när tonerna är så ojämna för att vissa har attacken från en nagel och vissa har attacken från fingerspetsen.

Klipp naglarna lixom! 😮

Förresten, plektrum på bas är oftast riktigt fult!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite off-topic kanske, men får man säga mobiltelefoner?

Det finns nog inget i denna värld som gör mig lika irriterad som det där ljudet ni vet, du-du-du du-du-du, som uppstår när man håller en mobil för nära en förstärkare eller dylikt. Tänk er själva när ni har riggat allt fint och tjusigt och är på väg att sätta värld..."du-du-du du-du-du" ...ens tagning.

När jag spelar in så gäller följande: "Stäng av mobilen, nej ljudlös räcker inte, stäng av den eller försvinn!" 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...