Jump to content
Annons

Saker att asbolut inte göra / använda vid inspelning


laxlaxlax

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Eller oxå skrev jag något som är uppenbart för alla utom för den som inte vill begripa, vilket väl knappast är fallet med dig eftersom du verkligen aldrig tyx begripa något, men du hade å andra sidan inte med det hela att göra från början.

Eftersom det här är ett forum och officiellt så kan det angå mig lika mycket som någon annan som befinner sig här. Eller är dina funderingar privata som du bara formulerar här på forumet? Du har en väldigt märklig inställning eftersom du verkar ta det som ett påhopp när man frågar vad du menar. Varför skriva överhuvudtaget då om du inte ens vill svara på ditt påstående? Och hur många tror du det var som fattade vad du menade? Och vad är det som jag aldrig tycks begripa då? eller har jag inte heller med det att göra vad du tycker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 270
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Njae... Det beror på hur man ser på det. Keith Richards har skrivit några av rockhistoriens förevigt stansade låtar — och han var FUCKED UP på amfetamin (eller om det var coca).

Förtydigande: Droger är inte bra för hälsan. Men de är inte nödvändigtvis dåliga för kreativiteten.

Som du skriver i ditt förtydligande. Ett exempel är väl Ministrys, enligt mitt tycke, mästerverk "The way to succeed and the way to suck eggs" från 90-talet som skrevs under droginflytande och var genrebildande. men något liknande lyckades de aldrig få till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad är det som säger att det inte skulle ha kunnat bli lika bra utan droger? Drogmyten är en seglivad myt.

Faktiskt ingenting... paradoxalt nog. Ingen kan veta. För nästan allt som är "stort" och "inne" idag, musikaliskt sett, har ju mer eller mindre, direkt eller indirekt, kommit knark- och spritvägen.

Nämn en kommersiellt framgångsrik pop/rock-artist som har varit helt "ren" hela sitt liv, så ska jag nämna fem som har varit as-höga/-packade när de skriv sina "bästa" låtar.

Igen: knark är skit. Men den/det har onekligen bidragit till några av våra absolut största musikaliska storheter genom tiderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Igen: knark är skit. Men den/det har onekligen bidragit till några av våra absolut största musikaliska storheter genom tiderna.

Japp!

Intressant vore att veta om tex Miles Davis, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Kurt Cobain mfl låtit lika kreativa utan substanser i kroppen.

Till topicen: Spela in och mixa aspackad för då låter det skit och skriv låten när du är nykter 😉 (lite skämtsamt för de som inte förstår ironi)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det här är ett forum och officiellt så kan det angå mig lika mycket som någon annan som befinner sig här. Eller är dina funderingar privata som du bara formulerar här på forumet? Du har en väldigt märklig inställning eftersom du verkar ta det som ett påhopp när man frågar vad du menar. Varför skriva överhuvudtaget då om du inte ens vill svara på ditt påstående? Och hur många tror du det var som fattade vad du menade? Och vad är det som jag aldrig tycks begripa då? eller har jag inte heller med det att göra vad du tycker?

Så du förstod alltså inte heller vad jag menade med keychange. Intressant här blir man attackerad av valle och diehard, forumets två största gnällspikar, plus analogfreak som väl mest bara är tragisk i ett svep. Inte illa pinkat för en fredagkväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två faktorer som tydligt påverkar ens liv och som (utan att jag gjort någon noggrann efterforskning) vi kan anta påverkat de flesta framgångsrika låtskrivare de senaste 50 åren.

Säkert. Men inte i närheten lika bidragande/påverkande och omfattande som knark-faktorn. Även om du tycks vilja göra en mastodont kärringkaffefika av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch då, det är väl skoj att droger har bidragit med Någonting gott iallafall.

Mycket av musiken som gjordes 1967-1971 skulle nog inte varit hälften så skoj om det inte varit för drogerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Eller inte.

Tror bara inte att droger tar fram låtskrivaren inom dig.

Kreativiteten har inget med droger att göra eller bidrar till att göra geniala låtar. Det geniala finns redan där ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Så du förstod alltså inte heller vad jag menade med keychange. Intressant här blir man attackerad av valle och diehard, forumets två största gnällspikar, plus analogfreak som väl mest bara är tragisk i ett svep. Inte illa pinkat för en fredagkväll.

Gnällspiken är väl bara du. Frågan är varför du är så sur och bitter allt som oftast? En till helg ensam utan någon tillstymmelse till mus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiken bara. Ser ni alkohol som en drog här?

Där har vi annars något som gör skit av all musik.

Funkar bara till fulmangel, annars är det verkligen kört.

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att ingen nämnt rundgång.. Eller har nån gjort det? 😛

Kan man ju använda för att skapa något bra också, i alla fall med en gitarr och en förstärkare. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att ingen nämnt rundgång.. Eller har nån gjort det? 😛

Nä! 😄

Ylande stratokastrar kan för många upplevas som rundgång men jag diggar det som fan! 😄

"Svarar på Saker att asbolut inte göra / använda vid inspelning"

Ostämda instrument och otajt spelat där svänget/ pulsen / ettan försvinner. Oförhappandes taktförändringar helt enkelt. Lokalt kallat för "potatissäckeffekten"- Man släpper en hel hög med oskalade bintjepotäter över trumma bas å gitarr samtidigt å tror att det är tajt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror bara inte att droger tar fram låtskrivaren inom dig.

Nä, det tror inte jag heller; låtskrivaren finns ju redan där hela tiden, "under the influence" eller inte. För visst fattar väl till och med du att jag syftar på verken och inte på kompositören ... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att ingen nämnt rundgång.. Eller har nån gjort det? 😄

Det kan ju vara trevligt i slutet av en låt. Broder Daniel använde ju gitarr-stärkarrundegång som effekt konsekvent. Men om du menar rundgång i sångmik så är det ju något man inte borde spara på en tagning, nej. 🙂

Gnällspiken är väl bara du. Frågan är varför du är så sur och bitter allt som oftast? En till helg ensam utan någon tillstymmelse till mus?

Han verkar ju ha suttit vid datan, så Datamus har han fått. 🙂

Nyfiken bara. Ser ni alkohol som en drog här?

Där har vi annars något som gör skit av all musik.

Funkar bara till fulmangel, annars är det verkligen kört.

Vaddå? Vad hade Shane MacGowan varit utan alkoholen? 🙂

För örvigt så är jag nyfiken på vad Keyswitch är. Är det som pithsshift eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant! jag tänkte främst på rundgång i sångmick! Men det går säkert att göra vackert på något sätt 😄 Men jag har aldrig upplevt att någon har spelat in en "riktigt läcker rundgång" på sångkanalen.

Rundgång i stärkare däremot kan ju både bli kanonsnyggt och fiasko dock..

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Han verkar ju ha suttit vid datan, så Datamus har han fått. 🙂

😆

Vaddå? Vad hade Shane MacGowan varit utan alkoholen? 🙂

Bättre kanske? Du tror väl inte att den gör honom bättre? Har du sett en alkoholist bli bättre av alkohol? Det är lätt gå på alla myter när man bara ser och hör frukten av musiken. Men all skit bakom som aldrig syns skulle snabbt förändra den myten. Och alla har väl minst en alkis i familjen/släkten och vet hur de är och beter sig. Beatles hade redan slagit igenom när de började med droger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror väl inte att den gör honom bättre?

Som musiker nej. Men hade vi - utan alkoholens påverkan - skrattat oss glada åt rösten som närmst kan beskrivas som ett rassel snarare än som sång. Eller kunde vi ha glatt oss åt videos där Shane skall lämna rummet men missar dörren med en meter och går rakt in i väggen. Och hade han, utan dessa fadäser, varit en lika intressant person?

Tilläggas bör är att jag tycker att ett glas vin till maten på helgen är tillräckligt och att jag inte alls förespråkar överkonsumtion av alkohol.

Skall vi sen snacka Beatles så ävar dom ju duktiga låtskrivare och bra musiker, det har inte med droger att göra. Men jag tycker deras musik var mer intressant under deras mer rökiga perioder.

Återigen, jag har ingen liberal syn på droger och jag anser att alkohol bör intas med motta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...